Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: A KöMaL pontverseny

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[283] R1cs12005-12-27 19:36:58

Egy olyan kérdésem lenne, hogy az i120-as példában a feladat szövege és a példa kép nagyon nem egyezik meg. És most melyik a pontos? A feladatban a cellák lettek elírva, vagy pedig a kép nem stimmel a feladathoz?

R1cs1

[282] Kós Géza2005-12-13 16:23:30

A példában tényleg nem jó sorrendben szerepelnek a szavak, de a tesztadatokban betűrendben lesznek. (Btw a programod ellenőrizheti a sorrendet, és kiabálhat/sorbarendezheti, ha a sorrend hibás.)

Előzmény: [281] András, 2005-12-12 20:35:58
[281] András2005-12-12 20:35:58

Még egy kérdés: A szövegben az áll, hogy a szótár szavai ABC sorrendben vannak. De az "ssaq" szó előrébb van a példában mint a "qqwas" szó. Akkor az abc sorrend valami másra vonatkozik? Remélem ezt nem néztem el:))). A választ előre is köszönöm!!!

[280] András2005-12-09 14:54:14

Ezt jól elnéztem...! Köszönöm a segítséget!

Előzmény: [279] Kós Géza, 2005-12-08 13:26:32
[279] Kós Géza2005-12-08 13:26:32

Nincseneck kétszeresen leütött betűk.

awsw --> a(ws)w --> asw

aqqwwsas --> (aq)(qw)w(sa)s --> qqwas

ssaqq --> ss(aq)q --> ssaq

Előzmény: [278] András, 2005-12-06 16:53:49
[278] András2005-12-06 16:53:49

Az s12-es feladattal kapcsolatban: Ezt írja:"Gyakran előfordul, hogy egy szöveg gépelése közben egy billentyű helyett véletlenül két, egymás mellettit ütünk le". De a példában kétszer is olyan elírás van, hogy ugyanaz a betű van leütve mégegyszer. Tudom, a kérdés jelentéktelennek tűnik, de a megoldás szempontjából szerintem nem mindegy. Tehát akkor a példában van helyesen?

[277] Kós Géza2005-12-06 09:55:55

A netlogo-ban is lehet színezni, egy kis keresgéléssel megtalálhatod a szükséges információt.

A fájlnévkiterjesztés nem lényeges.

Előzmény: [276] Balambér Dávid, 2005-12-02 16:52:05
[276] Balambér Dávid2005-12-02 16:52:05

Üdvözlet mindenkinek! Az I116 feladathoz szeretnék hozzászólni:

A kiírásban szerepel, hogy a feladatot PC Logo, NetLogo vagy Comenius Logo-val kell megoldani. Én csak a NetLogo-t találtam meg ingyenesen letölthetőként, viszont nem találtam benne semmilyen színezési eljárást! Persze enélkül is (vonalazással) megoldható a feladat csak pontatlanul (ha eredetileg összefüggő az ábra akkor is zoomolásnál láthatóak a vonalak) és lassú a kirajzolás. Nem tudom, hogy az így megvalósított megoldás egyáltalán hány pontot érhet és, hogy a javításnál figyelembe veszik-e hogy NetLogo-val készítettem el a megoldást.

Egyébként a NetLogo forráskód formátuma nem '.lgp', hanem '.nlogo', vajon ez probléma-e, vagy csak a feladat kiírásánál maradt le?

Ha valaki tud segíteni, akkor azt előre is köszönöm!

[275] Kós Géza2005-12-02 10:58:52

A pontszámok két helyen jelennek meg. Az egyik a pontverseny állása. Itt csak azok a feladatok szerepelnek, amiket már teljes egészében feldolgoztak, és az összes versenyzőnek beírták a pontszámát.

A másik a munkafüzet. Minden versenyző megnézheti a saját pontszámait. Azokra a feladatokra is látja a pontszámát, amiket még csak részlegesen dolgoztak fel, ezért még nem szerepelnek a pontverseny állásában.

Például, ha egy feladatra érkezik 200 megoldás papíron és 30 a munkafüzetben, akkor a javító a 200 papíron érkezett dolgozatokra ráírja a pontszámot, a 30 munkafüzetes megoldónak pedig közvetlenül beírja az adatbázisba. A munkafüzetben arra is van lehetőség, hogy az összes pontszámot beírja -- ilyen elő is fordult --, de ezt egyáltalán nem várjuk el a javítóktól, mert nagyon sok plusz munka lenne.

