[335] Matthew | 2010-08-21 10:59:03 |
Üdv!
Két huszár is adhat mattot,csak kell,hogy az ellennek legyen egy blokált gyalogja. Az alábbi ábrából kiindulva a Nalimov legkevesebb 16 lépésben tud nyerést,így gyanítom,a könyvemben nem a legerősebb lépések vannak leírva,de a lényeg,hogy lehet mattolni. A könyvemben leírt példa:
1.Kg5 Kh7 2.Hf5 Kg8 3.Kf6 Kf8 4.Hg7 Kg8 5.He6 Kh7 6.Kg5 Kh8 7.Kh6 Kg8 8.Kg6 Kh8 9.Hc4 a3 10.He5 a2 11.Hf7+ Kg8 12.Hh6+ Kh8 13.Hg5 a1V 14.Hgf7#
|
|
Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10 |
|
[334] sakkmath | 2010-08-20 19:15:31 |
Három huszárral mindig mattolhatunk.
A kérdés csak az, hogy - midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)
Több tucat szétszórtfigurás állást próbáltam ki a Nalimovval. Közülük az alábbira jött ki a leghosszabb, 21- lépéses matt. Az a sejtésem, hogy nincs olyan állás, amelyben 21-nél több lépés kell a matthoz. További sejtésem, hogy (a tükörképállásoktól eltekintve) az alábbi állás az egyetlen, amivel a 21-lépéses maximum kihozható.
(A mellékelt képről a használat is leolvasható. Így pl. az is, hogy egy adott állás legerősebb lépéssora a billentyűzet b gombjának nyomogatásával lejátszható.)
|
|
Előzmény: [333] Radián, 2010-08-20 13:46:20 |
|
[333] Radián | 2010-08-20 13:46:20 |
Eddig két főbb "módszert" próbáltam végig. Az alábbi tűnt jobbnak:
négy huszárt egymás mellé helyezem úgy hogy a pálya egy 2*2-es részét kitöltsék. Ennek az előnye, hogy egy 4*4-es részt lezárnak (ha egyik huszár sincs a pálya szélén) és viszonylag könnyen kezelhető hiszen 2 lépéssel elérhető , hogy a 2*2-es csoport eggyel odébb vándorolhasson... Ezt a logikát addig követem amíg a király támogatásával a pálya szélére leszorítom az ellenfél királyát innen már nem nehéz.
Tudom, hogy ez nem tekinthető a feladat megoldásának. Ezt csak azért írtam le hátha valakit megihlet. Úgy vélem nem igen tudok ennél többet hozzátenni a feladat megoldásához.
|
Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10 |
|
[332] Radián | 2010-08-20 13:08:10 |
Szia!
Szerintem 4 huszárral kivitelezhető. Bár még nem találtam meg a nyerő taktikát de nem egyszer s nem kétszer sikerült mattoljak négy huszárral egy nem gyenge programot. Persze lehet, hogy csak szerencsés volt a kezdőpozíció hisz eddig kb. 15-ször próbáltam.
|
Előzmény: [329] m2mm, 2010-08-16 20:56:28 |
|
|
|
[329] m2mm | 2010-08-16 20:56:28 |
Sziasztok!
Két huszárral (és egy királlyal) csak királynak lehetetlen mattot adni. Mi a legkevesebb számú huszár, amennyivel biztosan mattot lehet adni(azzal a királlyal bárhogyan is lép az ellenfél)?
|
|
|
|
|
[325] Matthew | 2010-07-31 21:25:16 |
Üdv!
Szerintem a leghamarabb is a 9. lépésben,de nem vagyok biztos azért benne. Nekem valami ilyesmi jött ki: 1.h3 e6 2.Bh2 Vg4 3.Bh1 Ve3 4.fxe3 Hc6 5.Bh2 Hd4 6.exd4 Fc6 7.dxc6 b6(vagy b5) 8.cxb7 Fa6 9.bxa7 0-0-0 10.a8V#
Csak azt nem tudom,hogy lehet-e akkor sáncolni,ha a bástyának olyan mezőn kell áthaladnia,amit az ellenfél támad(azt tudom,hogy király esetében nem lehet,de a bástyánál...)??
|
Előzmény: [319] gyulaimatyi, 2010-06-11 15:57:39 |
|
[324] floyd69 | 2010-07-20 21:42:14 |
Köszönöm, hogy foglalkoztál vele. Jó a megfejtésed. Az első verzióban a rossz 1).., Bxf8-at elemezted ki, utána jött a gyengébbnek mondott huszárlépéses verzió, majd a jó lépés következett. Mégegyszer köszi.
|
Előzmény: [323] Radián, 2010-07-17 20:16:51 |
|
[323] Radián | 2010-07-17 20:16:51 |
Hello!
