Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Sakkfeladványok

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[353] Maga Péter2010-11-30 15:10:00

Kösz, hogy feltetted, jó kis parti. Rendkívül szellemes az a 15. -, a5. Először nem értettem, aztán nagyon tetszett, aztán kicsit illúzióromboló volt elolvasni az elemzést, miszerint ,,This sacrifice is typical of the top engines, and frees the a5 square for either the knight, or rook depending on Black's reply.''

Előzmény: [352] Róbert Gida, 2010-11-29 22:48:06
[352] Róbert Gida2010-11-29 22:48:06

Jonny 800 magon-Rybka 260 magon

[351] floyd692010-11-09 20:18:58

És ráadásul sötétnek semmi esélye nincs...

Előzmény: [350] Sirpi, 2010-11-09 10:57:34
[350] Sirpi2010-11-09 10:57:34

1. Fh8 ... 2. Vg7 matt

Egyébként tényleg nem tűnt első ránézésre ennyire veszélyesnek a sötét helyzete, csak másodikra :-)

Előzmény: [349] floyd69, 2010-11-08 21:07:55
[349] floyd692010-11-08 21:07:55

Sziasztok!

A gameknot-on találtam ma a következő, eléggé könnyű feladványt. Világos lép, matt 2 lépésben. Szerintem mindenki azonnal rájön. Amiért felraktam az az, hogy egy ártalmatlannak tűnő állásból milyen könnyen adható matt... Döbbenetes, milyen ereje van a vezérnek és a futónak együtt főátlón. És mindezzel párosul, hogy sötét kinyitotta a g gyaloggal a királyhoz vezető utat...

[348] sakkmath2010-09-14 23:36:17

Kedves Matthew!

Szerintem jó az elemzésed, gratula! Arra még ajánlott kitérni, hogy 1.Hf4, Hxh4-re konkrétan miért nem üthető a h4 ló? A válasz: 2.gxh4-re Hd3! (egyetlen!) lépéssel megmenekül sötét, mert 3.Hxd3 Kh5 után lenyeri a h4 pórt, s ezzel eléri a döntetlent. Eltérés: 3.Hg2 Hf4(!), ami után már azok is puskázhatnak a Nalimovból, akik eddig még nem tették meg ... :). Egyébként a 3.Hxd3-as vari lépéscserével kijöhetne a levezetésed utolsó bekezdésének egyik változatából is.

A vizsgált végjáték a Deutsche Schachzeitung 1918-as évfolyamában jelent meg, szerzője Havasi Artúr.

Előzmény: [347] Matthew, 2010-09-11 22:05:48
[347] Matthew2010-09-11 22:05:48

Üdv Mindenkinek!

Kedves sakkmath!

Nem vagyok biztos a dolgomban,mert sokszor elkeveredtem roszz irányokba,de leírom,végül is mire jutottam a feladványban:

Sötét taktikáját abban látom,hogy akár a huszárjai árán is igyekszik leütni világos gyalogjait,hiszen ha csak a 2 huszár marad,azzal már nemigen tudna mattolni.Erre jó esélye is van,mivel már a kiinduló állásban is támadja a h4 gyalogot,és világos nem tud rögtön sakkot adni,így a h4 gyalog elvész. Világosnak tehát számolnia kell ezzel. Van viszont egy lépése,ami kompenzálhatja ezt:

1.Hf4! Hamar megtalálható,ugyanis beszorítja a sötét királyt,és 2 lépésen belül két különböző mattal fenyeget:g4 majd g5,illetve Hd6 majd f7/f5.Lássuk,mi a játéka,ha sötét most üti a h4 gyalogot:

1...Hxh4 2.g4!(még mindig fenyeget az előbb említett g5 gyalogmatt)2...Hef3(vagy Hhf3) 3.g5+! Világos beáldozza másik gyalogját is,hogy az e5 mező foglalt legyen sötét kiráy elől,amikor az e4 huszár ellép: 3...Hxg5 4.Hd6! És mivel sötét lépéskényszerben van,muszáj feladnia vagy az f7,vagy az f5 mező védelmét,és mattot kapnia.Szép végállás!

Van más játéka is sötétnek 1.Hf4-re: 1...Hd3 Sötét egy teljes huszárt áldozna,csak hogy kiszabadítsa királyát. 2.Hxd3 Kh5(Hxh4-re 3.Hf4 Hg6 4.Hxg6 Kxg6 5.g4 Kh6 6.Kf7-tel számoltam,mivel a g-gyalog könnyű szerrel bemegy a királya segítségével) 3.Hf4+ Kg4 4.h5! és ebben az esetben a h-gyalog bemenetelét nem tudja sötét megakadályozni(legalábbis én nem találtam módját:D).

