KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
English Információ A lap Pontverseny Cikkekről Távoktatás Hírek Fórum Internetes Tesztverseny
Játékszabályok
Technikai információk
TeX tanfolyam
Regisztráció
Témák

 

Rendelje meg a KöMaL-t!

Támogatóink:

Ericsson

Google

Emberi Erőforrások Minisztériuma

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

ELTE

Reklám:

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

Fórum - Miben más a Fazekas?

  Regisztráció    Játékszabályok    Technikai információ    Témák    Közlemények  

Ön még nem jelentkezett be.
Név:
Jelszó:
Ha a témához hozzá kíván szólni, először regisztrálnia kell magát.
[16] w2013-04-01 20:22:53

Figyeled még a fórumot?

Előzmény: [15] katicabogarka66, 2012-02-27 17:04:14
[15] katicabogarka662012-02-27 17:04:14

Kedves Fórumozók!

A segítségeteket szeretném kérni.

A Fazekasról szeretnék többet tudni, hogy milyen is ez az iskola valójában. Miben más mint a többi iskola, és milyen típusú gyerkőcök lehetnek ott igazán boldogok? Kiknek való? Különlegesen tehetséges ovis kisfiamnak keresem a legmegfelelőbb helyet, de "belülről" a diákok szemszögéből egyik sulit sem ismerem. Nagyon szépen megköszönök minden véleményt erről a nagymúltú, neves iskoláról.

Szép napot mindenkinek!

Előzmény: [14] vogel, 2011-02-26 01:28:59
[14] vogel2011-02-26 01:28:59

A konklúzió: szorgalom + szünni nem akaró tudásszomj.

Előzmény: [7] rizsesz, 2011-02-22 19:30:07
[13] Maga Péter2011-02-23 07:57:26

Mértékelmélet és komplex függvénytan...

Ezeket alapértelmezésben nem tanítják a Fazekasban sem, de sokat számít, hogy nem a saját korlátaiig tanítja az analízist. Ráadásul ez két olyan analitikus ág, amik nagyon fel tudják erősíteni az ember szemléletét. Azt ugye nem kell kifejtenem, hogy miért hasznos, ha egy tanárnak nagyon erős szemlélete van arról, amit tanít.

Egyébként Surányi Lászlónál a 12. évben van egy olyan szokás, hogy tanít valami extrát, az évfolyam preferenciáitól és a saját belátásától függ, hogy mit. Az utánunk következő osztályának (amelyikbe ifj. Lovász is járt:)) volt egy kis komplex függvénytan (talán elmondta vele az algebra alaptételét is, ebben nem vagyok biztos).

Előzmény: [12] Geg, 2011-02-23 00:11:27
[12] Geg2011-02-23 00:11:27

Miben (vagy mit) tanít másképp egy középiskolai tanár bevezető analízis címszó alatt, ha történetesen ismeri a komplex függvénytant vagy a mértékelméletet? Ezek egyike sem elsőéves tananyag semmilyen szakon, ezért tényleg kíváncsi lennék, hogyan lehet erre már középiskolában készülni...

Előzmény: [4] Maga Péter, 2011-02-22 10:29:03
[11] Moderátor2011-02-22 21:45:58

Két témát egy pillanat alatt össze lehet önteni. Szétválogatni sokkal nehezebb. :-)

Előzmény: [10] vogel, 2011-02-22 20:33:08
[10] vogel2011-02-22 20:33:08

Azt hittem, a matekoktatás helyzetébe kerülünk át. :-)

Az természetesen nem kérdés, hogy egyáltalán nem csak fazekasosból lehet jó matematikus és fordítva. Én is jó sok példát látok erre. Én kimondottan csak a középiskolai tevékenységre gondoltam.

Előzmény: [7] rizsesz, 2011-02-22 19:30:07
[9] Róbert Gida2011-02-22 19:59:07

"Itt meg azt azért mindig elfelejtjük, hogy 10-nél több specmatos iskola nem indul általában a specmat kategóriákban..."

Talán azért, mert 12 specmatos iskola van.

Előzmény: [8] rizsesz, 2011-02-22 19:35:52
[8] rizsesz2011-02-22 19:35:52

Itt meg azt azért mindig elfelejtjük, hogy 10-nél több specmatos iskola nem indul általában a specmat kategóriákban... Abból a mondjuk 10 iskolából meg legjobbnak lenni; egyszerűen specializálódás és a zsenigyerekek megszerzése (akár a hírneven keresztül is) pl. egy kiváló út.

