Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: A KöMaL pontverseny

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[113] Kós Géza2004-02-26 10:55:48

Kedves Kristóf,

Utánanéztem, az informatikusoktól kapott adatok szerint az I.58-ra és az I.60-ra 0 pontot kaptál, az I.59-et nem tudták kicsomagolni.

Azt javaslom, fordulj Zsakó Lászlóhoz, az informatika szerkesztő bizottság vezetőjéhez, ő tud ebben a dologban segíteni.

Előzmény: [112] Kritya3, 2004-02-25 18:47:29
[112] Kritya32004-02-25 18:47:29

Kedves Kós Géza! Ismét egy konkrét problémám lenne. Az informatika pontversenyben az októberi feladatok közül csak az I59-esre küldtem megoldást, de az adatbázis szerint erre az egyre nem, viszont az I58-asra, és az I60-asra igen. Ez önmagában nem is lenne baj, csak sajnos 0 pontot kaptam a nemlétező feladataimra. Tehát a kérésem az lenne, hogy ha megvan valahol az elveszett feladatom (ami szerintem jó) akkor legyenek szívesek előkeríteni, a nemlétezőket pedig kivenni. Előre is köszönöm: Újfalussy Kristóf.

[111] Kós Géza2004-02-16 14:41:56

Szia Endre,

Újra csak a molnár, a fia és a szamár történetét tudom ajánlani. Ők minden egyes faluban nagyon komikusak voltak. :-)

Az nyilván nem szerencsés, ha bonyolult szabályrendszerekkel kell rávenni a gyerekeket arra, hogy a nekik való versenyekben induljanak, és ne két súlycsoporttal lejjebb. De a tapasztalat azt mutatja, hogy nem mindenki jön erre rá magától, és a tanár sem szól neki.

Az Arany Danin és az OKTV-n is különbséget tesznek a matematikát különböző szinten tanulók között. Én ezt teljesen igazságosnak érzem.

A digitális fényképezés szerintem egyáltalán nem olyan egyszerű dolog. A cél az, hogy a havi néhány ezer fénykép közül hónapok múlva bizonyosakat gyorsan ki tudjál keresni, és nem lapozgathatsz át több száz képet azért, hogy egy dolgozatot megtalálj. Ehhez a képek archiválását és az egész fényképezés menetét alaposan át kell gondolni. El kell dönteni, hogy a borítékok kibontásakor akarsz fényképezni, vagy a javítás után (mindkettő mellett szólnak érvek), a fényképeket milyen módon tárolod (sorrend, könyvtárak stb.). Maga a fényképezőgép kattogtatása csupán egy apró részlet az egészhez képest.

* * *

Pénteken én is ott leszek, de addig is hadd folyjon a vita.

Előzmény: [110] Csóka Endre, 2004-02-15 01:49:42
[110] Csóka Endre2004-02-15 01:49:42

Szervusz!

Ne haragudj, de most már kezd egy kicsit komikus lenni, hogy évek óta kínlódtok azzal, hogy ,,Amikor a szabályok szerint nem lehetett egyszerre B-ben és C-ben indulni, akkor is voltak, akik mindkettőben küldtek megoldást. (A nevezési lapon sem szerepelt, hogy ki választja a B-t és ki a C-t.)'', csak azért, mert ebben az egyébként nemzetközileg is elismert és irigyelt lap egész szerkesztőségében nincs egy ember, aki venné a fáradtságot, hogy még egy kérdéssel megtoldja a nevezési lapot. Ha ez is csak ezen múlik - bár kevéssé értek hozzá - készítek egy nevezési lapot, amelyen szerepel a kérdés, hogy melyik két pontversenyben kíván indulni.

