Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 518. feladat (2020. október)

I. 518. Az egész számok számrendszerek közötti átváltására létezik algoritmus, így nem nehéz programot készíteni egy \(\displaystyle R\) alapú számrendszerben felírt \(\displaystyle A\) pozitív egész szám \(\displaystyle Q\) alapú számrendszerbe való átírására. Nehézséget talán csak a 10-nél nagyobb alapú számrendszerek jelentenek, ahol a 10-nél nagyobb számjegyeket pl. betűkkel kell jelölnünk. Az informatikában használt hexadecimális számrendszerben a \(\displaystyle 10=\mathrm{A}\), \(\displaystyle 11=\mathrm{B}\), \(\displaystyle \ldots\), \(\displaystyle 15=\mathrm{F}\) jelölést alkalmazzuk. Használjuk ennek megfelelően az angol ABC nagybetűit rendre a 9-nél nagyobb számjegyek jelölésére. Így a legnagyobb számjegy, amit felírhatunk, a \(\displaystyle \mathrm{Z}=35\).

Készítsünk táblázatkezelő alkalmazást, amely átvált egy pozitív egész számot az \(\displaystyle R\) alapú számrendszerből a \(\displaystyle Q\) alapú számrendszerbe (\(\displaystyle 2\le R,Q\le 36\)). A munka­lapon egy cellában lehessen megadni az átváltandó számot (számjegyekkel és az angol ABC betűivel), és két másik cellában az \(\displaystyle R\) és \(\displaystyle Q\) értékét. A táblázatkezelő adja meg egy negyedik cellában a szám alakját a \(\displaystyle Q\) alapú számrendszerben.

A munkafüzet tetszőleges további cellái használhatók segédszámításokra, de a megoldás során csak a táblázatkezelő beépített függvényeivel dolgozzunk, tehát makró és saját program a megoldás során nem használható. A beírt számok minden esetben helyesek, azok ellenőrzéséről nem kell gondoskodni.

Beküldendő egy tömörített i518.zip állományban a megoldást tartalmazó táblázatkezelő munkafüzet és egy rövid dokumentáció, amely megadja az alkalmazott táblázatkezelő nevét és verzióját.

(10 pont)

A beküldési határidő 2020. november 16-án LEJÁRT.


Mintamegoldásként Vadász Levente Márton budapesti, 10. évfolyamos tanuló (i518vl.xlsx) és Nagy Korina kecskeméti, 9. osztályos diák (i518nk.xlsx) Excelben készült megoldását adjuk közre.


Statisztika:

15 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Bagladi Milán Zsolt, Benis Erzsébet, Dezsőfi Míra, Gyönki Dominik, Kmeczó András, Nagy 292 Korina, Orosz Réka Ildikó, Tóth 057 Bálint, Tóth 211 Bence, Ürmössy Dorottya, Vadász Levente Márton, Zádor-Nagy Zsombor.
9 pontot kapott:Horcsin Bálint.
7 pontot kapott:1 versenyző.
3 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2020. októberi informatika feladatai