Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: A matematikaoktatás helyzete

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[20] lorantfy2010-12-15 15:51:51

Kedves Barátaim! Nem tudom miért itt tárgyaljátok ezt a témát, de jól teszitek! Remélem halljátok a hangot is mert megkongattam. "Arckönyvre butulás folyik!". Nem tudsz érdekeset mondani az iskolában matek vagy fizika órán, hiszen sem az ismert sorozatok, sem a válóvilág eseményeit nem tárgyalhatod ki. Minden nap kiöntöm a lelkem és jelképesen minden nap szembe köpnek. Az "isteni szépség" itt már nehezen talál utat. Teljesen mást jelent az iskolába járás, mint mondjuk 10 vagy 20 évvel ezelőtt. A tananyag egyre szűkül és azt sem tudom végigtanítani. Nem tudnak értelmesen tanulni, hiszen akik tanították őket eddig nagyrészt azok sem tudtak, így azt átadni sem tudták. Aki ezt már megérezte és megértette, annak kötelessége van! Ez nem mehet így tovább!

Előzmény: [18] agysejt, 2010-12-15 11:54:59
[19] Maga Péter2010-12-15 13:58:56

Ezt nem értem, de nem baj:). Azért elmagyarázhatod...:)

Előzmény: [17] Fálesz Mihály, 2010-12-15 11:32:43
[18] agysejt2010-12-15 11:54:59

"általános elbutulás"-t másképp fogalmaznám: "általános elbutítás" ami még szomorúbb azaz ez következmény, ez inkább cél, célja a multiknak, célja a világgazdaságnak stb. Nem feltétlenül kimondott közvetlen cél, közvetett.

Aki esetleg nem olvasta volna, érdemes elolvasni "Lugánói tanulmány"

Számomra ez az egész akkor tudatosodott mikor rájöttem, hogy az értelmes dolgokat nem szponzorálják, nincsenek igazi mecénások. 1 hetes sakktárborba a gyereket levittem a nyáron, kiszámoltam, hogy az oktatói díj csak negatív szám lehet. Úgy vettem észre, hogy a tehetséggondozó matekszakköröket se nagyon támogatják anyagilag, inkább csak szeretetből csinálják

Azt, hogy mi minden hülyeséget/hülyét milyen összegekkel támogatnak, teljesen felesleges felsorolni: végeláthatatlan lista

Előzmény: [16] Maga Péter, 2010-12-14 23:15:18
[17] Fálesz Mihály2010-12-15 11:32:43

A visszacsatolás pozitív, az isteni szépség hat oda-vissza.

Előzmény: [16] Maga Péter, 2010-12-14 23:15:18
[16] Maga Péter2010-12-14 23:15:18

,,Egy tanárt szerintem semmiképpen nem az ítél meg, hogy meg bír-e oldani B feladatokat vagy sem. Természetesen azzal egyetértek, hogy komoly szakmai felkészültség nélkül nem lehet igazán nagy versenyekre érdemben felkészíteni.'' Azért itt nemcsak a nagy versenyekre való felkészítésről van szó. Ha a társadalom (sokkal) jobb matematikai képességekkel rendelkező emberekből állna, akkor (sokkal) hatékonyabban tudna működni. Az a matektanár, aki az ismereteket (amik remélhetőleg megvannak neki: ha nincsenek, az legalább ugyanakkora probléma) egy hárompontos B példa szintjén sem képes összerakni, nem képes arra, hogy a hatékony működésre tanítsa a diákokat, hiszen ő maga sem működik hatékonyan (a másodfokú egyenlet neki azt jelenti, hogy van benne x2, és bele lehet írni a megoldóképletbe). Itt nem arra gondolok, hogy minden középiskolai matektanárnak simán ütnie kell minden KöMaL-B-t, de arra igen, hogy azt a szintet el kell érni, hogy minden KöMaL-B-t megért, érdemben tud rajta gondolkodni, és a feladatok egy részének a megoldását ki is tudja sütni (több-kevesebb fejtöréssel). Amíg ott tartunk, hogy a matekfeladat az, ami a sárga csíkos könyvben van, és a megoldás az, ami a könyv hátuljában van, addig ez egy iszonyú haszontalan dolog, és legfeljebb arra taníthatja meg a diákot, hogy hogyan kell sárga-csíkos-könyv-béli feladatokat megoldani. Namármost ez minden olyan élethelyzetben elképesztő előnyt jelent, amikor a sárga csíkos könyv egy feladatával találkozik az ember. Máskor nem. Ilyen élethelyzetről még Rejtő sem számol be, pedig nála tényleg csuda dolgok történnek, amiből arra a következtetésre juthatunk, hogy meglehetős ritkák:).

