Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: A matematikaoktatás helyzete

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[45] agysejt2010-12-16 17:02:14

"nincs nekik informatikatanáruk": nemcsak nekik nincs, senkinek sincs (legalábbis jó nincs), amit alaposan alátámaszt minden statisztikai adat

persze relatíve magyar viszonylatban még érdekes lehet kérdés, de nemzetközi viszonylatban a "futottak még" kategória

Előzmény: [43] Róbert Gida, 2010-12-16 16:38:26
[44] Janosov Milán2010-12-16 16:51:38

Bocs, hogy beleszólok, de talán nem bölcs dolog (19 éves szemmel nézve) egyes iskolák statisztikáit nézve ujjal mutogatni rájuk. Ellenben konstruktívabb dolog lenne akár egy emailt írni a gyengébbnek ítélt iskola igazgatójának, hogy akár emailen, skypeon stb. keresztül tanácsokkal, feladatokkal, ötletekkel ellátnál egy tehetséges(ebbnek tartott) diákot. A posztjaid számát tekintve, kedves RG, a fórumozási időd felét erre használva lehet, hogy olimpikont nevelhetnél.

[43] Róbert Gida2010-12-16 16:38:26

Megnéztem: Szeged, Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium és Általános Iskola az I illetve S jelű informatikai versenyben benevezett versenyzőinek száma: nulla.

Ilyenkor azért felmerül az emberben a kérdés, hogy nincs nekik informatikatanáruk vagy gépük? Mert Szeged azért mégsem Mucsaröcsöge.

Előzmény: [42] m2mm, 2010-12-16 16:28:59
[42] m2mm2010-12-16 16:28:59

Hopp, azért csak nézd meg a radnótit...

Előzmény: [40] Róbert Gida, 2010-12-16 16:15:28
[41] Róbert Gida2010-12-16 16:21:30

Hoppá miket nem találok, nem bántás akar lenni rizsesz, de azt hiszem a nem versenyszerű dolgozatok versenyét tavaly a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium *nyerte*:

http://www.komal.hu/eredmeny/eredmeny.h.shtml?a=nvsz&ev=2009

Előzmény: [40] Róbert Gida, 2010-12-16 16:15:28
[40] Róbert Gida2010-12-16 16:15:28

Úgy éreztem, hogy fontos elmondanom. Most rákerestem ezekre a "régi gyakorlattal rendelkező iskolák"-ra a komal.hu-n, eszerint (tavalyi pontversenyben):

szekszárdi Garay János Gimnázium: A: 0, B: 3, C: 19 tanuló indult.

bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium: A: 0 tanuló indult.

Kár is tovább keresni.

Előzmény: [39] rizsesz, 2010-12-16 15:57:59
[39] rizsesz2010-12-16 15:57:59

Akkor minek szólsz hozzá? Valószínűleg nem Te vagy az egyetlen egyébként, mégsem értem, hogy ha rajtad kívül ezt az információt mindenki más megtartja magának, akkor neked miért kell megosztanod mindenkivel?

Előzmény: [38] Róbert Gida, 2010-12-16 15:52:29
[38] Róbert Gida2010-12-16 15:52:29

"Megfigyelhető ráadásul, hogy ezt a kisebb számú gyereket is a régi gyakorlattal rendelkező iskolák termelik ki elsősorban évek óta (Fazekas, Garay, bonyhádi Petőfi, szegedi Radnóti;"

Ezek közül az elsőt ismerem. Többi semmit sem mond nekem.

Előzmény: [25] rizsesz, 2010-12-15 22:54:04
[37] Róbert Gida2010-12-16 15:46:17

"28-an voltunk az osztályban, ebből 27-en ötösre érettségiztünk matekból"

Mi lett a 28.-al? Elaludt a matek érettségin?

Előzmény: [29] rizsesz, 2010-12-16 08:46:31
[36] lorantfy2010-12-16 14:42:07

Az iskoláknak nincs pénze a tehetséggondozásra. A szakköröket, előkészítőket is legtöbb helyen alapítványi pénzből finanszírozzál. A tanároknak is rengeteg többletmunkát jelent az alapítványi pénz beszedése, szülők, helyi vállalkozók agitálása, alapítványi bálok rendezése. Milyen helyzet az, amikor az alapítványt nagyobb összeggel támogató szülő gyermeke bukásra áll matekból. Jobb lenne azért átengedni, hátha jövöre is jönne az a pénzecske. Nem jobb lenne az ilyen helyzeteket elkerülni? De nincs elég pénz a közoktatásra.

