Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: A KöMaL pontverseny

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[251] Kós Géza2005-10-24 13:03:36

- Egy tesztadatban összesen legfeljebb 8-féle elemi tulajdonság lesz, de ezek sokszor előfordulhatnak. (Ahogy valaki szemfülesen észrevette, a megadott példában 9-féle elemi tulajdonság van.)

- A "LÉTEZIK...?" és "HA...AKKOR...?" alakú kérdésekre a válaszok IGEN/NEM. A "NINCS...?" alakú kérdésekre NINCS, illetve DE IGEN.

- Ha kell, átkonvertáljuk a karaktereket.

Előzmény: [250] clayman, 2005-10-23 20:54:43
[250] clayman2005-10-23 20:54:43

Tisztelt Kós Géza,

az S.11 feladattal kapcsolatban lenne a következő néhány kérdésem:

- ,,Feltételezhetjük, hogy az elemi tulajdonságok száma legfeljebb 8'' - ezt pontosan hogyan kell érteni? egy sorban vagy összesen?

- a kérdésekre adandó válaszok sem teljesen tiszták számomra: Ha jól gondolom, állító kérdésre, amennyiben az állítás igaz, IGEN a válasz; tagadó kérdésre, amennyiben a tagadás helyénvaló, NINCS a válasz; állító kérdésre, amennyiben az állítás hamis, NEM a válasz; és tagadó kérdésre, amennyiben a tagadás helytelen, DE IGEN a válasz. Így van? Ez így logikusnak tűnik a LÉTEZIK/NINCS? alakú kérdésekre, de a HA AKKOR? alakú kérdésekre a NINCS hülyén hangzik. Arra szimplán IGEN/NEM a válasz, az állítás igazságától függően?

- A parancsokat a program is ékezetesen fogja kapni? Ha igen, milyen kódlapot kell használnia a programnak?

Válaszát előre is köszönöm

[249] Kós Géza2005-10-11 14:30:50

A határidő hétfő éjfél.

De azért ne hagyd a dolgokat az utolsó pillanatra, volt már példa az ELTÉ-n (ahol a szerver van) áramszünetre.

Előzmény: [248] Kriván Bálint, 2005-10-10 18:12:24
[248] Kriván Bálint2005-10-10 18:12:24

Lenne még egy apró kérdésem. A beküldési határidő az okt. 17. Ez azt jelenti, hogy okt. 17 24:00-ig kell megcsinálni az elektronikus munkafüzetet? vagy okt. 17 00:00-nál vannak lezárolva?

Köszi

[247] Kriván Bálint2005-10-09 08:59:06

Köszi, de megvan a válasz :) átírták a beküldési határidőt okt 17-re :)

[246] rizsesz2005-10-08 19:28:47

A postai kitolódik hétfőre. :) Elektronikusra nem tudok mondani.

[245] Kriván Bálint2005-10-08 18:30:55

Üdv!

Lenne egy aprócska kérdésem. Mivel okt. 15. szombatra esik, ezért megkérdezném, hogy szombat a határidő, vagy elégséges hétfőn beküldeni?

(Beküldés alatt mind a postai, mind az elektronikus munkafüzetre gondolok)

Köszi

[244] rizsesz2005-09-09 18:07:03

minden pontverseny 11.-20. helyezettje legjobb tudomásom szerint.

[243] KiCsa2005-09-09 13:39:16

Erről jut eszembe: idén ki kap ingyen KöMaL előfizetést?

[242] CsG2005-09-04 20:54:45

Szerintem se hülyeség, kifejezetten jó ötlet, bár nem tudom mennyire lenne ez megvalósítható.

Előzmény: [240] lorantfy, 2005-09-03 18:29:47
[241] Iván882005-09-04 19:15:38

Szerintem jó ötlet.

Előzmény: [240] lorantfy, 2005-09-03 18:29:47
[240] lorantfy2005-09-03 18:29:47

Egy ötlet a KöMaL elöfizetők számának növeléséhez:

Az iskolákban év végén könyvjutalmat adnak a kiemelkedő eredményt elért tanulóknak, köztük a matek-fizikából-informatikából jól szereplőknek. A pénz elég kevés van rá és hacsak a szaktanár nem figyel rá, akkor mindenféle leárazott könyvet kapnak.

Ha lenne ilyen, hogy féléves KöMaL előfizetési utalvány, amit az iskola matek tanára interneten megrendelhetne, az árát átutalnák és postán kapnának egy előfizetési kártyát, amit kitöltenének a jutalmazott tanuló nevére.