Az alábbi három esetet különböztettem meg:
a.)1 Vf8+ , Bxf8 után 2. Bxf8+, Vd8 3. Bxd8+, Hc8 4. Ba8+, Kxa8 5.Bxc8 #
b.)1. Vf8+, Hc8-at követően Vxh8 és láthatóan vége a partinak. Vxb6+, 3. Kh1, Ve6 4. Bf8, tetszőleges lépés 5. Bxc8+...
c.) 1 Vf8+, Vd8 2. Ba8+, Kxa8 3. bxc7 után a sötét csak az időt tudja húzni Ba1-gyel világos győz.
(az átláthatóság kedvéért elnézést kérek az előbbiért.)
|
Előzmény: [322] Radián, 2010-07-17 20:15:55 |
|
[322] Radián | 2010-07-17 20:15:55 |
Hello!
Az alábbi három esetet különböztettem meg:
a.)1 Vf8+ , Bxf8 után 2. Bxf8+, Vd8 3. Bxd8+, Hc8 4. Ba8+, Kxa8 5.Bxc8 # b.)1. Vf8+, Hc8-at követően Vxh8 és láthatóan vége a partinak. Vxb6+, 3. Kh1, Ve6 4. Bf8, tetszőleges lépés 5. Bxc8+... c.) 1 Vf8+, Vd8 2. Ba8+, Kxa8 3. bxc7 után a sötét csak az időt tudja húzni Ba1-gyel világos győz.
|
Előzmény: [320] floyd69, 2010-07-12 21:11:17 |
|
[321] floyd69 | 2010-07-12 21:12:16 |
kicsit nagyra sikeredett a tábla. Legalább jól látható...:-)
|
|
[320] floyd69 | 2010-07-12 21:11:17 |
Találtam egy régi feladványt. Nem nehéz, de nem is túl könnyű. Az alábbi ábrán világos lép és nyer. De hogyan?
|
|
|
[319] gyulaimatyi | 2010-06-11 15:57:39 |
Sziasztok!
A megoldás stimmel. Láttam, hogy voltak retro feladványok. Én is próbáltam egyet. Persze még nem teszteltem. Nézzétek meg, valóban csak egy megoldása van-e!
10.a8V# - Hányadik lépésben sáncolt sötét, ha f gyalog változott át?
Jó fejtörést, és előre is köszönöm az elemzést!
Matyi
|
|
|
|
[316] csandris | 2010-06-04 14:58:34 |
Sziasztok! Nem vagyok nagy játékos, véletlen jött ki ez az állás, és annyira megtetszett, gondoltam megosztom másokkal is. Nekem nem volt annyira egyértelmű, mint a gépnek :-) Sötét kezd, matt 4 lépésben.
|
|
|
[315] gyulaimatyi | 2010-06-02 22:43:49 |
Sziasztok!
Ezzel a feladvánnyal ugrom be. Ez az én kedvencem - meg általában a kettős sakkok...
Az állás előzménye: (Réti - Tartakower) 1.e4 c6 2.d4 d5 3.Hc3 dxe4 4.Hxe4 Hf6 5.Vd3 e5?! 6.dxe5 Va5+ 7.Fd2 Vxe5 Sötét arra számított, hogy a világos huszár most védelemre szorul 8.0-0-0 így huszár vezérrel nem üthető Be1 kötés miatt. És ha huszár üt? Hxe4 világos következik, és 3. lépésben matt!
Matyi
|
|
|
|
[313] Radián | 2010-04-29 15:38:50 |
Fxf7+ után világos gyakorlatilag büntetlenül megússza az egészet. (Tudom hogy később pontosítva lett,hogy 5.) Hxf7 de nyilván az adott helyzetben (a hiba után)a leglogikusabb lépésekkel szoktunk számolni)
|
Előzmény: [311] Matthew, 2010-04-28 21:32:16 |
|
[312] floyd69 | 2010-04-28 21:49:38 |
Jók a megfejtések. Köszönöm:-)
A játszma menete: 1) e4,e5 2) Hf3, Hc6 3) Fc4, Hd4 4) Hxe5, Vg5 5) Hxf7 (??), Vxg2 6) Bf1, Vxe4+ 7) Fe2, Hf3#
Ezt hívja Maróczy nagymester a felületes játék méltó büntetésének. Továbbá egyetlen esetként hozza fel, mikor is helyes a vezér korai játékba hozása.
6) Hxh8-ra lenyeri világos a bástyát, de el is veszít egyet cserébe és nem kerüli el a mattot: 6) ..., Vxh1 7) Ff1, Vxe4+ ugyanaz, vagy vezérvesztés és egy huszár hátrány, ráadásul olyan rossz állás, amiből szerintem nehéz nyerni.
6) Ff1, Vxe4 ugyanaz a játék
A nagymester szerint a hibát sötét követi el mikor csapdát állít, mert jó sakkozó nem dől be ilyen kelepcének. Amikor először találkoztam ezzel, nagyon tanulságos volt számomra...
Mégegyszer köszi az érdeklődést, nekem ez a kedvencem.
Radiánnak: Vh4-re Matthew levezetett egy lehetséges játékot, ahol sötét jobban állt. Egyetértek veled, hogy lehet jobbat is lépni, de ezzel már "langyos" volt a megoldás.
|
|
|