Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A P. 5645. feladat (2025. április)

P. 5645. Egy motoros \(\displaystyle 36~\mathrm{km}/\mathrm{h}\) sebességgel hajt be egy félkör alakú, ,,visszafordító'' kanyarba. Az aszfalt és a kerekek közötti tapadási súrlódási együttható \(\displaystyle 0{,}58\). A motoros mindvégig egy \(\displaystyle 40~\mathrm{m}\) sugarú köríven tartja járművét (pontosabban a motor és a motoros közös tömegközéppontját), és közben végig egyenletesen növeli annak sebességét.

a) Legfeljebb hány \(\displaystyle \mathrm{m}/\mathrm{s}\)-mal növelheti a motoros másodpercenként a sebességét?

b) Mekkora sebességre gyorsulhat fel a versenyző a kanyar végére?

c) Hogyan változik a motoros függőlegessel bezárt szöge a kanyarban?

Közli: Kis Tamás, Heves

(5 pont)

A beküldési határidő 2025. május 15-én LEJÁRT.


Megoldás. a) és b) A kerekekre ható tapadási súrlódási erők eredőjének sugárirányú (radiális) összetevője szolgáltatja a centripetális gyorsulást:

\(\displaystyle ma_\mathrm{cp}=\frac{mv^2}{r}=S_\mathrm{r}.\)

A súrlódási erő érintőirányú (tangenciális) összetevője biztosítja a pályamenti gyorsulást:

\(\displaystyle S_\mathrm{t}=ma_\mathrm{t}\qquad\Rightarrow\qquad a_\mathrm{t}=\frac{S_\mathrm{t}}{m},\)

ami állandó. A sebesség az idő függvényében így írható fel:

\(\displaystyle v=v_0+a_\mathrm{t}t,\)

továbbá azt is kihasználhatjuk, hogy a megadott súrlódási együttható kapcsolatban van a motoros maximális sebességével:

\(\displaystyle \frac{mv_\mathrm{max}^2}{r}=S_\mathrm{r\max},\qquad\mathrm{illetve}\qquad S_\mathrm{t}^2+S_\mathrm{r\max}^2=(\mu mg)^2.\)

A félkör hossza \(\displaystyle \pi r\), amivel kifejezhetjük a pályamenti gyorsulást:

\(\displaystyle a_\mathrm{t}=\frac{S_\mathrm{t}}{m}=\frac{v_\mathrm{max}^2-v_0^2}{2\pi r}\qquad\Rightarrow\qquad S_\mathrm{t}=m\frac{v_\mathrm{max}^2-v_0^2}{2\pi r}.\)

Az előző három egyenlet alapján:

\(\displaystyle S^2_\mathrm{t}+S_\mathrm{r\max}^2=(\mu mg)^2\qquad\Rightarrow\qquad\left(\frac{v_\mathrm{max}^2-v_0^2}{2\pi r}\right)^2+\left(\frac{v_\mathrm{max}^2}{r}\right)^2=\mu^2g^2,\)

tehát \(\displaystyle v_\mathrm{max}^2\)-re nézve másodfokú egyenletre jutottunk, amit megoldva \(\displaystyle v_\mathrm{max}\approx 15\,\mathrm{m/s}\). Az a) kérdés a motoros érintőirányú gyorsulására kérdezett, ami

\(\displaystyle a_\mathrm{t}=\frac{v_\mathrm{max}^2-v_0^2}{2\pi r}\approx 0{,}5\,\mathrm{\frac{m}{s^2}}.\)

c) Jó közelítéssel feltételezhetjük, hogy a motoros bedőlése egyensúlyi állapotokon keresztül történik. Így a motor kerekének talajjal érintkező pontjára (a motorral együtt mozgó rendszerben) a nehézségi erő forgatónyomatéka egyensúlyt tart a centrifugális erő nyomatékával. Ennek a két erőnek az eredője átmegy a talajjal érintkező ponton, amiből már következik, hogy

\(\displaystyle {\varphi}=\arctg\left(\frac{a_\mathrm{cf}}{g}\right)=\arctg\left(\frac{\frac{v^2}{r}}{g}\right)=\arctg\left(\frac{(v_0+a_\mathrm{t}t)^2}{rg}\right).\)

Behelyettesítéssel kapjuk, hogy a motoros kezdeti bedőlése \(\displaystyle 14^\circ\)-os, míg a félkör végén a maximális bedőlése \(\displaystyle 30^\circ\)-os. (Kiszámíthatjuk azt is, hogy a motoros a félkört 10 s alatt teszi meg, illetve észrevehetjük, hogy a bedőlés szöge nem függ attól, hogy milyen magasan van a motor-motoros rendszer tömegközéppontja, továbbá a számításaink során nem volt szükségünk a rendszer tömegének ismeretére.)


Statisztika:

25 dolgozat érkezett.
5 pontot kapott:Ujpál Bálint.
4 pontot kapott:Bencze Mátyás, Bús László Teodor, Elekes Panni, Kovács Tamás, Zádori Gellért.
3 pontot kapott:4 versenyző.
2 pontot kapott:5 versenyző.
1 pontot kapott:3 versenyző.
0 pontot kapott:5 versenyző.

A KöMaL 2025. áprilisi fizika feladatai