Mathematical and Physical Journal
for High Schools
Issued by the MATFUND Foundation
Already signed up?
New to KöMaL?

Problem C. 1678. (May 2021)

C. 1678. The length of each edge of a square-based regular pyramid is \(\displaystyle a\). Connect the centres of the faces of the pyramid in every possible way. Prove that one can always construct a triangle using any three such line segments.

(5 pont)

Deadline expired on June 10, 2021.


Sorry, the solution is available only in Hungarian. Google translation

Megoldás. A gúla alaplapja az \(\displaystyle a\) oldalú \(\displaystyle ABCD\) négyzet, oldallapjai az \(\displaystyle ABE, BCE, CDE\) és \(\displaystyle DAE\) szabályos háromszögek, a megfelelő lapközéppontok legyenek rendre \(\displaystyle O, P, Q, R\) és \(\displaystyle S\). Tekintsük a feltételeknek megfelelően készített ábrát.

Az ábrán az \(\displaystyle AB, BC, CD\) és \(\displaystyle DA\) élek felezőpontjai rendre \(\displaystyle F, G,H\) és \(\displaystyle K\).

Nyilvánvaló, hogy a \(\displaystyle P, Q, R, S\) pontok a megfelelő háromszöglapok súlypontjai. Így az \(\displaystyle EF\) és \(\displaystyle EH\) szakaszok az egybevágó \(\displaystyle ABE\) és \(\displaystyle CDE\) szabályos háromszögek súlyvonalai, tehát egyrészt \(\displaystyle EF=EH\), másrészt a \(\displaystyle P, R\) súlypontok tulajdonsága miatt

\(\displaystyle \frac{EP}{EF}=\frac{ER}{EH}=\frac{2}{3},\)

ezért a párhuzamos szelők tételének megfordítása alapján \(\displaystyle PR\parallel{FH}\).

A párhuzamos szelőszakaszok tétele szerint:

\(\displaystyle \frac{PR}{FH}=\frac{EP}{EF}=\frac{2}{3},\)

ebből \(\displaystyle FH=a\) alapján

\(\displaystyle (1)\)\(\displaystyle PR=\frac{2a}{3}=\frac{4a}{6}\)

következik.

Hasonlóképpen láthatjuk be, hogy \(\displaystyle SQ=\frac{4a}{6}\) is igaz.

Az \(\displaystyle EFG\) egyenlő szárú háromszög szárait metsző \(\displaystyle PQ\) és \(\displaystyle FG\) egyenesekre is alkalmazhatjuk a szelőszakaszok tételét:

\(\displaystyle \frac{PQ}{FG}=\frac{EP}{EF}=\frac{2}{3},\)

és mivel \(\displaystyle FG=\frac{AC}{2}=\frac{a\cdot{\sqrt{2}}}{2}\), ezért

\(\displaystyle (2)\)\(\displaystyle PQ=\frac{2a\cdot{\sqrt{2}}}{6}.\)

Ugyanígy mutathatjuk meg, hogy \(\displaystyle QR=RS=SP=\frac{2a\cdot{\sqrt{2}}}{6}\) is teljesül.

Most már csak a gúla szimmetriája miatt egyenlő hosszúságú \(\displaystyle OP, OQ, OR, OS\) szakaszok hosszát kell meghatároznunk. Ehhez az ábrán a \(\displaystyle P\) pontból merőlegest állítottunk az \(\displaystyle ABCD\) négyzet síkjára, a merőleges \(\displaystyle T\) talppontja a négyzet \(\displaystyle FH\) középvonalára illeszkedik, ugyanezen a szakaszon van a gúla \(\displaystyle EO\) magasságának \(\displaystyle O\) talppontja, és világos, hogy a \(\displaystyle PT\) és \(\displaystyle EO\) szakaszok is az \(\displaystyle EFH\) háromszög síkjában vannak, ezért \(\displaystyle PT\parallel{EO}\).

Az \(\displaystyle EFO\) derékszögű háromszögre felírva a Pitagorasz-tételt:

\(\displaystyle {\Bigg(\frac{a}{2}\Bigg)}^2+{EO}^2={\Bigg(\frac{a\cdot{\sqrt{3}}}{2}\Bigg)}^2,\)

ahonnan \(\displaystyle EO=\frac{a\cdot{\sqrt{2}}}{2}\).