Ezeket találtam,de egyik sem biztos:)

Előzmény: [346] sakkmath, 2010-09-05 22:49:21
[346] sakkmath2010-09-05 22:49:21

Egy klasszikus mű az előbbi, huszárvégjátékok fejezethez.

Világos indul és nyer:

[345] Róbert Gida2010-09-02 22:02:28

Mai Kókuszban volt a Polgár családról riport: http://www.rtlklub.hu/hirek/fokusz/video/99943

[344] sakkmath2010-08-31 00:02:33

Ez gyors volt és (persze) helyes, gratulálok! [342]-[343]-mas megoldásaiddal egyúttal igazoltad a korábbi eredményeket, illetve a sejtést.

(E konstrukciós feladvány szülőatyja egyébként Darvas Róbert volt. A téma először 1948-ban jelent meg a Március Tizenötödikében, Neukomm Gyula sakkfeladványrovatában - egy versenykiírás formájában.)

Érdemes elvégezni a következő transzformációkat:

Az elsőre megadott állásodat jelöljük (2)'-vel. Ennek az a1-h8 átlóra való tengelyes tükörképe legyen a 2. megoldás.

A másodiknak megadott állásodat jelöljük (1)'-vel, melyet a tábla középpontja körül forgassunk el +90 fokkal. Az így kapott állás legyen az 1. megoldás.

A kapott két megoldási eset így az alábbi közös ábrába foglalható. (Az egyéb lehetséges szimmetrikus eseteket gondoljuk hozzá a két álláshoz.)

Előzmény: [342] Róbert Gida, 2010-08-30 00:40:14
[343] Róbert Gida2010-08-30 01:10:43

11-nél több vezért nem lehet lerakni.

Előzmény: [342] Róbert Gida, 2010-08-30 00:40:14
[342] Róbert Gida2010-08-30 00:40:14

Programom szerint csak 2 darab 11 vezéres megoldás van (szimmetria erejéig): ezek

A1,A3,A4,A6,A7,B3,B7,C1,C7,D1,D7

A2,A3,A5,A6,B2,B6,C2,C6,C8,D2,D8

Előzmény: [341] sakkmath, 2010-08-29 01:01:12
[341] sakkmath2010-08-29 01:01:12

Lassan fél éve vár megoldó(k)ra, a [290]-es hsz.-ben imertetett, később pontosított és kibővített feladat:

Helyezzünk fel minél több vezért a sakktáblára úgy, hogy bármelyik vezér levétele esetén maradjon egy - és csakis egy - mező, amelyet egyik vezér sem fog. Feltételek: 1) Minden vezérlevétel után más-más mezőnek kell felszabadulnia. 2) Egy vezér fogja (ütésben tartja) azt a mezőt, amin áll.

Kiegészítés: Keressük meg a 11 vezéres megoldás(oka)t és bizonyítsuk be, vagy cáfoljuk a következő sejtést: 12, vagy még több vezérrel nincs megoldás.

Megjegyzések:

A) A feladat 30 éve a Magyar Sakkéletben és - röviddel előtte - a "64" című szovjet sakkfolyóiratban is megjelent. Az utóbbi lap kitűzésére 22 fejtő, vagy fejtői csoport küldte be a Szovjetúnió területéről ugyanazt a megoldást. Volt köztük egy programozói csoport is. (Ennek alapján talán e feladat is "lehetett volna egy S jelű informatikai Kömal példa".)

B) A szóbeszéd szerint a korabeli megoldásokkal volt egy kis baj. A beküldők - állítólag - egy szovjet matematikai példatárból másolták ki ugyanazt a megoldást! Ezt a "64" szerkesztői utólag állapították meg, de nem hozták nyilvánosságra ... .

E kis epizód talán kedvet csinál e Fórum olvasóinak a megoldásra, hiszen csak egy ősmegoldás létezett ... .

Előzmény: [339] Róbert Gida, 2010-08-27 14:15:23
[340] Maga Péter2010-08-28 00:37:15

Informatikához nem értek, de gondolom, ebben ez is olyan, mint a matek pontversenyek: ha van jó feladatötleted, javasold!

Előzmény: [339] Róbert Gida, 2010-08-27 14:15:23
[339] Róbert Gida2010-08-27 14:15:23

"midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)"

Ez például, mármint a 3 huszárral mikor adható matt, és hány lépésben lehetett volna egy S jelű informatikai Kömal példa. Persze ilyet soha nem fognak feladni, a kitűzők azért ennyire nem kreatívak, inkább megmaradnak a sablonos példáknál.

Előzmény: [334] sakkmath, 2010-08-20 19:15:31
[338] sakkmath2010-08-27 13:46:48

Így van. Nézzünk például egy eléggé szétszórt futó-huszáros állást: Világos: Ka1, Fb2, Hh8; Sötét: Ke4; világos indul.