Én egyébként nem tennék különbséget spec. matos és nem spec. matos között. Így próbáljátok megkülönböztetni a legjobbakat a többitől, de ez egyáltalán nem jó választóvonal. A legjobb megoldás szerintem az lenne, ha sikerülne elérni, hogy a legügyesebb diákok maguk döntsenek úgy, hogy az egyszerűbb versenyeket nem csinálják. Ez a rendszer pedig éppen ezt szolgálná. Aki ugyanis már az F-ekkel is boldogul, annak a havi 4 C már nem lehet kihívás, nyilván az F-eket választja, nem a C-ket. És ugyanígy nem indulna B-ben az, aki már N-eket is képes megoldani.

A dolgozatok digitális fényképezésénél pedig egyszerre akár több dolgozatot is le lehetne fényképezni. Nem az ugyanis a cél, hogy jól olvasható formátumban legyen meg, hanem csak az, hogy ha visszahozza, vagy visszaküldi, akkor tudjuk ellenőrizni, hogy az tényleg ugyanaz-e a dolgozat.

A pénteki megbeszélésen részt fogok venni, úgyhogy szerintem ott még fogjuk folytatni a vitát.

Előzmény: [108] Kós Géza, 2004-02-13 11:51:56
[108] Kós Géza2004-02-13 11:51:56

Sziasztok,

Örülök, hogy ez a téma így feléledt.

Ami a pontverseny szabályait illeti (A-B-C vs. C-Gy-F-N), az ősztől értvényes szabályok a következő hetekben-hónapokban dőlnek el, és figyelembe fogjuk venni az itt elhangzott javaslatokat és véleményeket. Az első komolyabbb beszélgetés jövő pénteken, a matematika szerkesztő bizottság következő ülésén várható. Addig is írjatok, ez a topik a szerkesztőség minden tagjának ajánlott olvasmány. :-)

Endre javaslatával kapcsolatban egy technikai kérdésem lenne. Tegyük fel, hogy visszatérünk valamilyen, a C-Gy-F-N-hez hasonló rendszerhez, és egy versenyző csak két szomszédos versenyben indulhat. Mit tegyünk akkor, ha valaki nem olvassa el a versenykiírást (amire a tapasztalatok szerint bőségesen van példa) és többfélét küld? Ez nem szőrszálhasogatás akar lenni; az eredményeket csak akkor lehet egy programmal automatikusan összeállítani, ha a szabályok az ilyen esetekben is teljesen egyértelműek. Az elmúlt években mindig volt valami hasonló gondom. Amikor fizikából havonta "legfeljebb 5" megoldást lehetett küldeni, akkor kezelni kellett azokat, akik 8-at küldtek. Amikor a specmatosok külön voltak, illetve nem indulhattak a C-ben, akkor nem volt egyértelmű, hogy ki specmatos és ki nem, a nevezési lapon sem volt ilyen kérdés. Amikor a szabályok szerint nem lehetett egyszerre B-ben és C-ben indulni, akkor is voltak, akik mindkettőben küldtek megoldást. (A nevezési lapon sem szerepelt, hogy ki választja a B-t és ki a C-t.)

* * *

A visszajelzésekkel kapcsolatban: ha azt akarjuk, hogy a versenyzők minél többet tanuljanak a versenyből (és hát, ugye, ez a KöMaL célja), valóban sokkal többre lenne szükség. A legjobb tényleg az lenne, hogy mindenki kapja vissza a kijavított dolgozatát a javító megjegyzéseivel, amikből kiderül, hogy mi is volt a hiba. (Régen ez működött pl. a Kvantnál.) Most csak annyit mondhatok, hogy gondolkodunk ennek a lehetőségein, akadályain, a szükséges plusz munka és persze pénz mennyiségén.

Kérdés, hogy a havonta beérkező kb. ötezer dolgozatnak hányadrészét kellene visszaküldeni. A pecsételés nagyon jó ötlet, anélkül a munka a többszörösére nőhet. A fényképezés-szkennelés kérdése is fontos.

Arra is gondolni kell, hogy nagyon sokan küldik a megoldásaikat elektronikus formában, és őket külön kell kezelni.

