KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
 English
Információ
A lap
Pontverseny
Cikkek
Hírek
Fórum

Rendelje meg a KöMaL-t!

MBUTTONS

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

I. 206. Before the advent of graphical operating systems, ASCII animations, that is, movies consisting only of ASCII characters were quite popular. A program displays each frame consisting of ASCII characters on the screen, pauses for a given time period, clears the screen, then displays the next frame until it reaches the end of the movie file.

Write a program that is capable of displaying the ASCII movie from the input file. You should also make your own ASCII animation.

The command line argument of your program is the name of the file containing frames of the animation. The first line of the file contains 4 integers separated by a space. These describe the number of frames, the number of columns and rows of a frame, and the pause in milliseconds between two frames. The following lines then contain rows of the frames, consisting of spaces and other ASCII characters. The output of your program is the animation displayed on the screen.

In the example (``Példa bemenet részlet''), the beginning of a movie file is shown.

You can use the file f1.dat to test your program.

The source code of your movie player (i206.pas, i206.cpp, ...), an animation (i206film.dat, i206film.txt, ...) created by you and a short documentation (i206.txt, i206.pdf, ...) should be submitted, also describing briefly how to create a movie and specifying the name of the developer environment to use.

(10 points: 5 points for the player and 5 for the movie)

(10 points)

Deadline expired on 16 March 2009.


Google Translation (Sorry, the solution is published in Hungarian only.)

Megoldásokról:

A lejátszó-programok elkészítése nem jelentett túl nagy nehézséget. Ezt a feladatrészt szinte mindenki hibátlanul oldotta meg. Sajnos kevés új film született. A filmgyártáshoz egyszerű szövegszerkesztőt használt szinte mindenki. Ezzel komoly filmet nem lehet alkotni. Érdemes gondolkozni más eszköz választáson is.

Lejátszó-program mintájának Seres Márk Dániel 9. osztályos tanuló (Hódmezővásárhely, Bethlen Gábor Gimnázium) programját mutatjuk be. i206.cpp

Lássuk a filmeket a szerzők nevével együtt:

Balla Attila

Fehér Péter

Horváth Loránd

Kővágó Zoltán

Pap Dávid

Póta Kristóf

Seres Márk Dániel

Szabó Attila

Tóth Szabolcs

Uray Marcell János


Statistics on problem I. 206.
14 students sent a solution.
10 points:Kővágó Zoltán, Pap 999 Dávid, Seres Márk Dániel.
9 points:Fehér Péter, Horváth 135 Loránd, Nagy 111 Miklós, Póta Kristóf, Tóth Szabolcs, Uray Marcell János.
8 points:1 student.
7 points:1 student.
5 points:2 students.
4 points:1 student.


  • Problems in Information Technology of KöMaL, February 2009

  • Támogatóink:   Ericsson   Cognex   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Nemzeti Tehetség Program    
    MTA Energiatudományi Kutatóközpont   MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont     Nemzeti
Kulturális Alap   ELTE   Morgan Stanley