KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
English Információ A lap Pontverseny Cikkekről Távoktatás Hírek Fórum Internetes Tesztverseny
Játékszabályok
Technikai információk
TeX tanfolyam
Regisztráció
Témák

 

Rendelje meg a KöMaL-t!

Támogatóink:

Ericsson

Google

Emberi Erőforrások Minisztériuma

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

ELTE

Reklám:

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

Fórum - KöMaL-dolgozatok -- típushibák és tanulságok

  Regisztráció    Játékszabályok    Technikai információ    Témák    Közlemények  

Ön még nem jelentkezett be.
Név:
Jelszó:

  [1. oldal]    [2. oldal]    [3. oldal]  

Ha a témához hozzá kíván szólni, először regisztrálnia kell magát.
[54] w2013-05-01 22:09:11

Egy javítótól kérdezném meg, hogy a B.4489-es szerkesztési feladatnál minek köszönhető a rettentő kevés 5-pontos dolgozat? Alapdolog, hogy alaposan kell diszkutálni, de mennyire alaposan várták el, mi hiányzott általában?

[53] w2013-05-01 22:06:25

Pl. nekem most van egy dolgozatom, ami elvileg nem érkezett meg a javítóhoz, és írtam is a szerkesztőségnek. Általában mennyi idő alatt szoktak válaszolni (igaz, ünnepnap van :))?

Előzmény: [52] rizsesz, 2008-03-05 23:04:45
[52] rizsesz2008-03-05 23:04:45

Nem érkezett meg a javítóhoz. A későn érkezett dolgozatok nem versenyszerűek.

Előzmény: [51] banya, 2008-03-05 15:36:02
[51] banya2008-03-05 15:36:02

Újabb kérdésem lenne. Ha a feladat mellet ezt látom: -- , ez mit jelent. Nem küldte be? Vagy esetleg értékelhetetlen valamiért? Vagy 0 pont? vagy a 0 pontot kiírják, hogy 0 pont? Köszi.

[50] banya2008-02-17 20:33:11

Köszönöm, ez a probléma sem állt fenn. Írtam a szerkesztőnek, a javítóról nincs szó sehol.

Előzmény: [48] jonas, 2008-02-17 20:14:40
[49] Doom2008-02-17 20:26:57

Ha a papíron küldte be a megoldást, akkor a szerkesztőségnek lehet írni (szerk kukac komal.hu), természetesen a megfelelő adatok (ki, mikor, melyik feladat stb.) elküldésével.

Előzmény: [47] banya, 2008-02-17 20:09:27
[48] jonas2008-02-17 20:14:40

A határidő után beküldött dolgozatra is lehet nem versenyszerűt kapni, továbbá formai hiba az is, ha egy lapon több feladat megoldása szerepel.

Előzmény: [46] Doom, 2008-02-17 16:47:46
[47] banya2008-02-17 20:09:27

Köszönöm! Egy anyuka vagyok. Fiam számára nagyon sokat jelent ez a kihívás, soha eszébe sem jutna mással egyeztetni, ő a kihívás miatt csinálja, utána sem nagyon szokták megbeszélni. Évek óta levelezik, mindig gondosan ügyel, hogy megfelelően legyen fejlécezve, ha tévedett, csak véletlen lehet, de hogy sokat dolgozott a feladatokkal, ez biztos. Ez miatt nem igazán tartanám igazságosnak az ő esetében a levonást. Másoknál nem tudhatom, mi lehet az oka egy ilyen hibának. Még nem tudom, hogyan kell a javítónak írni, de mindjárt keresgélek egy kicsit. (Fiam nemigen van internet közelben.) Még egyszer köszönöm, tovább kűzdök a pontokért.

Előzmény: [46] Doom, 2008-02-17 16:47:46
[46] Doom2008-02-17 16:47:46

Ennek több oka is lehet, mind megtalálható a versenykiírásban. A teljesség igénye nélkül néhány:

"Azokat a dolgozatokat, amelyeken nincs feltüntetve osztály és iskola városnévvel együtt, vagy külalakjuk miatt értékelhetetlenek, nem tekintjük versenyszerűnek." Erre nagyon keveset hivatkozunk, általában ők is megkapják a pontot (személyes véleményem, hogy sajnos).

Ha K feladatokat küld be, pedig nem 9edikes - ez idén sok van.

Egyértelmű a hasonlóság egy másik dolgozattal, azaz nem egyedül készítette el. (Ugyanaz az iskola, osztály, ugyanaz a meglepő hiba vagy ugyanaz a szöveg ugyanazon egyéni jelölésekkel stb. A saját legdurvább esetem, mikor ugyanazt a word file-t küldték el hárman, csak a fejlécben írták át a saját nevüket.)

