Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Informatika kömal

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[100] jonas2009-05-21 19:29:53

Az angol ábécének nem 26 betűje van?

Előzmény: [98] besz14, 2009-05-21 18:58:53
[99] Engedy Balázs2009-05-21 19:26:02

Legfeljebb 25 darab pár szerepel, minden párt egyértelműen az angol ábécé nagybetűinek egyikével azonosítunk.

Előzmény: [98] besz14, 2009-05-21 18:58:53
[98] besz142009-05-21 18:58:53

Az S.45-tel kapcsolatban lenne egy kérdésem. A feladat szövegéből kiderül az, hogy az angol ábécé nagy betűit kell társítani (ez 25 betűt jelent). Viszont az nem világos számomra, hogy egy betű hányszor szerepelhet. Vagyis egy betűből maximálisan csak egy pár lehet egyszerre a táblázatban, vagy akár több is?

[97] Engedy Balázs2009-05-15 02:46:32

Igen, az a lényeg, hogy - reprodukálhatóan - kiderüljön, hogy miként jutottál arra a megoldásra, amire.

Előzmény: [96] VePe522, 2009-05-14 21:57:25
[96] VePe5222009-05-14 21:57:25

I.213. feladatnál ha a megfejtéshez nem készítek saját programot megkapható helyes végeredmény és részletes dokumentáció esetén a maximális pontszám?

[95] Engedy Balázs2009-05-09 22:21:29

1.) Igen, mindig teljesíthető a táv.

2.) Teljesen jogos kérdés, köszönjük az észrevételt. Az alapvető koncepció az, hogy a villamos pályagörbéjének egyetlen közös pontja sem lehet a "piros" intervallumokkal, azaz nem lehet egy vonalban lámpával egy olyan időpillanatban, amikor az piros. Ebből nyilván az is következik, hogy nem parkolhat rá piros (vagy pirosra váltó) lámpára.

Előzmény: [94] moneo, 2009-05-09 19:29:19
[94] moneo2009-05-09 19:29:19

Még egy kérdés: ha a villamos megállt egy lámpánál, és akkor érkezett, amikor még zöld volt a lámpa (tehát vehetjük úgy, hogy a villamos eleje egy kicsit túllógott a lámpán), akkor elindulhat-e akkor is, ha piros a lámpa? Ez a feladat szövegébe még belefér, de a pédában nem így van. Ugyanez másik megközelítésben: piros a lámpa, megállhat ugyanazon a ponton egy villamos? Úgy is megfogalmazhatjuk, hogy a lámpa egy adott pont "elején" vagy "végén" van?

[93] moneo2009-05-09 17:43:11

S. 44-ben mindig teljesíthető a versenytáv, vagy egy lámpa megakadályozhatja? Ha pedig nem, akkor mit írjon ki a program?

[92] Engedy Balázs2009-03-30 13:00:35

Szia! Folyamatban van, a napokban az is ki fog kerülni.

Előzmény: [91] besz14, 2009-03-30 07:28:10
[91] besz142009-03-30 07:28:10

Úgy vettem észre, hogy az egyes feladatok kijavítása a beküldés utáni 2-3. hétben megtörténik. Ezzel kapcsolatban kérdezném azt, hogy az S.39 feladat kijavítsása miért késik ilyen sokat.

[90] Engedy Balázs2009-03-18 13:19:25

Bár nem én tűztem ki a feladatot, de szerintem 3x3-as (sőt 2x2-es) szoba nem fordulhat elő a bemenetben: "Egy téglalap alaprajzú labirintus folyosói és falai egységnyi vastagságúak.". Ezt legalábbis én úgy értelmezem, hogy két (azonos irányú) egy-széles folyosó közt biztos lesz egy fal. ('Villám' alakú folyosó viszont elképzelhető...)

Ezt elfogadva már világos, hogy a fény csak négy irányba terjed ("...az elhelyezési ponthoz csatlakozó (egyenes) folyosószakaszokat azok teljes hosszában megvilágítják.").

A futásidővel kapcsolatban nem véletlenül nem adunk meg konkrét értéket. Az S pontverseny szelleméhez szorosan hozzátartozik, hogy egyrészt ne csak egy valamilyen megoldást adjatok, hanem gondolkozzatok a feladaton, optimalizálási lehetőségeket keressetek, jobbnál jobb megoldásokat gondoljatok át, és vegül a legjobb megoldást küldjétek be. Másrészt pedig az is, hogy teret nyissunk a kreativitásnak, az ötletes, kimagasló megoldásokat megfelően elismerjük. Ehhez azonban szükséges, hogy a konkrét pontozást adaptívan, a beérkezett megoldások függvényében alakíthassuk ki.

De hogy a kérdésedre is válaszoljak, feladattól nagyban függően, de S pontversenyben általában néhány másodperc alatt lefutó, hibátlan megoldás ér 10 pontot, néhány percig futó 9-et, az ennél is több, fél órákig futó pedig 8 pontot.

Előzmény: [89] RRichi, 2009-03-17 20:33:39
[89] RRichi2009-03-17 20:33:39

Nem is ez a fő kérdés, hanem az, hogy a lámpafény csak balra jobbra fel és le terjed, vagy esetleg ha egy 3*3-as négyzet közepébe rakunk egy lámpát, a négyzet mind a 9 mezőjét bevilágítja e?

Előzmény: [88] Ágoston, 2009-03-17 17:35:57
[88] Ágoston2009-03-17 17:35:57

A mostani S.43. feladatban mennyi idő alatt kell lefutnia a programnak, hogy maximális pontszámot lehessen rá kapni? Köszönöm Weisz Ágoston

[87] Janosov Milán2009-03-17 16:22:11

Köszönöm.

