KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
 English
Információ
A lap
Pontverseny
Cikkek
Hírek
Fórum
Versenykiírás
Tudnivalók
Nevezési lap
Feladatok
Eredmények
Korábbi évek
Arcképcsarnok
Munkafüzet

Rendelje meg a KöMaL-t!

KöMaL Füzetek 1: Tálalási javaslatok matematika felvételire

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

A KöMaL 2010. februári informatika feladatai

Kérjük, olvassa el a versenykiírást.

Figyelem! Kézírással készült megoldást csak postai úton fogadunk el. Ha kézzel rajzolsz ábrát, jól látható minőségben beszkenneled, majd beilleszted a dokumentumba, azt elfogadjuk.


I-jelű feladatok

A beküldési határidő 2010. március 10-én LEJÁRT.

I. 232. Az adatokat tartalmazó naplo.txt állomány.

Az internetes csomagkapcsolt kommunikáció üzenetküldő eljárását az alábbi egyszerű modellel vizsgáljuk.

A kommunikációt létrehozó szoftverek a kommunikálók egymásnak szánt üzeneteit szabvány méretű darabokra tördelik, azokat a továbbításhoz szükséges adatokkal egészítik ki. Ezeket, az úgynevezett csomagokat küldik el. A csomagok nem feltétlenül a feladás sorrendjében érkeznek meg a címzetthez.

Az egyes üzenetdarabokat tartalmazó csomag szerkezete a következő:

feladó a feladó azonosítója, pozitív egész, értéke legfeljebb 100;
címzett a címzett azonosítója, pozitív egész, értéke legfeljebb 100;
üzenetazonosító egyedi, értéke legfeljebb 1000000
részletsorszám megadja, hogy az adott üzenet melyik darabjáról van szó, a részletek sorszámozása folyamatos, az első értéke 1;
üzenetrészlet pontosan 10 karakter. Az üzenet utolsó értékes karakterét legalább egy, de mindig pontosan a 10 karakter kitöltéséhez szükséges számú szűrő karakter (|) követi. (Az üzenet csak az angol ábécé kis és nagybetűiből, számjegyekből, írásjelekből, kötőjelből és szóköz karakterből áll.) A szóköz karakter helyett aláhúzás karaktert használunk a könnyebb kezelhetőség érdekében;
ellenőrző összeg képzési módja a következő: az első négy számadat és az üzenetdarab karaktereinek ASCII kódjából képzett összeg 100-as osztási maradéka.

A hálózati modell működését egy rövid teszttel vizsgáljuk, melynek részeként az összes beérkező üzenetdarabot a naplo.txt fájlba rögzítjük.

Például:

naplo.txt

11 3 334 2 verseny||| 2

3 2 417 1 Hatarido:_ 88

11 3 334 1 KoMaL_pont 29

...

Az 1. sor megmutatja, hogy a 11. állomás küldött üzenetet a 3. állomásnak. Az üzenetet a 334-es azonosítóval látta el, amelynek második részét tartalmazza ez a csomag. Mivel a szűrő karakter (|) szerepel, ezért ez az üzenet utolsó darabja.

Készítsünk programot halo néven, amely az alábbi kérdésekre válaszol. Ügyeljünk arra, hogy a program minden helyes tartalmú bemeneti állomány esetén működjön.

Minden részfeladat megoldása előtt írjuk a képernyőre a feladat sorszámát. Ha a felhasználótól kérünk be adatot, jelenítsük meg a képernyőn, hogy milyen értéket várunk (például az 5. feladat esetén: ,, 5. feladat: Adja meg az üzenet szövegét!''). A képernyőn megjelenített üzenetek esetén az ékezetmentes kiírás is elfogadott.

[1.] Olvassuk be a naplo.txt állományban talált adatokat (honlapunkról egy mintaállomány letölhető), s azok felhasználásával oldjuk meg a következő feladatokat. Ha az állományt nem tudja a programmal beolvasni, az első 10 csomaghoz tartozó adatokat jegyezzük be a programba és dolgozzunk azzal.

[2.] Jelenítsük meg a képernyőn, hány csomagot küldött az 4-es állomás az 5-ösnek.

[3.] Írjuk a képernyőre a hibás ellenőrző összeget tartalmazó sorok sorszámát. Az egyes értékeket szóközzel határoljuk. Ha nem volt ilyen, akkor a ,,Nem volt hibás ellenőrző összeg.'' szöveget jelenítsük meg.

[4.] A naplo.txt állomány feldolgozásával állítsuk elő az eredeti üzeneteket. Az eredeti.txt állományba soronként egy-egy üzenetet jegyezzünk be. A fájl tartalmát az alábbi mintának megfelelően alakítsuk ki. (A minta illeszkedik a feladat elején megadott bemenethez.) Az üzeneteket tetszőleges sorrendben megadhatjuk.

eredeti.txt

11 3 334 KoMaL_pontverseny

...

[5.] Bontsunk csomagokra egy üzenetet. A felhasználótól kérjük be az üzenet szövegét, valamint azt, hogy melyik állomástól melyikhez kell eljuttatni. Az elkészített csomagokat soronként írjuk a képernyőre. Biztosítsuk, hogy az üzenet azonosítója ne egyezzen meg a korábbi üzenetek egyikével sem, de egyébként tetszőleges érték lehet.

Beküldendő egy tömörített (i232.zip) állományban a program forráskódja (i232.pas, i232.cpp, ...), valamint a program rövid dokumentációja (i232.txt, i232.pdf, ...), amely tartalmazza a megoldás rövid leírását, és megadja, hogy a forrásállomány melyik fejlesztő környezetben fordítható.