A munkafüzetben beírt pontszámaikat a versenyzők azonnal látják, e-mailt is kapnak róla. A papír dolgozatokra ráírt pontszámokat a szerkesztőségben írják be. Ez lassabb folyamat, mert a javítónak előbb el kell juttatnia a dolgozatköteget a szerkesztőségbe, ott esetleg sok különböző; köteg gyűlik össze, és többnyire csak két gépen folyik a pontszámok beírása. Év elején további időveszteséget jelent, hogy a papíron érkezett nevezési lapok feldolgozását is meg kell várni.

* * *

A 9-edikeseknél van még egy gyakori probléma, ami abból fakad, hogy választaniuk kell a B és a K verseny között. Az adatbázisban itt 3 lehetőség van: B, K vagy egyik sem. Akinél ez nem jól van beállítva (ami fakadhat a nevezési lapok részleges vagy hibás feldolgozásából), akkor néhány feladatra az lesz odaírva, hogy nem számít a versenybe. A megoldás az, hogy szólni kell, kijavítjuk.

Előzmény: [274] rizsesz, 2005-12-02 00:54:44
[274] rizsesz2005-12-02 00:54:44

azt meg lehet kérdezni, hogy miért van az, hogy többeknek úgyan fent van a kijavított pontszám, de azt mondja a dolog, hogy a versenykiíírás szerint az nem létező? (tipp: már van kiértékelt dolgozatuk, de a nevezési lap még nincsen feldolgozva). ugye? :) egy 3. indok pedig a tökölés szó használata ellen, hogy ilyenkor szeptember tájékán a szeretetkesztőségnek olyan hétköznapi dolgai is támadnak, mint például egy ankét megszervezése. :) egy a dolgokba kevésbé belelátó javító :) versenyezni pedig jó, a zeredmények miatt pedig nem érdemes izgulni, előbb-utóbb úgyis megjelennek, a kisebb csúszás miatt pedig ugyanannyit fog minden érni. szóval tessék csak sűrűn dolgozgatni! rizsa

[272] Kós Géza2005-12-01 18:04:10

A több, mint 4000 nevezési lapot is be kell gépelni, addig nem is igazán lehet beírni a pontszámokat.

Btw akik a munkafüzetben küldték be a dolgozataikat, azok a szeptemberi pontszámaik nagy részéről már értesültek.

Előzmény: [271] Mate, 2005-12-01 10:37:10
[271] Mate2005-12-01 10:37:10

Javító volnék. Gondolj arra, hogy neked egy feladatra csak egyetlen egy szerény kis megoldást kell küldened, egy-egy feladatra 200-300, nem ritkán 500 dolgozat érkezik. Ezek mindegyikét át kell bogarászni, az olvashatatlant is elolvasni, a formai követelményeknek nem megfelelő leveleket is kijavítani, szaladgálni a rosszul számozott dolgozatok után, javítási tervet készíteni, minden egyes beküldött megoldást megérteni, a MUNKAFÜZETBE beérkezett 20-féle formátumban érkező (doc, rtf, pdf, szkennelt jpg, html, tex) elrontott dolgozatot megnyitni, kijavítani, bepötyögni a 200 gyerek pontszámát, kommentet fűzni a hibákról, és válaszolgatni a számonkérő levelekre, hogy "miért csak ennyi meg ennyi pontot kaptam?". Emellett természetesen egyetemre kell járni, Zh-kra készülni, a KöMaL persze vizsgaidőszakban is jelenik meg. Szóval én 5 éven keresztül csináltam a KöMaLt, (és nem kis intenzitással, mert 4 első díjam van), de egyszer sem jutott eszembe, hogy bármilyen fórumon a "tökölés"-hez hasonló szavakkal illessem a javítókat, még akkor sem, ha egy-egy feladat pontozása 5-6 hónapot késett.

[270] borrsi lászló2005-12-01 09:39:13

BOTRÁNY EZ A TÖKÖLÉS AZ EREDMÉNYKÖZLÉS KÖRÜL... ISTI, szerény voltál !

[269] isti882005-11-28 17:28:22

Kicsit jobban is siethetnénék a feladatok kijavításával, és ha már egyszer kiírták, hogy ki van javítva egy feladat, az másnapra miért tűnik el?

[268] Róbert Gida2005-11-16 01:25:40

Köszi, igazad van. Az utóbbi időben úgy látszik sokat foglalkoztam a Lucas sorozatokkal.

