Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Érdekes fizika feladatok

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[302] wernerm2008-07-17 10:55:48

Induljunk el a következőképpen. Van sok nagyon kicsi anyagdarabunk, amiből építkezhetünk. Vegyük fel a koordinátarendszerünket úgy, hogy a pont, ahol a gravitációs gyorsulás érdekel minket, legyen az origó, és azt szeretnénk, hogy mondjuk a gyorsulás mutasson az x tengely irányába. Innentől kezdve az adott kicsiny anyagdarab által létrehozott gyorsulásnak csak az x komponense érdekel minket.

Úgy kezdjük el összerakni a "bolygót", hogy mindig oda tesszük a következő anyagdarabot, ahol az a lehető legnagyobb x irányú gyorsulást hozza létre.

Legyen a kis anyagdarab távolsága az origótól r, az x tengellyel bezárt szöge \varphi. Ekkor a kis anyagdarab létrehoz \frac{konst}{r^2} gyorsulást, de ennek minket csak a koszinuszos vetülete érdekel, azaz \frac{konst}{r^2}cos(\varphi)

Keressük először azon pontok halmazát a térben, amelyekre a gyorsulás x komponense konstans. Az előző felírásól ezek az

R=c\sqrt{cos(\varphi)}

egyenletet kielégítő pontok. Ez egy "tojáshéj" szerű felület. Nagyobb gyorsulás a kisebb tojáshéjakhoz tartozik, így bentről kifelé kezdünk el építkezni. Ilyen rétegekből felépítve az anyagdarabot kapjuk a legnagyobb gyorsulást.

Ábrázoltam a tojások síkmetszetét különböző konstansokhoz.

Előzmény: [299] leni536, 2008-07-15 16:14:59
[301] rizsesz2008-07-15 22:00:38

Remélem összefutunk Róbert Gida az ankéton, és végre megismerhetlek.

Előzmény: [300] Róbert Gida, 2008-07-15 21:52:58
[300] Róbert Gida2008-07-15 21:52:58

Informatikát sem ártana...

Előzmény: [299] leni536, 2008-07-15 16:14:59
[299] leni5362008-07-15 16:14:59

Mégegy feladat:

Van egy adott sűtűségű és térfogatú anyagunk az űrben. A tér egy adott pontjában a lehető legnagyobb gravitációs gyorsulást szeretnénk elérni ennek az anyagnak a segítségével. Milyen alakúra formáljuk?

Jó lenne, ha a fizikát is felelevenítenénk a fórumon a matek mellett.

[298] leni5362008-07-07 17:03:55

Egy Q töltésű, m tömegű test fel van függesztve egy l hosszúságú szálra, körülötte homogén E térerősség van. A térerősséget a fonálra merőleges tengely mentén 90°-kal elforgatjuk nagyon lassan. Fog-e lengeni az inga, és ha igen, akkor mekkora kitéréssel?

[297] kolonor2008-05-13 22:34:26

köszönöm a választ

[296] leni5362008-05-13 21:55:03

A középső töltés mindenképp egyensúlyban van, a rá ható erők kioltják egymást, az csúcsnál lévő töltéseket kell vizsgálni (elég nyilván az egyiket). Az erre ható erők eredője mindenképp átlóirányú a szimmetria miatt, felírod ebben az irányban, hogy az eredő erő 0. Most nem írom végig az egyenleteket, az egyensúly feltétele:

Q^*=-\frac{2\sqrt2+1}{4}Q

Előzmény: [295] kolonor, 2008-05-13 17:40:55
[295] kolonor2008-05-13 17:40:55

Sziasztok én egy lehet nem érdekes söt biztos:D de fizika feladvány megoldását szeretném meg tudni leírom remélem átlátható lessz nos van egy négyzetünk minden csúcsa Q töltésü a középpontban van egy Q* az hogy milyen töltésüek nincsenek meg adva a kérdés az lenne hogy hogyan lehet azt meg csinalni hogy ezek egyensúlyban legyenek...?

[294] Anum2008-02-25 21:50:33

én is akarok:)

Előzmény: [290] Sniper, 2008-02-19 22:50:41
[293] Sniper2008-02-25 19:52:55

Volt valaki Szilárd Leó versenyen?

[292] leni5362008-02-20 21:08:18

Én akarok.

Előzmény: [290] Sniper, 2008-02-19 22:50:41
[291] jonas2008-02-20 08:24:49

Biztos akar. Ősszel a nyílt napon még voltak érdeklődők.

Előzmény: [290] Sniper, 2008-02-19 22:50:41
[290] Sniper2008-02-19 22:50:41

Akar valaki a BME fizika szakra menni rajtam kívül? XD

[272] jonas2007-12-10 16:34:26

Az, hogy az emelt szintű és a közép szintű érettségi között kicsi vagy nagy különbség van, az az első években eléggé ingadozott, nehezen tudták belőni a szinteket.

Előzmény: [271] Róbert Gida, 2007-12-10 15:06:33
[271] Róbert Gida2007-12-10 15:06:33

Eléggé ingadozhatnak a bekerülési pontok/százalékok az egyetemre. Régebben is volt olyan, hogy évekig 70-75 pont között volt egy szak bekerülési pontja, aztán hirtelen az egyik évben csak max ponttal lehetett bejutni, mert olyan erős volt az adott évfolyam. Nem éri meg szerintm taktikázni, annál is inkább, mert, ha emeltre mész, és átszámítva rosszabb lenne, mint a középszintű, akkor azt veszik figyelembe, ergó nem veszíthestz, ha elszúrnád. Egyébként, ha megnézed a közepet és az emeltet, akkor nem olyan nagy különbség van köztük.

