|
|
[619] Tibixe | 2010-12-17 22:17:28 |
Bemásolom amit kaptam, csak a képleteket írom át texbe. ( az esztétikát úgy általában kispóroltam belőle )
---
A mi sorozatunk azt is tudni fogja, hogy
Mivel , ezért ez valóban erősebb, tehát elég ha ilyen sorozatot találunk.
Jelölje először is az i-edik prímet pi.
Most szükségünk lesz majd egy dologra, méghozzá, hogy a prímek reciprokösszege divergens, ezt nem kell külön igazolnunk, akármelyik számelméletkönyvben megtalálható bizonyítással együtt, mondjuk a Szalay Mihály számelmélet c. könyvben.
Eszerint definiáljuk pf(n)-t úgy, hogy ez a legkisebb indexű prím, amire , ilyen tehát mindenképpen létezik.
Definiáljuk még az Ai sorozatot a következőképpen rekurzíven, legyen A1=1 és
Most eljött az ideje, hogy definiáljuk az au sorozatunkat:
Ha Anu<An+1, akkor au=0, ha u nem többszöröse An-nek, vagy u nem osztója -nek, egyébként pedig .
Bebizonyítom, hogy ez a sorozat jó lesz nekünk, ehhez két dolgot kell látni.
véges:
Olyan u egész szám, amire Anu<An+1 és u többszöröse An-nek és osztója -nek nyilván 2f(n) db van, hiszen An-en kívül még minden prímtényezőt vagy beválasztunk a számba vagy nem, így tehát , amiből:
, ami valóban véges.
bizonyítása:
Még vezessünk be egy jelölést kényelmi okokból, kj [sajnos nincs nabla -- tibixe] jelentse azt, hogy létezik olyan n, amelyre Ank,j<An+1.
Amit mi igazolunk az, hogy
, ez nyilván még erősebb, mint amit akartunk.
Felírhatjuk, hogy
.
Amit alulról szeretnénk becsülni az .
Legyen Sb azoknak az Ai-nál nem kisebb és Ai+1-nél kisebb pozitív egészek halmaza, amelyek többszörösei Ai-nek és osztója -nek, ahol 1bf(i), ezeknek a halmazoknak az elemszáma nyilván 2f(n)-1.
Ezt a jelölést használva:
|
Előzmény: [615] janomo, 2010-12-17 19:51:07 |
|
|
|
|
|
[614] Tibixe | 2010-12-17 17:05:32 |
Nemtriviális eredményként nekem annyi jött ki, hogy monoton sorozatokra a kérdéses összeg véges.
Az meg egyszerűen belátható, hogy akkor is véges, ha az a sorozat teljesen multiplikatív.
|
Előzmény: [613] Erben Péter, 2010-12-17 13:36:04 |
|
[613] Erben Péter | 2010-12-17 13:36:04 |
Most, hogy a matematikatanítás helyzetéről szóló eszmecsere külön témába került, szeretnék visszatérni a feladathoz, ami feltüzelte a fórum-társakat.
Bármilyen ötlet és részeredmény is érdekelne az A.520. kapcsán.
|
Előzmény: [611] m2mm, 2010-12-13 17:10:40 |
|
|
[611] m2mm | 2010-12-13 17:10:40 |
Valaki feltenné A. 520. feladat megoldását?
|
|
[610] rizsesz | 2010-11-25 12:43:11 |
A K.259 az a két téglalap különbsége, nem, tehát 100, nem?
|
|
|
|
|
|
|
[604] Maga Péter | 2010-11-17 10:02:38 |
,,De a diákok manapság csak a paint-tel festegetnek, meg a word-el vacakolnak.''
Ez már az én időmben is így volt. Alsó tagozaton és gimnáziumban nem tanultam egy betű informatikát sem (nem is volt ilyen órám). Felső tagozaton (akkor jól felszereltnek számító gépterme volt az iskolának) négy év alatt annyit sikerült összehozni, hogy megtanultunk 6-8 DOS-parancsot, meg ezeket Norton Commanderben (sok ész kellett hozzá...). Emellett rengeteget kellett wordben írni. A tanáromnak valamiért az volt az elképzelése, hogy ha a biológia, földrajz stb. könyvek egyes fejezeteit begépelteti velünk, akkor azzal a megfelelő természettudományok mellett az informatikát is elsajátítjuk. Persze mindkét részben tévedett. Programozásról szó sem esett. Nem tudom, a tanárom mennyire tudott programozni. Azt gyanítom, kb. semennyire, de lehet, hogy ez csak az én rosszindulatom; mindazonáltal más iskolákból is hallottam hasonló eseteket.
Valószínűleg a friss tudomány esetében arról van szó, hogy a (főleg általános iskolai, de gyakran még a középiskolai) tanárok felkészültsége is nagyon-nagyon finoman szólva hagy némi kívánnivalót maga után. És egyszerűen azért word meg paint megy az órákon, mert a tanár tudása eddig terjed.
|
Előzmény: [602] Róbert Gida, 2010-11-16 22:08:46 |
|
|
[602] Róbert Gida | 2010-11-16 22:08:46 |
Semmit sem használva, 2 darab for ciklussal még a Mathematica is a gépemen 14 másodperc alatt megtalálja az egyetlen megoldást.
Ennyi programozási alapismeret szerintem elvárható lenne egy mai iskolástól, akárhol tanul. De a diákok manapság csak a paint-tel festegetnek, meg a word-el vacakolnak.
|
Előzmény: [601] vogel, 2010-11-16 15:00:32 |
|
|
|
|
[598] vogel | 2010-11-14 09:45:06 |
Egy zárójel felbontást elrontottam, de nekem a Mathematica nem adta ki a megoldást, csak komplexben, egészre pedig üres halmazt. Na mindegy.
|
Előzmény: [597] Radián, 2010-11-14 08:45:29 |
|
[597] Radián | 2010-11-14 08:45:29 |
Tehát ha jól értelmezem, szerinted nincs megfelelő a,b,c szám melyekre mindkét egyenlőség fennállna. Amúgy létezik egyetlen ilyen számhármas a 90,180,1740 . Értem a gondolatmenetedet, de szerintem k=29p+2 alakú , hisz behelyettesítés után (legalábbis én) az alábbi egyenlőséget kaptam:
(29kbc)/58 = 29kb+29kc+bc
0=58k(b+c)+bc(2-k)
Nyilván bc(2-k) osztható 29-cel akkor ha b v c osztható 29-cel nem jön ki ellenkező esetben k=29p+2 alakú.
|
Előzmény: [596] vogel, 2010-11-13 20:25:50 |
|