Előzmény: [1] Róbert Gida, 2011-02-21 15:40:06
[7] rizsesz2011-02-22 19:30:07

Elgondolkodtatóakat írtok. Megnéztem a magam példáját: két matek OKTV döntő, 10. osztály után sikertelen próbálkozás átvételre a Fazekasba; megnézem, hogy mit tanultam az elmúlt években; és hogy is mondjam: nem bánom, hogy nem lettem matematikus. Ismerem magamat annyira, hogy nem lettem volna arra képes, hogy 2-3-akárhány évet kutatással töltsek. Az is eszembe jut, hogy középiskolában mindig meg tudtam szerezni azt a tudást, ami a B-k megoldásokhoz kellett, így egy majdnem után kétszer díjazott is lettem. Eszembe jutott bily71 a fórumon, akinek a hozzászólásai ugyan nagyon sok hibát tartalmaznak, mégis látszik belőlük az, hogy kitartó, és kutatni képes emberré válhat talán (ha megtanulja tisztelni a tudományokat, és valósan értékeli magát; de a jelek szerint a szorgalom talán megvan). Eszembe jutott egy gimis osztálytársam, aki soha nem indult semmiféle matekversenyen, aztán megcsinálta a VIK-et, utána most ott PhD, illetve még az Elte TTK-t is elkezdte, aztán ilyeneket publikált:

Midpoint maps in metric spaces and the center of mass. GEOMETRIAE DEDICATA pp. 1-12. (2010)

Geometric means. In: Proceedings Automation and Applied Computer Science Workshop

A multi-variable extension of two-variable matrix means. SIAM JOURNAL ON MATRIX ANALYSIS AND APPLICATIONS pp. 1-9.

A konklúzió még várat magára, de szóval: a kérdés szerintem sokkal komplexebb (és nem feltétlenül a szakkörök meglétén múlik a csoda).

Előzmény: [5] vogel, 2011-02-22 15:35:41
[5] vogel2011-02-22 15:35:41

Maximálisan tisztelem a Fazekast.

A 2008/9-es OKTV III. kategóriában az első 20-ból 15 fazekasos, általában ez az arány szerintem.

Nekem csak az a kérdésem, hogy általában hány nem Budapest vonzáskörzetében élő vidéki jár a Fazekasba. Ez talán nem tömegjelenség.

Számomra az lenne egészséges, ha mondjuk országosan pl. az egyetemi városokban is lenne ha nem is ilyen, de hasonló színvonalú iskola. Én egy országosan harmadiknak mondott iskolába jártam (sok évvel ezelőtt harmadik volt, most biztosan nem), de egy darab szakkörrel nem találkoztam, amíg oda jártam. Az évfolyamon pedig volt legalább 4-5 diák, akikkel lehetett volna mit kezdeni. Persze vannak őstehetségek, akik különösebb extra oktatás nélkül is pengék és/vagy rendkívül szorgalmasak.

[4] Maga Péter2011-02-22 10:29:03

Ez a 18/20 talán túlzás: egy-egy kivételes évben alakulhat(ott) így az AD, OKTV, de azért nem ez a jellemző. A számokon nem lovagolva (bár ez a fórum talán éppen annak a helye:)) persze pontosan erről van szó, a Fazekas sokkal jobban teljesít, mint más (nem rivális, arról szó nincs) iskolák.

A jelenség oka összetett. Egyrészt a tanári gárdában matematikusok is vannak, nem egyszer olyanok, akik a saját évfolyamukban az élmezőnyben voltak, és akár sikeres kutatók is lehettek volna, illetve lehetnének. Ez más iskolákban, amennyire tudom, nincs így. Viszont maga után vonja azt, hogy sokkal jobban ismerik a matematikát, és ennek még akkor is van jelentősége, ha a középiskolai anyag elviekben minden matektanárnak a kisujjában van (vagyis kellene, hogy legyen:(). Például máshogy tanítja a bevezető (középiskolás) analízist, aki tudja, mi az a komplex függvénytan, mértékelmélet, bevezető topológia, mint az, aki nem. Egy másik tényező, hogy a tehetséges diákokat összeszedik. Nem mindet, de majdnem mindet. (Egyszer hallottam olyan elméletet is, hogy a Fazéknak nincs semmi jelentősége, ugyanazok a nevek szerepelnek az első tízben egy középiskolás versenyen, mint általánosban; csak ezek 70-80 százaléka odamegy középiskolába - én ebben azért nem igazán hiszek, de kétségkívül ezt a tényezőt nagyon sommásan megfogalmazza. Cserébe le is egyszerűsíti: történetesen annak az embernek a fia, akitől ezt hallottam, az élmezőny elejéről lecsúszott az élmezőny végére négy év alatt, amíg nem a Fazekasba járt, vetélytársai pedig igen.) És ez a társaság nagyon pozitív hatást gyakorol saját magára. Mi szünetekben, iskola után is sokat matekoztunk, külön-külön és együtt is, feladatokat, trükköket meséltünk egymásnak stb. Ezenkívül ott van a hagyomány, a specmatos módszerek, egy nagyon kötetlen didaktika. Én nem tudom, mikor tanultam meg például a szögfüggvényeket, sohasem volt tankönyv, ami alapján haladtunk, bejött Surányi vagy Hraskó, és elmondta, hogy min kellene gondolkodni az órán vagy éppen otthon. Ezt persze egy válogatatlan osztályban nem lehetne megtenni, ott nem vevők az emberek egy olyan házi feladatra, hogy most otthon mindenki gondolkodjon azon, hogy ő hogyan definiálná egy függvény alatti területet (másnapra osztályszinten 5-6 definíciót mondtunk, amikről aztán tanári vezetéssel beláttuk, hogy ekvivalensek - nálunk így kezdték el tanítani az integrált:)).

