Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Sakkfeladványok

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[352] Róbert Gida2010-11-29 22:48:06

Jonny 800 magon-Rybka 260 magon

[351] floyd692010-11-09 20:18:58

És ráadásul sötétnek semmi esélye nincs...

Előzmény: [350] Sirpi, 2010-11-09 10:57:34
[350] Sirpi2010-11-09 10:57:34

1. Fh8 ... 2. Vg7 matt

Egyébként tényleg nem tűnt első ránézésre ennyire veszélyesnek a sötét helyzete, csak másodikra :-)

Előzmény: [349] floyd69, 2010-11-08 21:07:55
[349] floyd692010-11-08 21:07:55

Sziasztok!

A gameknot-on találtam ma a következő, eléggé könnyű feladványt. Világos lép, matt 2 lépésben. Szerintem mindenki azonnal rájön. Amiért felraktam az az, hogy egy ártalmatlannak tűnő állásból milyen könnyen adható matt... Döbbenetes, milyen ereje van a vezérnek és a futónak együtt főátlón. És mindezzel párosul, hogy sötét kinyitotta a g gyaloggal a királyhoz vezető utat...

[348] sakkmath2010-09-14 23:36:17

Kedves Matthew!

Szerintem jó az elemzésed, gratula! Arra még ajánlott kitérni, hogy 1.Hf4, Hxh4-re konkrétan miért nem üthető a h4 ló? A válasz: 2.gxh4-re Hd3! (egyetlen!) lépéssel megmenekül sötét, mert 3.Hxd3 Kh5 után lenyeri a h4 pórt, s ezzel eléri a döntetlent. Eltérés: 3.Hg2 Hf4(!), ami után már azok is puskázhatnak a Nalimovból, akik eddig még nem tették meg ... :). Egyébként a 3.Hxd3-as vari lépéscserével kijöhetne a levezetésed utolsó bekezdésének egyik változatából is.

A vizsgált végjáték a Deutsche Schachzeitung 1918-as évfolyamában jelent meg, szerzője Havasi Artúr.

Előzmény: [347] Matthew, 2010-09-11 22:05:48
[347] Matthew2010-09-11 22:05:48

Üdv Mindenkinek!

Kedves sakkmath!

Nem vagyok biztos a dolgomban,mert sokszor elkeveredtem roszz irányokba,de leírom,végül is mire jutottam a feladványban:

Sötét taktikáját abban látom,hogy akár a huszárjai árán is igyekszik leütni világos gyalogjait,hiszen ha csak a 2 huszár marad,azzal már nemigen tudna mattolni.Erre jó esélye is van,mivel már a kiinduló állásban is támadja a h4 gyalogot,és világos nem tud rögtön sakkot adni,így a h4 gyalog elvész. Világosnak tehát számolnia kell ezzel. Van viszont egy lépése,ami kompenzálhatja ezt:

1.Hf4! Hamar megtalálható,ugyanis beszorítja a sötét királyt,és 2 lépésen belül két különböző mattal fenyeget:g4 majd g5,illetve Hd6 majd f7/f5.Lássuk,mi a játéka,ha sötét most üti a h4 gyalogot:

1...Hxh4 2.g4!(még mindig fenyeget az előbb említett g5 gyalogmatt)2...Hef3(vagy Hhf3) 3.g5+! Világos beáldozza másik gyalogját is,hogy az e5 mező foglalt legyen sötét kiráy elől,amikor az e4 huszár ellép: 3...Hxg5 4.Hd6! És mivel sötét lépéskényszerben van,muszáj feladnia vagy az f7,vagy az f5 mező védelmét,és mattot kapnia.Szép végállás!

Van más játéka is sötétnek 1.Hf4-re: 1...Hd3 Sötét egy teljes huszárt áldozna,csak hogy kiszabadítsa királyát. 2.Hxd3 Kh5(Hxh4-re 3.Hf4 Hg6 4.Hxg6 Kxg6 5.g4 Kh6 6.Kf7-tel számoltam,mivel a g-gyalog könnyű szerrel bemegy a királya segítségével) 3.Hf4+ Kg4 4.h5! és ebben az esetben a h-gyalog bemenetelét nem tudja sötét megakadályozni(legalábbis én nem találtam módját:D).

Ezeket találtam,de egyik sem biztos:)

Előzmény: [346] sakkmath, 2010-09-05 22:49:21
[346] sakkmath2010-09-05 22:49:21

Egy klasszikus mű az előbbi, huszárvégjátékok fejezethez.