Annak nincs technikai akadálya, hogy az interneten a megoldások akár a beküldési határidő után néhány nappal megjelenjenek (csak ehhez meg kell írni időben a megoldásokat), és az sem lehetetlen, hogy utólag hozzászerkesszük a javítók megjegyzéseit (ez azért már jelentősebb plusz munka). A feladatok statisztikáit egy program állítja elő automatikusan, az aktuális adatbázis-állapot alapján, ezért sem számít, hogy a feladatot a megjelenés előtt vagy után dolgozzák fel.

* * *

Szóval írjatok, írjatok, írjatok, a véleményetek nagyon sokat számít. Addig is nénány fénykép arról, hogy hogyan válogatják szét a dolgozatokat. (A képek 2002 decemberében készültek, a válogatás éppen a KöMaL ankéttal egyidőben folyt.) Mindenki odaképzelheti magát, ahogy ugyanezt a mennyiségű papírt pecsételi, fényképezi, újra szétválogatja név szerint, végül visszagyömöszöli a kb. ezer válaszborítékba. :-)

[107] Csóka Endre2004-02-11 00:24:03

Fog az ember egy digitális fényképezőgépet, minden dolgozatot lefényképez, és felrakja egy számítógépre, így marad lehetőség a reklamációkra is. Ma már ez nem lehet probléma.

Egyébként ha az Abacusban meg lehet csinálni, akkor a KöMaL-ban miért kell, hogy akadálya legyen?

Előzmény: [106] SchZol, 2004-02-10 20:57:16
[106] SchZol2004-02-10 20:57:16

Sziasztok!

A dolgozatok visszapostázásához szólnék hozzá. Az Abacusnál ez úgy működik, hogy aki azt szeretné, hogy visszaküldjék neki a dolgozatait, az a dolgozataival együtt küld egy felbélyegzett, megcímzett válaszborítékot. A válogatásnál ezeket külön válogatják és pecséttel látják el őket. A javítók két kötegben kapják meg a példákat, külön a pecsétest és külön a többit. Persze itt az a baj, hogy nem marad példány a szerkesztőségben, így az utólagosan visszahozott dolgozatokkal kapcsolatos reklamációt nehéz elbírálni, de talán ez egy megoldás lehet!

Üdv, Zoli

[105] Rizsa2004-02-10 14:08:54

Szerintem Aron megvalositott otlete tenyleg remek, ugy lehetne ezt leginkabb kiterjeszteni, hogy a honlapre a megoldasok melle felkerul az osszes lehetseges hiba. Legalabbis en szoktam mellekelni egy ilyen kis "papirfecnit", amin rajta van minden fontos adat, kiemelve a mintamegoldasokat, az alternativan dolgozok munkamenetet :), es a nem versenyszeru dolgozatokat :). Ha ezek felkerulnenek az internetre, ami a javitoknak szerintem nem nagy idobefektetes (akinek nem inge...:)), akkor szerintem lenyegesebben tobb konfliktus lenne elkerulheto.

Udv, Rizs

[104] Tábor Áron2004-02-10 10:48:28

A javítók nagyon gyors reagálását azért is nehéz megvalósítani, mert azért mindig eltelik némi idő, amíg a dolgozatok hozzánk kerülnek vagy pláne kijavításra kerülnek. (Most pl. a beküldők már gondolom nagyban a januári szám példáit oldogatják, de én még nem láttam a decemberieket.) Viszont egy ilyen jellegű kezdeményezés már megvalósulni látszik: a szeptemberi B. 3652 feladat megoldásához és javításához fűződő megjegyzéseim a februári számban megjelentek. Remélhetőleg aki szeptemberben foglalkozott ezzel a feladattal és a KöMaL-pontverseny iránti érdeklődése kitartott februárig, annak ilyenkor is tanulságos ez a hozzászólás. Azt persze érdemes megfontolni, hogy a nyomtatott megjelenésnél hamarabb, már az interneten, itt a fórumban közzétegyünk ilyen kiegészítéseket.

Előzmény: [103] lorantfy, 2004-02-09 23:24:09
[103] lorantfy2004-02-09 23:24:09

Kedves Endre és KÖMAL feladatokat küldők!

