Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Fizikások válaszoljanak

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]    [32]    [33]    [34]    [35]    [36]    [37]    [38]    [39]    [40]    [41]    [42]    [43]    [44]    [45]    [46]    [47]    [48]    [49]    [50]    [51]    [52]    [53]    [54]    [55]    [56]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[157] nero2007-02-13 12:10:39

Sziasztok !

Segítségeteket kérem egy számotokra könnyű feladat meg- oldásában. ( lányomnak szeretnék segíteni )

A feladat:

egy jármű 72 km/h sebességgel halad ( sík úton ) a súrlódási tényező 0,8

a kerekek megcsúszása nélkül mennyi idő alatt áll meg, és mennyi utat tesz meg?

Segítségeteket Köszönöm !

[156] Noémi2007-02-12 21:18:48

Szia Amun!! Nagyon, nagyon és mégegyszer nagyon szépen köszönöm a segítséget, főleg ez a madaras tájékozósdi nagyon felkeltette a figyelmemet, mégegyszer köszönöm. Esetleg tudnál még 1-2 ilyen érdekességet mondani mondjuk az elektromossággal kapcsolatban? Nem baj, ha csak nagyon halovány kötelékkel kapcsolódik a témához, a lényeg, hogy érdekes legyen! Előre is köszönöm,(most csak ide raktam ezt fel :))

Előzmény: [155] Anum, 2007-02-12 09:21:08
[155] Anum2007-02-12 09:21:08

Szia Noémi! nem biztos, h szükséges volt 4 helyre is feltenni...:)

"elektromosság, mágnesség" nagyon tág témakör, teli érdekes dologgal. Sok érdekesség mellett azonban szinte elkerülhetetlen némi elméletet is belecsempészni a dologba (csak az érthetőség kedvéért). Szerintem azzal kellene kezdened, hogy felvázolod, mi is az tulajdonképpen, hogy elektromosság, mágnesség, milyen kapcsolat van köztük. Egy ilyen rövid bevezetés szerintem nagyon fontos, hasznos. Ja megjegyzem: én humán osztályba járok (ami annyit, tesz, hogy az osztályom 90 százaléka semmit nem tud fizikából) és néha tartok kiselőadásokat. Ha nem bonyolódik bele az ember a képletekbe, akkor elméletet is "el lehet nekik adni". Tehát rövid elmélet után (Coulomb-tv, milyen erő ható m.mezőben mozgó töltésre...) javaslom a földmágnességet. Nagyon érdekes téma. Teli humánosok számára is érdekes dolgokkal. Ezen belűl kitérhetsz a föld mágnes mezejének eredetére vonatkozó elméletekre illetve, hogy ezek miért nem voltak helytállóak; a Van Allen-övekre; az állatok-mágneses mező kapcsolatára. A vándor madarak nagyrésze például a földi mágneses mező alapján tájékozódik. Agyukban lévő, iránytű szerű szerv segíti őket, hogy több ezer kilóméteres távolságokban is pontosan utazzanak. Sőt némely halfajta is így tájékozódik. Kitérhetsz a pólusátfordulásokre (ezzel a témával azért nem árt ha vigyázol, mert kedvelt Sci-fi alap és sok nem teljesen igaz info van róla a neten). Nagyon szép befejezése lenne az előadásodnak, ha a végén a sarkifényről mutatnál képeket (hemzseg a net szebbnél szebbekkel).

Egyenlőre ennyi. Ha mindenki mond még 2 dolgot, meg lesz az előadás ;)

Előzmény: [154] Noémi, 2007-02-12 00:25:19
[154] Noémi2007-02-12 00:25:19

Sziasztok! Éppen egy felejthetetlen kiselőadásra készülök, és véletlenül bukkantam erre az oldalra. Így viszont kapva kapok eme páros, és soha vissza nem térő lehetőségen és a segítségeteket kérném. Én inkább humán beállítottságú vagyok, (kb. száz százalék) viszont, most a fősulin kéne tartanom egy előadást, melynek címe; elektromosság, mágnesesség. A tanárnő azt kérte, hogy mindenképpen CSAK érdekességeket említsek a témával kapcsolatban,(viszont az bármi lehet ami egy kicsit is kontektussal van e témával) és kerüljem az unalmas elméleti részt, melynek nagyon örültem, egészen addig amíg újfent rá nem jöttem, hogy értelmes ötleteknek még a halvány szikrája sem sziporkázik elmémben. Úgy gondoltam, miközben a fórum oldalain mozgattam szemgolyómat, hogy nektek biztos lennének jó ötleteitek eme fergeteges problémámra (remélem ennél nagyon soha nem lesz :) Én, persze ha megadtok témát, annak utána nézek, s pótolom eme témával kapcsolatos hiányosságomat. Előre is köszönöm mindannyitoknak; Noémi :)

[153] Lóczi Lajos2006-11-26 12:51:24

Ha csak primitívfüggvény-keresés kell, akkor

http://integrals.wolfram.com/

Előzmény: [152] ., 2006-11-25 12:32:57
[152] .2006-11-25 12:32:57

Köszi

Előzmény: [151] jonas, 2006-11-25 12:11:47
[151] jonas2006-11-25 12:11:47

Hát y/(y-1)=1+1/(y-1) így  \int (1 + 1/(y-1)) dy = y + \ln(y - 1) + C. Ha nem, akkor most nagyon blamáltam magam.

