KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
 English
Információ
A lap
Pontverseny
Cikkek
Hírek
Fórum

Rendelje meg a KöMaL-t!

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

B. 4283. A 23×23 square is divided into smaller squares of dimensions 1×1, 2×2 and 3×3. What is the minimum possible number of 1×1 squares?

(5 points)

Deadline expired on 11 October 2010.


Google Translation (Sorry, the solution is published in Hungarian only.)

Megoldás. Legalább egy \(\displaystyle 1\times1\)-es négyzetre szükség van. Például:

Ezután elegendő belátni, hogy \(\displaystyle 1\times1\)-es négyzet nélküli felbontás nem létezik.

Színezzük ki az 1., 4., 7., ..., 22. sorát szürkére a nagy négyzetnek:

Látható, hogy bárhogy teszünk le egy \(\displaystyle 2\times2\)-es vagy \(\displaystyle 3\times3\)-as négyzetet, mindig páros sok fehéren maradt mezőt fed le. De mivel \(\displaystyle 15\cdot23\), azaz páratlan számú fehéren maradt mező van, nem lehetséges, hogy csak \(\displaystyle 2\times2\)-es és \(\displaystyle 3\times3\)-as négyzetek fedjenek egy \(\displaystyle 23\times23\)-as négyzetet.

Tehát a válasz 1.

Damásdi Gábor (Kecskemét, Katona J. Gimn., 12. évf.)


Statistics on problem B. 4283.
143 students sent a solution.
5 points:Ágoston Péter, Beke Lilla, Bogár Blanka, Damásdi Gábor, Dobos Nóra, Dudás 002 Zsolt, Énekes Péter, Fonyó Viktória, Géczi Péter Attila, Gyarmati Máté, Hajnal Máté, Hajnal Péter János, Hegedűs Csaba, Herczeg József, Janzer Olivér, Kabos Eszter, Kaprinai Balázs, Kovács 737 Ármin, Köpenczei Gergő, Kúsz Ágnes, Lenger Dániel, Máthé László, Mátrahegyi Roland, Mihálykó András, Nagy 111 Miklós, Nagy Róbert, Németh Krisztián, Perjési Gábor, Sándor Áron Endre, Simig Dániel, Szabó 928 Attila, Tardos Jakab, Varga 149 Imre Károly, Varnyú József, Viharos Andor, Weisz Ambrus, Weisz Gellért, Zelena Réka, Zsiros Ádám.
4 points:Homonnay Bálint, Palincza Richárd, Strenner Péter, Tekeli Tamás, Wiandt Zsófia.
3 points:6 students.
2 points:28 students.
1 point:2 students.
0 point:62 students.
Unfair, not evaluated:1 solution.


  • Problems in Mathematics of KöMaL, September 2010

  • Támogatóink:   Ericsson   Cognex   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Nemzeti Tehetség Program    
    MTA Energiatudományi Kutatóközpont   MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont     Nemzeti
Kulturális Alap   ELTE   Morgan Stanley