Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Fizikások válaszoljanak

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]    [32]    [33]    [34]    [35]    [36]    [37]    [38]    [39]    [40]    [41]    [42]    [43]    [44]    [45]    [46]    [47]    [48]    [49]    [50]    [51]    [52]    [53]    [54]    [55]    [56]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[691] Gézoo2012-04-18 23:55:09

Nagyon jó! :D Tetszik :D

Előzmény: [690] SmallPotato, 2012-04-18 23:31:49
[690] SmallPotato2012-04-18 23:31:49

OFF

Bocsánat, de nem tudom kihagyni.

Innen, a 46. hsz.

>> ... egy nagy felfedező egyszer készített egy léggömböt. Nagyon büszke volt rá, és elhatározta, hogy kipróbálja. Így is lett, de sajnos szélviharba került, és az szülőföldjétől egy nagyon távoli szegletben sikerült csak landolnia. Hát éppen arra ment valaki, akitől megkérdezte:

"Elnézést Uram, meg tudná mondani, hol vagyok én most éppen?"

"Természetesen", válaszolta amaz: "Ön most éppen egy léggömb kosarában van".

A felfedező hüledezett egy ideig, majd így szólt: "elnézést, ön matematikus?"

Mire az:

"Igen, hogy találta ki?"

Mire a felfedező:

"Egyszerű. Az Ön által adott válasz, amit a kérdésemre kaptam, abszolúte pontos volt, és teljességgel használhatatlan." <<

Előzmény: [689] Gézoo, 2012-04-18 20:03:24
[689] Gézoo2012-04-18 20:03:24

Arról már nem is szólva, hogy nekem nem tisztem a találgatás arról, hogy a végfelhasználónak mi kell és mi nem..

Előzmény: [687] Fálesz Mihály, 2012-04-18 19:48:28
[688] Gézoo2012-04-18 20:00:58

Lényeges dologra nincs időd? A lényegtelennel meg szórakozol, arra van időd és energiád.

Furcsa!

Egy egyszerű gyerekjáték komoly fizikai tartalommal nem érdekes a számodra.. Az hogyan lehetséges?

Hogyan lehetséges, hogy a már oviban érthető kísérlet nem érthető a számodra csak ha majd "belemélyedsz" ?

Előzmény: [687] Fálesz Mihály, 2012-04-18 19:48:28
[687] Fálesz Mihály2012-04-18 19:48:28

A feladatot kitűző személy igényeire elég jól következtethetünk a megadott adatok pontosságából. Az elektron tömegét 4, a fénysebességet 3, a két sebesség arányát 3 értékes jegy pontossággal adták meg. A végeredményt nincs értelme 3 értékes jegynél pontosabban számolni.

15 jegy leírása csak azt mutatja be, hogy milyen jó számológépünk van.

Mérd mikrométerrel! Jelöld krétával! Vágd baltával! (Murphy-féle pontossági törvény)

A bobos példában nincs időm és kedvem elmélyedni.

Előzmény: [686] Gézoo, 2012-04-18 19:24:17
[686] Gézoo2012-04-18 19:24:17

Érdekes, hogy ezzel foglalkozol. (Te is.)

Nyilván tudhatjátok, hogy ha mi végezzük a számításokat akkor mindig a feladat igényeinek megfelelő pontosságot használunk.

Amikor pedig nem tudhatjuk a feladat kiírójának igényeit, akkor a megoldást az elérhető legnagyobb pontossággal adjuk meg.

Egyébként a bobos kísérlet eredményéhez mit szólsz?

Előzmény: [685] Fálesz Mihály, 2012-04-18 16:33:55
[685] Fálesz Mihály2012-04-18 16:33:55

Amikor a fénysebességet 3.108 m/s-re kerekítjük, tudhatjuk, hogy a végeredményből legfeljebb csak 3-4 jegy lesz pontos.

(A számolás közben nem teljesen értelmetlen sok jegyig számolni, ha ennyire közeli számok különbsége a kérdés.)

Előzmény: [684] Gézoo, 2012-04-17 07:57:56
[684] Gézoo2012-04-17 07:57:56

Egyszerű az ok, a kalkulátorból másoltam az eredményt, és így Barbi annyi jegyet használhatott fel amennyit jónak látott. (A feladat kiírást csak az ideírt mélységig ismerhettem, ezért nem tudom, hogy milyen formátumban kell továbbküldeni.)