Egyébként nem semmi a Ubasic megalkotója Yuji Kida. Ő és csapata tartja a faktorizációs világrekordot, jelenleg a speciális számok közül a 248 jegyű 2821+2411+1 számmal ( ez egyébként 21642+1-nek egy algebrai osztója ), itt olvasható a bejelentésük: http://www.crypto-world.com/announcements/SNFS248.txt

Itt pedig http://www.crypto-world.com/FactorWorld.html elég sok mindent meg lehet találni ami a fakorizációról szól.

Előzmény: [267] Lóczi Lajos, 2005-11-15 21:24:07
[267] Lóczi Lajos2005-11-15 21:24:07

Kedves Róbert Gida!

Az LLL algoritmus nem az, amit írtál, hanem "Lenstra-Lenstra-Lovász".

Üdv, LL

Előzmény: [266] Róbert Gida, 2005-11-15 01:56:15
[266] Róbert Gida2005-11-15 01:56:15

Láttam, hogy csak 3-an tudták tökéletesen megoldani az S10-es számtech példát.

Tudom, hogy S jelű példánál csak C++ vagy Pascalt fogadtok el, de pl. ennél a feladatnál is egy egyszerű BASIC program is simán és gyorsan megoldja a bűvös négyzet feladatot. A tanulók ilyen esetben miért nem küldhetik be Basicben a programot? Vagy legalább Basicben is bemutathatnád a megoldást a feladatokra.

Nálatok van mindig Excel programozási feladat, nem tudom miért favorizálja ezt szinte mindenki ( talán csak a statisztika és a diagrammok miatt kéne használni ). Van aki csak Excelben hajlandó programozni. Elszörnyülködtem, amikor egy másik angol nyelvű fórumon azt olvasom, hogy egy srác a legfeljebb 4 darab 4-es kifejezéseként előálló egész számokkal kapcsolatban valami olyasmi Excel programot írt ami 216*216 mátrixon (nem emlékszem pontosan a méretre ) dolgozik és talál a már meglévő előállításokból újakat. Erre a problémára írtam egy UBasic programot és találtam meg valószínűleg az összes létező előállítást 1000-ig bezárólag alig 1 óra alatt. Két legszebb eset ezek közül:

93=((4!-4sqsq)sq-4sqsq)/(4!sq)

203=(4!sq-4sqsqsq)/(4sqsq-4!sq)

Itt sq jelöli a négyzetre emelést, ! pedig a faktoriális jele. Lehet használni a négy alapműveletet a négyzetre emelést, a faktoriálist ( szemi faktoriálist nem ). Továbbá a tizedes pontot és lehet olyat is írni pl., hogy 44.4 vagy 44, de "ragasztani" nem lehet, tehát pl 4!.4 nem használható, így kell 1000-ig felírni azokat a pozítiv egész számokat és legalább egy előállításukat, amik legfeljebb 4 darab 4-est használnak, sőt minnél kevesebb 4-essel oldjuk ezt meg. Ez aztán igazán egy programozási kihívás.

Itt bárki letöltheti az ingyenes Ubasic softwaret: http://archives.math.utk.edu/software/msdos/number.theory/ubasic/.html Ez egy Basic klón amit Yuji Kida japán professzor írt. 2600 jegyű egészekkel lehet számolni vele, ismeri a racionális számokat,valós számokat, a komplexeket, továbbá kapunk hozzá sok programot ( forrásuk basic nyelven olvasható ), több program közülük pl prímtényezős felbontását találja meg egy egésznek: ez a kvadratikus szita algoritmusa. Egy egésznek találja meg egy osztóját az elliptikus görbéket használó algoritmus ez az ecm amit 1986-ban fejlesztettek ki. Kida megírta még az Adleman tesztet is amivel egy egészről eldönthető, hogy prím-e. Vagy egy másik weblapról letölthető pl az eddigi leggyorsabb faktorizációs algoritmus speciális számokra a number field sieve algoritmus megírva Ubasic-ben. Vagy pl. a híres Lucas- Lehmer-Lovász azaz LLL-ként rövidített algoritmus is megtalálható. Szóval nem hinném, hogy a Basicben bármivel is lassabb lenne feladatokat megoldani, mint Excelben.

Ha kell valakinek a fenti 4 darab 4-es program vagy a program futásának az eredménye az itt jelezheti nekem.

Megjegyzés: a program sajnos majd mindegyik előállításnál tartalmaz felesleges zárójeleket, így egy kicsit nehezen olvashatóak ki a megoldások.