Ha valakinek eszébe jut még egyéb indok nyugodtan egészítsen ki. :)

Ui: ha úgy gondolod, hogy igazságtalanul kaptál NVSZ-t, írj a javítónak/szerkesztőségnek és választ fogsz kapni.

Előzmény: [45] banya, 2008-02-17 16:24:20
[45] banya2008-02-17 16:24:20

Szeretném megkérdezni, mit jelent, ha egy feladat mellé az van írva, hogy "nem versenyszerű"? -és persze 0 pont Köszi.

[44] Doom2007-12-17 13:52:26

Régen írtam ide, de a C.913-as feladatot javítva és a siralmas eredmények láttán lenne pár megjegyzendőm, hátha olvassa olyan akinek jól jön a következő megoldásakor:

"Az ABC háromszögbe írható kör középpontja O, a BC oldalhoz írható kör középpontja K. Mikor lesz a BKCO négyszög deltoid? Mikor lesz téglalap?"

1) Az eredmény puszta közlése 0 pont. Az a válasz, hogy pl. "Téglalap nem lehet", önmagában nem ér pontot.

2) Ha valaki megnézni, hogy egyenlőszárú háromszögre teljesül-e (és azt kapja, hogy igen), erre válasza annyi, hogy "BKCO akkor lesz deltoid, ha ABC egyenlőszárú", az megint nem jó megoldás, ugyanis ebből nem következik, hogy más esetben nem lehet deltoid. Nekünk pedig azt kellett volna belátnunk, hogy akkor és csak akkor lesz deltoid. /Azaz az, hogy A-ból kövektezik B, nem jelenti azt, hogy B-ből következik A!/

3) Egyre több a "logikai ugrás", ami alatt azt értem, hogy a megoldó több lépést is triviálisnak gondol, így kihagyja őket a gondolatmenetéből. Ez viszont pontlevonással jár, ugyanis közben pl. buktatókat hagy ki. Továbbá ezen kihagyott állítások erőssége kb. a feladat nehézségével egyenlő, ergo az egész feladatot vehetné triviálisnak...

[43] terminátor2007-06-23 02:57:20

Célszemély azonosítva

Para negatív

Hasta la vista, béjbí

[42] rizsesz2007-06-22 17:05:04

Hát ez elég para.

[41] Sümegi Károly2007-06-15 10:06:36

Ezt a mathlinks.ro honlapon találtam... nagyon visszataszító

Előzmény: [40] Sümegi Károly, 2007-06-15 10:05:47
[40] Sümegi Károly2007-06-15 10:05:47

Thaakisfox Riemann Hypothesis

Offline Joined: 22 Feb 2007 Posts: 374 Location: somewhere in a galaxy far far away Show that the number of vertices is less than 100..

-------------------------------------------------------------------------------- Given a convex lattice polygon such that both and coordinates of each vertex lie in the interval .Show that the number of vertices is less than .

Posted: Thu May 24, 2007 11:12 am ProfilePMMSN Quote Thaakisfox Riemann Hypothesis

Offline Joined: 22 Feb 2007 Posts: 374 Location: somewhere in a galaxy far far away could someone help?

Posted: Wed May 30, 2007 3:00 pm

Előzmény: [39] Sümegi Károly, 2007-06-15 10:02:59
[39] Sümegi Károly2007-06-15 10:02:59

Most ez lehet hogy nem teljesen vág ide, de sokan a feladatokat könyvekben, interneten megkeresik és úgy küldik be. Ez még valamilyen szinten elfogadhatóbb segítség, mintha a tanár csinálja a gyereknek vagy a társáról másolja, mert aki több feladatot csinált annak jobban eszébe jut, hogy ezt már ő csinálta, vagy hol van hasonló feladat. Ami viszont szerintem visszataszító az az, hogy vannak olyan tanulók, akik internetes fórumokon kérnek meg másokat, hogy csinálják meg a feladataikat... A rossz csak az, hogy nem lehet tudni, hogy ki volt...

[38] Lóczi Lajos2007-06-14 21:27:37

Akkor nosza, mehet az email a szerkesztőségnek, vagy hátha itt a fórumon is olvassák az illetékesek a kérésed...

Előzmény: [37] Willy, 2007-06-14 20:14:29
[37] Willy2007-06-14 20:14:29

Elnézést, nem szőrözésként, az ok, hogy öt évvel ezelőtti kömalban van egy cikk az akkori programokról (meg, néztem az archívumot, de ott csak '99-ig van bármi is... hol lehetne megszerezni azt a cikket?)... de a kiírásban, ami évről évre megjelenik, tényleg nincs semmi... nemde? Pedig talán tényleg jó lenne, ha jövőre ejtenének pár szót erről is, magában a kiírásban...

Előzmény: [35] Lóczi Lajos, 2007-06-13 21:39:33
[36] Willy2007-06-14 12:29:40

Pech... én is örülnék egy eredeti Mathematica-nak...

