Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Fizikával kapcsolatos előadások a TED-en

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[23] polarka2013-05-07 10:15:25

A teljes ismeretterjesztő a youtube-on.

Amit idehaza is leadtak már néhányszor.

Előzmény: [22] lorantfy, 2013-05-06 23:06:13
[22] lorantfy2013-05-06 23:06:13

Brian Greene a húrelméletről

[21] lorantfy2013-05-06 22:38:43

Nagy ötlet!

[20] polarka2012-07-26 04:07:19

Oh! Én már vagy 3 éve nézegetek TED előadásokat. Szerintem az átlagos ism. terj. színvonalat alulról súrolják. Ezt szerintem látja, aki rendszeresen néz ism. terj. videókat is. Viszont néhány új vagy csak érdekes technológiai, szociális fejleményről való tájékozódásra jó.

Hogy felesleges-e lefordítani azokat ingyen? Az általam érdekesebbnek találtak nagyobbik része végül egy ism.terj. műsorban kötött ki - természetesen nem egy az egyben. Ahol a jó magyar szokást követve szinkronizáltak fizetésért és néhol tévesen vagy magyartalanul. De fordított helyzet is volt, máshonnan hamarabb értesültem róla, minthogy itt előadott volna valaki a témában. Tehát én biztosan nem fordítgatnám, ha fordítgatáshoz támadna kedvem.

Szvsz, a hasznossága megkérdőjelezhető, de haszontalannak nem nevezném. Rendes felmérés kéne, h hányan látogatják magyar nyelven, aztán hozhatsz egyéni döntést, h neked megéri-e annyi emberért vagy sem. Tudod, van alapértelmezett nyelv beállítva a böngészőkben és op. rendszerekben, preferencia sorrenddel. Ezután kell egy magyar verziójú TED oldal, amit logolnak, ha letöltik vagy az ott választott preferált nyelvet logolni. De, aki ingyen szeretne fordítgatni, annak (én is) tudok adni hasznosabb lefordítandó anyagokat.

Előzmény: [5] érTED_, 2012-07-09 18:13:05
[19] Lóczi Lajos2012-07-16 19:29:42

"Szóval, nem tudom eldönteni magamtól, hogy jó helyen vannak-e a fizikával kapcsolatos TED előadások itt"

Ha itt is vannak, abból nem lehet baja senkinek. Minél több helyen, annál jobb.

Előzmény: [18] érTED_, 2012-07-16 17:56:38
[18] érTED_2012-07-16 17:56:38

A tanácsotokat szeretném kérni.

Való igaz, hogy nem ezek a TED-es előadások jelentik a tudományos ismeretterjesztés csúcsát, talán leginkább a hatásvadászat a legfontosabb elemük, némelyik csupa ahh! meg ohh!, de ahogy fordítgatok, időről időre találok azért olyat is köztük, ami számomra mégiscsak érdekes. Mutatok egy példát - igaz, nem fizika: William Noel: Arkhimédész elveszett kódexének feltárása.

Szóval, nem tudom eldönteni magamtól, hogy jó helyen vannak-e a fizikával kapcsolatos TED előadások itt, vagy úgysem érdeklik itt a kutyát sem. (Azt hiszem, Róbert Gida véleményét ismerem már.) Tudtok esetleg valami olyan helyet, ahová inkább valók lennének?

Nem akarom rátok tukmál a világért sem, de nem hiszem, hogy okvetlen a szemétkosárban lenne a helyük.

Kösz előre is.

Előzmény: [12] Gézoo, 2012-07-12 15:39:37
[17] Lóczi Lajos2012-07-14 03:35:03

27. perc: "a 2. derivált nulla, akkor ott inflexiónak kell lenni"

Előzmény: [16] Lóczi Lajos, 2012-07-14 03:13:35
[16] Lóczi Lajos2012-07-14 03:13:35

A 4/b.) előadásban a 16. perc környékén hangzik el az az "állítás", hogy a (nemnegatív, folytonos) függvény integrálja a számegyenesen 1, ebből következően a függvény határértéke a plusz-mínusz végtelenben 0.