A legtöbb tanárnak nincs sem ideje sem energiája a tehetséggondozásra. A fizetéséből nem tud megélni a család, így egyéb források után kell nézni. Talán még a gyermektelen tanárok, akik hobbiból tudnak esetleg ezzel foglalkozni.

Sajnos az elit, egy mesterségesen kitermelt elit, mint a sportban is. Egy kis szemölcs a Gauss görbe jobb szárán. Nincs mögötte tömegbázis. Mivel kis számú emberből történik a kiválasztás nem biztos, hogy a legalkalmasabbak kerülnek a csúcsra. Ezért nagy részük idő előtt kipukkan. Kezdetben hozza az eredményeket, de aztán "nem váltja be a hozzá fűzött reményeket".

Előzmény: [35] rizsesz, 2010-12-16 13:10:15
[35] rizsesz2010-12-16 13:10:15

Szerintem azok hiányoznak ténylegesen, akik az elit után következnek (az elit vélhetően kutatni fog, egyetemen tanítani). Akik még így is elég jók (barbár példa: 200 pontot simán összeszednek a C-ben, vagy mondjuk 100-at a B-ben). Szerintem ez a réteg tűnt el / tűnik el. Úgy látom, hogy 2001/2002 után 2002/2003-ban esett egy nagyot a megoldók száma, és azóta azt a szintet meg sem közelíti.

Ez miért lehet?

Előzmény: [30] agysejt, 2010-12-16 12:09:21
[34] vogel2010-12-16 13:08:10

Nem az ELTE-re járok. Persze, hogy nem a pénzért csináltam.

Előzmény: [33] rizsesz, 2010-12-16 13:03:36
[33] rizsesz2010-12-16 13:03:36

Ha az Eltére jársz, gondolom :) (én Közgázon végeztem...) Egyébként a Kömal javítással kapcsolatban nem is értem, hogy ilyen gondolatok hogyan fordulhatnak meg bárkinek a fejében - ez egy olyan dolog, amit az ember maximális tudásával kell, hogy csináljon, nem a pénzért, vagy pluszjegyért...

Előzmény: [32] vogel, 2010-12-16 12:37:27
[32] vogel2010-12-16 12:37:27

Én semmit nem kaptam. :-D Pluszpontot lehet szerezni vele talán pár tárgyból, vagy csak egy tárgyból.

Előzmény: [31] Tóbi, 2010-12-16 12:31:31
[31] Tóbi2010-12-16 12:31:31

Róbert Gida, ezt honnan hallottad? Egyáltalán milyen tárgyból adnának ezért ötöst? A barátaim, akik javítottak, 1-2 ezer forintot kaptak.

Előzmény: [28] Róbert Gida, 2010-12-16 01:09:20
[30] agysejt2010-12-16 12:09:21

Örökletes típusú tehetség elvileg ugyanannyi van (normális eloszlás). Az elit szintje is kb hasonló. Nem igen változott az elmúlt években. Azaz kb. ugyanannyi nagyon jó képességű fiatal van. Az olimpiák eredménye is kb. ezt tükrözi. És amikor ezt leírjuk akkor megnyugszunk és hátradőlünk.

Az már kevésbé egyértelmű, hogy ez csalóka eredmény... A technika és a tudomány rohamosan fejlődik, szinte minden infó elérhető interneten keresztül. A tehetségeknek nagyobb arányban kellene kiválasztódni, és azoknak gyorsabban fejlődni. 20 évvel ezelőtt egy vidéki srác elakadt valahol, pl. nem értett egy fogalmat (pl. Fermat elv), akkor nem tudott felmenni a netre és 50 féle megvilágításban utánaolvasni/utánakérdezni. A helyzet az, hogy nagyon erős a kontraszelekció (jó értelemben és rossz értelemben is). 90Olyanról még nem hallottam, hogy végigmenjenek egy szegénysoron és keressék a rejtett tehetségeket (genetikai). Ráadásul a szakadék nő: óvodában és iskolákban vannak szakkörök, pl. torna, foci, rajz, ének, sakk. A legtöbb helyen ez már úgy működik, hogy fizess be havi x ezer Ft-ot az adott szakkörre. Rendes ovi idő alatt az járhat rajzra vagy tornára aki befizet még pluszba. Megkérdeztem az óvónőt, hogy akinek a gyereke nem fizet be egy szakköre se az mit csinál egész nap egyébként... Nem értette a kérdést...

