KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Belépés
Regisztráció
 English
Információ
A lap
Pontverseny
Cikkek
Hírek
Fórum
Versenykiírás
Tudnivalók
Nevezési lap
Feladatok
Eredmények
Korábbi évek
Arcképcsarnok
Munkafüzet

Rendelje meg a KöMaL-t!

Kifordítható

tetraéder

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

A KöMaL 2010. áprilisi fizika feladatai

Kérjük, ha még nem tetted meg, olvasd el a versenykiírást.

Figyelem! Kézírással készült megoldást csak postai úton fogadunk el. (Ha kézzel rajzolsz ábrát, jól látható minőségben beszkenneled, majd beilleszted a dokumentumba, azt elfogadjuk.)


Feladat típusok elrejtése/megmutatása:


M-jelű feladatok

A beküldési határidő 2010. május 10-én LEJÁRT.


M. 305. Mérjük meg, hogyan függ a konyhasóoldat optikai törésmutatója az oldat koncentrációjától!

Közli: Homoki-Nagy Olga, Monor

(6 pont)

statisztika


P-jelű feladatok

A beküldési határidő 2010. május 10-én LEJÁRT.


P. 4244. Egy macska 1 m/s sebességgel lopakodik egy síktükör irányában. Döbbenten tapasztalja, hogy tükörképe 5 m/s sebességgel távolodik tőle ahelyett, hogy közeledne felé. Mi lehet a magyarázata a macska furcsa élményének?

Közli: Szombathy Miklós, Eger

(3 pont)

megoldás, statisztika


P. 4245. Miért lépünk télen kicsiket, ha síkos a járda?

Közli: Zagyva Tiborné, Budapest

(4 pont)

megoldás, statisztika


P. 4246. Egy 80 cm magas asztal szélén álló 5 dkg-os gyurmagolyót a középpontján át, közelről keresztüllövünk egy légpuskával. A gyurmagolyó és a vízszintesen kilőtt, 0,5 g-os lövedék egymástól 8,2 m-re ér földet. Egy másik kísérletben, ahol háromszoros átmérőjű gyurmagolyót használtunk, a lövedék éppen nem hatolt át a golyón. Feltételezve, hogy a lövedék mindkét esetben egyenletesen lassult a gyurmában, mekkora lehetett a kilövési sebesség?

Közli: Kis Tamás, Heves

(4 pont)

megoldás, statisztika


P. 4247. Az ábra szerinti rögzített, \(\displaystyle \alpha=30^\circ\)-os hajlásszögű, súrlódásmentes lejtő egy adott pontja feletti \(\displaystyle h\) magasságból \(\displaystyle t_{1}\) idő alatt esik a lejtőre egy kisméretű test. A teljesen rugalmatlan ütközés után \(\displaystyle t_{2}\) idő alatt tesz meg ugyanekkora \(\displaystyle s=h\) távolságot a lejtőn. Mekkora a \(\displaystyle t_{1}/t_{2}\) arány?

Közli: Holics László, Budapest

(4 pont)

megoldás, statisztika


P. 4248. A héliummal töltött, gömb alakú lufihoz kötött madzag szélcsendes időben feszesen, függőlegesen áll. Vízszintes irányú szélben egyszer \(\displaystyle 20^\circ\)-os, másszor \(\displaystyle 55^\circ\)-os szöget zár be a madzag a függőlegessel. Hányszor nagyobb a szél sebessége a második esetben, mint az elsőben, ha a szél által kifejtett erő a szélsebesség négyzetével arányos?

Közli: Simon Péter, Pécs

(4 pont)

megoldás, statisztika


P. 4249. Egyenletes tömegeloszlású, hajlékony kötél két végpontját azonos magasságban rögzítjük az ábra szerint. Az egyensúlyi helyzetből kiindulva a következő két kísérletet végezzük:

I. A kötél közepét addig húzzuk lefelé, amíg el nem éri az \(\displaystyle A\) pontot (ekkor a kötél közel V alakú).

II. A kötelet az eredeti helyzetéből kiindulva a közepénél fogva a \(\displaystyle B\) pontig emeljük (fordított V alak).

