KöMaL - Mathematical and Physical Journal for Secondary Schools
Hungarian version Information Contest Journal Articles News
Conditions
Entry form to the contest
Problems and solutions
Results of the competition
Problems of the previous years

 

 

Order KöMaL!

Ericsson

Google

Emberi Erőforrások Minisztériuma

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

ELTE

Competitions Portal

K. 141. The members of a board game club of students were asked this year again which of the four types of games they liked best. ``Civilisation building'' games lost their 12-vote lead they had last year and became second by a 6-vote difference. ``Train games'' came out first with 38% of all the votes. Games of ``extending your influence'' only got 14% of all votes and thus the fourth place, since ``merchant games'' received 4 more votes. How many members of the club voted for each type of game?

(6 points)

This problem is for grade 9 students only.

Deadline expired.


Google Translation (Sorry, the solution is published in Hungarian only.)

Megoldás: Jelölje az összes szavazatok számát x. Az egyes játéktípusokra leadott szavazatok száma ennek segítségével:

,,vonatos": 0,38x; ,,civilizáció építős": 0,38x-6; ,,kereskedős": 0,14x+4; ,,befolyásszerző": 0,14x.

Az egyes játékokra leadott szavazatok kiadják az összes szavazatok számát, ennek alapján a 0,38x+0,38x-6+0,14x+4+0,14x=x egyenlet írható fel. Innen x=50. Így az egyes játéktípusokra az alábbi számú szavazat érkezett: ,,vonatos": 19; ,,civilizáció építős": 13; ,,kereskedős": 11; ,,befolyásszerző": 7.


Statistics on problem K. 141.
209 students sent a solution.
6 points:103 students.
5 points:48 students.
4 points:29 students.
3 points:9 students.
2 points:4 students.
1 point:6 students.
0 point:2 students.
Unfair, not evaluated:8 solutions.


  • Problems in Mathematics of KöMaL, November 2007

  • Our web pages are supported by: Ericsson   Google   SzerencsejátĂ©k Zrt.   Emberi ErĹ‘források MinisztĂ©riuma   Emberi ErĹ‘forrás TámogatáskezelĹ‘   OktatáskutatĂł Ă©s FejlesztĹ‘ IntĂ©zet   ELTE   Nemzeti TehetsĂ©g Program