Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 312. feladat (2013. január)

I. 312. Egyre több weboldalon látunk ilyen, vagy ehhez hasonló képet:

Ez az informatika érettségi emelt szintű szóbeli témaköreinek címkefelhője, pontosabban szövegfelhője. A wikipedia szerint ,,a címkefelhő egy weboldal tartalmára jellemző címkék vagy szövegbeli szavak olvasók általi használati gyakorisága vagy más fontos tulajdonsága szerinti vizuális ábrázolása. A címkék többnyire kulcsszavak, melyeket általában betűrendben sorolnak fel, és fontosságukat színük vagy betűméretük jelzi. E módon abc-helyük és fontosságuk alapján is meg lehet őket találni.''

Keressünk minél több, szövegfelhő készítésére alkalmas eszközt, programot. Válasszunk ki egyet közülük és segítségével végezzük el néhány szöveg összehasonlító vizsgálatát. Vessük össze a belőlük készült címkefelhők alapján

\bullet egy neves költő életművének két különböző évében született verseinek szövegét;

\bullet egy író két regényét;

\bullet két, azonos témájú tudományos művet.

Válasszunk egy másik eszközt és az egyik regényt vizsgáljuk meg ennek segítségével is.

Készítsünk prezentációt, amelyben az eredmények bemutatása mellett összefoglaljuk tapasztalatainkat, következtetéseinket.

Beküldendő a prezentáció (i312.ppt, i312.odp, ...) és a feladat vizsgálat dokumentálása (i312.pdf), amely tartalmazza a talált eszközök megnevezését és azok elérhetőségét.

(10 pont)

A beküldési határidő 2013. február 11-én LEJÁRT.


A megoldásokat szemlélve kiderült, hogy a feladat nem volt kellő pontossággal definiált. A "vessük össze az eredményeket", "fogalmazzuk meg tapasztalatainkat" elvárásokat nehéz volt értékelni. Végül azt tekintettük teljes értékű összevetésnek a művek kapcsán, ahol a mennyiségek puszta rögzítésén túlmutató megállapításokat is tettek a beküldők.

A legnagyobb problémát mégsem az összevetés jelentette, hanem a forrásmegjelölés. Ez nem csak a címkefelhő készítő eszközök kapcsán elvárás, hanem a felhasznált művek esetén is. Ezt a feladatban nem szükséges külön kiemelni, hiszen egy iskolai dolgozatnak is része. Ezeknél a pontos url (ami a műre mutat) és a rögzítés időpontja jelenti általában a helyes módját a hivatkozásnak.

A feladat kapcsán fontosnak tartottuk, hogy a megoldó utaljon a nyelvvel kapcsolatos problémáknak legalább egyikére, például az ékezetes karakterek kezelése.

Az egyes eszközök elemzése Fényes Balázs dokumentációjában (i312.pdf) volt a legteljesebb, míg a prezentációk közül Qian Líviáét találtuk a legtartalmasabbnak (i312.pptx).


Statisztika:

7 dolgozat érkezett.
9 pontot kapott:Gema Barnabás, Németh 017 András, Qian Lívia, Tomku György.
8 pontot kapott:3 versenyző.

A KöMaL 2013. januári informatika feladatai