Előzmény: [269] Anum, 2007-12-10 09:27:04
[270] Anum2007-12-10 09:30:52

Mondjuk nekem azért van heti 5,5 matekom (nem tagozat, fakt.) és megtanuljuk, ami emelt szintre kell(enne). :)

Egyébként szerintem annak akinek nem kell emelt szintűznie, hogy felvegyék az azért már lerakott valamit az asztalra. nem? (nem nyelvvizsgára gondolok elősorban)

Előzmény: [259] jonas, 2007-12-04 09:18:49
[269] Anum2007-12-10 09:27:04

Teljesen jogos. Én is reál oriántációjú szakra (fizika) szeretnék menni, de mégse megyek emeltre se fizikából se matekból. Plusz pontjaim jelentős része (75 %-a) megvan így nem éri meg emeltezni. Jól sikerült matek, fizika közép is elég lesz (remélhetőleg). Egyébként a fizikát már megcsináltam előrehozottan (98%). Másrészt, nekem nem 2 nyelvvizsgával van ennyi plusz pont, hanem nyelvvizsga+innovációs verseny (ami azért nem áll a témától olyan távol :) ).

Előzmény: [259] jonas, 2007-12-04 09:18:49
[265] feca2007-12-09 19:24:48

Csatlakozom az előttem szólohoz. a lájden edénynel végezhető kísérletek:az üvegházhatás elvén működik.A külső sugárzásoktol védi meg a benne levő dolgokat. én egy lecsókolbászon teszteltem eddig. és több hét után se rohadt el.

[261] HoA2007-12-04 15:04:29

Nem gondoltam, hogy ilyen oktatáspolitikai vita kerekedik ebből a kis feladatból, de talán nem baj. Én mindössze arra gondoltam, hogy első közelítésként talán elfogadható az a modell, hogy a h magasságú teli edény oldalán x magasságban lévő nyíláson kifolyó kismennyiségű m tömegű víz 1/2.m.v02 mozgási energiáját az edény tetejéről a vízszintcsökkenés formájában eltünő m tömegű vékony vízréteg m.g.(h-x) helyzeti energia csökkenéséből nyeri. Innen v_0 = \sqrt{2 \cdot g (h-x)} , az esés ideje  t = \sqrt{\frac{2x}{g}} , a vízszintesen megtett távolság s = v_0 \cdot t = \sqrt{ 4 \cdot x (h-x)} és ez az, aminek a szélső értékéhez nem kell deriválás.

[260] jonas2007-12-04 09:21:48

Ja, és sok középiskolában csak heti három matekóra van, ami alatt a matektanár nem tud annyit sem megtanítani, amennyi az elsőéves matematika elkezdéséhez sem kell. Szegény diák, hiába reál érdeklődésű, nem tudja, milyen lehetőségei vannak felkészülni matematikából.

[259] jonas2007-12-04 09:18:49

Gondolkozz egy végzős középiskolás fejével. Tegyük fel, hogy van két nyelvvizsgád (letetted, mert azt később is beírhatod az életrajzodba, míg az emelt szintű érettségit felvételi után senki sem fogja nézni). Megvan annyi plusz pontod, hogy az emelt szintű érettségi nélkül is fölvesznek. Reál érdeklődésű vagy, és a törihez meg magyarhoz semmit sem értessz, ráadásul a tanáraid sem a legjobbak, ezért egész áprilisban a töri és magyar érettségire tanulsz. Te készülnél az emelt szintű matek és fizika érettségire is? (Az emelt szintű biológia még rosszabb, mert teljesen kiszámíthatatlan.)

Előzmény: [258] rizsesz, 2007-12-03 21:02:20
[258] rizsesz2007-12-03 21:02:20

Akkor meg minek megy olyan szakra?

Előzmény: [257] jonas, 2007-12-03 20:55:06
[257] jonas2007-12-03 20:55:06

Attól függ. Ahhoz, hogy fölvegyék a szakra, nem kell.

Előzmény: [256] rizsesz, 2007-12-03 13:52:06
[256] rizsesz2007-12-03 13:52:06

Én most éppen egy végzős középiskolás lányt készítek fel az emelet szintű érettségire, és ahogy elnézem, tananyag a deriválás. Egy reál profilú felsőoktatási szakhoz pedig kell matek emelt szintű érettségi. Nem?

[255] Hajba Károly2007-12-02 10:15:38

Én nem szerettem volna senkit sem elijesztgetni, hisz amit írtam az középiskolás tudással megoldható, s nem kell hozzá semmiféle tagozat. Legalább is az volt, mikor én voltam középiskolás. Nem tudom, mi változott azóta? Ha elijesztettem Danit, bocsánat érte.

Több jelből meg arra következtetek, hogy valamely felsőfokú oktatási intézményben első éves hallgató.

Dani!

Legalább azt áruld el, hogy hova jársz.

Előzmény: [253] HoA, 2007-11-30 15:58:48

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]