Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Sakkfeladványok

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[339] Róbert Gida2010-08-27 14:15:23

"midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)"

Ez például, mármint a 3 huszárral mikor adható matt, és hány lépésben lehetett volna egy S jelű informatikai Kömal példa. Persze ilyet soha nem fognak feladni, a kitűzők azért ennyire nem kreatívak, inkább megmaradnak a sablonos példáknál.

Előzmény: [334] sakkmath, 2010-08-20 19:15:31
[338] sakkmath2010-08-27 13:46:48

Így van. Nézzünk például egy eléggé szétszórt futó-huszáros állást: Világos: Ka1, Fb2, Hh8; Sötét: Ke4; világos indul.

A Nalimov kiírja, hogy világos mattot ad (legkésőbb) a 32. lépésben.

Látható, a Nalimov-adatbázis arra is jó, hogy összehasonlítsuk az egyes tisztek játékerejét, értékét. Az ilyen rangsort persze egzakt módon nem lehet meghatározni, mert a tisztek ereje a különböző állásokban más-más lehet. Az adott állás nyitottsága v. zártsága, a gyalogok száma és elhelyezkedése, stb. mind-mind befolyásoló tényező.

Előzmény: [337] jonas, 2010-08-27 12:17:19
[337] jonas2010-08-27 12:17:19

Azt jelenti ez, hogy (semmi ellen) három huszárral gyorsabban lehet mattot adni, mint egy huszárral és egy futóval?

Előzmény: [334] sakkmath, 2010-08-20 19:15:31
[336] Matthew2010-08-21 11:01:15

Nyilván az eredeti kérdésben sötétnek csak királya van,csak érdekességként írtam le.

Előzmény: [335] Matthew, 2010-08-21 10:59:03
[335] Matthew2010-08-21 10:59:03

Üdv!

Két huszár is adhat mattot,csak kell,hogy az ellennek legyen egy blokált gyalogja. Az alábbi ábrából kiindulva a Nalimov legkevesebb 16 lépésben tud nyerést,így gyanítom,a könyvemben nem a legerősebb lépések vannak leírva,de a lényeg,hogy lehet mattolni. A könyvemben leírt példa:

1.Kg5 Kh7 2.Hf5 Kg8 3.Kf6 Kf8 4.Hg7 Kg8 5.He6 Kh7 6.Kg5 Kh8 7.Kh6 Kg8 8.Kg6 Kh8 9.Hc4 a3 10.He5 a2 11.Hf7+ Kg8 12.Hh6+ Kh8 13.Hg5 a1V 14.Hgf7#

Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10
[334] sakkmath2010-08-20 19:15:31

Három huszárral mindig mattolhatunk.

A kérdés csak az, hogy - midkét fél legjobb játéka esetén - legfeljebb hány lépésben adható be a matt? Korábban e topic több hozzászólásában is szerepelt a Nalimov Endgame Tablebases, amely a legfeljebb 6-bábos állások kiértékelésére képes. (Előbb-utóbb elérhető lesz a 7-bábos verzió is.)

Több tucat szétszórtfigurás állást próbáltam ki a Nalimovval. Közülük az alábbira jött ki a leghosszabb, 21- lépéses matt. Az a sejtésem, hogy nincs olyan állás, amelyben 21-nél több lépés kell a matthoz. További sejtésem, hogy (a tükörképállásoktól eltekintve) az alábbi állás az egyetlen, amivel a 21-lépéses maximum kihozható.

(A mellékelt képről a használat is leolvasható. Így pl. az is, hogy egy adott állás legerősebb lépéssora a billentyűzet b gombjának nyomogatásával lejátszható.)

Előzmény: [333] Radián, 2010-08-20 13:46:20
[333] Radián2010-08-20 13:46:20

Eddig két főbb "módszert" próbáltam végig. Az alábbi tűnt jobbnak:

négy huszárt egymás mellé helyezem úgy hogy a pálya egy 2*2-es részét kitöltsék. Ennek az előnye, hogy egy 4*4-es részt lezárnak (ha egyik huszár sincs a pálya szélén) és viszonylag könnyen kezelhető hiszen 2 lépéssel elérhető , hogy a 2*2-es csoport eggyel odébb vándorolhasson... Ezt a logikát addig követem amíg a király támogatásával a pálya szélére leszorítom az ellenfél királyát innen már nem nehéz.

Tudom, hogy ez nem tekinthető a feladat megoldásának. Ezt csak azért írtam le hátha valakit megihlet. Úgy vélem nem igen tudok ennél többet hozzátenni a feladat megoldásához.

Előzmény: [332] Radián, 2010-08-20 13:08:10
[332] Radián2010-08-20 13:08:10

Szia!

Szerintem 4 huszárral kivitelezhető. Bár még nem találtam meg a nyerő taktikát de nem egyszer s nem kétszer sikerült mattoljak négy huszárral egy nem gyenge programot. Persze lehet, hogy csak szerencsés volt a kezdőpozíció hisz eddig kb. 15-ször próbáltam.

Előzmény: [329] m2mm, 2010-08-16 20:56:28
[331] m2mm2010-08-17 08:28:21

Van mattpozíció, de biztos matt nincs, és az a kérdés.

Előzmény: [330] bily71, 2010-08-17 06:54:51
[330] bily712010-08-17 06:54:51

Két huszárral és a királlyal simán be lehet adni a mattot, akkor is, ha az ellenfélnek már csak egy királya maradt, vagy tévedek?

Előzmény: [329] m2mm, 2010-08-16 20:56:28
[329] m2mm2010-08-16 20:56:28

Sziasztok!

