Mathematical and Physical Journal
for High Schools
Issued by the MATFUND Foundation
Already signed up?
New to KöMaL?

Problem B. 5407. (October 2024)

B. 5407. Find positive integers \(\displaystyle a\), \(\displaystyle b\), \(\displaystyle c\) and \(\displaystyle d\) satisfying \(\displaystyle \frac{b}{a}=\frac{c}{b}=\frac{d}{c}\) and \(\displaystyle \frac{a+c}{2}=b+1\).

Proposed by Attila Sztranyák, Budapest

(4 pont)

Deadline expired on November 11, 2024.


Sorry, the solution is available only in Hungarian. Google translation

Megoldás. A feltételek alapján (bevezetve a mértani sorozat hányadosára a \(\displaystyle q \neq 0\) betűt) \(\displaystyle a; b= a \cdot q; c=a \cdot q^2\) és \(\displaystyle d=a \cdot q^3\) egy mértani sorozat egymást követő tagjai.

Az \(\displaystyle \dfrac{a+c}{2} = b+1\) feltételbe behelyettesítve: \(\displaystyle \dfrac{a(1+q^2)}{2} = aq+1 \Longrightarrow q^2a-2aq+a-2=0 \Longrightarrow q_{1;2}=\dfrac{2 a \pm \sqrt{8a}}{2a}\) adódik.

Mivel a számok egészek (és így a \(\displaystyle q\) hányados racionális), a fenti egyenlet \(\displaystyle D=8a\) diszkriminánsa négyzetszám, és így \(\displaystyle a=2n^2\) alakú (ahol \(\displaystyle n \neq 0\) egész). Ezt visszahelyettesítve: \(\displaystyle q_{1;2}=\dfrac{4n^2 \pm 4n}{4n^2} = \dfrac{n \pm 1}{n}\).

Innen \(\displaystyle b,c\) és \(\displaystyle d\) értékeire (\(\displaystyle q\) értékétől függően) két-két lehetőség van: \(\displaystyle b=2n(n \pm 1); c=2(n \pm 1)^2\) és \(\displaystyle d=\dfrac{2(n \pm 1)^2}{n}\). Ez utóbbi alapján mivel \(\displaystyle n\) és \(\displaystyle (n \pm 1)\) relatív prímek és a számok pozitívak, \(\displaystyle n=1\), vagy \(\displaystyle n=2\) lehet csak.

Behelyettesítve a négy lehetőséget, az \(\displaystyle (a;b;c;d)\) rendezett számnégyes a következő lehet: \(\displaystyle (2;4;8;16)\), \(\displaystyle (8;12;18;27)\) és \(\displaystyle (8;4;2;1)\) (az \(\displaystyle n=1\) és a \(\displaystyle q=\dfrac{n - 1}{n} = 0\) nem ad megoldást.)


Statistics:

133 students sent a solution.
4 points:54 students.
3 points:20 students.
2 points:34 students.
1 point:10 students.
0 point:4 students.
Unfair, not evaluated:2 solutionss.
Not shown because of missing birth date or parental permission:3 solutions.

Problems in Mathematics of KöMaL, October 2024