A két folyamat során összesen \(\displaystyle W\) munkát végeztünk. Mekkora munkavégzés szükséges a kötél közepének a \(\displaystyle C\) pontig való felemeléséhez?

Közli: Vigh Máté, Pécs

(5 pont)

megoldás, statisztika


P. 4250. Egy henger alakú gáztartályt súlytalannak tekinthető, súrlódásmentesen mozgó, hőszigetelő dugattyú két részre oszt. Az egyik részben 40 g hidrogén, a másikban 20 g neon van normál állapotban.

\(\displaystyle a)\) Melyik gázt, mekkora hőmérsékletre kell melegíteni -- miközben biztosítjuk, hogy a másik gáz állandó hőmérsékleten maradjon -- hogy a dugattyú középre mozduljon?

\(\displaystyle b)\) Mennyi ekkor a melegített gáz nyomása?

\(\displaystyle c)\) Mennyi hőt kellett közölni a gázzal?

Közli: Dudics Pál, Debrecen

(4 pont)

megoldás, statisztika


P. 4251. Közös pontban felfüggesztettünk két azonos, \(\displaystyle L\) hosszúságú fonálingát. A fonalak végén lévő, azonos tömegű kis golyóknak \(\displaystyle Q\) töltést adunk, aminek következtében a fonalak az ábrán látható módon ágaznak szét.

\(\displaystyle a)\) Határozzuk meg a golyók \(\displaystyle m\) tömegét!

\(\displaystyle b)\) Egy másik kísérlet során a jobb oldali golyót ugyanekkora töltésű, de háromszor akkora tömegű golyóra cseréljük ki. Mekkorának kell választani a változatlan tömegű, bal oldali golyó töltését, hogy az egyensúlyi állapotban a golyók távolsága továbbra is \(\displaystyle L\) legyen?

Közli: Kotek László, Pécs

(5 pont)

megoldás, statisztika


P. 4252. Erősen rövidlátó ember mindkét szemén \(\displaystyle -12\) dioptriás szemüveget viselt. Szemüvegének lencséje 2 cm-re volt a szemétől. Szürkehályog műtét során mindkét szemlencséje helyére olyan műanyag lencsét ültettek, amellyel most élesen látja a szemétől 25 cm-re tartott könyvet. Meglepődve tapasztalja, hogy nemcsak jobban lát, de nagyobbnak is látja így a könyvet, benne a betűket, mint amikor szemüveget viselt.

\(\displaystyle a)\) Hányszor nagyobbnak látja most a szemétől 25 cm-re lévő tárgyakat, mint amekkorának régen látta azokat, amikor a szemüvegétől voltak 25 cm-re?

\(\displaystyle b)\) Hány dioptriás szemüvegre van szüksége, hogy élesen lássa a Holdat az égen?

Közli: Radnai Gyula, Budapest

(5 pont)

megoldás, statisztika


P. 4253. Hány elektront kellene eltávolítani egy 1 cm sugarú fémgömbről, hogy elektrosztatikus energiája elvileg egyenlő legyen a tömeghiány miatt fellépő energiaveszteséggel? Mekkora lenne ekkor a gömb elektrosztatikus potenciálja?

Varga István (1953-2007) feladata

(4 pont)

megoldás, statisztika


A fizika gyakorlatok és feladatok megoldásait többféleképpen is beküldheted.

  • Megszerkesztheted vagy feltöltheted az Elektronikus munkafüzetben;
  • Elküldheted postán a szerkesztőség címére:
    KöMaL Szerkesztőség
    Budapest 112, Pf. 32.  1518.

(Az interneten keresztül történő beküldésről olvasd el tájékoztatónkat)

Támogatóink:   Ericsson   Cognex   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Nemzeti Tehetség Program    
MTA Energiatudományi Kutatóközpont   MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont     Nemzeti
Kulturális Alap   ELTE   Morgan Stanley