|
|
|
[349] floyd69 | 2010-11-08 21:07:55 |
Sziasztok!
A gameknot-on találtam ma a következő, eléggé könnyű feladványt. Világos lép, matt 2 lépésben. Szerintem mindenki azonnal rájön. Amiért felraktam az az, hogy egy ártalmatlannak tűnő állásból milyen könnyen adható matt... Döbbenetes, milyen ereje van a vezérnek és a futónak együtt főátlón. És mindezzel párosul, hogy sötét kinyitotta a g gyaloggal a királyhoz vezető utat...
|
|
|
[348] sakkmath | 2010-09-14 23:36:17 |
Kedves Matthew!
Szerintem jó az elemzésed, gratula! Arra még ajánlott kitérni, hogy 1.Hf4, Hxh4-re konkrétan miért nem üthető a h4 ló? A válasz: 2.gxh4-re Hd3! (egyetlen!) lépéssel megmenekül sötét, mert 3.Hxd3 Kh5 után lenyeri a h4 pórt, s ezzel eléri a döntetlent. Eltérés: 3.Hg2 Hf4(!), ami után már azok is puskázhatnak a Nalimovból, akik eddig még nem tették meg ... :). Egyébként a 3.Hxd3-as vari lépéscserével kijöhetne a levezetésed utolsó bekezdésének egyik változatából is.
A vizsgált végjáték a Deutsche Schachzeitung 1918-as évfolyamában jelent meg, szerzője Havasi Artúr.
|
Előzmény: [347] Matthew, 2010-09-11 22:05:48 |
|
[347] Matthew | 2010-09-11 22:05:48 |
Üdv Mindenkinek!
Kedves sakkmath!
Nem vagyok biztos a dolgomban,mert sokszor elkeveredtem roszz irányokba,de leírom,végül is mire jutottam a feladványban:
Sötét taktikáját abban látom,hogy akár a huszárjai árán is igyekszik leütni világos gyalogjait,hiszen ha csak a 2 huszár marad,azzal már nemigen tudna mattolni.Erre jó esélye is van,mivel már a kiinduló állásban is támadja a h4 gyalogot,és világos nem tud rögtön sakkot adni,így a h4 gyalog elvész. Világosnak tehát számolnia kell ezzel. Van viszont egy lépése,ami kompenzálhatja ezt:
1.Hf4! Hamar megtalálható,ugyanis beszorítja a sötét királyt,és 2 lépésen belül két különböző mattal fenyeget:g4 majd g5,illetve Hd6 majd f7/f5.Lássuk,mi a játéka,ha sötét most üti a h4 gyalogot:
1...Hxh4 2.g4!(még mindig fenyeget az előbb említett g5 gyalogmatt)2...Hef3(vagy Hhf3) 3.g5+! Világos beáldozza másik gyalogját is,hogy az e5 mező foglalt legyen sötét kiráy elől,amikor az e4 huszár ellép: 3...Hxg5 4.Hd6! És mivel sötét lépéskényszerben van,muszáj feladnia vagy az f7,vagy az f5 mező védelmét,és mattot kapnia.Szép végállás!
Van más játéka is sötétnek 1.Hf4-re: 1...Hd3 Sötét egy teljes huszárt áldozna,csak hogy kiszabadítsa királyát. 2.Hxd3 Kh5(Hxh4-re 3.Hf4 Hg6 4.Hxg6 Kxg6 5.g4 Kh6 6.Kf7-tel számoltam,mivel a g-gyalog könnyű szerrel bemegy a királya segítségével) 3.Hf4+ Kg4 4.h5! és ebben az esetben a h-gyalog bemenetelét nem tudja sötét megakadályozni(legalábbis én nem találtam módját:D).
Ezeket találtam,de egyik sem biztos:)
|
Előzmény: [346] sakkmath, 2010-09-05 22:49:21 |
|
[346] sakkmath | 2010-09-05 22:49:21 |
Egy klasszikus mű az előbbi, huszárvégjátékok fejezethez.