Két huszárral (és egy királlyal) csak királynak lehetetlen mattot adni. Mi a legkevesebb számú huszár, amennyivel biztosan mattot lehet adni(azzal a királlyal bárhogyan is lép az ellenfél)?

[328] Sirpi2010-08-05 10:26:55

Nyilván lehet, a bástya nem tud sakkban állni, bárhova léphet.

Előzmény: [325] Matthew, 2010-07-31 21:25:16
[327] Radián2010-08-05 10:20:55

Tudtommal lehet.

Előzmény: [325] Matthew, 2010-07-31 21:25:16
[326] Matthew2010-07-31 21:27:17

2...Vg5

Előzmény: [325] Matthew, 2010-07-31 21:25:16
[325] Matthew2010-07-31 21:25:16

Üdv!

Szerintem a leghamarabb is a 9. lépésben,de nem vagyok biztos azért benne. Nekem valami ilyesmi jött ki: 1.h3 e6 2.Bh2 Vg4 3.Bh1 Ve3 4.fxe3 Hc6 5.Bh2 Hd4 6.exd4 Fc6 7.dxc6 b6(vagy b5) 8.cxb7 Fa6 9.bxa7 0-0-0 10.a8V#

Csak azt nem tudom,hogy lehet-e akkor sáncolni,ha a bástyának olyan mezőn kell áthaladnia,amit az ellenfél támad(azt tudom,hogy király esetében nem lehet,de a bástyánál...)??

Előzmény: [319] gyulaimatyi, 2010-06-11 15:57:39
[324] floyd692010-07-20 21:42:14

Köszönöm, hogy foglalkoztál vele. Jó a megfejtésed. Az első verzióban a rossz 1).., Bxf8-at elemezted ki, utána jött a gyengébbnek mondott huszárlépéses verzió, majd a jó lépés következett. Mégegyszer köszi.

Előzmény: [323] Radián, 2010-07-17 20:16:51
[323] Radián2010-07-17 20:16:51

Hello!

Az alábbi három esetet különböztettem meg:

a.)1 Vf8+ , Bxf8 után 2. Bxf8+, Vd8 3. Bxd8+, Hc8 4. Ba8+, Kxa8 5.Bxc8 #

b.)1. Vf8+, Hc8-at követően Vxh8 és láthatóan vége a partinak. Vxb6+, 3. Kh1, Ve6 4. Bf8, tetszőleges lépés 5. Bxc8+...

c.) 1 Vf8+, Vd8 2. Ba8+, Kxa8 3. bxc7 után a sötét csak az időt tudja húzni Ba1-gyel világos győz.

(az átláthatóság kedvéért elnézést kérek az előbbiért.)

Előzmény: [322] Radián, 2010-07-17 20:15:55
[322] Radián2010-07-17 20:15:55

Hello!

Az alábbi három esetet különböztettem meg:

a.)1 Vf8+ , Bxf8 után 2. Bxf8+, Vd8 3. Bxd8+, Hc8 4. Ba8+, Kxa8 5.Bxc8 # b.)1. Vf8+, Hc8-at követően Vxh8 és láthatóan vége a partinak. Vxb6+, 3. Kh1, Ve6 4. Bf8, tetszőleges lépés 5. Bxc8+... c.) 1 Vf8+, Vd8 2. Ba8+, Kxa8 3. bxc7 után a sötét csak az időt tudja húzni Ba1-gyel világos győz.

Előzmény: [320] floyd69, 2010-07-12 21:11:17
[321] floyd692010-07-12 21:12:16

kicsit nagyra sikeredett a tábla. Legalább jól látható...:-)

[320] floyd692010-07-12 21:11:17

Találtam egy régi feladványt. Nem nehéz, de nem is túl könnyű. Az alábbi ábrán világos lép és nyer. De hogyan?

[319] gyulaimatyi2010-06-11 15:57:39

Sziasztok!

A megoldás stimmel. Láttam, hogy voltak retro feladványok. Én is próbáltam egyet. Persze még nem teszteltem. Nézzétek meg, valóban csak egy megoldása van-e!

10.a8V# - Hányadik lépésben sáncolt sötét, ha f gyalog változott át?

Jó fejtörést, és előre is köszönöm az elemzést!

Matyi

[318] Radián2010-06-04 18:37:04

Hello!

Hxc2 + Kd1 He3 + Kc1 után Vc2# Kd1 után Vd1+ Bxd1 Hc2 #

Előzmény: [316] csandris, 2010-06-04 14:58:34
[317] Radián2010-06-04 18:35:06

Hello!

Lelövöm, ha a kollegák ily inaktívak:

1.) Vd8+ Kxd8 2.) Fg5+ Kc7 után Fd8 # Ke8 után Bd8 #.

Előzmény: [315] gyulaimatyi, 2010-06-02 22:43:49
[316] csandris2010-06-04 14:58:34

Sziasztok! Nem vagyok nagy játékos, véletlen jött ki ez az állás, és annyira megtetszett, gondoltam megosztom másokkal is. Nekem nem volt annyira egyértelmű, mint a gépnek :-) Sötét kezd, matt 4 lépésben.

[315] gyulaimatyi2010-06-02 22:43:49

Sziasztok!

Ezzel a feladvánnyal ugrom be. Ez az én kedvencem - meg általában a kettős sakkok...

Az állás előzménye: (Réti - Tartakower) 1.e4 c6 2.d4 d5 3.Hc3 dxe4 4.Hxe4 Hf6 5.Vd3 e5?! 6.dxe5 Va5+ 7.Fd2 Vxe5 Sötét arra számított, hogy a világos huszár most védelemre szorul 8.0-0-0 így huszár vezérrel nem üthető Be1 kötés miatt. És ha huszár üt? Hxe4 világos következik, és 3. lépésben matt!

Matyi

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]