Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 353. feladat (2014. szeptember)

I. 353. Az ,,Egyszámjáték''-ban (Mérő László matematikus és pszichológus találmánya) a játékos tippel egy 1 és 10000 közötti pozitív egész számot. A játék végén megvizsgáljuk a beérkezett számokat, és amelyiket több ember is tippelte, azokat töröljük. A megmaradt számok közül a legkisebb a nyertes.

Például: Ezek a tippek érkeznek egy adott fordulóban: 9, 6, 3, 7, 4, 6, 1, 6, 8, 1, 6, 5, 7, 9, 4, 2. A forduló végén - miután kihagytuk az összes olyan tippet, amit többen is megjátszottak - ezek maradnak: 3, 8, 5. A nyertes a 3-as szám beküldője, mivel a megmaradtak közül ez a legkisebb.

Készítsünk egy játékot kiértékelő táblázatot, amely az e-mailben beküldött tippek alapján megadja a győztes adatait. A tippek.txt forrásállományban rendelkezésre állnak a résztvevő játékosok adatai és tippjei. A játékosokról rendelkezésre álló adatok:

Tipp  A játékba beküldött egész szám, értéke \(\displaystyle 1\le \mathsf{tipp}\le 10\;000\);

Név  A játékos neve (azonos nevűek is lehetnek);

E-mail  A játékos e-mail címe, amely egyedi.

Ha egy e-mail címről a játékba több tippet küldenek be, akkor az először rögzített tippet vesszük csak figyelembe, a többit érvénytelennek tekintjük.

Táblázatkezelő program segítségével oldjuk meg a játék eredményét meghatározó feladatot. A megoldásban saját függvény vagy makró nem használható.

Töltsük be a tabulátorokkal tagolt, UTF-8 kódolású tippek.txt szövegfájlt a táblázatkezelőbe a mintának megfelelően. A megoldásnak elegendő a megadott adatokra jól működnie. Munkánkat i353 néven mentsük el a táblázatkezelő alapértelmezett formátumában.

Alakítsuk ki a minta szerinti táblázatszerkezetet és a D:G oszlop feliratok melletti celláiban adjuk meg kifejezések segítségével a válaszokat. A H oszloptól jobbra segédszámításokat végezhetünk.

1. Az E2 cellába írjuk ki a nyertes tippet.

2. Az E3 és G3 cellákba írassuk ki a nyertes tippelő nevét és e-mail címét.

A továbbiakban a játékra jellemző értékeket határozzunk meg.

3. Az E5 cellában határozzuk meg a beküldött érvényes tippek számát.

4. Az E6 cellában függvény segítségével határozzuk meg, melyik számot küldték be érvényesen a legtöbben. Ha több ilyen szám van, akkor elegendő az egyiket megadni.

5. Az E7 és E9 cellában függvény segítségével határozzuk meg a legkisebb és legnagyobb érvényes tippet.

6. Az E8 és az E10 cellákban jelenítsük meg a legkisebb, illetve a legnagyobb érvényes tippet időrendben másodikként beküldők nevét. Ha nincs második beküldő, akkor a ,,nincs'' feliratot jelenítsük meg.

7. Formázzuk a táblázatot a minta szerint.

Beküldendő i353.zip néven egy tömörített állományban a táblázatkezelő munkafüzet (i353.xls, i353.ods, ...), illetve egy rövid dokumentáció (i353.txt, i353.pdf, ...), amelyben szerepel a megoldáskor alkalmazott táblázatkezelő neve, verziószáma.

Letölthető fájl: tippek.txt

(10 pont)

A beküldési határidő 2014. október 10-én LEJÁRT.


Minta megoldás:

Tóth Márk Andor 10. osztályos tanuló (Zrínyi Miklós Gimnázium, Zalaegerszeg) megoldása: I353.xls


Statisztika:

24 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Dombai Tamás, Géczi Dániel, Gercsó Márk, Kiss 107 Ádám, Kovács 246 Benedek, Kovács Balázs Marcell, Mócsy Miklós, Piller Trisztán, Radnai Bálint, Tóth Márk Andor.
9 pontot kapott:Bálint Martin, Fényes Balázs, Kelkó Balázs, Lencsés Ádám, Németh 729 Gábor, Olexó Gergely, Szabó 524 Tímea.
8 pontot kapott:3 versenyző.
7 pontot kapott:1 versenyző.
6 pontot kapott:1 versenyző.
5 pontot kapott:1 versenyző.
4 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2014. szeptemberi informatika feladatai