Pálinkás Csaba [99] hozzászólása óta én is azon gondolkodtam, hogy nagyon hasznos lenne ha a beküldő diákok valamilyen viszajelzést kapnának az elkövetett hibákról. Jó lenne, ha visszakaphatnák a kijavított dolgozatokat, de ha jól tudom azokat az év végéig a szerkesztőségben tartják és a visszaküldés csak azután lenne lehetséges. Ez olyan lenne, mintha matekórán nem osztom ki a kijavított dolgozatokat csak annyit mondom a diáknak, kettest kaptál, majd év végén megnézheted mi volt a hibád. Tehát legfeljebb a dolgozatok másolatát kaphatnák vissza a beküldők időben. Mondjuk kb. 100 diák befizetné ezt a külön szolgáltatást. Akkor ezeknek számlát küldeni, nyilvántartani kik ezek, a javítóktól visszajövő dolgozatok közül kiválogatni a dolgozataikat, összegyüjteni, ezekről fénymásolatot készíteni és kipostázni… Hát elég nagy meló lenne. Erről persze nem nekem kell nyilatkozni, csak elképzeltem mivel járna.

Szerintem úgy lehetne javítani a helyzeten különösebb pluszmunka nélkül, hogy

1.A megoldásvázlatok előbb, mondjuk 1 héttel a beküldési határidő után felkerülnének a honlapra, statisztikák nélkül. Erre úgy emlékszem egyszer már volt példa, múlt év májusában. (Most az októberi megoldások februárban kerültek fel).

2.A javítók az összesítés mellé leírhatnák röviden mi volt a tipikus hiba, vagy hiányosság. Ha vállalnák ezt – különben minden elismerésem az övéké a végzett munkájukért – felkerülhetne a statisztikával együtt a megoldásvázlatok mögé.

3.A Fórumon megbeszélhetnénk a határidő lejárta után a feladatokkal kapcsolatos problémákat – én erre gondoltam, amikor megnyitottam az ilyen című témát.

Ha nem is kapná a kezébe a beküldő a kijavított dolgozatát, de rövid idővel a beküldés után visszajelzést kaphatna, összevethetné a saját vázlataival.

Előzmény: [102] Csóka Endre, 2004-02-09 01:08:52
[102] Csóka Endre2004-02-09 01:08:52

Egy korábbi vitát szeretnék folytatni, a pontversenyek rendszeréről.

Én 6 évig küldözgettem a KöMaL-t, és az a véleményem, hogy a C-Gy-F-N rendszer volt a legjobb. 7. és 8. osztályos koromban még ez a rendszer működött, én lelkes voltam, 7.-ben mind a négyet csináltam, majd 8.-ban a C-ket már nem. A következő évben minden matekos ismerősömmel együtt rossz véleménnyel fogadtuk a rendszer megváltozását. 9.-ben az A-kat és a B-ket küldtem (a C-ket is elkezdtem, de csak az előző győztes miatti felháborodásból). A B pontversenyben mind a 10 feladattal foglalkoznom kellett, a biztonság kedvéért ugyanis mindig 7-et küldtem be, egyet-kettőt nem tudtam megoldani, és így csak egy-két rövid 3 pontost nem kellett beküldenem, ami szinte semmi könnyebbséget nem jelentett. Később az 5 pontosokon kívül a többi már nem jelentett nekem igazi kihívást, ezért el is ment a kedvem attól, hogy 10 példával foglalkozzak egynéhány kedvéért, úgyhogy a következő évben már csak az A-kat csináltam. Innentől kezdve 3 éven keresztül folyamatosan havi 3 példával foglalkoztam, ami nagyon kevés volt, és most így visszanézve úgy érzem, ez a 3 év KöMaL-ozás sokkal kevesebbet jelentett nekem, mint az első 3. Ha maradt volna az előző rendszer, akkor csinálhattam volna az F-eket és az N-eket, ami havi 10 feladat (6 db F és 4 db N), és ez szerintem tökéletes lett volna számomra.