Előzmény: [86] Fodor Zsolt, 2009-03-17 13:29:25
[86] Fodor Zsolt2009-03-17 13:29:25

Megoldható segédcellák nélkül is, de ha úgy egyszerűbb, az F oszloptól jobbra lehet.

Előzmény: [85] Janosov Milán, 2009-03-16 19:45:11
[85] Janosov Milán2009-03-16 19:45:11

Üdv!

A márciusi számban, az i209es feladatban nem szól a feladat szövege esetleges mellékszámításokról. Ez azt jelenti, hogy szabad használni, vagy azt, hogy nem?

[84] Engedy Balázs2009-03-11 20:12:57

Igen, ez így még jobb, főleg tesztelés során, mert így, ha fájlban tárolod az alakzatokat, majd a fájlt a '<' operátorral a bemenetre irányítod, akkor magától ki fog lépni a végén.

Köszi a felvetést!

Előzmény: [83] Fálesz Mihály, 2009-03-11 14:24:57
[83] Fálesz Mihály2009-03-11 14:24:57

Olvashatsz a fájl végéig. Akkor is, ha az stdin-ről van szó.

while (!feof(stdin)) { .... }

Előzmény: [82] Engedy Balázs, 2009-03-11 12:32:37
[82] Engedy Balázs2009-03-11 12:32:37

Szia! Igen, teljesen jó, ha végtelen ciklusban olvasol be. A legtöbb környezetben fejlesztés során Ctrl+C-vel így is meg tudod szakítani a futást, a javítás meg úgyis "drasztikusabb" módszerekkel történik.

Természetesen - szükség esetén - nyugodtan értelmezhet a programod az előírtnál több utasítást is, amíg ez nem interferál az elvárt működéssel -- gondolok itt pl. teszteléshez az aktuális játékállás kiírására.

[81] Para Attila2009-03-11 10:05:25

Az S42 feladattal kapcsolatban lenne egy kérdésem. A feladatból nem drül ki, hogy a program milyen utasításra kell megálljon. Megfelelő-e az, ha a beolvasó ciklust nem állítom meg, hanem hagyom a végtelenbe futni? Esetleg van-e olyan bemeneti parancs, amelyre meg kell álljon?

[80] Jwurt2009-03-06 09:09:03

Köszi Balázs, így már minden világos!

Előzmény: [79] Engedy Balázs, 2009-03-05 23:08:36
[79] Engedy Balázs2009-03-05 23:08:36

Sziasztok!

A standard be- és kimenet nem más, mint 2 kommunikációs csatorna (csővezeték) elnevezése, melyek rengeteg környezetben a program indulásakor automatikusan létrejönnek. Létezésük értelme, hogy a program alapszinten minden további nélkül tudjon kommunikálni a külvilággal (felhasználóval), ne kelljen ehhez a programozónak esetlegesen OS-specifikus kódot külön írni. Például: Pascal-ban a külön fáljparaméter nélküli readln, ill. writeln hívás (uses CRT nélkül!) a megfelelő standard csatornából olvas, ill. ír, hasonlóan C-ben a printf() és scanf().

Ha a parancssorbol indítjuk az alkalmazást (mint szokásos), akkor sincs ez másként, a readln és writeln ugyanúgy a standard csatornákkal dolgozik, csak a standard bemenet csatorna írható vége rácsatlakozik a "billentyűzet", a stdout olvasható végére pedig a "képernyő".

Ezen csatornák további remek tulajdonsága, hogy természetesen nem csak a billentyűzetet/monitort lehet rájuk csatlakoztatni, hanem például egy másik programot is. Mint vélhetőleg rögtön kitalátátok, pontosan ez fog történni javítás során, ezért fontos, hogy a standard csatornákat haszáljátuk... és ne pedig a billentyűzetet, amely esetén automatizálnunk, meg kell hagyni, jóval nehezebb lenne.

Nektek mindössze annyi dolgotok van, hogy a programot (Pascal-ban) a CRT unit, ill. (C-ben) a conio.h használta nélkül készítitek el. A javításkori helyes működésről azzal tudtok előre megbizonyosodni, hogy létrehoztok mondjuk egy s42_be.txt fájlt, lefordítjátok a programot pl. s42(.exe)-vé, majd a következő paranccsal úgy indítjátok el, hogy a program sztandard be- és kimenetére most ne a billentyűzet és képernyő csatlakozzon, hanem a megadott fájlok:

s42 < s42_be.txt > s42_ki.txt

Ha ezzel a jó eredmény a kimeneti fájlba kerül, akkor a programotok a javítás során is jól fog működni.

[78] Jwurt2009-03-05 18:48:29

Az S42. feladatban ez szerepel: "Figyeljünk arra, hogy valóban a standard be- és kimenetet használjuk, ne a billentyűzetet és/vagy a képernyőt."

A Paxcal-ban a standard bemenet a billenytyűzet, a standard kimenet a képernyő. Nem ellentmondás ez? Pascal-osok! Van olyan, akinek van ötlete, hogy lehet ezt a feladatot megoldani? (Nem az ötlet érdekel, csak az, hogy megoldható-e a feladat!)

[77] Engedy Balázs2009-02-25 13:30:10

Szia! Nem tűnik el, ezért is "végtelen" magasságú a játéktér. A cél tehát csupán az, hogy minél tömörebben pakoljuk az elemeket.

Előzmény: [76] moneo, 2009-02-25 12:14:33
[76] moneo2009-02-25 12:14:33

S. 42.-ben, ha egy sor betelik, akkor az eltűnik, mint az eredeti játékban, vagy nem?

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]