Így a metekversenyen jól szereplő gyerek jutalomkönyv helyett megkapná a féléves előfizetői kártyát, amit postán beküldene a szerkesztőségbe és kapná a címére a lapot. Ha lejár a fél év sokan meghosszabbítanák az előfizetést.

Különböző helyi és megyei matekversenyeken is adhatnák a rendezők a helyezetteknek.

Egyszerre minimum 2 kártyát lehetne igényelni, két egymásutáni félévre, így meglenne egy éves előfizetés.

Nem jár befektetéssel, meg kell hirdetni a lapban és a honlapon, esetleg e-mailben körlevelet köldeni az iskoláknak a matek-fizika-informatika tanároknak címezve, hogy van ilyen lehetőség.

Szóljatok ha szerintetek hülyeség, nem sértődök meg!

[239] rizsesz2005-07-20 17:03:54

A másik nagyon-nagy problémám tényleg a fizikások érdekeit szolgálja, úgy érzem egyszerűen, hogy ők teljesen ki vannak szolgáltatva a javítóknak, abban az értelemben, hogy esetlegesen sincs időben esélyük arra, hogy tájékoztatva legyenek a helyes megoldásokról, ugyanis 2 éve nincsen fenn az oldalon a fizika feladatok megoldása. Szerintem ez ellen tényleg tenni kellene valamit, esetleg egy hallgatót megbízni ennek elkészítésével, bár nem tudom mekkora munka egy hónapban ezek felrakása a honlapra (azonban belegondolhatunk abba, hogy eddig is legalább a feladatok felénél csak végeredmény szerepelt), de a diákokat véleményen szerint ez esetlegesen zavarhatja.

[238] rizsesz2005-07-20 16:59:41

Én egyfelől Suhanc üzenetére szeretnék reagálni, hogy ez sajnos nem feltétlenül kivitelezhető, 2 okból kifolyólag, bár nem tudom, hogy mi a szerkesztőség jelenlegi álláspontja a kérdésről. Tehát az indokok: egyrészt a hihetetlen nagy mennyiségű dolgozatot tárolni kell, rendszerezni, így ebből kifolyólag a dolgozatok nem maradnak meg a végtelenségig. Erre a problémára megoldást biztosít az az elvárás a tanulók részéről, hogy dolgozatukat 2 példányban, egy másolattal együtt készítsék el. A másik gond az az, hogy az egyenletes elbírálás érdekében egy adott feladathoz egy javító tartozik, és így főleg a nyár közepén előkeríteni egy javítót nehezebb, akár nem is elvárható.

[237] Suhanc2005-07-19 18:48:48

Tisztelt Szerkesztőség!

Régebbi emlékeim szerint a pontversenybe küldött dolgozatok a szerkesztőséget felkeresve megtekinthetőek. Ennek a hogyanjáról szeretnék érdeklődni...mikor lehet bemenni a szerkesztőségbe, kit célszerű keresni ilyenkor? Lehetséges-e ott helyben kérdezni a dolgozat javítása felől?

Segítségüket előre is köszönöm!

[236] Suhanc2005-07-07 10:05:49

Kedves LÁszló!

A leírtak szerintem is híven tükrözik a valóságot, és az elképzelést helyesnek látom. Bár gyakorlatom nincs dolgozatjavításban, elképzeléseim vannak. Amennyiben a dolgozatokat visszakapni kívánó versenyzők 2 példányt küldenek, úgy azon megjelölni a kritikusnak ítélt részeket a javítás közben valóban nem sokkal növeli a javításra fordított időt. A megcímzett és felbélyegzett válaszborítékok feladása szintén elviselhető munkatöbblet. Bár könnyen beszélek, hisz nem nekem kell megtennem... mindössze azt akartam ezzel elmondani, hogy GD ötletét kivitelezhetőnek találom.

Előzmény: [234] lorantfy, 2005-07-05 16:43:28
[235] Doom2005-07-06 16:40:59

Kedves lorantfy!

Én egyetértek veled, kivéve azt, hogy sztem azért többen kérnék a kijavított feladatok visszaküldését.

Üdv: Gergő

Előzmény: [234] lorantfy, 2005-07-05 16:43:28
[234] lorantfy2005-07-05 16:43:28

Kedves GD!

Nagyon jó a hozzászólásod, lehetne ezekről a kérdésekről újra beszélni. Legutóbb 2004. februárjában merült fel a téma és Kós Géza is egyetértett azzal, hogy ha úgyis felkerülnek a megoldásvázlatok, akkor sokkal jobb lenne, ha a beküldési határidő lejárta után 1-2 héttel már olvashatók lennének. Hát azóta nem javult a helyzet. A megoldásvázlatok 3-4 hónap késéssel kerülnek fel a honlapra.