Én nagyon elfogult vagyok, könnyen lehet, hogy még RG-nél is szélsőségesebben ítélem jónak a Fazekast, mint jelenséget. De szerintem önmagában ezzel a jelenséggel nincsen semmi baj, pláne nem jelent globális problémát a magyar oktatásban. Egyszerűen van egy world class iskola. Ettől még a többi lehet(ne?) nagyon-nagyon jó.

Kiegészítésképp: ez persze nem sokat jelent a későbbi matematikai munkásságra nézve. Vannak nagyon jó magyar matematikusok, akik nem a Fazekasba jártak, és tudok arra is példát, hogy valaki a Fazekasból jött, IMO-érmeket szerzett, aztán az egyetemen nem vált be, mint elméleti matematikus (elvégezte, de kicsit másfelé sodródott). Ilyen szempontból a Fazék akár kicsit károsnak is tűnhet, mert az emberek nem találják meg magukat, és elcsúsznak az elméleti matematika felé. De ez csak a látszat: más iskolákból is rengeteg szak- és egyetemváltásról tudok. Tehát ez összességében azt jelenti, hogy a Fazekas sem oldja meg azt a problémát, amiről egy másik fórumon már beszéltünk: a diákok nem találják meg önmagukat, mire egyetemet kellene választani. Ebben nem world class, ha úgy tetszik:).

Egy másik kiegészítés: az sem feltétlenül igaz, hogy a Fazekas átrendezi az erőviszonyokat az középiskolai élmezőnyben. A legjobb feladatmegoldó, akit ismerek, ha jól tudom, a Berzsenyibe járt. És ez a feladatmegoldó képessége nem újkeletű, talán (ezt nem tudom biztos forrásból) két hibátlan diákolimpiát is tudhat a háta mögött, pedig ha valaki megnézi egy IMO feladatsorait, akkor láthatja, hogy ez nem csekélység.

[3] vogel2011-02-21 17:23:40

(...)

Az, hogy 20-ból 18 fazekasos, csak azt mutatja, hogy globálisan problémák vannak a magyar oktatással. De gondolom nehéz kívülről szemlélni.

[2] R.R King2011-02-21 15:55:30

Azért annyit jegyezzünk meg, hogy olyan személyi feltételek, mint a Fazekasban sehol máshol nincsenek. Az, hogy a legtehetségesebb gyerekekkel 3-4 (matematikus)tanár is foglalkozik, egy akkora előny, amivel még egy egészen kiváló képességű gyerek sem tud versenyezni pl. egy vidéki iskolából.Egyébként pedig, pont ezek a karikázós versenyek azok, ahol a leginkább foghatóak lennének, mert sok a logikai feladat, kevésbé mennek rá az anyag mély szintű ismeretére.

(...)

[1] Róbert Gida2011-02-21 15:40:06

(...)

Látni néhány fazekasost a Zrínyi első néhány helyén is. Ez nálunk nem így volt, egy volt osztálytársamról sem tudok aki ilyenen indult volna, én általános iskolásként indultam csupán egy Zrínyin. Ha elindultunk volna, akkor az kb. olyan lett volna, mint amit a többi versenyen is láthatsz, hogy az első húsz hely közül 18-t elviszünk. mategye-n kívül is volt kb. 2 hetenként egy versenyünk.

[0] Moderátor2011-02-18 00:00:00

Az egyik szomszédos témában kialakult beszélgetést ide költöztetem.

  Regisztráció    Játékszabályok    Technikai információ    Témák    Közlemények  

Támogatóink:   Ericsson   Google   Szerencsejáték Zrt.   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet   ELTE   Nemzeti Tehetség Program   Nemzeti
Kulturális Alap