Előzmény: [35] Lóczi Lajos, 2007-06-13 21:39:33
[35] Lóczi Lajos2007-06-13 21:39:33

Ilyen topic már nyílt itt a fórumon, és a lapban is jelent meg cikk pont ezzel a célzattal (pl. 2002/6). A programok elérhetőségének elterjesztésére indult is egy országos szintű kezdeményezés (pl. a Mathematica-t nagyon olcsón adná a cég (4 számjegyű Forint), ha összegyűlne belőle 1000 licensz. Sajnos még csak a töredékére van igény...)

Előzmény: [34] Willy, 2007-06-13 20:00:14
[34] Willy2007-06-13 20:00:14

Az igazat megvallva, ahogy írtam már neked, másnap megkérdeztem a szerkesztőségen, hogy mi a helyzet ezzel kapcsolatban. Ahogy sejtettem, szabad használni az ilyen programokat. Tehát a probléma elhárítva... Végülis az egyetemen is csak az első félévben kérik, hogy kézzel oldják meg a feladatokat, utána inkább géppel kérik a számolást. Ezt is fontos kitanulni, aki meg úgy érzi, hogy az OKTV-re akar gyakorolni, az fog is számolni... én is ezt javasoltam mindenkinek, meg persze az is jó, ha azt is megtanuljátok, hogy hogyan működnek ezek a programok. A másik problémánk, hogy mennyire "erkölcsös" ez azokkal szemben, akiknek... "hát, ilyen az élet".

Mit tehetnénk az "ilyen" ellen? Először én is arra gondoltam, amire Te, hogy nagyon el kéne terjeszteni a programok elérhetőségét. Jó lenne nyitni (ha még nincs) egy topicot, ami csak az ilyen programok használatára tanít. Esetleg egy cikk is jó lenne a lapban, ami felhívja a figyelmet a lehetőségekre, bemutatja a programok használatát alapfokon, és ami a legfontosabb: mindenkinek nyilvánvalóvá teszi, hogy a lehetőség adott. Lehet, hogy csak az én felületességem, de én nem olvastam a versenykiírásban azt, hogy a "matematikai programok felhasználhatóak". Szabályozást akarunk? Az is szabályozás lesz, ha belekerül ez a mondatrész a kiírásba.

Amire még itt is oda kéne figyelni, az az lenne, hogy azért mégse engedjenek olyan programokat, amikhez végképp nem kell tudás (pl. a Maple 10-et túl egyszerű használni, csak a Worksheeten kiszámított eredmények legyenek elfogadhatóak - mivel ezek kiszámítása már tényleg igényel valamiféle felhasználói ismeretet). Ez csak egy ötlet persze...

Előzmény: [33] tüzes, 2007-06-12 20:45:44
[33] tüzes2007-06-12 20:45:44

Kedves Willy! Egyetértek Veled, kellene valami szabályozás vagy rendelkezés erről. Ugyanakkor géppel is el lehet számolni (rosszúl írja be az adatokat, rosszúl helyettesít vissza). A fair az lenne, ha meg lennének nevezve, hogy az interneten hol érhetőek el az ingyenesen használható programok, szolgáltatások.

Megoldás lehet még pl, hogy megengedjük a programok és minden egyéb használatát, de leírásukat megköveteljük. Természetesen nem teljes egészükben, 2-vel való osztást azért mégsem, de mondjuk pl ha a lépések közben volt egy harmadfokú egyenlet, akkor legalább említse meg... természetesen ez rengeteg plusz munkát jelentene a javítóknak is, meg a versenyzőknek is.

Gyakran vezettem le az eredményt én is kézzel-ceruzával, de nagyon hosszúra (több oldal) sikeredett, mely teljes tartalmat ezek után nem volt kedvem megszerkeszteni számítógépen. Ez kívülről persze tűnhet úgy, hogy programot használtam, pedig mégsem. Figyelni kell tehát arra is, hogy nem járjanak pórul emiatt becsülettel példalevezetős diákok.

Előzmény: [32] Willy, 2007-06-05 16:04:39
[32] Willy2007-06-05 16:04:39

Nem típushiba, pontot érte nem vontam még le, de egyre gyakoribb az utóbbi időben, hogy Maple-val vagy Mathematica-val megoldott feladatokat kaptam (visszahelyettesítés, egyszerűsítés, számolás)... mivel erre nincs semmilyen korlátozás (legalábbis eddig nem találtam rá utalást), ezért simán elfogadtam, de ez így mégsincs rendjén... Gondoljunk csak bele, azért vonjak le pontot valakitől, mert elszámolta, ez tiszta sor. De, azért ne vonjak le egy másiktól, mert gépet használt, pedig lehet, hogy elszámolta volna...

Kéne valamilyen szabályozás a matematikai programok használatára, mert ez így csak "elrontja a játékot".