(10 pont)

Megoldás, statisztika

I. 233. Kincsgyűjtő játékot valósítsunk meg táblázatkezelő program segítségével.

A játéktér 10×10 cellából áll, amelyek közül ötben kincs van. A játéktérben egy robotot vezérelhetünk. A cél, hogy a robottal minél több kincset gyűjtsünk össze. Ha a robot a kincs cellájára lép, akkor azt begyűjtötte. A játékos látja előre a kincseket és feladata, hogy egyetlen vezérlő parancssort adjon a robotnak, amellyel az minél több kincset tudjon begyűjteni.

A robot induló helyzetének koordinátáit két cellában adjuk meg és az, alapértelmezetten, kezdetben lefelé néz. A robot mozgását és irányváltását az A1 cellába írt karaktersorral tudjuk vezérelni. A használható karakterek jelentése:

e az aktuális irányba 1 cellát lép
j az aktuális irányhoz képest jobbra fordul 90o-ot
b az aktuális irányhoz képest balra fordul 90o-ot

A játéktér celláiba olyan függvényeket írjunk, amelyek kiértékelés utáni eredménye jól felhasználható feltételes formázásra, mintázat állításra, az események megjelenítésére.

A táblázat 5×2 cellájában adjuk meg a kincsek koordinátáit. A kincseket piros színnel és az A1 cella vezérlő karaktersora alapján a robot mozgását fekete színnel jelenítsük meg a játéktérben. A kincs cellájának színét ne változtassuk meg, amikor a robot arra rálép.

Minta a játéktérre:

Írjuk ki, hogy egy vezérlő parancssorral hány kincset sikerült begyűjteni.

A robot helyének és irányának számítását másolható függvényekkel oldjuk meg. A játék megvalósítása közben nem szükséges ellenőrizni, hogy a robot kimegy-e a játéktérből. A megoldás során saját függvény vagy makró nem alkalmazható. A számítások, esetleges segédtáblázatok jól áttekinthetők legyenek, semmit ne rejtsünk el.

Beküldendő egy tömörített i233.zip állományban a táblázatkezelő munkafüzet (i233.xls, i233.ods, ...), illetve egy rövid dokumentáció (i233.txt, i233.pdf, ...), amelyben szerepel a megoldáskor alkalmazott táblázatkezelő neve, verziója, valamint a megoldás rövid leírása.

(10 pont)

Statisztika

I. 234. Készítsünk iskolánkat bemutató prezentációt a http://prezi.com címen elérhető eszköz segítségével. A bemutató a szöveg és képek mellett legalább egy videót is tartalmazzon. Az értékelés során a bemutató tartalmasságát és egységességét vesszük figyelembe. A bemutatón a beadási határidőt követően már ne változtassunk.

Beküldendő az i234.pdf dokumentum, amely tartalmazza a bemutató internetes elérhetőségét és a benne szereplő dokumentumok forrását.

(10 pont)

Megoldás, statisztika


S-jelű feladatok

A beküldési határidő 2010. március 10-én LEJÁRT.

S. 51. Egy vállalatnál az informatikai infrastruktúra modernizálásának jegyében ún. ultravékony kliensek bevezetését tervezik: az asztali számítógépeket egy-egy végtelenül egyszerű berendezéssel helyettesítik, melyek feladata mindössze annyi, hogy a billentyűzetről és az egérről érkező bemenetet egy központi szerverre továbbítsák, majd az onnan érkező kimenetet megjelenítsék a képernyőn. A programok futtatását, illetve minden ezzel kapcsolatos számítást valójában a központi szerver végez.

A rendszernek, számos előnye mellett, hátránya, hogy érzékeny a hálózati késleltetésre. Ezért a szervert optimálisan úgy kell elhelyezni, hogy a kliensek szervertől vett késleltetéseinek maximuma minimális legyen.

Írjunk programot, mely meghatározza, hogy a szerver optimális elhelyezése esetén mekkora lesz a hálózati késleltetés a szerver és a tőle legtávolabb eső kliens között. A hálózat fatopológiájú, tehát bármely két csúcs között pontosan egy út vezet. A kliensek a hálózat végpontjaiban (a fa leveleiben) helyezkednek el, a szervert pedig valamely belső csomópontba kell telepíteni.

A program a hálózat leírását a standard bemenetről olvassa. A bemenet első sora egyetlen egész számot, a csúcsok 1\le N\le 10\;000 számát tartalmazza. Az ezt követő N-1 sor mindegyike három, szóközzel elválasztott egész számot tartalmaz, egy-egy hálózati összekötés végpontjainak Xi és Yi sorszámát (1\leXi,Yi\leN), illetve az összekötés 0\leDi\le1000 késleltetését (a két végpontbeli feldolgozáshoz szükséges idő elhanyagolható).

A program a megoldást a standard kimenetre írja, melynek egyetlen sora egyetlen M egész számot tartalmazzon: az optimális szerverelhelyezés esetén a késleltetések maximumát.

A feladathoz kiadott tesztesetek: s51test.zip

(10 pont)

Statisztika


Figyelem!

Az informatika feladatok megoldásait ne e-mailben küldd be! A megoldásokat az Elektronikus munkafüzetben töltheted fel.

Támogatóink:   Ericsson   Cognex   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Nemzeti Tehetség Program    
MTA Energiatudományi Kutatóközpont   MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont     Nemzeti
Kulturális Alap   ELTE   Morgan Stanley