Világos indul és nyer:
|
|
|
|
[344] sakkmath | 2010-08-31 00:02:33 |
Ez gyors volt és (persze) helyes, gratulálok! [342]-[343]-mas megoldásaiddal egyúttal igazoltad a korábbi eredményeket, illetve a sejtést.
(E konstrukciós feladvány szülőatyja egyébként Darvas Róbert volt. A téma először 1948-ban jelent meg a Március Tizenötödikében, Neukomm Gyula sakkfeladványrovatában - egy versenykiírás formájában.)
Érdemes elvégezni a következő transzformációkat:
Az elsőre megadott állásodat jelöljük (2)'-vel. Ennek az a1-h8 átlóra való tengelyes tükörképe legyen a 2. megoldás.
A másodiknak megadott állásodat jelöljük (1)'-vel, melyet a tábla középpontja körül forgassunk el +90 fokkal. Az így kapott állás legyen az 1. megoldás.
A kapott két megoldási eset így az alábbi közös ábrába foglalható. (Az egyéb lehetséges szimmetrikus eseteket gondoljuk hozzá a két álláshoz.)
|
|
Előzmény: [342] Róbert Gida, 2010-08-30 00:40:14 |
|
|
[342] Róbert Gida | 2010-08-30 00:40:14 |
Programom szerint csak 2 darab 11 vezéres megoldás van (szimmetria erejéig): ezek
A1,A3,A4,A6,A7,B3,B7,C1,C7,D1,D7
A2,A3,A5,A6,B2,B6,C2,C6,C8,D2,D8
|
Előzmény: [341] sakkmath, 2010-08-29 01:01:12 |
|
[341] sakkmath | 2010-08-29 01:01:12 |
Lassan fél éve vár megoldó(k)ra, a [290]-es hsz.-ben imertetett, később pontosított és kibővített feladat:
Helyezzünk fel minél több vezért a sakktáblára úgy, hogy bármelyik vezér levétele esetén maradjon egy - és csakis egy - mező, amelyet egyik vezér sem fog. Feltételek: 1) Minden vezérlevétel után más-más mezőnek kell felszabadulnia. 2) Egy vezér fogja (ütésben tartja) azt a mezőt, amin áll.
Kiegészítés: Keressük meg a 11 vezéres megoldás(oka)t és bizonyítsuk be, vagy cáfoljuk a következő sejtést: 12, vagy még több vezérrel nincs megoldás.
Megjegyzések:
A) A feladat 30 éve a Magyar Sakkéletben és - röviddel előtte - a "64" című szovjet sakkfolyóiratban is megjelent. Az utóbbi lap kitűzésére 22 fejtő, vagy fejtői csoport küldte be a Szovjetúnió területéről ugyanazt a megoldást. Volt köztük egy programozói csoport is. (Ennek alapján talán e feladat is "lehetett volna egy S jelű informatikai Kömal példa".)
B) A szóbeszéd szerint a korabeli megoldásokkal volt egy kis baj. A beküldők - állítólag - egy szovjet matematikai példatárból másolták ki ugyanazt a megoldást! Ezt a "64" szerkesztői utólag állapították meg, de nem hozták nyilvánosságra ... .
E kis epizód talán kedvet csinál e Fórum olvasóinak a megoldásra, hiszen csak egy ősmegoldás létezett ... .
|
Előzmény: [339] Róbert Gida, 2010-08-27 14:15:23 |
|
|
[339] Róbert Gida | 2010-08-27 14:15:23 |
"midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)"
Ez például, mármint a 3 huszárral mikor adható matt, és hány lépésben lehetett volna egy S jelű informatikai Kömal példa. Persze ilyet soha nem fognak feladni, a kitűzők azért ennyire nem kreatívak, inkább megmaradnak a sablonos példáknál.
|
Előzmény: [334] sakkmath, 2010-08-20 19:15:31 |
|
[338] sakkmath | 2010-08-27 13:46:48 |
Így van. Nézzünk például egy eléggé szétszórt futó-huszáros állást: Világos: Ka1, Fb2, Hh8; Sötét: Ke4; világos indul.