,,A legtöbb iskolában viszont nincs is igény arra, hogy egy matektanár B feladatokat tudjon megoldani(Örülnek ha az osztály sikeresen leérettségizik).'' Ez meg azzal összevetve rémisztő, hogy az érettségi színvonala zuhanórepül. Az ELTE-TTK-ra Matematika BSc-re lényegében mindenkit felvesznek, aki le tud érettségizni (matek kettes röhögve elég lehet). Persze ennek megfelelően ott is egyre kevesebb a követelmény, így még gyengébb matektanárok lesznek, gyengébb felkészítés, ehhez alakul a gyengébb érettségi, és a kör, negative visszacsatolva, bezárult. Ez az út is vezet valahová... amit úgy hívnak, hogy általános elbutulás.

Előzmény: [14] R.R King, 2010-12-14 20:47:26
[15] Maga Péter2010-12-14 22:48:38

,,Max. Kenguru meg Zrinyi Ilona típusú versenyek.'' Sokkal rosszabb a helyzet (tudom, a 'Max.' nem zárja ki a sokkal rosszabb helyzetet:)). Akiket ebben a félévben tanítottam, azoknak, azt gondolom, jelentős része teljesen esélytelen lenne egy tesztverseny (Kenguru, Zrínyi, Gordiusz) utolsó öt feladatával szemben. Egy B jelű feladat megoldása ehhez képest gigászi magasságokban van, az A-ról nem is beszélve. Szóval abba, hogy itt vér ciki a helyzet, nem kell a Kengurut meg a Zrínyi Ilonát belekeverni... tudjuk, hogy nem szereted őket, de azoknak ehhez semmi köze.

Előzmény: [11] Róbert Gida, 2010-12-14 19:48:23
[14] R.R King2010-12-14 20:47:26

Sajnos nagyon szomorú, de lássuk be, hogy manapság tanárnak nem a legmotiváltabb réteg megy. Aki igazán jó abból matematikus lesz(valószínűleg a fazekasban tanítók nagy része is ilyen végzettségű) Viszonylag kevés, de akad olyan példa, hogy valaki a matematikusi diploma mellé megcsinálta a tanárit is. A legtöbb iskolában viszont nincs is igény arra, hogy egy matektanár B feladatokat tudjon megoldani(Örülnek ha az osztály sikeresen leérettségizik). Egy tanárt szerintem semmiképpen nem az ítél meg, hogy meg bír-e oldani B feladatokat vagy sem. Természetesen azzal egyetértek, hogy komoly szakmai felkészültség nélkül nem lehet igazán nagy versenyekre érdemben felkészíteni.

Előzmény: [11] Róbert Gida, 2010-12-14 19:48:23
[13] vogel2010-12-14 20:22:13

Az én iskolámban 3-4 tanár lehetett, aki meg tudott oldani kömalban minimum B feladatokat. Mégsem volt se szakkör, se semmi. :-(

Előzmény: [11] Róbert Gida, 2010-12-14 19:48:23
[12] Róbert Gida2010-12-14 19:50:53

Még általános iskolában felsőbb évfolyamon már csak én jártam matekszakkörre. Na az is érdekes volt.

[11] Róbert Gida2010-12-14 19:48:23

B feladatot sem tudja megoldani és matektanárnak megy, ez azért ciki. Ilyen tudással egy komoly matekversenyre nem lehet felkészíteni senkit, így nem lesz tehetséggondozás. Max. Kenguru meg Zrinyi Ilona típusú versenyek.