Előzmény: [683] Róbert Gida, 2012-04-16 14:35:23
[683] Róbert Gida2012-04-16 14:35:23

Ilyen őrült sok jegyre értelmetlenség számolni. Input adatok 3, illetve 4 értékes jegyre voltak megadva, így max. 3 értékes jegyig lehet számolni.

Előzmény: [679] Gézoo, 2012-04-16 13:38:13
[682] Róbert Gida2012-04-16 14:31:35

"mindegy, valszeg ez is hibásan van kiírva, normál alak ugyanis nem megengedett :D"

Amit Gézoo írt delta m-re az éppen nem normálalakban volt. Majd alkalomadtán nézz utána, hogy mi a normálalak. (normálalak és nem normál alak).

Előzmény: [681] szekibarbi, 2012-04-16 13:52:53
[681] szekibarbi2012-04-16 13:52:53

mindegy, valszeg ez is hibásan van kiírva, normál alak ugyanis nem megengedett :D

szóval ez is furi egy feladat...

Előzmény: [679] Gézoo, 2012-04-16 13:38:13
[680] Gézoo2012-04-16 13:51:46

Jajj bocs.. a NÖVEKEDÉS..

Azaz m-m0=21,970136932028895713151119283013e-31 - 9,109e-31 =

delta m=12,86113693202889571315111928301e-31 [kg]

ennyivel növekedett a tömeg..

Előzmény: [679] Gézoo, 2012-04-16 13:38:13
[679] Gézoo2012-04-16 13:38:13

Az elv jó m=m0*ß ahol ß =1/gyök(1-(0,91/1)2) Csak a számértékkel nekem más jön ki..

ß=2,411915350974738798238129243936 (gyökös)

ß=2,411915350974738798238129243936 (szögfüggvényes)

m=9,109e-31*2,411915350974738798238129243936=

m=2,1970136932028895713151119283013e-30 [kg]

Vagy csak rosszul látom?

Előzmény: [678] szekibarbi, 2012-04-16 13:15:20
[678] szekibarbi2012-04-16 13:15:20

lemaradt a példa eleje :D

Számítsuk ki a tömegnövekedését (kg-ban) egy a fény sebességének 91.0 százalékával haladó elektronnak! (elektron tömege 9,109×10-31kg, fénysebesség 3×105 km/s)

Előzmény: [677] szekibarbi, 2012-04-16 13:12:22
[677] szekibarbi2012-04-16 13:12:22

Számítsuk ki a tömegnövekedését (kg-ban) egy a fény sebességének 91.0

jól gondolom?

m= m0/gyök1-v2/c2

ami ugyebár 9,109×10-31kg/gyök1-0,91*0,91 ez egyenlő 2,17×10-30kg

jól gondolom?

[676] Gézoo2012-04-16 12:50:37

Lemaradt a végéről, ( a linken van, de itt nem látszik,) hogy ha valakinek bármi ellenvetése, kérdése, véleménye van, nyugodtan írja le.

Előzmény: [675] Gézoo, 2012-04-16 12:26:48
[675] Gézoo2012-04-16 12:26:48

A fizika akkor a legérthetőbb ha eljátsszuk a folyamatokat.

Két részecske közötti hatás-ellenhatás létrejöttének a szimulálását végezzük el egy játékkal:

Modellezzük a részecskék közötti kölcsönhatásokat, amit a fotonok okoznak.

Jégpályán tegyünk a jégre egymás mellé két műanyag bobot és beléjük egy-egy gyereket akik egymásnak medicinlabdát dobálnak. A labda szimbolizálja a fotont és a bobos gyerekek a részecskéket.

A bobok eltávolodnak egymástól. Az időegységre eső eltávolodás függ a köztük lévő távolságtól, hiszen a labdának a sebessége közel állandó, de a távolság növekedésével egyre hosszabb utat kell befutnia.

Azaz a dobások időegységre jutó száma a távolsággal csökken. ezzel az átadott lendületek száma is csökken.

Ha pedig az egyik bobot a másik felé toljuk, "kényszerítjük", akkor ezzel a dobálás hatásaként a másik bobot is eltoljuk, mintha rugó lenne a két bob között.

A játék kedvéért próbáljuk meg az egyik bob mozgatásával körbetolni a pályán a másik bobot!

Közben érezni fogjuk a labda eldobásakor és a visszaérkezésekor fellépő impulzusokat, azaz az ellenhatás felét eldobáskor és másik felét a labda visszaérkezésekor, mint ahogyan itt leírtam.