Előzmény: [29] rizsesz, 2010-12-16 08:46:31
[29] rizsesz2010-12-16 08:46:31

Nem hiszem, hogy kevesebb tehetséges gyerek lenne. Ami tény: vannak kivételek. Én nem specmatos gimibe jártam, 28-an voltunk az osztályban, ebből 27-en ötösre érettségiztünk matekból; négyen bejutottunk a második kategóriás matek OKTV döntőjébe, s.í.t.; azóta is kitermel az iskola évente 1-1 döntőst.

Szerinted miért nehezebb fegyelmezni?

Előzmény: [27] lorantfy, 2010-12-16 00:46:51
[28] Róbert Gida2010-12-16 01:09:20

Kiadják egyetemistáknak javítani a beküldött Kömal feladatokat, ötösért.

Előzmény: [27] lorantfy, 2010-12-16 00:46:51
[27] lorantfy2010-12-16 00:46:51

Nem én akartam írni KöMaL-ba küldött megoldások számát. Gondoltam, hogy valaki felveti. Nézzetek bele 70-es évek beli számokba. 1000 felett is érkezett megoldás egy-egy feladatra. Nem is tudom, hogy javították. Nyilván javító is több volt. De ez csak a jéghegy csúcsa.

Hiába van fenn annyi minden a Neten, ha meg is találja, amit keres a mai diákok nagy része nem érti meg. Mert pont az nincs fenn ami neki kellene, a megértéshez vezető út, ami az ő szintjére szabott. Ezt tudná nyujtani egy jól képzett tanár az óráján. De egy 35-ös létszámú osztályban matekból vagy fizikából, heti 2-3 órában, úgy, hogy az idő felét közben fegyelmezéssel kell tölteni, ez szinte lehetetlen. Nem lehet mindenkinek a szintjén elmagyarázni valamit, jó ha az értelmesebbek szintjén sikerül. A gyengébb diák rájön, hogy hiba figyel úgysem érti meg, így aztán nem is figyel. Jó esetben csöndben rajzolgat, de inkább valamivel zavarja az órát és a többieket a megértésben. Ez a helyzet évről évre fokozódik.

Előzmény: [25] rizsesz, 2010-12-15 22:54:04
[26] Szabó Máté2010-12-15 23:36:53

Tudom hogy nem ez a beszélgetés fő témája, de ezekhez hozzá kell szólnom: "Rengeteget veszített a (tanári) szakma a presztizséből..." "A pap presztizsét az előző rendszer eliminálta, különben ennek is megvannak a következményei, csak azt általános erkölcsvesztésnek hívják, és közvetlenül nem erre a fórumra való, bár ugye már RG is említette a tanárok összerugdosását..." Nekem általános iskolában két olyan tanárom volt akiről biztosan tudom hogy sikkasztgatott, el-ellopott kisebb-nagyobb pénzeket. Bár csak egyiküknek lett rendőrségi ügye belőle. De a másik pofátlanabb volt, mert az a diákoktól(illetve a szüleiktől) nyúlta le a pénzt. Csak egy rövid történet: a szülő levitte a gyerekét a tanulmányi versenyre, az iskola kifizette a leutazást - vagyis csak fizette volna, de a tanárnő vette fel a pénzt. Aztán elfelejtette továbbítani. És ez, abban az időben a város legjobb általános iskolája volt. Kedves Péter, ne ess abba a hibába hogy azt hiszed minden kollégád olyan mint Te. Mert sajnos nem. Nagyon-nagyon "híg" ez a szakma.