Nagyon nagy dolog, hogy a pontverseny állását és a kapott pontokat nyomonkövethetik a versenyzők. Biztos vagyok benne, hogy sokan megnézik a kapott pontjaikat. Itt aztán jönnek a kérdések: Miért kaptam 1 vagy 2 ponttal kevesebbet? - vagy éppen - Miért nem kaptam pontot a megoldásomra? - Ezek a kérdések megválaszolatlanul maradnak!

Szerencsések azok a diákok, ahol az iskolában működő matek szakkörön utólag meg tudják beszélni a feladatok megoldását. De legtöbb iskolában nincs ilyen lehetőség.

Ezért lenne fontos a kijavított dolgozatok visszaküldése, azoknak, akik ezt kérik. Én itt főleg a B pontversenyre gondolok, mert itt azért már elég nehezek a példák ahhoz, hogy az átlag matektanárok válaszolni tudnának a feladatokat beküldő diákok fenti kérdéseire.

Nevezzük rendszeres beküldőnek, azt a diákot, aki havi átlag 1-2 példát beküld. Ilyenből a B pontversenyben korcsoportonként 40-50 fő van. Összesen kb. 200 beküldő. Ezek közül mondjuk 100-an kérnék a kijavított feladatok visszaküldését.

Ezek az emberek - ahogy GD javasolta - két példányban küldenék be a feladataikat és mellékelnének egy nagyobb méretű (A/5) boritékot felbélyegezve, megcímezve. A kiértékelés után a másolat maradna a szerkesztőségben a kijavított a boritékba kerülne. Ha minden példát kijavítottak, akkor lehetne postázni.

Bár az időpont nem a legjobb - ilyenkor nyáron kevesen olvassák a honlapot - DE AZÉRT, AKI OLVASSA SZÓLJON HOZZÁ!

Előzmény: [232] gd, 2005-07-04 13:26:25
[233] Lapis Leonárd2005-07-04 21:51:14

Tisztelt Szerkesztőség!

Meglepve olvastam, hogy a P.3794-es feladat helyes megoldásáért akár 5 pontot is lehetett kapni, és volt aki meg is kapta. Ezzel nem is lenne baj, de a kitűzésekor még csak 3 pontot ért. Ez gépelési hiba?

[232] gd2005-07-04 13:26:25

Tisztelt Szerkesztősség!

Régebben már javasolták, hogy a feladatok megoldásai a beküldési határidő után nem sokkal jelenjenek meg. Ez szerintem nagyon fontos lenne, mert a feladatmegoldó az esetleges hibáiból csak akkor tud tanulni, ha látja a megoldást, mégpedig nem fél évvel később, amikor a gondolatmenetet már teljesen elfelejtette, esetleg maga sem érti, mit miért gondolt. Másrészt esetleges reklamálásra sem marad idő, hiszen mindjárt itt a határidő, és még több hónap megoldásai egyáltalán nem jelentek meg, sok feladat ki sincs javítva. A javaslat óta már több, mint egy év eltelt, és a megoldások azóta is sokkal később jelennek meg. Szerintem akadály nem lenne, hiszen átlagosan így is-úgy is egy hónap jut egy feladatsorra (akár a feladatokkal együtt a megoldásokat is be lehetne írni, és az olvasási jogot csak a beküldési határidő után adni meg automatikusan).

***

Sok érv és ellenérv hangzott már el a feladatsorok visszaküldésével kapcsolatban, ettől függetlenül még hozzászólni ehhez a vitához. Előszöris annyit, hogy több olyan javaslatot olvastam már, hogy aki kíváncsi, menjen be a szerkesztőségbe. Egyrészt nem hinném, hogy ott lehetőséget biztosítanak arra, hogy az ember leülhessen, tisztességesen átgondolhassa, esetleg másokkal is megbeszélhesse a megoldásokat, másrészt jól nézne ki a Serkesztőség, ha mindenki havonta odajárkálna, aki csak esetleg kíváncsi lenne a javításra. Úgy gondolnám, hogy a megoldásoknak egy válaszborítékba való berakása és feladása összehasonlíthatatlanul kisebb munka, mint a feladatok úgyis elvégzett javítása. Szerintem nincs szükség a megoldásoknak a Szerkesztőségmen való megőrzésére: ha jól tudom, az Abacusnál megbíznak abban, ha az ember megmutatja a visszaküldött, lepecsételt megoldást. (Nem hinném, hogy valaki ezzel csalna.) Ha ebben nem bíznak, két megoldást tudok javasolni: - Mindenki, aki azt akarja, hogy a megoldásait visszaküldjék, két példányban küldi el őket. (Úgyis azt javasolják, hogy tartsunk meg egy fénymásolatot, legfeljebb két példányban kéne lemsolni.) - Másik lehetőség, hogy a megoldás végére vagy a beküldő, vagy a javító egy "VÉGE" vagy hasonló jelzést tesz, az esetlegesen kihagyott üres helyeket pedig, mint a csekken, kihúzza, hogy ne lehessen hozzáírni. Az is jó lenne, ha ez megoldható, a dolgozatokat valamivel gyorsabban kijavítanák, hogy lássuk, melyikeket kell újra átnézni, hogy rájöjjünk, hol a hiba, amikor még emlékszünk a gondolatmenetre, illetve megnézhessük őket nég a reklamációs határidő előtt. (Az Abacusnál 1-2 hónap alatt kijavítják őket. Itt több a dplgozat, de többet is fizetnek a megrendelők. Lehetne külön nevezési díjat szedni annak arányában, hogy ki hány versenyen indul.)

