KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
 English
Információ
A lap
Pontverseny
Cikkek
Hírek
Fórum

Rendelje meg a KöMaL-t!

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

B. 4830. Solve the following equation in the set of positive integers:

\(\displaystyle n!=2^a+2^b. \)

Proposed by K. Williams, Szeged

(4 points)

Deadline expired on 12 December 2016.


Google Translation (Sorry, the solution is published in Hungarian only.)

Megoldás. Egy 2-hatvány 7-es maradéka csak 1, 2 vagy 4 lehet, ezért két 2-hatvány összege nem lehet osztható 7-tel. Ez azt jelenti, hogy \(\displaystyle n\leq 6\), azonban \(\displaystyle 4\leq 2^a+2^b\) miatt \(\displaystyle 3\leq n\) is teljesül. Meg kell vizsgálnunk még az \(\displaystyle n=3,4,5,6\) eseteket. Mivel \(\displaystyle n!\) nem 2-hatvány (ha \(\displaystyle 3\leq n\)), ezért \(\displaystyle a\ne b\), ami azt jelenti, hogy a \(\displaystyle 2^a+2^b=n!\) egyenletnek pontosan akkor van megoldása, ha az \(\displaystyle n!\) szám 2-es számrendszerbeli alakjában pontosan két 1-es szerepel.
Ha \(\displaystyle n=3\), akkor \(\displaystyle n!=6=2^2+2^1\), így az \(\displaystyle (n=3; a=1; b=2)\) és \(\displaystyle (n=3; a=2; b=1)\) megoldásokat kapjuk.
Ha \(\displaystyle n=4\), akkor \(\displaystyle 4!=24=2^4+2^3\), így az \(\displaystyle (n=4; a=3; b=4)\) és \(\displaystyle (n=4; a=4; b=3)\) megoldásokat kapjuk.
Ha \(\displaystyle n=5\), akkor \(\displaystyle 5!=120=2^6+2^5+2^4+2^3\), ha pedig \(\displaystyle n=6\), akkor \(\displaystyle n!=720=2^9+2^7+2^6+2^4\), így ezekben az esetekben nem kapunk megoldást.
Az egyenletnek tehát négy megoldása van:

\(\displaystyle (n=3; a=1; b=2)(n=3; a=2; b=1), (n=4; a=3; b=4) \text{ és } (n=4; a=4; b=3).\)


Statistics on problem B. 4830.
159 students sent a solution.
4 points:Balázs Ákos Miklós, Balázs József, Baran Zsuzsanna, Csiszár Zoltán, Csuha Boglárka, Daróczi Sándor, Deák Bence, Döbröntei Dávid Bence, Fraknói Ádám, Gáspár Attila, Győrffy Ágoston, György Levente, Haas Attila, Hoffmann Balázs, Horváth 436 Réka, Imolay András, Jánosik Áron, Janzer Orsolya Lili, Kelemen Lajos, Klász Viktória, Kocsis Júlia, Kovács 246 Benedek, Kovács Kitti Fanni, Kupás Vendel Péter, Lakatos Ádám, Mészáros 916 Márton, Molnár Bálint, Molnár-Sáska Zoltán, Nagy Dávid Paszkál, Pap Benedek, Póta Balázs, Schrettner Bálint, Schrettner Jakab, Sisák László Sándor, Szinyéri Bence, Tiderenczl Dániel, Tóth Viktor, Tóth-Rohonyi Iván, Török Tímea, Ujváry Szilvia, Umann Dávid, Vágó Ákos, Vári-Kakas Andor, Velkey Vince, Weisz Máté, Zólomy Kristóf.
3 points:69 students.
2 points:34 students.
1 point:6 students.
0 point:4 students.


  • Problems in Mathematics of KöMaL, November 2016

  • Támogatóink:   Ericsson   Cognex   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Nemzeti Tehetség Program    
    MTA Energiatudományi Kutatóközpont   MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont     Nemzeti
Kulturális Alap   ELTE   Morgan Stanley