KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
 English
Információ
A lap
Pontverseny
Cikkek
Hírek
Fórum

Rendelje meg a KöMaL-t!

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

K. 360. The accompanying figure is drawn on a square lattice. The separation of consecutive parallel grid lines is 5 mm. The polygon consists of 999 line segments. Determine its length, rounded to the nearest metre.

(6 points)

This problem is for grade 9 students only.

Deadline expired on 10 January 2013.


Google Translation (Sorry, the solution is published in Hungarian only.)

Megoldás. Jelölje a rácsnégyzetek oldalának hosszát \(\displaystyle d\). Ekkor az átlójuk \(\displaystyle d\sqrt2\) hosszúságú. A kérdéses vonal \(\displaystyle S\) hossza:

\(\displaystyle S=d(1\cdot\sqrt2+2+3+4\cdot\sqrt2+5+6+7\cdot\sqrt2+...+997\cdot\sqrt2+998+999)=\)

\(\displaystyle =d\sqrt2(1+4+7+...+997)+d(5+11+17+...+1997).\)

Mindkét zárójelben 333 tagú összeg szerepel, ezeket össze tudjuk adni:

\(\displaystyle 1+4+7+...+997=\frac{998\cdot333}{2}=166167,\)

\(\displaystyle 5+11+17+...+1997=\frac{2002\cdot333}{2}=333333.\)

A kapott számokat és a \(\displaystyle d\) értékét centiméterben beírva:

\(\displaystyle S=0,5\cdot\sqrt2\cdot166167+0,5\cdot333333\approx284164~ (cm).\)

Vagyis a vonal hossza kb. 2842 méter.


Statistics on problem K. 360.
128 students sent a solution.
6 points:Baglyas Márton, Bálint Roland Péter, Balog 6 Klaudia, Berekai Eszter, Bodonhelyi Anna, Borbás András, Bottlik Judit, Coulibaly Patrik, Csatári Jakab, Farkas Olivér, Garaba Flórián, Gulyás Gabriella, Herbály Blanka, Horváth 016 Gábor, Ipolyszegi Gábor, Ivankoviæ Mladen, Ivkovic Iván, Jób Csongor, Kálmán Fanni, Kaprinai Ádám, Kasza Bence, Keszthelyi Máté, Kis Levente, Kocsis Júlia, Kósa Szilárd, Kristóf Mátyás, Marticsek Réka, Matusek Lili, Matusek Márton, Mészáros 01 Viktória, Németh Flóra Boróka, Pálfi András, Papp 535 Ágnes, Stefics Attila, Stumphauser Nóra, Surek Emese, Szabó 11 Dániel, Szabó Júlia, Szántó Kamilla, Szathmári Balázs, Szentgyörgyi Flóra, Szilágyi Botond, Szintai Kristóf, Szűcs Áron Ábrahám, Tóvári Gergő, Varga 123 Péter.
5 points:35 students.
4 points:17 students.
3 points:9 students.
2 points:5 students.
1 point:6 students.
0 point:8 students.
Unfair, not evaluated:2 solutions.


  • Problems in Mathematics of KöMaL, December 2012

  • Támogatóink:   Ericsson   Cognex   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Nemzeti Tehetség Program    
    MTA Energiatudományi Kutatóközpont   MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont     Nemzeti
Kulturális Alap   ELTE   Morgan Stanley