Előzmény: [7] rizsesz, 2010-12-14 08:52:19
[10] Róbert Gida2010-12-14 19:43:40

Matekóra 9-10 volt egy héten, szakkörök nélkül. Én 2 matekszakkörre is jártam a Fazekasban, az egy évfolyammal alattiba is.

[9] Róbert Gida2010-12-14 19:40:59

Többen, matek tagozaton kb. az osztály fele Kömalozott nálunk. Sőt az első néhány osztályban még többen.

Előzmény: [4] vogel, 2010-12-13 21:24:09
[8] R.R King2010-12-14 17:12:24

Az egyetemen a matektanár hallgatóknak van egy olyan órájuk, hogy elemi matematika. Ezen tárgy keretein belül hallanak a Kömal-ról, talán még kritérium is a jegyszerzéshez egy C (nem A vagy B)feladat részletes megoldása, diszkutálása. Szerintem egy mezei matektanár valóban nem tud megoldani talán egy B feladatot sem, de a legtöbb helyen ez nem is elvárás.(Az iskolai matek érettségi átlaga középszinten mondjuk 3-as alatt van) Ahol meg elvárás, ott meg valószínűleg meg bírják oldani. Gondolom a Fazekasba se vesznek fel pl.akárkit.Ilyen egyszerű ez.

Előzmény: [7] rizsesz, 2010-12-14 08:52:19
[7] rizsesz2010-12-14 08:52:19

Nem Róbert Gida, nem nyilvánvaló, hogy egy középiskolai matektanár meg tudja oldani az A feladatokat. Ahogy írja Milán is: bizony, még a B-re sem igaz ez feltétlenül. Ne keverd a szezont a fazonnal (és még egy: ezt te is tudod pontosan jól, de azért örülök, hogy egy újabb remek kirohanási lehetőséget találtál saját magasabb rendűséged kinyilatkoztatására :)).

Előzmény: [2] Róbert Gida, 2010-12-13 21:11:29
[6] patba2010-12-13 22:39:10

Fazekasban hány matekórátok volt egy héten?(Mindenféle szakkörrel együtt.)

Előzmény: [2] Róbert Gida, 2010-12-13 21:11:29
[5] Janosov Milán2010-12-13 22:26:44

Ahhoz mit szólsz, hogy olyan középiskolák is vannak, ahol a matektanár nem tudja feltétlenül megoldani a Bét; matekszakkör még csak elvi síkon is groteszk vízió mintsem realitás? Egy olyan jó helyen nevelkedve sokan elcsodálkoznának 'mik vannak', jó(nak vélt) középiskolákban.

Előzmény: [2] Róbert Gida, 2010-12-13 21:11:29
[4] vogel2010-12-13 21:24:09

Valószínűleg csak a Fazekasban lehet ilyen, ahol elég sokan kömaloznak egy osztályban. Ez egy nagyon jó környezet lehet. De még ott is, mondjuk 6-an kömaloznak egy osztályban, az is elég kis szám az osztály egészéhez képest.

Nálunk alig esett szó a kömalról, még én éreztem magam hülyének, hogy csinálom (egy osztálytársammal).

[3] m2mm2010-12-13 21:20:22

Mi úgy szoktuk megbeszélni, hogy ki mit oldott, azt mondja. Nálunk a fazékkal ellentétben jó, ha egy évfolyamról indulunk 4-5-en. Ezt nem oldotta meg senki tőlünk.

Előzmény: [2] Róbert Gida, 2010-12-13 21:11:29
[2] Róbert Gida2010-12-13 21:11:29

Mi a Fazekasban rendszeresen megbeszéltük a megoldásokat órán, nálatok ez nem szokás?

Előzmény: [1] Moderátor, 2010-12-13 21:00:00
[1] Moderátor2010-12-13 21:00:00

A "Lejárt határidejű KÖMAL feladatokról" c. témában kezdődött vitát átpakoltam ide.

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]