A Nalimov kiírja, hogy világos mattot ad (legkésőbb) a 32. lépésben.

Látható, a Nalimov-adatbázis arra is jó, hogy összehasonlítsuk az egyes tisztek játékerejét, értékét. Az ilyen rangsort persze egzakt módon nem lehet meghatározni, mert a tisztek ereje a különböző állásokban más-más lehet. Az adott állás nyitottsága v. zártsága, a gyalogok száma és elhelyezkedése, stb. mind-mind befolyásoló tényező.

Előzmény: [337] jonas, 2010-08-27 12:17:19
[337] jonas2010-08-27 12:17:19

Azt jelenti ez, hogy (semmi ellen) három huszárral gyorsabban lehet mattot adni, mint egy huszárral és egy futóval?

Előzmény: [334] sakkmath, 2010-08-20 19:15:31
[336] Matthew2010-08-21 11:01:15

Nyilván az eredeti kérdésben sötétnek csak királya van,csak érdekességként írtam le.

Előzmény: [335] Matthew, 2010-08-21 10:59:03
[335] Matthew2010-08-21 10:59:03

Üdv!

Két huszár is adhat mattot,csak kell,hogy az ellennek legyen egy blokált gyalogja. Az alábbi ábrából kiindulva a Nalimov legkevesebb 16 lépésben tud nyerést,így gyanítom,a könyvemben nem a legerősebb lépések vannak leírva,de a lényeg,hogy lehet mattolni. A könyvemben leírt példa:

1.Kg5 Kh7 2.Hf5 Kg8 3.Kf6 Kf8 4.Hg7 Kg8 5.He6 Kh7 6.Kg5 Kh8 7.Kh6 Kg8 8.Kg6 Kh8 9.Hc4 a3 10.He5 a2 11.Hf7+ Kg8 12.Hh6+ Kh8 13.Hg5 a1V 14.Hgf7#

Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10
[334] sakkmath2010-08-20 19:15:31

Három huszárral mindig mattolhatunk.

A kérdés csak az, hogy - midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)

Több tucat szétszórtfigurás állást próbáltam ki a Nalimovval. Közülük az alábbira jött ki a leghosszabb, 21- lépéses matt. Az a sejtésem, hogy nincs olyan állás, amelyben 21-nél több lépés kell a matthoz. További sejtésem, hogy (a tükörképállásoktól eltekintve) az alábbi állás az egyetlen, amivel a 21-lépéses maximum kihozható.

(A mellékelt képről a használat is leolvasható. Így pl. az is, hogy egy adott állás legerősebb lépéssora a billentyűzet b gombjának nyomogatásával lejátszható.)

Előzmény: [333] Radián, 2010-08-20 13:46:20
[333] Radián2010-08-20 13:46:20

Eddig két főbb "módszert" próbáltam végig. Az alábbi tűnt jobbnak:

négy huszárt egymás mellé helyezem úgy hogy a pálya egy 2*2-es részét kitöltsék. Ennek az előnye, hogy egy 4*4-es részt lezárnak (ha egyik huszár sincs a pálya szélén) és viszonylag könnyen kezelhető hiszen 2 lépéssel elérhető , hogy a 2*2-es csoport eggyel odébb vándorolhasson... Ezt a logikát addig követem amíg a király támogatásával a pálya szélére leszorítom az ellenfél királyát innen már nem nehéz.

Tudom, hogy ez nem tekinthető a feladat megoldásának. Ezt csak azért írtam le hátha valakit megihlet. Úgy vélem nem igen tudok ennél többet hozzátenni a feladat megoldásához.

Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10
[332] Radián2010-08-20 13:08:10

Szia!

Szerintem 4 huszárral kivitelezhető. Bár még nem találtam meg a nyerő taktikát de nem egyszer s nem kétszer sikerült mattoljak négy huszárral egy nem gyenge programot. Persze lehet, hogy csak szerencsés volt a kezdőpozíció hisz eddig kb. 15-ször próbáltam.

Előzmény: [329] m2mm, 2010-08-16 20:56:28
[331] m2mm2010-08-17 08:28:21

Van mattpozíció, de biztos matt nincs, és az a kérdés.

Előzmény: [330] bily71, 2010-08-17 06:54:51
[330] bily712010-08-17 06:54:51

Két huszárral és a királlyal simán be lehet adni a mattot, akkor is, ha az ellenfélnek már csak egy királya maradt, vagy tévedek?

Előzmény: [329] m2mm, 2010-08-16 20:56:28
[329] m2mm2010-08-16 20:56:28

Sziasztok!

Két huszárral (és egy királlyal) csak királynak lehetetlen mattot adni. Mi a legkevesebb számú huszár, amennyivel biztosan mattot lehet adni(azzal a királlyal bárhogyan is lép az ellenfél)?

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]