Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Ötletadó topik

  [1]    [2]    [3]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[45] SmallPotato2010-12-10 17:19:49

A topiknyitó hsz-t olvastad? Ha nem, akkor tedd meg lécci, és ugorj neki a feladatnak - fejben.

Előzmény: [44] Róbert Gida, 2010-12-09 20:59:49
[44] Róbert Gida2010-12-09 20:59:49

Vica néni ugye nem matektanár?

b rész megoldása: x,y,z nemnegatív, így \frac {13}{4}=x^2+y^2+z^2+x+2y+3z\le (x+y+z)^2+3(x+y+z), azaz w=x+y+z jelöléssel w^2+3w-\frac{13}{4}\ge 0, mivel w\ge0 így a másodfokú egyenlőtlenségből (kisebbik gyök negatív): x+y+z=w\ge \frac {\sqrt {22}-3}{2}. Továbbá az is kijött, hogy pontosan akkor van itt egyenlőség, ha x=y=0,z=\frac {\sqrt {22}-3}{2}.

Előzmény: [43] Sophie, 2010-12-09 19:28:34
[43] Sophie2010-12-09 19:28:34

Vica néni azt mondja, annyit gondolkozott, hogy a feladat b.) kérdésében honnan jön a feltétel, de nem jutott eddig eszébe semmi. Esetleg valami ötlet?

[42] Róbert Gida2010-12-07 21:30:01

Trivi felső becslést adtam, nem mondtam azt, hogy az a maximum.

Előzmény: [40] Sirpi, 2010-12-07 12:16:05
[41] Sophie2010-12-07 12:46:44

Vica néni maga is jelezte, hogy miközben ő is rájött erre a megoldásra, más eredményt kapott. Sőt! Arra is rájött, hol lett véletlenül a minuszból plusz. Hiába: vagy negyven évet tanított matekot a közgazdaságiban, ahol könnyen előfordul az ilyesmi.:) Mindamellett HoA megoldását is átbeszélte az unokájával, és tetszett nekik az is.

És akkor most megigérem, hogy többet nem hálálkodom, hanem várom a további két feladathoz a megoldásgondolatébresztőket.

[40] Sirpi2010-12-07 12:16:05

Ne viccelj már, nem x+y+z \leq \frac32 a végeredmény?

Előzmény: [39] Róbert Gida, 2010-12-06 21:45:40
[39] Róbert Gida2010-12-06 21:45:40

Ne viccelj már, az egyenletből x+y+z\le \frac {13}{4}<7.5

Előzmény: [37] rizsesz, 2010-12-06 14:19:50
[38] Sophie2010-12-06 14:36:48

Üzenet továbbítva. Köszi.

Előzmény: [37] rizsesz, 2010-12-06 14:19:50
[37] rizsesz2010-12-06 14:19:50

Ne viccelj már :) sokkal egyszerűbben: a bal oldal 3 négyzetre bontható: x-0,5, y-1 és z-1,5 négyzeteire. Ezek összege a konstansok négyzeteinek bevitelével a jobb oldalra 27/4-et adnak. Négyzetes számtanival kijön, hogy a négyzetek összegének harmada legalább (x-0,5+y-1+z-1,5)/3, innen egy kis átalakítással x+y+z maximuma 7,5.

Előzmény: [35] HoA, 2010-12-05 17:34:15
[36] Sophie2010-12-05 18:29:57

Ja, hogy csak nem lett jó a link! Pedig úgy igyekeztem!:)

A segítséget pedig máááár továbbítom is.

(Csak mesélem , hogy a JAWS nevű program - ez olvassa fel a nem látóknak, ami a képernyőn van + elmond minden szükséges utasítást is - a képleteket nem érti. Képzelhetitek, milyen vicces leírva, hogy x a négyzeten + ... satöbbi. De ez már alegkevesebb. )

Előzmény: [35] HoA, 2010-12-05 17:34:15
[35] HoA2010-12-05 17:34:15

4. feladat Az x, y, z nemnegatív valós számok kielégítik az

x^2 + y^2 + z^2 +x +2y + 3z = \frac{13}{4}

egyenletet.

A) Mekkora az x+y+z összeg maximuma?

B) Bizonyítsuk be, hogy x + y + z \ge \frac{\sqrt {22} - 3}{2}.

Vegyük észre hogy az egyenlet egy gömb egyenlete. A feltétel értelmében ennek a nemnegatív koordináták térnyolcadába eső részéről van szó. x+y+z=k egymással párhuzamos síkok egyenlete az egyes k értékekre. Az A) feladat a legnagyobb k értékhez tartozó, a gömbbel közös ponttal rendelkező ilyen sík ( érintősík ) megkeresését jelenti.

A B) feladat pedig a legkisebb olyan k érték megkeresésével oldható meg, amelyre x+y+z=k -nak van a gömbnek a nemnegatív térnyolcadba eső részével közös pontja.