Előzmény: [15] Róbert Gida, 2012-07-13 23:18:36
[15] Róbert Gida2012-07-13 23:18:36

Ez elsősorban a tárgy hallgatóinak szólt. Ha több tárgyi vagy egyéb hibát találtak, akkor az beszámított a megajánlott jegybe, vagy valami hasonló.

Előzmény: [14] Lóczi Lajos, 2012-07-13 22:32:02
[14] Lóczi Lajos2012-07-13 22:32:02

Kösz a linket, egyetértek. (Mire véljük a címbeli "Keresd a hibát!" felszólítást? Direkt el vannak rejtve keresgélnivalók? A 2012. 02. 07-es előadásban egyet találtam: Planck neve szerepelt rosszul a táblán.)

Előzmény: [13] Róbert Gida, 2012-07-12 22:22:13
[13] Róbert Gida2012-07-12 22:22:13

Nem, TED-es. Orosz László idei előadásai kvantummechanikából. Néhányat végignéztem, nekem nagyon tetszett.

katt

[12] Gézoo2012-07-12 15:39:37

Tökéletesen igazad van! Sőt! Még fokozhatjuk is! Már általánosban is lehetne egy záróvizsga ezekből a tárgyakból.. Vagy akár még a kollégák minősítését is a vizsgaeredmények határozhatnák meg. ( Akkor talán kevesebb vallási és magánéleti szöveg szerepelne az órai tananyag helyett..)

Ugyanis statisztikailag lehet egy-egy gyengébb diák, de hogy komplett osztályok legyenek tudatlanabbak a statisztikai átlagnál, az majdnem kizárt.

Ami a TED-es előadások tartalmi értékét illeti.. Sikerült többet végignéznem. Ha most azt mondom, hogy egy-egy filmelőzetesben több a tartalom, akkor nem is túlzok. Persze ne feledjük. Az USA átlagának készítették ezeket az előadásokat, ahol az IQ átlag szintje kb fele a magyarországinak.

Előzmény: [11] lorantfy, 2012-07-12 15:20:18
[11] lorantfy2012-07-12 15:20:18

"ha a közértők tudásszintje picivel magasabb lenne!" Ezen munkálkodunk, de mintha széllel szemben...

Az Oktatási Kormányzat egyszerűen és sokat tehetne ennek érdekében:

Kötelező érettségi biológia vagy fizika vagy kémia tárgyból! Ha szeptemberben bejelentenék, akkor is csak 4 év múlva kerülhetne rá sor, de rögtön megváltozna a tanulók hozzáállása ezekhez a tárgyakhoz.

Előzmény: [7] Gézoo, 2012-07-10 10:21:44
[10] lorantfy2012-07-12 15:08:38

Agyhullámok segítségével kommunikálhat Stephen Hawking

[9] Gézoo2012-07-12 08:12:40

Bár nem tértem ki rá, de valóban több okból fogyasztanak forralt (, esetenként akár forrón, ) italokat a forró éghajlatú területeken.

Alapvetően az eredeti ok a vízforrások fertőzöttsége. A forralással fertőtlenítik a vizet. Elölve a benne lévő kórokozókat és a teafüvekben lévő összetevőkkel elbontva a toxinok többségét.

Egy másik ok az említett biológiai reflex. A gyomorba jutó ital ne hűtse le a gyomrot. Ugyanis az enzimek "működését" a gyomor hőszabályozásával biztosítja a szervezet. Így ha a működési hőmérséklet alá csökken a gyomor hőmérséklete, a reflex bekapcsolja a test fűtését.

Ugyanezen reflex a túlmelegedésre nem reagál. Helyette a párja fokozott verejtékezést és ezzel fokozott párologtatást azaz hűtést indít el, ha a verejtékcseppeket textíliákkal felitatva nagy felületen eloszlatva párologtatjuk el. Ezért van többek között a turbán.. Kívülről elszigeteli a napfénytől a fejet, ugyanakkor párologtató funkciójával - meglepő módon - fokozza a hűtést.

