Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 222. feladat (2009. október)

I. 222. Rajzoljuk meg iskolánk számítógépes hálózatának topológiáját. Az ábra tartalmazzon legalább egy számítógéptermet, a diákok által hozzáférhető gépeket, néhány tantermi és szertárbeli számítógépet, valamint a meglévő routereket, switcheket, egyéb hálózati eszközöket és az internet-kapcsolatot. Tüntessük fel az eszközök lényegesebb hálózati jellemzőit. Ügyeljünk az ábra áttekinthetőségére. A szükséges adatokat szerezzük be az iskola rendszergazdájától vagy informatika tanárától. A feladat megoldásához a Dia nevű programot használjuk, amely ingyenesen használható és letölthető a http://live.gnome.org/Dia oldalról.

Beküldendő egy tömörített állományban (i222.zip) a topológia (i222.dia) fájl és ennek pdf formátumú változata (i222.pdf), valamint egy rövid leírás, amely tartalmazza a használt program verziószámát, és az operációs rendszert.

(10 pont)

A beküldési határidő 2009. november 10-én LEJÁRT.


A topológia megrajzolása egyszerű feladat, hiszen csak a valóságot kell leképezni. A feladat értékelése nehéz, mert az értékelő nem ismeri, hogy a versenyzőnek mit kell megörökítenie.

Ennek megfelelően olyan elemekre bontottuk a feladatot, amelyek a háttér ismerete nélkül is egyértelműen értékelhetők és amelyet akkor is képes teljesíteni a versenyző, ha iskolájában csak kevés segítséget kapott.

Egy számítógépterem gépeinek és néhány azon kívüli gép, eszköz megjelenítését feltétlenül elvártuk. Bár a megjelenítést sokféle módon valósították meg a versenyzők, az ezekért járó 2 pontot mindenki megszerezte.

Egy hálózat nem képzelhető el aktív (switch, router, tűzfal, hub) és passzív (kábelezés, patch panel, fali aljzatok) hálózati eszközök nélkül. Ezek közül a kábelezésnek valamint legalább kétféle eszköznek szerepelnie kellett a rajzon. A feladat szövege az internetkapcsolat megadását is elvárta. Ezek újabb két pontot értek. Az előbbieket minden megoldás tartalmazta.

Az így kialakult ábra kellően sok elemet tartalmaz ahhoz, hogy az átgondolatlan megvalósítás szinte lehetetlenné tegye a módosításokat. Hogy ne legyen probléma, a kapcsolatok végpontjait az elemhez rögzítsük. Egy-egy apró figyelmetlenségtől eltekintve a versenyzők ezt is teljesítették.

A dia program széles választékát tartalmazza használható és itt használandó objektumoknak. Az értékelés során szigorúan vettük, hogy ha valaki a megnevezésben tévedett, hubot vagy patch panelt switchnek, modemet routernek nevezett. A legtöbb megoldó ebben hibázott.

A feladat elvárta lényegesebb hálózati jellemzők feltüntetését. Sok dolgot érthetünk e kérés alatt. Mivel a feladat sem fogalmazott teljesen egyértelműen, ezért az ip-címtől a sávszélességre vonatkozó adatokon át a kábel típusáig és a switchek portszámáig mindent elfogadtunk, de a pont megszerzéséhez legalább két ilyen adat feltüntetése volt szükséges.

Fontos, hogy az elkészült ábra áttekinthető legyen. Ez objektív módon korlátozottan értékelhető. Pontot abban az esetben adtunk, ha a különböző elemek nem fedték egymás.

A feladat kérte, hogy alkossuk meg az ábra pdf formátumú változatát. A programból közvetlenül lehet exportálni pdf-be. Aki ezt a lehetőséget megtalálta, szerzett egy pontot. A pdf formátumú változat akkor használható jól, ha egy oldalon elfér a teljes rajz. Az utolsó pont tehát az egyoldalas dokumentumért járt.

A teljes pontszámot akkor is meg lehetett szerezni, ha valaki legfeljebb egy hiányossággal bíró megoldást készített.

Az így szerzett pontszámból kellett levonni egy-egy pontot dokumentáció elmaradása valamint a hibás formátumú tömörítés vagy hibás fájlnevek miatt.


Statisztika:

7 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Balla Attila, Janosov Milán.
9 pontot kapott:Horváth 135 Loránd, Paróczi Gergő.
8 pontot kapott:3 versenyző.

A KöMaL 2009. októberi informatika feladatai