Világos indul és nyer:

[345] Róbert Gida2010-09-02 22:02:28

Mai Kókuszban volt a Polgár családról riport: http://www.rtlklub.hu/hirek/fokusz/video/99943

[344] sakkmath2010-08-31 00:02:33

Ez gyors volt és (persze) helyes, gratulálok! [342]-[343]-mas megoldásaiddal egyúttal igazoltad a korábbi eredményeket, illetve a sejtést.

(E konstrukciós feladvány szülőatyja egyébként Darvas Róbert volt. A téma először 1948-ban jelent meg a Március Tizenötödikében, Neukomm Gyula sakkfeladványrovatában - egy versenykiírás formájában.)

Érdemes elvégezni a következő transzformációkat:

Az elsőre megadott állásodat jelöljük (2)'-vel. Ennek az a1-h8 átlóra való tengelyes tükörképe legyen a 2. megoldás.

A másodiknak megadott állásodat jelöljük (1)'-vel, melyet a tábla középpontja körül forgassunk el +90 fokkal. Az így kapott állás legyen az 1. megoldás.

A kapott két megoldási eset így az alábbi közös ábrába foglalható. (Az egyéb lehetséges szimmetrikus eseteket gondoljuk hozzá a két álláshoz.)

Előzmény: [342] Róbert Gida, 2010-08-30 00:40:14
[343] Róbert Gida2010-08-30 01:10:43

11-nél több vezért nem lehet lerakni.

Előzmény: [342] Róbert Gida, 2010-08-30 00:40:14
[342] Róbert Gida2010-08-30 00:40:14

Programom szerint csak 2 darab 11 vezéres megoldás van (szimmetria erejéig): ezek

A1,A3,A4,A6,A7,B3,B7,C1,C7,D1,D7

A2,A3,A5,A6,B2,B6,C2,C6,C8,D2,D8

Előzmény: [341] sakkmath, 2010-08-29 01:01:12
[341] sakkmath2010-08-29 01:01:12

Lassan fél éve vár megoldó(k)ra, a [290]-es hsz.-ben imertetett, később pontosított és kibővített feladat:

Helyezzünk fel minél több vezért a sakktáblára úgy, hogy bármelyik vezér levétele esetén maradjon egy - és csakis egy - mező, amelyet egyik vezér sem fog. Feltételek: 1) Minden vezérlevétel után más-más mezőnek kell felszabadulnia. 2) Egy vezér fogja (ütésben tartja) azt a mezőt, amin áll.

Kiegészítés: Keressük meg a 11 vezéres megoldás(oka)t és bizonyítsuk be, vagy cáfoljuk a következő sejtést: 12, vagy még több vezérrel nincs megoldás.

Megjegyzések:

A) A feladat 30 éve a Magyar Sakkéletben és - röviddel előtte - a "64" című szovjet sakkfolyóiratban is megjelent. Az utóbbi lap kitűzésére 22 fejtő, vagy fejtői csoport küldte be a Szovjetúnió területéről ugyanazt a megoldást. Volt köztük egy programozói csoport is. (Ennek alapján talán e feladat is "lehetett volna egy S jelű informatikai Kömal példa".)

B) A szóbeszéd szerint a korabeli megoldásokkal volt egy kis baj. A beküldők - állítólag - egy szovjet matematikai példatárból másolták ki ugyanazt a megoldást! Ezt a "64" szerkesztői utólag állapították meg, de nem hozták nyilvánosságra ... .

E kis epizód talán kedvet csinál e Fórum olvasóinak a megoldásra, hiszen csak egy ősmegoldás létezett ... .

Előzmény: [339] Róbert Gida, 2010-08-27 14:15:23
[340] Maga Péter2010-08-28 00:37:15

Informatikához nem értek, de gondolom, ebben ez is olyan, mint a matek pontversenyek: ha van jó feladatötleted, javasold!

Előzmény: [339] Róbert Gida, 2010-08-27 14:15:23
[339] Róbert Gida2010-08-27 14:15:23

"midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)"

Ez például, mármint a 3 huszárral mikor adható matt, és hány lépésben lehetett volna egy S jelű informatikai Kömal példa. Persze ilyet soha nem fognak feladni, a kitűzők azért ennyire nem kreatívak, inkább megmaradnak a sablonos példáknál.

Előzmény: [334] sakkmath, 2010-08-20 19:15:31
[338] sakkmath2010-08-27 13:46:48

Így van. Nézzünk például egy eléggé szétszórt futó-huszáros állást: Világos: Ka1, Fb2, Hh8; Sötét: Ke4; világos indul.

A Nalimov kiírja, hogy világos mattot ad (legkésőbb) a 32. lépésben.

Látható, a Nalimov-adatbázis arra is jó, hogy összehasonlítsuk az egyes tisztek játékerejét, értékét. Az ilyen rangsort persze egzakt módon nem lehet meghatározni, mert a tisztek ereje a különböző állásokban más-más lehet. Az adott állás nyitottsága v. zártsága, a gyalogok száma és elhelyezkedése, stb. mind-mind befolyásoló tényező.