A Nalimov kiírja, hogy világos mattot ad (legkésőbb) a 32. lépésben.
Látható, a Nalimov-adatbázis arra is jó, hogy összehasonlítsuk az egyes tisztek játékerejét, értékét. Az ilyen rangsort persze egzakt módon nem lehet meghatározni, mert a tisztek ereje a különböző állásokban más-más lehet. Az adott állás nyitottsága v. zártsága, a gyalogok száma és elhelyezkedése, stb. mind-mind befolyásoló tényező.
|
Előzmény: [337] jonas, 2010-08-27 12:17:19 |
|
|
|
[335] Matthew | 2010-08-21 10:59:03 |
Üdv!
Két huszár is adhat mattot,csak kell,hogy az ellennek legyen egy blokált gyalogja. Az alábbi ábrából kiindulva a Nalimov legkevesebb 16 lépésben tud nyerést,így gyanítom,a könyvemben nem a legerősebb lépések vannak leírva,de a lényeg,hogy lehet mattolni. A könyvemben leírt példa:
1.Kg5 Kh7 2.Hf5 Kg8 3.Kf6 Kf8 4.Hg7 Kg8 5.He6 Kh7 6.Kg5 Kh8 7.Kh6 Kg8 8.Kg6 Kh8 9.Hc4 a3 10.He5 a2 11.Hf7+ Kg8 12.Hh6+ Kh8 13.Hg5 a1V 14.Hgf7#
|
|
Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10 |
|
[334] sakkmath | 2010-08-20 19:15:31 |
Három huszárral mindig mattolhatunk.
A kérdés csak az, hogy - midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)
Több tucat szétszórtfigurás állást próbáltam ki a Nalimovval. Közülük az alábbira jött ki a leghosszabb, 21- lépéses matt. Az a sejtésem, hogy nincs olyan állás, amelyben 21-nél több lépés kell a matthoz. További sejtésem, hogy (a tükörképállásoktól eltekintve) az alábbi állás az egyetlen, amivel a 21-lépéses maximum kihozható.
(A mellékelt képről a használat is leolvasható. Így pl. az is, hogy egy adott állás legerősebb lépéssora a billentyűzet b gombjának nyomogatásával lejátszható.)
|
|
Előzmény: [333] Radián, 2010-08-20 13:46:20 |
|
[333] Radián | 2010-08-20 13:46:20 |
Eddig két főbb "módszert" próbáltam végig. Az alábbi tűnt jobbnak:
négy huszárt egymás mellé helyezem úgy hogy a pálya egy 2*2-es részét kitöltsék. Ennek az előnye, hogy egy 4*4-es részt lezárnak (ha egyik huszár sincs a pálya szélén) és viszonylag könnyen kezelhető hiszen 2 lépéssel elérhető , hogy a 2*2-es csoport eggyel odébb vándorolhasson... Ezt a logikát addig követem amíg a király támogatásával a pálya szélére leszorítom az ellenfél királyát innen már nem nehéz.
Tudom, hogy ez nem tekinthető a feladat megoldásának. Ezt csak azért írtam le hátha valakit megihlet. Úgy vélem nem igen tudok ennél többet hozzátenni a feladat megoldásához.
|
Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10 |
|
[332] Radián | 2010-08-20 13:08:10 |
Szia!
Szerintem 4 huszárral kivitelezhető. Bár még nem találtam meg a nyerő taktikát de nem egyszer s nem kétszer sikerült mattoljak négy huszárral egy nem gyenge programot. Persze lehet, hogy csak szerencsés volt a kezdőpozíció hisz eddig kb. 15-ször próbáltam.
|
Előzmény: [329] m2mm, 2010-08-16 20:56:28 |
|
|
|
[329] m2mm | 2010-08-16 20:56:28 |
Sziasztok!
Két huszárral (és egy királlyal) csak királynak lehetetlen mattot adni. Mi a legkevesebb számú huszár, amennyivel biztosan mattot lehet adni(azzal a királlyal bárhogyan is lép az ellenfél)?
|
|
|