[31] Doom2007-05-30 14:13:58

És végül...

"B. 3964. Az ABC derékszögű háromszög befogóinak hossza AC=3 és BC=4. Az A pontot elmozdítottuk BC-vel párhuzamosan az A1 pontba, ezután a B pontot elmozdítottuk az A1C egyenessel párhuzamosan a B1 pontba, végül C-t mozdítottuk el A1B1-gyel párhuzamosan a C1 pontba úgy, hogy a kapott A1B1C1 háromszög B1-ben derékszögű, az A1B1 befogójának hossza pedig 1 egység. Milyen hosszú lett a B1C1 befogó?"

1) Ennél a feladatnál a legnagyobb galibát a rosszul sikerült ábrák okozták, akik ez alapján próbáltak meg arányokat, ill. pitagorasz/szinusz/koszinusz-tételekkel hosszakat számolni. A legtöbb esetben a hiba nmyilvánvaló volt, mert pl. az ábrájukon a 3 hosszú oldal azonos méretű volt a 12-essel, vagy az 1es hosszabb a 4esnél... stb. Tanulság: nézzétek meg, mivel kezdtek dolgozni és hogy nincs-e a "kiindulási adatotokban" hiba. Mint nekem többsözr mondták, "egy jó ábra aranyat ér", de ugyanígy félreviheti az egész megoldást is.

2) Páran a keresett B1C1 oldalt AA1, BB1... stb. függvényében adták meg, sajnos az ő megoldásukat nem tudtam maximális ponttal értékelni.

3) A harmadik többszöri hiba az elszámolás volt. Ilyenek általában a koszinusz-tétellel számoltaknál fordult elő, kérem legközelebb kicsit jobban figyeljenek oda!

4) A (számomra) legfájóbb hiba az volt, amikor néhányan a*b képlettel számolták a háromszög területét, és mivel ezt kétszer csinálták meg, így mégis jó eredményt kaptak. Ilyen elvi hiba mellett nekik sem adtam meg a maximális 3 pontot. (Két gyerek viszont egyszer jól, egyszer rosszul írta fel, ezáltál rossz eredményt kaptak (felét vagy kétszeresét a jónak), náluk ezt számolási hibának vettem.)

[30] Doom2007-05-30 13:58:33

De mivel ez a topic nem (csak) erről szól, így most visszatérnék egy régebbi példához:

"B. 3979. Az ABC háromszöget betűzzük pozitív körüljárás szerint. A háromszög szögei az A, B, illetve C csúcsnál rendre \alpha, \beta és \gamma. A B csúcsot az A pont körül negatív irányban elforgatjuk \alpha szöggel, majd az így kapott B1 pontot a B pont körül negatív irányban elforgatjuk \beta szöggel, és végül az így nyert B2 pontot a C pont körül negatív irányban \gamma szöggel elforgatva a B3 pontba jutunk.

Szerkesszük meg a háromszöget, ha adottak a B, B3 pontok és az ABC háromszög beírt körének O középpontja. Vizsgáljuk meg azt is, hogyan alakul a megoldás a három adott pont elhelyezkedésétől függően."

1) Ennél a feladtnál az emberek kb 30%-a azért nem kapott 4 pontot, mert - nagyrészt - teljesen lefelejtették a diszkussziót vagy egyáltalán nem is gondoltak bele és csak részleges esetvizsgálatot végeztek. Ismerve egy-két, akikről tudom, hogy nem azért nem csinálták meg, mert nem tudták volna, szeretném felhívni a figyelmet a feladatok gondos elolvasására, hogy megválaszoljanak minden kérdést!

2) Sokan rájöttek, hogy a 3 forgatás helyettesíthető egy középpontos tükrözéssel, de jópáran ezt csak odavetett megjegyzésként tették meg, közölve a középpont helyzetét is. Úgy gondolom, azért némi magyarázat elkellett volna (pl.azért van így, mert a szögek összege 180°, a középpont azért ez-meg-ez, mert teljseül rá... stb.), így bátorkodtam az ilyen jellegű hiányosságokat 1 pont levonásával "jutalmazni".

3) Azt viszont el kell ismernem, hogy a legtöbben nagyon szép szerkesztési meneteket és indoklásokat adtak. Ennek eredményeképpen a 2, 3, ill. 4 pontosok emlékeim szerint kb egyforma arányban oszlanak meg annak függvényében, hogy adtak-e diszkussziót és ha igen, az milyen értékű.

  [1. oldal]    [2. oldal]    [3. oldal]  

  Regisztráció    Játékszabályok    Technikai információ    Témák    Közlemények  

Támogatóink:   Ericsson   Google   Szerencsejáték Zrt.   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet   ELTE   Nemzeti Tehetség Program   Nemzeti
Kulturális Alap