Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 201. feladat (2008. december)

I. 201. A Cardano-féle rács és a vele történő titkosítás lényege, hogy egy szöveg betűit egy négyzetrács celláiba helyezi el úgy, hogy azok eredeti sorrendben történő kiolvasása csak egy lyukrács segítségével lehetséges. A rácsot a betűnégyzet fölé helyezzük, majd felülről lefelé haladva soronként kiolvassuk a lyukaknál látható betűket. A rácsot ezután 90o-kal elforgatjuk (esetünkben az óramutató járásával ellentétes irányba), és az előbbivel megegyező sorrendben ismét kiolvassuk a látható betűket. A helyes rács használatával az eljárás négyszeri megismétlésével a betűnégyzet minden elemét pontosan egyszer olvassuk ki. Az alábbi példában a titkosított szöveg egy irodalmi műre utal, amelyben szintén szerepet játszik a Cardano-féle rács.

Készítsünk prezentációt a titkosítási módszer ismertetésére. A bemutatóban egy 6×6-os betűnégyzetet alkalmazva animációval szemléltessük, hogy hogyan készül el egy rács segítségével a betűnégyzet, majd a rács segítségével mutassuk be a szöveg kiolvasását.

Beküldendő a prezentáció (i201.ppt, i201.odp, ...), valamint egy rövid dokumentáció (i201.txt, i201.pdf, ...), amely megadja, hogy a bemutató melyik prezentációkészítő szoftver hányas számú verziójával készült.

(10 pont)

A beküldési határidő 2009. január 15-én LEJÁRT.


Mintamegoldásként Balla Attila 11. évfolyamos budapesti (i201ba.ppt), Fehér Péter 10. osztályos nagykanizsai (i201fe.pptx), Horváth Loránd 11. osztályos budapesti (i201hl.ppt) és Fenyvesi Péter pannonhalmai 9. osztályos (I201.odp) tanulók munkáját közöljük.


Statisztika:

16 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Balla Attila, Barta Éva Anna, Fehér Péter, Fenyvesi Tamás, Horváth 135 Loránd, Pap 999 Dávid, Póta Kristóf, Szabó 928 Attila, Szűcs 131 Judit, Tóth Szabolcs.
9 pontot kapott:Janosov Milán.
7 pontot kapott:3 versenyző.
6 pontot kapott:1 versenyző.
4 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2008. decemberi informatika feladatai