Éppen ilyen meglepő az is amit említettél! Úgy bizony! Hatvan-hetven fokosnál nem melegebb az ital a "szürcsölgetés" kezdetén. Így még akkor is ha innen indulunk a számítással, literenként maximum csak 35 Kcal energiát képes átadni a szervezetnek, miközben az elpárologtatása több mint 500 Kcal energiát von el. Vagyis kb tizenötször többet hűt mint amennyit melegít.

Előzmény: [8] lorantfy, 2012-07-11 17:09:14
[8] lorantfy2012-07-11 17:09:14

Jártam Ázsiában, sivatagos területeken, ahol a legnagyobb melegben is forró teát ittak és azzal "hűtötték" magukat. A látszólagos ellentmondás feloldásához elegendő a víz fajhőjének és párolgáshőjének összehasonlítása!

Előzmény: [7] Gézoo, 2012-07-10 10:21:44
[7] Gézoo2012-07-10 10:21:44

Alapvetően egyetértek veled, én is üdvözlöm a kezdeményezést. Talán még annyit tennék hozzá, hogy az alapfelfogásunkon sem ártana javítani. Jó példa a hűtés. Most, hogy túl vagyunk néhány forró napon szembetűnő volt számomra, hogy a strandon a többség vagy hűtőtáskából vette ki a jéghideg üdítőt, vagy a büfében vette meg. Pedig-pedig nagyatyáink idejében se jégakku, se büfé nem volt, mégis hűtött italokat fogyasztottak. Fogták a fém kannát, vagy az üveget az itallal és körbetekerték tiszta vászonnal, (esetleg konyharuhával,) amit benedvesítettek. Ha nem tették ki a tűző napfényre, akkor szellős helyen az ital 20-25 fokosra hűlt a párolgástól. Hiába volt a levegő hőmérséklete akár 40 fokos. Arról már talán szólni sem kellene, hogy szimpla biológiai ismeret az, hogy a gyomorba jutó jéghideg folyadék az egész test fűtését felcsavarja, azaz nem hűsít, hanem tovább ront a hőháztartáson. Ellenben a 20 fok körüli hőmérsékletű itallal, amely nem kapcsolja be a fűtést.

Környezetbarát, energia takarékos és valóban hasznos módszer. Mindezt elvileg általános iskolában tanulják az emberek..De csak "elvileg". Azaz klassz amikor mélyen tudományos fogalmakat közérthetően tálalva ismerhetünk meg, de talán ha a közértők tudás szintje picivel magasabb lenne, akkor a magyarázatokat önmaguk is megérthetnék.

Előzmény: [6] lorantfy, 2012-07-09 22:47:54
[6] lorantfy2012-07-09 22:47:54

Nagyon szép kezdeményezés! Igen nagy szükség van a tudományok eredményeinek közérthető magyarázatára!

Egy példa párbeszéd, arra, mi marad meg egy nem átlagos, hanem a szakmájában nagyon profi informatikusnak a középiskolában tanult hőtani ismeretekből.

Amikor bemegyek az irodájába, informatikus barátom éppen egy dobozból csomagol ki valami új szerkentyűt. -Mit vettél? -Ez egy mobil klíma? -Mire akarod használni? -Itt van a sarokban a hálózati központ és most nyáron nagyon túl melegszik. Erre akarom nyomatni vele a hideg levegőt. -Hol a kivezető csöve, amit az ablakon szoktak kidugni? -Ennek nincs. Mondom, hogy mobil klíma. Oda teszed, ahova akarod. -Hátul bemegy a meleg levegő, elöl meg kijön a hideg. Hova teszi azt a rengeteg hőt, amit a levegőből kinyer? -Nem tudom, de ez egy mobil klíma, ennek ezt tudnia kell. -Nézzük csak ezt a fiókot fölül, az van ráírva ICE. Ide kell tenni a jeget. -Ebbe jeget is kell tenni? Ezt nem mondta az eladó. -Alul meg ez a tartály, WATER. Ide folyik le a megolvadt jégből a víz. -Na ezt mondhatták volna. Akkor ezt egész nap jéggel kell tömni? -Hát, gondolom óránként leolvad a fiókban lévő jég és azt pótolni kell. Alulról meg időnként kiönteni a vizet. -Akkor mi van ebben a nagy dobozban? -Gondolom egy ventilátor. -Akkor vettem egy ventilátort egy nagy dobozban 16 ezerért. -Így is lehet mondani. -Akkor ez egy nagy átverés! Miért írják rá, hogy mobil klíma?