Minden érvet összevetve, ha én dönthetnék, akkor a következő rendszert választanám: 4 db C, 8 db Gy, 6 db F és 4 db N. Minden feladat egységesen 5 pont. Minden középiskolás legfeljebb 2, egymást követő pontversenyben (C-Gy, Gy-F, F-N) indulhat. Második megoldásért vagy általánosításért nem jár pont.

Emellett versenyzői és javítói tapasztalataim alapján is az a véleményem, hogy ez a verseny rengeteget veszít az értékéből azzal, hogy a kijavított megoldások soha nem jutnak vissza a versenyzőkhöz. Versenyzőkoromban is sok pontot vesztettem úgy, hogy azóta sem tudom, miért vontak le, és most saját és javító társaim dolgozataiból is látom, hogy rengeteg diák követ el olyan elvi típushibákat (olykor hajmeresztőeket is), amiket így szinte biztos, hogy legközelebb is ugyanígy el fog követni, és ezután is mindig csak azt fogja tapasztalni, hogy megint lepontoztak egy feladatát, amit szerinte ő jól megoldott. Volt is már ezen a fórumon egy hozzászólás a témában.

A visszaküldés persze pluszmunkával és ezáltal pluszköltséggel is járna, ráadásul vannak olyanok, akiket ez nem érdekelne, és olyanok is, akik így is megtudják, hogy mit rontottak el, nekik értelemszerűen nincsen erre szükségük. Ezért én azt javaslom, hogy legyen egy ilyen fizetős különszolgáltatás, és ez fedezhetné a költségeit. Legalábbis valamelyik pontversenyben érdemes lenne kipróbálni.

Előzmény: [309] Kós Géza, 2003-11-04 14:40:57
[101] Degu2004-02-07 14:17:23

Legújabb számban a P.3681.-es feladatnál az argon atommagjának tömegére 36,94647 ATE, a klór atommagjának tömegére 39,94560 ATE van feltüntetve. Szerintem az adatokat felcserélték, tényleg hibás, vagy csak én néztem el, jó az, ha ugyanezekkel az adatokkal oldom meg a feladatot, csak felcserélem őket?

[100] peti3172004-02-07 08:38:36

Tisztelt Kós Géza!

Én a [95]-ben leítakat ismételném meg:), mert biztosan valahogy feledésbe merült, és fontos lenne, hogy választ kapjak a kérdésemre.

Köszönettel:

Nagy Péter

[99] Kós Géza2004-02-06 19:47:50

Kedves Csaba,

Csak ismételni tudom a [93]-ban leírtakat. A szerkesztőségben megnézheted a dolgozataidat és a javítók megjegyzéseit.

Előzmény: [98] PálinkásCsaba, 2004-02-06 16:26:27
[98] PálinkásCsaba2004-02-06 16:26:27

Tisztelt Javítók Tisztelt Szerkesztőség!

A KöMaL pontversenyének eredményeit olvasva előfordul, hogy látom, nem kaptam meg a maximális pontot egy-egy feladatra, és el nem tudom képzelni, hogy mit nem vehettem figyelembe(gondolok itt elsősorban azokra az esetekre, amikor csak 1 pontot vonnak le), és van olyan alkalom, hogy ez még sokáig rejtély is marad, mert a netes megoldásvázlatból sem jövök rá. Azt szeretném kérdezni, hogy kihez fordulhatok, ha az esetleges pontlevonások okáról szeretnék kérdezni?

[97] Gyarmati Péter2004-02-05 23:07:24

A lejárt határidejű feladatokról külön topik van, sok hozzászólással. Ezért nem tudok egyetérteni a KöMaL egyik prominens személyiségének azzal a megállapításával, miszerint a versenyző a reklamáció esetén sem vehet igénybe segítséget.

A másik prominens személyiség egyik KöMaL ankéton tett egy ominózus kijelentést, miszerint a KöMaL pontversenyének eredménye és az egyéb versenyek (Arany Dániel, OKTV) eredményei összecsengenek, és ez így helyes! Nem szükségszerűen igaz, ld. Surányi professzor úr cikke (2003. decemberi szám).

