Mathematical and Physical Journal
for High Schools
Issued by the MATFUND Foundation
Already signed up?
New to KöMaL?

Problem C. 1628. (October 2020)

C. 1628. Find two distinct positive integers \(\displaystyle n\) for which \(\displaystyle 4^n+4^9+4^{100}\) is a perfect square.

(5 pont)

Deadline expired on November 10, 2020.


Sorry, the solution is available only in Hungarian. Google translation

Megoldás. Mivel \(\displaystyle 4^n+4^9+4^{100}>4^{100}\), ezért ha a kérdéses összeg négyzetszám, akkor értéke legalább \(\displaystyle (4^{50}+1)^2=4^{100}+2\cdot 4^{50}+1\), így \(\displaystyle n>50\). Tudjuk még, hogy \(\displaystyle 4^n+4^9+4^{100}=4^{9}(4^{n-9}+1+4^{91})=(2^9)^2(4^{n-9}+4^{91}+1)\) pontosan akkor négyzetszám, ha a \(\displaystyle 4^{n-9}+4^{91}+1\) szám egy páratlan négyzetszám. Olyan \(\displaystyle n\)-eket keresünk tehát, melyre ez az összeg \(\displaystyle (2k+1)^2=4k^2+4k+1\) alakú megfelelő \(\displaystyle k\) egész szám mellett. A \(\displaystyle 4^{n-9}+4^{91}+1=4k^2+4k+1\) egyenletet átalakítva kapjuk, hogy \(\displaystyle 4^{n-10}+4^{90}=k^2+k\)-nak kell teljesülnie. Ez biztosan teljesül, ha \(\displaystyle 4^{n-10}=k^2,\ 4^{90}=k\) vagy ha \(\displaystyle 4^{n-10}=k,\ 4^{90}=k^2\). Ezek teljesüléséhez az kell, hogy \(\displaystyle 4^{n-10}\) és \(\displaystyle 4^{90}\) közül az egyik a másik négyzete legyen, vagy ezzel ekvivalensen: az egyik kitevő a másik kitevő kétszerese legyen. Az \(\displaystyle n-10=2\cdot 90\) és \(\displaystyle 2(n-10)=90\) egyenlet pedig az \(\displaystyle n=190\) és \(\displaystyle n=55\) megoldásokat adják.

Tehát \(\displaystyle n=55\) és \(\displaystyle n=190\) esetén \(\displaystyle 4^n+4^9+4^{100}\) négyzetszám, ezzel megadtunk két megfelelő értéket.


Statistics:

54 students sent a solution.
5 points:Ádók Dóra, Albert Ákos, Andó Lujza, Bana Marcell, Biró 424 Ádám, Buzás Bence István, Dobi Dorina Lili, Egyházi Hanna, Farkas Lili, Féger Tamás, Fekete András Albert, Flódung Áron , Fonyi Máté Sándor, Golarits Botond, Gombos Gergely , Horváth 828 Mátyás, Juhász Csenge Judit , Kereszturi Bálint, Margaritisz Fanni, Molnár Réka, Németh László Csaba, Németh Máté Előd, Rátki Gergely, Rohrsetzer Anna , Schnábel Martin, Skrabák Boglárka, Szabó Csege, Szakos Máté Antal, Szalanics Tamás, Szin Imola, Téglás Panna, Toffalini Leonardo, Tóth Áron, Varga 601 Zalán, Varga 928 Péter, Xu Yiling, Zaránd Andris.
4 points:Danó Ádám, Horváth Antal, Kórik Edina, Kriskó Kitti, Schneider Anna, Szántó Marcell.
3 points:4 students.
2 points:1 student.
1 point:3 students.
0 point:2 students.
Unfair, not evaluated:1 solutions.

Problems in Mathematics of KöMaL, October 2020