A párhuzamos szelőszakaszok tételét alkalmazva kapjuk, hogy \(\displaystyle PT=\frac{EO}{3}=\frac{a\cdot{\sqrt{2}}}{6}\), továbbá \(\displaystyle FT=\frac{FO}{3}=\frac{a}{6}\) és ezért \(\displaystyle TO=\frac{2a}{6}\).

Az \(\displaystyle OPT\) derékszögű háromszögre felírjuk a Pitagorasz-tételt: \(\displaystyle {OP}^2={TO}^2+{PT}^2\), azaz

\(\displaystyle {OP}^2={\Bigg(\frac{2a}{6}\Bigg)}^2+{\Bigg(\frac{a\cdot{\sqrt{2}}}{6}\Bigg)}^2,\)

ebből egyszerű számolással adódik:

\(\displaystyle (3)\)\(\displaystyle OP=\frac{a\cdot{\sqrt{6}}}{6}.\)

Ugyanilyen hosszúságúak az \(\displaystyle OQ, OR, OS\) szakaszok is.

Számításaink szerint tehát a gúla lapközéppontjait összekötő szakaszok között háromféle hosszúság fordul elő, mégpedig az (1)-nek megfelelő hosszúságú \(\displaystyle PR\) és \(\displaystyle SQ\) szakaszok, a (2)-nek mmegfelelő \(\displaystyle PQ, QR, RS\) és \(\displaystyle SP\) szakaszok, végül a (3)-nak eleget tevő \(\displaystyle OP, OQ, OR\) és \(\displaystyle OS\) szakaszok.

A feladat állítása szerint ezen tíz szakasz közül bármely hármat kiválasztva, a kapott szakaszokból lehet háromszöget szerkeszteni, azaz érvényes rájuk a háromszög-egyenlőtlenség.

Ha három egyforma hosszúságú szakaszt választunk ki (ez csak a \(\displaystyle PQ, QR, RS, SP\) vagy az \(\displaystyle OP, OQ, OR, OS\) szakaszok esetén lehetséges), azokra nyilván teljesül a háromszög-egyenlőtlenség. Ha a három kiválasztott szakasz mind különböző hosszúságú, akkor elegendő ellenőrizni a háromszög-egyenlőtlenséget (1)-(2)-(3) alapján a \(\displaystyle 4; 2\cdot{\sqrt{2}}\) és \(\displaystyle \sqrt{6}\) számokra. Ezekre viszont biztosan teljesül, hogy a két legkisebb szám összege nagyobb, mint a legnagyobb szám, azaz:

\(\displaystyle 2\cdot{\sqrt{2}}+\sqrt{6}>4.\)

Ez egyszerűen belátható, hiszen a bal oldal mindkét gyökös kifejezése nagyobb 2-nél. Ha a három kiválasztott szakasz között van két egyforma, akkor elegendő vizsgálni a következő számhármasokat:

\(\displaystyle 4, 4, 2\cdot{\sqrt{2}};\qquad{4, 4, \sqrt{6}},\)

\(\displaystyle 2\cdot{\sqrt{2}}, 2\cdot{\sqrt{2}}, 4;\qquad{2\cdot{\sqrt{2}}, 2\cdot{\sqrt{2}},\sqrt{6}},\)

és

\(\displaystyle \sqrt{6}, \sqrt{6}, 4; \qquad{\sqrt{6}, \sqrt{6},2\cdot{\sqrt{2}}}.\)

Az előző esethez hasonlóan könnyen igazolható, hogy mindezen a számhármasokra teljesül, hogy bármely két szám összege nagyobb a harmadiknál.

Ez pedig azt jelenti, hogy a háromszög-egyenlőtlenség akkor is fennáll, ha a három kiválasztott szakasz között van két egyforma.

Ezzel a feladat megoldását befejeztük.

Megjegyzés. Bizonyítható, hogy \(\displaystyle OP\) merőleges a gúla \(\displaystyle ABE\) lapjára, ennek alapján az \(\displaystyle OP\) szakasz az \(\displaystyle OPE\) derékszögű háromszögből is kiszámítható.


Statistics:

19 students sent a solution.
5 points:Andó Lujza, Biró 424 Ádám, Dobi Dorina Lili, Molnár Réka, Németh László Csaba, Xu Yiling.
4 points:Féger Tamás, Horváth 828 Mátyás, Kadem Aziz, Németh Máté Előd, Schneider Anna, Szalanics Tamás, Téglás Panna, Zaránd Andris.
3 points:1 student.
2 points:2 students.
0 point:2 students.

Problems in Mathematics of KöMaL, May 2021