Előzmény: [24] Maga Péter, 2010-12-15 21:51:33
[25] rizsesz2010-12-15 22:54:04

Szerintem a probléma globálisabb, mint gondolnánk. Furcsán hangozhat, de ezt az információs társadalom megállíthatatlan sebességének is indokolja szerintem. Ma már egyszerűen egy fiatal gyerek számára annyira hozzáférhető minden - legfőképpen az interneten - (nézzük a dolog pozitívabbik oldalát: kutatások, versenyek; a "rosszabb" oldal a szabadidő kevésbé tudásszerző eltöltése - elnézést a kifejezésért - lógás a facebookon...), hogy egyszerűen a Kömalra már csak igazán érdeklődők, vagy az iskolában a plusz ötösért dolgozók jellemzőek.

Érdemes pl. a Kömal versenyzők számát megtekinteni: évről évre fogy (amikor az 1999-2000-es tanévben, 10.-es koromban elkezdődött a B, akkor csak az én évfolyamon több, mint 400 versenyző volt; emlékszem C feladatokra, amelyekre több, mint 1000 megoldás érkezett; ehhez képest tavaly a 9. évfolyamon 20-30 gyerek lehetett aktív megoldó az év során, stb.) Megfigyelhető ráadásul, hogy ezt a kisebb számú gyereket is a régi gyakorlattal rendelkező iskolák termelik ki elsősorban évek óta (Fazekas, Garay, bonyhádi Petőfi, szegedi Radnóti; néha 1-1 iskolában felerősödik az érdeklődés; ld. tavaly és idén a budapesti Németh Lászlót).

Persze lehet, hogy több tényező is befolyásolja a fentebb leírtakat, nem csak az internet.

Abban egyébként nem vagyok biztos, hogy az évfolyamonkénti elitréteg létszáma csökken; erről mi a véleményetek?

Előzmény: [24] Maga Péter, 2010-12-15 21:51:33
[24] Maga Péter2010-12-15 21:51:33

Ez nem ilyen egyszerű. Rengeteget veszített a (tanári) szakma a presztizséből, ezért aki jobban érti, tudja a természettudományokat, elmegy mérnöknek, orvosnak, tudósnak. De amíg a szakmának volt megbecsültsége, addig igenis kunszt volt tanárnak lenni. Kis faluban (ahol tudós, mérnök értelemszerűen nem volt) 80 évvel ezelőtt a három értelmiség az orvos, a pap és a tanító volt, lényegében egy szinten kezelve, ez volt a helyi szellemi elit. (A pap presztizsét az előző rendszer eliminálta, különben ennek is megvannak a következményei, csak azt általános erkölcsvesztésnek hívják, és közvetlenül nem erre a fórumra való, bár ugye már RG is említette a tanárok összerugdosását...) Ami a másik kettőt illeti, ugye senki nem gondolja, hogy ma egy tanár egy orvosénak hasonló tiszteletnek örvendhet.

Előzmény: [23] vogel, 2010-12-15 21:15:16
[23] vogel2010-12-15 21:15:16

Azért szerintem régen sem a legjobbak mentek tanárnak. Aki nem ment mérnöknek, az ment tanárnak. Mint most, nem? Tehetséggondozó tanárokból meg nem is kell annyi, azok pedig most is ki fognak termelődni szerintem. Akár úgy, hogy matematikusként vagy fizikusként végeznek. A sima tanárok pedig csak elérnek egy érettségiztető szintet az egyetem alatt. :-D

[22] Fálesz Mihály2010-12-15 19:53:11

Bocs, hogy zavart okoztam.

A visszacsatolás pozitív, mert önmagát erősíti a folyamat. Ez akkor is igaz, ha a negatív folyamat erősít önmagát.

Az isteni szépséget iróniának szántam, az elbutulás (is) hat oda-vissza, bár a visszacsatolás hatása sokkal lassabb, mint amilyen sebességel romlik a helyzet.

Előzmény: [19] Maga Péter, 2010-12-15 13:58:56
[21] Róbert Gida2010-12-15 17:54:43

"jelképesen minden nap szembe köpnek"

"jobb" helyeken a fizika tanárukat rugdossák a diákok.

Előzmény: [20] lorantfy, 2010-12-15 15:51:51

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]