Sőt! Ha a tolás-kényszerítés időegységre eső sebesség változását változtatjuk, akkor a labda lendületével tolt másik bob gyorsulása is változni fog.

Persze ehhez az időegységre eső dobások száma is növekedni fog. Mégpedig a gyorsulás mértékével egyenesen arányos módon.

Mint az "életben" amikor egyik test gyorsulásra kényszerít egy másik testet.

[674] Gézoo2012-04-16 12:08:50

Először is bocs, hogy az előbb a nevedbe belekerült egy "r"..

A felvetésedre pedig, igen. Természetesen a végeredményt transzformálva nem kaphatunk mást. Csupán azért merült fel bennem ez a lehetőség, mert nem tudhattam, hogy a feladatot kiíró kolléga esetleg nem azt fogalmazta-e meg, mint amilyen választ várt, hanem a másik oldalról értelmezte a feladatot.

Előzmény: [673] Geg, 2012-04-16 12:04:14
[673] Geg2012-04-16 12:04:14

Nincs elteres, ez ugyanaz. Irj be x helyere vt -t (hiszen a nyugvo rendszerbol nezve pont ekkora a megtett tavolsag), es megkapod a szokasos kepletet.

Előzmény: [668] Gézoo, 2012-04-16 11:19:38
[672] Gézoo2012-04-16 11:40:57

Elfogadva.. Kérdezz továbbra is bátran. Segítünk.

Előzmény: [671] szekibarbi, 2012-04-16 11:39:40
[671] szekibarbi2012-04-16 11:39:40

mindenkinek vannak rosszabb napjaik, nekem a tegnapi az volt. mivel úgy neveltek, hogy tiszteljem a tudást és a kort, így őszintén elnézést.

Előzmény: [670] Gézoo, 2012-04-16 11:36:25
[670] Gézoo2012-04-16 11:36:25

:D Részemről: Szívesen..

Nagy tanulságul szolgáljon emlékeidben a tegnapi nap.

Eszembe jut róla a fagyban didergő kis veréb.. Amikor rápottyant egy lepényt az arra járó tehén, majd jön egy macska, kihúzza a lepényből, megtisztogatja és felfalja.

Tanulság?

Akiről azt hinnéd, hogy magasról tesz a fejedre arról ha jobban meggondolod belátod, hogy sokkal többet segített, mint az aki kihúzott a lepényből..

Előzmény: [669] szekibarbi, 2012-04-16 11:30:47
[669] szekibarbi2012-04-16 11:30:47

megelégeltem, és írtam a tanárnak! a válasz:

Kedves Barbara!

A megoldása jó, a feladatkiírásban szerepelt rosszul a kérdés. Ugyanis nem s-ben hanem ps-ben kell beírni a végeredményt. Köszönöm, hogy szólt. Javítottam a feladatot a moodle-ben is.

Üdvözlettel: Erdélyi Zoltán

ezúton is mindenkinek köszönöm a segítséget

Előzmény: [668] Gézoo, 2012-04-16 11:19:38
[668] Gézoo2012-04-16 11:19:38

Nagy Sándor megoldása itt is jól jöhet..

Esetleg lehet egy pici elvi eltérés az általunk (Alma, Greg, és én általam) írt válasz és az elvárt válasz között.

Ugyanis a relatív idő függvénye szerint

A beérkezés időpontjából számolt kezdő időpont a főnök rendszerében máskor van mint az autó rendszerében. És ugye tanultátok, hogy az időpontok közötti távolsággal számolunk. azaz

t=1,0000000000000037555555555555767*(5*3600-12168000/9e16) t=1,0000000000000037555555555555767*17999,9999999998648 t=17999,99999999993239999999999986 [sec]

Így a delta

t=6,7600000000000139751111111115375e-11 [sec]

Csak az a kérdés, hogy milyen mélységgel számoltok a gyakorlatokon.

Előzmény: [666] szekibarbi, 2012-04-16 11:01:25
[667] Alma2012-04-16 11:12:40

Próbáld meg negatív előjellel (bár nem lenne sok értelme)

Előzmény: [666] szekibarbi, 2012-04-16 11:01:25

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]    [32]    [33]    [34]    [35]    [36]    [37]    [38]    [39]    [40]    [41]    [42]    [43]    [44]    [45]    [46]    [47]    [48]    [49]    [50]    [51]    [52]    [53]    [54]    [55]    [56]