[265] Erben Péter2005-11-14 08:28:41

A másik kérdéshez:

Az összes reláció beolvasása után kell olyan sorrendet mondani, ami megfelel minden feltételnek. Tehát az output egyetlen sor, aminek formátuma megegyezik az input formájával.

[264] Erben Péter2005-11-14 08:24:57

Valóban pontatlan volt a kitűzés szövege.

Az input végét egy 0 hosszú string jelzi, vagyis az utolsó megadott relációt lezáró sorvége jel után lesz még egy sorvége.

Ha valaki más módon kezeli az input végét, de ez kiderül a beküldött programkódból, azt is el fogjuk fogadni.

[263] Szász Bence2005-11-12 17:19:47

De általában elég konkrétan meg van adva, hogy hogyan kell adatokat kezelni.

Előzmény: [262] András, 2005-11-12 15:12:41
[262] András2005-11-12 15:12:41

Én a következőképp értelmezem a feladatot, de javítson ki valaki, ha tévednék!: A felhasználó soronként megadja a relációkat, de a program nem írja ki minden sor után az addig megadottak megoldását, hanem csak a program végén, amit a felhasználó például azzal jelezhet, hogy nem ad be adatokat, hanem pl.: csak nyom egy enter-t. De szerintem tőled függ, hogy zárod a programodat, csak ezt közöld a felhasználóval (a program elején). Remélem tudtam segíteni, és nem tévedtem ebben a kérdésben.:)))

Előzmény: [261] Szász Bence, 2005-11-12 13:27:32
[261] Szász Bence2005-11-12 13:27:32

Üdvözlet mindenkinek! Én az I.112. feladattal kapcsolatban szertnék kérdezni.

"A program a standard bemenetről olvassa be a megadott relációkat. Minden sor egyetlen feltételt tartalmaz, a betűk és a relációs jel között nincs szóköz."

Addig rendben van hogy a Standard bemenetről olvas, de arról nem szól a feladat szövege (és a példa), hogy hogyan kell kiírni a relációkat és/hogyan fejeződik be a program.

Tehát úgy kell megcsinálni a programot hogy kapja a bejövő relációkat, és utána valami speciális bemenő adatra kiírja amit tud, vagy úgy hogy minden egyes bejövő adat után kiírja amit tud? És a program addig fut amíg a felhasználó CTRL+C-vel leállítja?

Válaszotokat előre is köszönöm!

[260] Szabó 108 Tamás2005-11-09 18:21:21

Hát erre megpróbálnék én válaszolni, bár nem vagyok infós, de azért talán sikerül hasznosat írnom.

Egy elemi tulajdonság önmagában ellentmondásmentes. De ha már két elemi tulajdonságot teszel egymás mellé, akkor lehet, hogy ellentmondást kapsz. Ilyen ez a két példa is. A megadott összefüggésekből kiderül, hogy ha ló, akkor négylábú, ha szúnyog, akkor pedig hatlábú, továbbá hogy ha négylábú akkor nem hatlábú (vagy fordítva). Tehát nem létezhet olyan valami, ami (ló ÉS szúnyog) - a zárójel azt fejezné ki, hogy a kérdés a két tulajdonság együttes teljesülésére vonatkozik. Ezt a programnak magától is tudnia kell. Ha nem lenne ellentmondás, akkor valóban a "nem tudom" lenne a helyes válasz, mert létezhet ilyen, de nem biztos, hogy létezik is. Ugyanez a helyzet a második kérdéseddel is.

Előzmény: [259] András, 2005-11-07 18:34:44
[259] András2005-11-07 18:34:44

Az s.11-es feladatra vonatkozóan lenne egy kérdésem:

A példafeladatban arra a kérdésre, hogy "létezik tacskó?" a válasz: "nem tudom". Ez idáig rendben is van, hiszen nem adtuk meg előzőleg, hogy létezik-e. Ám arra a kérdésre, hogy "létezik ló és szúnyog?" a válasz "nem". Pedig nem adtunk meg olyan állítást, ami megmondaná, hogy "ló" és "szúnyog" ne legyen. Valamint a következő kérdésre is "nincs hatlábú és tacskó?" a válasz "nincs". Viszont azt sem adtuk meg, hogy hatlábúne legyen. Tehát ezekre a kérdésekre nem a "nem tudom" lenne a helyes válasz?

Segítségét előre is köszönöm!

[258] Szabó 108 Tamás2005-11-03 12:03:35

Akkor mégsem az újságban volt a hiba... Köszönöm a gyors választ!

Előzmény: [257] Kós Géza, 2005-11-03 11:30:10

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]