KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
 English
Információ
A lap
Pontverseny
Cikkek
Hírek
Fórum

Rendelje meg a KöMaL-t!

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

K. 416. Given that \overline{abcabc}=91\cdot \overline{acac}, determine the digits a, b, c. (\overline{abcabc} is a six-digit number, and \overline{acac} is a four-digit number, where identical letters denote identical digits.)

(6 points)

This problem is for grade 9 students only.

Deadline expired on 10 April 2014.


Google Translation (Sorry, the solution is published in Hungarian only.)

Megoldás. Az egyenletet a következő alakban is írhatjuk: \(\displaystyle 1001\cdot\overline{abc}=91\cdot101\cdot\overline{ac}\). Mivel \(\displaystyle 1001=11\cdot91\), így az egyenlet mindkét oldalát osztva 91-gyel kapjuk, hogy:

\(\displaystyle 11\cdot\overline{abc}=101\cdot\overline{ac},\)

\(\displaystyle 11\cdot(100a+10b+c)=101\cdot(10a+c),\)

\(\displaystyle 1100a+110b+11c=1010a+101c,\)

\(\displaystyle 110b=90(c-a),\)

amiből

\(\displaystyle 11b=9(c-a).\)

Mivel \(\displaystyle (9,11)=1\), így \(\displaystyle 11|c-a\). Mivel \(\displaystyle 1\leq a\leq9\) és \(\displaystyle 0\leq c\leq9\), ezért ez csak úgy lehetséges, ha \(\displaystyle c-a=0\), azaz \(\displaystyle a=c\). Ekkor pedig \(\displaystyle b=0\).

Ez összesen kilenc megoldást ad \(\displaystyle (a,b,c)\)-re: \(\displaystyle (1,0,1)\), \(\displaystyle (2,0,2)\), \(\displaystyle (3,0,3)\), \(\displaystyle (4,0,4)\), \(\displaystyle (5,0,5)\), \(\displaystyle (6,0,6)\), \(\displaystyle (7,0,7)\), \(\displaystyle (8,0,8)\) és \(\displaystyle (9,0,9)\).


Statistics on problem K. 416.
125 students sent a solution.
6 points:Ardai István Tamás, Banczik Zoltán Ádám, Boros Dániel, Bödör András, Bőzsöny András, Csapó Márton, Döbröntei Dávid Bence, Engelbrecht Patrícia , Frim Levente, Gábriel Péter, Gergely 444 Kornél, György Levente, Harsch Leila, Hegyi Krisztina, Hús Luca, Jakus Balázs István, Kamuti Harmat, Kedves Emerencia, Keresztes László, Knoch Júlia, Losonczy Richárd, Marton Fruzsina, Mikulás Hanna, Moró Balázs, Novák Péter Sámuel, Pálinkás Nikolett, Rigó Péter Botond, Sándor Kristóf, Sántha Valér, Souly Alexandra, Stevlik Felícia, Szabó Alexandra, Szakács Gréta, Szatmári Judit, Szepesvári Csongor, Tatai Mihály, Temesvári Bence, Tibay Álmos, Török Attila, Vajda Alexandra, Veres Károly, Zentai Viktor.
5 points:22 students.
4 points:26 students.
3 points:13 students.
2 points:3 students.
1 point:7 students.
Unfair, not evaluated:12 solutions.


  • Problems in Mathematics of KöMaL, March 2014

  • Támogatóink:   Ericsson   Cognex   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Nemzeti Tehetség Program    
    MTA Energiatudományi Kutatóközpont   MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont     Nemzeti
Kulturális Alap   ELTE   Morgan Stanley