Mathematical and Physical Journal
for High Schools
Issued by the MATFUND Foundation
Already signed up?
New to KöMaL?

Problem I. 333. (November 2013)

I. 333. Many of us like playing with soap bubbles, and several interesting phenomena can be observed on the boundary film of the bubbles.

By using a gif animation editor, animate the motion of a stick figure blowing bubbles. We recommend using the (freely downloadable) programs Stykz or Pivot Stickfigure Animator. A short description of these programs is found (in Hungarian) at http://blog.sulinet.hu/oktinf/category/palcikaanimacio/ and video tutorials on the usual video sharing sites.

Your animation - as realistic as possible - should contain the process of blowing a bubble, and the motion of the bubbles. For example, to create a bubble floating away, you can also move the background appropriately.

The animation should loop continuously and appropriate frame speed should be set.

The animation in gif format and its source code in the default file format of the editor should be submitted (i333.zip). A short documentation (i333.txt, i333.pdf, ...) with a brief description of your solution and the name of the animation editor should also be included in the compressed file.

(10 pont)

Deadline expired on December 10, 2013.


Sorry, the solution is available only in Hungarian. Google translation

Megoldásokról:

Az animáció készítési feladat néhány versenyző fantáziáját ragadta meg. Két animáció készítő szoftvert használtak: a Stykz-t és a Pivot Stickfigure Animator-t.

Minta megoldások:

Bálint Martin 8. évfolyamos tanuló (Budapest, Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Gimnázium) munkája:

Fényes Balázs 11. évfolyamos tanuló (Budapest, Szerb Antal Gimnázium) munkája:

Gercsó Márk 11. évfolyamos tanuló (Szeged, Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium és Általános Iskola) munkája:

Kiss Ádám 11. évfolyamos tanuló (Szeged, Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium és Általános Iskola) munkája:

Németh Balázs 8. évfolyamos tanuló (Jászberény, Lehel Vezér Gimnázium) munkája:


Statistics:

5 students sent a solution.
10 points:Fényes Balázs.
9 points:Bálint Martin, Gercsó Márk, Kiss 107 Ádám.
8 points:1 student.

Problems in Information Technology of KöMaL, November 2013