***

Mint az üzenetekből látjuk (velem is történt ilyen), sokszor tűnik el dolgozat, amit ráadásul elég nehéz igazolni. Úgy gondolnám, hogy a kírérőjegyzék arra is való, hogy a javítás után ellenőrizzék, hogy a tanuló összes feladatát kijavították-e. Miért történik mégis ez?

[231] gd2005-07-04 13:24:59

Tisztelt Szerkesztősség!

Grósz Dániel vagyok, és a B. 3759. számú feladat megoldását biztosan beküldtem, egy borítékban a többi októberi feladattal, de a pontszámoknál -- jelent meg. A márciusi B. 3808. feladatot a többi, postán beküldött feladatomtól függetlenül, elektronikus útun küldtem be. (Leírtam a feladatszámot a levélben és a mellékelt rtf fájlban is, a fájlnévben véletlenül b3108-at írtam, de a fájlnéve nem volt kikötés.) Kérem, nézzenek utánuk.

Köszönettel Grósz Dániel

[230] Kovács Péter2005-05-05 13:43:39

Tisztelt Szerkesztőség! Egyszer már írtam, mert az I. 87. számú informatika feladatomat kihúzták, mintha nem is küldtem volna be. Azóta kaptam a feladatra 8 pontot, de most megint csak egy kihúzás szerepel a feladat mellett. Hasonlóan az I. 97. számú feladatomat is kihúzták, pedig azt is beküldtem. Szeretnék érdeklődni, hogy mi lehet a probléma oka. E-mail címem: pjotr129@freemail.hu. Tisztelettel: Kovács Péter

[229] Csimby2005-05-01 21:30:30

x5-10x3y2+5xy4=x(x4-10x2y2+5y4)=x((x2-5y2)2-20y4)= =x(x^2+y^2(2\sqrt{5}-5))(x^2+y^2(-2\sqrt{5}-5))=0

3 eset lehetséges:

x=0, ez az y tengely egyenlete

x^2+y^2(2\sqrt{5}-5)=0\to y^2=\frac{x^2}{5-2\sqrt{5}} ebből kijön két egyenes

x^2+y^2(-2\sqrt{5}-5)=0\to y^2=\frac{x^2}{5+2\sqrt{5}} úgyszintén

Előzmény: [228] Iván88, 2005-05-01 20:36:21
[228] Iván882005-05-01 20:36:21

Tisztelt Szerkesztőség! Azt szeretném kérdezni, hogy azoknak a feladatoknak a megoldsait, amik se a lapban se a honlapon nem tudom elolvasni (különösen az A feladatok-én még csak 10-es vagyok, ezért általában hozzá se tudok szagolni, kicsit nehezek... , de kíváncsi lennék, hogyan lehet ezeket megoldani, de ezzel aligha vagyok egyedül. Ha a szeptemberi megoldások kint vannak, akkor a többit is ki lehetne tenni), hogyan tudnám mégis csak megszerezni? Miért nincsenek kint a Decemberi matekfeladatok megoldésvázlatai?

C. 788. Ábrázoljuk az

x5-10x3y2+5xy4=0

egyenlet megoldáshalmazát a derékszögű koordinátarendszerben.- különösen erre a feladatra vagyok kíváncsi, mert még nem jöttem rá. Várom a válazsaikat! Üdvözlettel: Gresits Iván 10. osztályos tanuló

[227] Kós Géza2005-04-29 13:30:50

Gépelési hiba lehetett. Kijavítottam 3 pontra.

Előzmény: [226] lorantfy, 2005-04-29 10:33:06

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]