Előzmény: [337] jonas, 2010-08-27 12:17:19
[337] jonas2010-08-27 12:17:19

Azt jelenti ez, hogy (semmi ellen) három huszárral gyorsabban lehet mattot adni, mint egy huszárral és egy futóval?

Előzmény: [334] sakkmath, 2010-08-20 19:15:31
[336] Matthew2010-08-21 11:01:15

Nyilván az eredeti kérdésben sötétnek csak királya van,csak érdekességként írtam le.

Előzmény: [335] Matthew, 2010-08-21 10:59:03
[335] Matthew2010-08-21 10:59:03

Üdv!

Két huszár is adhat mattot,csak kell,hogy az ellennek legyen egy blokált gyalogja. Az alábbi ábrából kiindulva a Nalimov legkevesebb 16 lépésben tud nyerést,így gyanítom,a könyvemben nem a legerősebb lépések vannak leírva,de a lényeg,hogy lehet mattolni. A könyvemben leírt példa:

1.Kg5 Kh7 2.Hf5 Kg8 3.Kf6 Kf8 4.Hg7 Kg8 5.He6 Kh7 6.Kg5 Kh8 7.Kh6 Kg8 8.Kg6 Kh8 9.Hc4 a3 10.He5 a2 11.Hf7+ Kg8 12.Hh6+ Kh8 13.Hg5 a1V 14.Hgf7#

Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10
[334] sakkmath2010-08-20 19:15:31

Három huszárral mindig mattolhatunk.

A kérdés csak az, hogy - midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)

Több tucat szétszórtfigurás állást próbáltam ki a Nalimovval. Közülük az alábbira jött ki a leghosszabb, 21- lépéses matt. Az a sejtésem, hogy nincs olyan állás, amelyben 21-nél több lépés kell a matthoz. További sejtésem, hogy (a tükörképállásoktól eltekintve) az alábbi állás az egyetlen, amivel a 21-lépéses maximum kihozható.

(A mellékelt képről a használat is leolvasható. Így pl. az is, hogy egy adott állás legerősebb lépéssora a billentyűzet b gombjának nyomogatásával lejátszható.)

Előzmény: [333] Radián, 2010-08-20 13:46:20
[333] Radián2010-08-20 13:46:20

Eddig két főbb "módszert" próbáltam végig. Az alábbi tűnt jobbnak:

négy huszárt egymás mellé helyezem úgy hogy a pálya egy 2*2-es részét kitöltsék. Ennek az előnye, hogy egy 4*4-es részt lezárnak (ha egyik huszár sincs a pálya szélén) és viszonylag könnyen kezelhető hiszen 2 lépéssel elérhető , hogy a 2*2-es csoport eggyel odébb vándorolhasson... Ezt a logikát addig követem amíg a király támogatásával a pálya szélére leszorítom az ellenfél királyát innen már nem nehéz.

Tudom, hogy ez nem tekinthető a feladat megoldásának. Ezt csak azért írtam le hátha valakit megihlet. Úgy vélem nem igen tudok ennél többet hozzátenni a feladat megoldásához.

Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10
[332] Radián2010-08-20 13:08:10

Szia!

Szerintem 4 huszárral kivitelezhető. Bár még nem találtam meg a nyerő taktikát de nem egyszer s nem kétszer sikerült mattoljak négy huszárral egy nem gyenge programot. Persze lehet, hogy csak szerencsés volt a kezdőpozíció hisz eddig kb. 15-ször próbáltam.

Előzmény: [329] m2mm, 2010-08-16 20:56:28
[331] m2mm2010-08-17 08:28:21

Van mattpozíció, de biztos matt nincs, és az a kérdés.

Előzmény: [330] bily71, 2010-08-17 06:54:51
[330] bily712010-08-17 06:54:51

Két huszárral és a királlyal simán be lehet adni a mattot, akkor is, ha az ellenfélnek már csak egy királya maradt, vagy tévedek?

Előzmény: [329] m2mm, 2010-08-16 20:56:28
[329] m2mm2010-08-16 20:56:28

Sziasztok!

Két huszárral (és egy királlyal) csak királynak lehetetlen mattot adni. Mi a legkevesebb számú huszár, amennyivel biztosan mattot lehet adni(azzal a királlyal bárhogyan is lép az ellenfél)?

[328] Sirpi2010-08-05 10:26:55

Nyilván lehet, a bástya nem tud sakkban állni, bárhova léphet.

Előzmény: [325] Matthew, 2010-07-31 21:25:16

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]