[96] HP2004-01-25 00:32:56

Tisztelt Feladatjavítók, Kömal Szerkesztőség!

Októberi informatika feladatok kb. mikorra lesznek kijavítva?

[95] Békési István2004-01-23 15:17:50

Tisztelt Javítók és Szerkesztők!

Kétszer is küldtem e-mailt az októberi 'B' jelű matematika feladataim miatt, mivel azokat nem javították ki. A feladatokat a határidő letelte előtt küldtem be e-mailben és megfeleltek minden formai követelménynek. Válaszukat várom a problémával kapcsolatban, e-mailben vagy levélben, de a fórumot is figyelni fogom.

Békési István 10. évfolyam Veszprém, Lovassy László Gimnázium

[94] peti3172004-01-23 14:43:21

Kedves Javítók!

Két hónapja már írtam, hogy a biztosan beküldött B.3656-os feladatom mellé kaptam egy kihúzást, mintha nem küldtem volna be. Akkor azt a tanácsot kaptam, hogy várjam meg míg minden szeptemberi feladatot kijvítanak. Ez most következett be, és a feladatom úgy látszik még mindig nem került elő. Szeretném megtudakolni, hogy ilyenkor mit lehet tenni.

Köszönettel:

Nagy Péter

[93] Potato2004-01-20 11:46:18

Kedves Kós Géza!

Elnézést a felesleges helyfoglalásért, de én emberke osztálytársa vagyok, így az én nevemnek is fel kell kerülnie. Én úgy döntöttem, hogy erre a fórumot használom (hisz ez is honlap része :). Tehát, Hammerl László voltam.

[92] Kós Géza2004-01-13 19:54:35

A válogatás egyáltalán nem egyszerű dolog. Az év végére egy nagy szekrény tele lesz a kijavított dolgozatok kötegeivel. Tavaly összesen 259 matek és fizika feladat volt, az adatbázis szerint ezekre összesen 44346 dolgozat érkezett. 44ezer A4-es lap még becsomagolva sem kis helyet foglal el...

Ha személyesen bemész a szerkesztőségbe (érdemes előre egyeztetni), akkor talán megengedik, hogy Te magad kiválogasd a dolgozataidat. Ha ügyes vagy, dolgozatonként pár perc elég, de így is sok óra munka.

Előzmény: [89] Kritya3, 2004-01-12 18:46:58
[91] Kós Géza2004-01-13 19:37:52

Kedves András,

A dolgozatok szétválogatásához nekem nincs sok közöm. Keresd fel a szerkesztőséget.

Előzmény: [90] Rizsa, 2004-01-13 13:21:33
[90] Rizsa2004-01-13 13:21:33

Tisztelt Kós Géza!

Azt szeretném kérni, hogy nézzék meg még egyszer testvérem, Kőrizs Beatrix, októberi dolgozatait. Egy hónapja jártam a szerkesztőségben, és már a szétválogatásnál azt mondták a dolgozatokra, hogy késtek, mert azt hitték róluk, hogy szeptemberiek, ennek utána lehetne járni?

Tisztelettel,

Kőrizs András

[89] Kritya32004-01-12 18:46:58

Nekem is ilyen témájú kérdésem lenne: Ha én év végén a verseny lezárása után küldök egy +címzett, felbélyegzett válaszborítékot, lehetséges hogy elküldik nekem a kijavított dolgozataimat?

Előzmény: [87] Kós Géza, 2004-01-12 17:39:01
[88] Kós Géza2004-01-12 17:43:43

Kedves Emberke,

A szeptemberi fizikák már mind ki lettek javítva, és az októberiek fele is.

A honlapon az eredményben csak azok jelennek meg, akik legalább 1 pontot (vagy legalább 1 nem versenyszerű dolgozatot) elértek, de az iskolák listájában mindenki szerepel.

A programot nem szeretném oda-vissza átírogatni. :-)

Előzmény: [86] emberke, 2004-01-12 17:03:32

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]