Előzmény: [5] érTED_, 2012-07-09 18:13:05
[5] érTED_2012-07-09 18:13:05

Hogy mi a TED? Előadások az érdeklődő laikusok számára a legkülönfélébb témákból. Ezekről videófelvétel készül, és azután a creative commons licensz alatt az interneten publikálják.

Az előadások többnyire angol nyelvűek, sokszor közismert személyek tartják, és önkéntesek fordítják le saját nyelvükre, így a videók többségéhez előbb-utóbb magyar felirat is készül. Ez itt a magyarra már lefordított előadások felsorolása és a magyar fordítók névsora

Az témák között vannak nagyon érdekesek és néha elég csacskák is. A fordítások színvonala is különböző.

Az előadásoknak csak egy töredéke szól fizikáról, matematikáról meg szinte semmi, olyanokat azért találni, aminek van matematikai vonatkozása.

Néhányan, akik fordítunk, azt gondoltuk, hogy jó lenne tudni, hogy nem dolgozunk hiába, és vannak, akik valóban megnézik ezeket a videókat magyar felirattal. Első próbálkozásunk, hogy a KÖMAL fórumára megpróbáljuk lassanként felrakni azokat, amelyekről úgy gondoljuk, érdekelhet itt valakit.

Természetesen mindenkit arra biztatunk, hogy szemezgessen a TED oldalain, és ha talál valami neki tetsző videót, tegye fel ő is bátran. De ha talál valaki valami olyan előadást, ami ide kívánkozik, de nincs még lefordítva, szólhat nekünk a fórumon, és igyekszünk időt keríteni rá. Ha meg valaki jó angolból, és kedve is van fordítani, csatlakozhat hozzánk. (Fizetni nem fizetnek senkinek.)

[4] érTED_2012-07-09 13:29:29

Köszönöm, nem is reméltem, hogy ilyen gyors választ kapok, és valóban egyszerű. Kicsit türelmesebbnek kellett volna lennem, és belenézni a TeX-be. (Sosem használtam még.)

Előzmény: [2] lorantfy, 2012-07-09 12:41:00
[3] lorantfy2012-07-09 12:45:44

Stephen Hawking a világegyetem alapkérdéseiről beszél: Az előadás linkje

Előzmény: [1] érTED_, 2012-07-09 12:10:35
[2] lorantfy2012-07-09 12:41:00

A linkek beillesztésére van TeX lehetőség: Nézd meg itt!

Előzmény: [1] érTED_, 2012-07-09 12:10:35
[1] érTED_2012-07-09 12:10:35

Mielőtt elmondanám, hogy mi is az a TED, kedvcsinálóul felteszek egy videót:

Stephen Hawking a világegyetem alapkérdéseiről beszél

"A TED2008 tematikájához igazodva Stephen Hawking professzor feltesz néhány alapvető kérdést a világegyetemmel kapcsolatban. – Hogyan keletkezett? Hogyan alakult ki benne az élet? Vajon egyedül vagyunk-e? Arról is beszél, hogy mi módon remélhetünk választ ezekre."

http://www.ted.com/talks/lang/hu/stephen-hawking-asks-big-questions-about-the-universe.html

-----------------------------------------------------------

És nyomban technikai segítséget szeretnék kérni. A kért link nem így van: a kötőjel helyett mindenütt aláhúzás kéne, hogy szerepeljen. Úgy viszont nem fogadja el:

Hiba: A (aláhúzás) parancs csak matematikai módban használható. Hogy tudnám a linket mégis helyesen betenni?