Előzmény: [34] Sophie, 2010-12-05 10:40:03
[34] Sophie2010-12-05 10:40:03

Újra: 2002-2003. 2. kategória 2. forduló

Előzmény: [32] Sophie, 2010-12-05 10:04:09
[33] Sophie2010-12-05 10:05:48

Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny matematikából 2003/2004 11 - 12. évfolyam 2. kategória 3. forduló

1. feladat

A P pont a hegyesszögű ABC háromszög AB oldalán mozog. A P-n át AC-vel húzott párhuzamos a BC oldalt az X pontban, a P-n át BC-vel húzott párhuzamos pedig AC-t az Y pontban metszi. Adjunk eljárást olyan P pont szerkesztésére, amelyhez tartozó XY szakasz a lehető legrövidebb. Bizonyítsuk be, hogy a legrövidebb XY szakasz merőleges a C csúcsból induló súlyvonalra.

[32] Sophie2010-12-05 10:04:09

2002-2003. 2. kategória 2. forduló

[31] Sophie2010-12-05 09:59:30

"... amihez most kérnék ötletet, az a 2002-03 2. kategória 2. forduló 3. és 4. feladat és a 2003-04 2. kategória 3. forduló 1. feladat. Ezek gimis feladatok, köszi szépen."

Azért az idézőjel, mert az ötletadó segítséget váró hölgy kitanulta a vakbarát számítógép használatot teljesen. Sajnos jelen fórum a látássérültek számára nem elérhető, úgyhogy továbbra is én közvetítem a hozzám e-mailben eljuttatott kéréseit.

Úgyhogy - a korábbiakhoz hasonlóan - ha volna valakinek valami ötlete.

[30] Sophie2010-04-27 09:08:22

:) Már nincs kérdés.

Néha elhamarkodom.

Köszönünk mindent.

Előzmény: [29] Lóczi Lajos, 2010-04-26 19:31:49
[29] Lóczi Lajos2010-04-26 19:31:49

Ezek közül semelyik. Ezeket arra a kérésedre írtam, hogy "ehhez hasonló azonosságokból szemezgethetnék neki".

Amit felhasználtunk, azt a [25]-ben már írtad: [24] második mondata. [24]-ben a többi nem azonosság, hanem átrendezés. (Na jó, az (x+y+z)2 kifejtését hívhatod azonosságnak.) Szóval nem igazán értem a kérdésed.

Előzmény: [28] Sophie, 2010-04-26 16:55:42
[28] Sophie2010-04-26 16:55:42

Ezer bocsi, de ezek közül most melyik az az azonosság, amit felhasználtunk? :)

Előzmény: [27] Lóczi Lajos, 2010-04-26 12:06:14
[27] Lóczi Lajos2010-04-26 12:06:14

Pl.

http://mathworld.wolfram.com/PolynomialIdentity.html

http://mathworld.wolfram.com/EulerFour-SquareIdentity.html

http://mathworld.wolfram.com/FibonacciIdentity.html

http://mathworld.wolfram.com/LebesgueIdentity.html

http://mathworld.wolfram.com/LiouvillePolynomialIdentity.html

http://mathworld.wolfram.com/GausssPolynomialIdentity.html

stb.

Előzmény: [26] Sophie, 2010-04-26 10:36:16
[26] Sophie2010-04-26 10:36:16

Próbáltam keresgélni olyan oldalt ahol ilyen, és ehhez hasonló azonosságokból szemezgethetnék neki, de sajnos nem találtam. Ne is keressem?

Előzmény: [24] Lóczi Lajos, 2010-04-25 20:34:58
[25] Sophie2010-04-26 10:20:31

Köszönjük szépen. Csak az általad említett azonosságot olvastam fel neki. Mondta, hogy végiggondolja.

Előzmény: [24] Lóczi Lajos, 2010-04-25 20:34:58
[24] Lóczi Lajos2010-04-25 20:34:58

Van még a (4,4,-5) is, illetve ezek permutációi.

Használjuk az x3+y3+z3-3xyz=(x+y+z)(x2+y2+z2-xy-xz-yz) azonosságot. Ebből kapjuk, hogy 1-xyz=x2+y2+z2-xy-xz-yz, azaz 1-xyz=(x+y+z)2-3xy-3xz-3yz. Tehát most xy(3-z)=8-3z(x+y), vagyis xy(3-z)+3z(3-z)=8, s így (3-z)(xy+3z)=8. Innen már egyszerű.

Előzmény: [22] Sophie, 2010-04-25 16:37:25
[23] Sophie2010-04-25 16:40:38

Mármint: 2cos2x+cos6x+cos10x=2cos2x=1

Előzmény: [22] Sophie, 2010-04-25 16:37:25
[22] Sophie2010-04-25 16:37:25

1992. 2. forduló második feladat.

Vica néni úgy gondolja, a második egyenlőségjel "-" akart lenni.

Oldjuk meg a következő egyenletet:

2cos2x+cos6x+cos10x=2cos2x=1

Az 5. feladattal is gondja van.

Oldjuk meg az egész számok halmazán a következő egyenletrendszert:

x+y+z=3

és

x3+y3+z3=3

Van ugye a triviális megoldás, az 1, de másikat nem bírt kieszelni. Valami ötlet?

[21] Sophie2010-04-18 11:06:03

Áááá, kösz! Ez esetben esetleg jelenthetnénk a hibát valakinek.

További szép vasárnapot!

Előzmény: [20] Vonka Vilmos Úr, 2010-04-18 09:58:50

  [1]    [2]    [3]