KöMaL - Mathematical and Physical Journal for Secondary Schools
Hungarian version Information Contest Journal Articles News
Conditions
Entry form to the contest
Problems and solutions
Results of the competition
Problems of the previous years

 

 

Order KöMaL!

Ericsson

Google

Emberi Erőforrások Minisztériuma

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

ELTE

Competitions Portal

K. 88. There are four ninth-grade classes at a school. The four classes went on a four-day camp. Each class went hiking on one of the four days, while the other classes took part in presentations and other activities. On Monday, class A went hiking and thus 81 students remained in the camp. On Tuesday, class B were hiking and thus 79 students remained in the camp. On Wednesday, class C were hiking and 75 students stayed in the camp. Finally, on Thursday, with class D hiking, 80 students stayed in the camp. How many students are there in each class?

(6 points)

This problem is for grade 9 students only.

Deadline expired.


Google Translation (Sorry, the solution is published in Hungarian only.)

Megoldás: Adjuk össze az egyes napokon a táborban maradók létszámát. Mivel minden osztály háromszor volt bent, és egyszer kirándult, ezért minden tanulót pontosan 3-szor számolunk meg ebben az összegben. Így az összegként kapott 315 a tanulók számának háromszorosa, tehát 105 tanuló van összesen. Az egyes napokon a táborban maradók létszámát ebből kivonva megkapjuk a kiránduló osztályok létszámát. Ennek megfelelően az A-ban 24-en, a B-ben 26-an, a C-ben 30-an és a D-ben 25-en vannak.


Statistics on problem K. 88.
336 students sent a solution.
6 points:171 students.
5 points:81 students.
4 points:50 students.
3 points:23 students.
2 points:3 students.
1 point:3 students.
Unfair, not evaluated:5 solutions.


  • Problems in Mathematics of KöMaL, September 2006

  • Our web pages are supported by: Ericsson   Google   SzerencsejátĂ©k Zrt.   Emberi ErĹ‘források MinisztĂ©riuma   Emberi ErĹ‘forrás TámogatáskezelĹ‘   OktatáskutatĂł Ă©s FejlesztĹ‘ IntĂ©zet   ELTE   Nemzeti TehetsĂ©g Program