Előzmény: [150] ., 2006-11-25 12:03:48
[150] .2006-11-25 12:03:48

Hy all! Nem tudja valaki hogy mi az y/(y-1) integráltja?

Nem tud valaki ajánlani valami jó egyenletmegoldó szoftvert, mert a Maple 9 ezt az integrált nem tudja kiszámolni.

Köszi

Csengeri

[149] Vini2006-10-20 18:05:31

Tudna nekem valaki segíteni az alábbi feladatban? Köszönöm előre is.

Egy mérlegre 5 kg tömegű 30° hajlásszögű lejtőt,a lejtőre pedig 1kg tömegű testet helyezünk úgy,hogy a lejtő tetejéhez kötjük egy fonallal,azaz rögzítjük. A fonál elégetése után a test súrlódás nélkül csúszhat lefelé. Mit mutat a mérleg a csúszás folyamán?

Az előző példában leírt elrendezésben a lejtő most vízszintes irányban súrlódás nélkül elmozdulhat. Mekkora lesz a lejtő sebessége,amikor a test az aljára ér? Ebben az esetben a lejtő magassága 0,5 m

Fura nekem ez a feladat:-)

[148] Vini2006-10-14 09:48:19

Sziasztok. Az alábbi feladat megoldásában kérném a segítségeteket. Köszi

Egy lift tömege 980 kg, acélkábele 25 cm hosszú és 0,8 kg tömegű méterenként. Indítása egyenletesen gyorsuló mozgással történik, 1,76 m/s2 gyorsulással. A kábelben a megengedett feszültség Szigma = 117,6 N/m2, az acél rugalmassági modulusa E = 1,96*10a11-en N/m2 Határozzuk meg: a.Mekkora húzóerőnek van kitéve a kábel indításkor? b.Mekkora legyen a kábel keresztmetszete, hogy ne lépjük túl a megengedett feszültséget? c.Mennyi a kábel megnyúlása az indításkor fellépő húzóerő hatására? d.Mekkora a kábelben indításkor fellépő rugalmassági erő, ha a kábel keresztmetszete a b) pontnak megfelelő?

[147] lorantfy2006-10-07 21:57:06

Igazad, van! Mikor a beírás után lefeküdten, nekem is eszembe jutott, csak fáradt voltam már. Aztán gondoltam, hogy valaki beírja majd. Kösz!

És így a legjobb, mert látható, hogy a vonatkoztatási rendszer megváltoztatásával milyen egyszerűvé válik a megoldás!

Előzmény: [146] Geg, 2006-10-07 13:28:04
[146] Geg2006-10-07 13:28:04

Van egyszerubb megoldas, meg szamolni sem kell.

Uljunk be a vizhez rogzitett vonatkoztasi rendszerbe! Ekkor elejtes utan a bot sebessege zerus, es ha fel ora mulva indul vissza erte a horgasz, fel ora alatt is fog visszaerni (mivel ugyanugy evez). Mivel ezalatt 5 km-t csorgott a vizzel a bot, ezert a folyo sebessege 5km/h.

Előzmény: [144] lorantfy, 2006-10-05 23:24:05
[145] Vini2006-10-06 14:17:20

Köszönöm szépen!

Előzmény: [144] lorantfy, 2006-10-05 23:24:05
[144] lorantfy2006-10-05 23:24:05

Szia Vini!

Legyen a horgás sebessége a vízhez képest v, a folyó sebessége pedig vf.

Jelöljök meg (gondolatban) azt a pontot a parton ahol beesett a bot.

Ehhez képest 0,5 óráig halad még felfelé a horgász (v-vf) sebességgel, tehát az útja a visszafordulásig 0,5(v-vf)

Most visszafordul és t idő múlva utoléri a botot.

A bot tehát (0,5+t) ideig úszott a folyóval együtt vf sebességgel és a megjelölt ponttól 5 km-re jutott.

Megvan az első egyenlet: (0,5+t)vf=5

A horgász visszafelé megteszi a jelölt pontig az odafelé útját meg még 5 km-t (v+vf) sebességgel, t idő alatt.

Igy a második egyenlet: (v+vf)t=0,5(v-vf)+5

A másodikat rendezgetve: (0,5+t)vf=v(0,5-t)+5

De a bal oldal éppen az első egyenlet bal oldala lett, így 5-tel egyenlő, így 5=v(0,5-t)+5, vagyit 0=v(0,5-t)

Tehát t=0,5.

Ezt beírva az első egyenletbe: vf=5 km/h

Előzmény: [143] Vini, 2006-10-05 21:26:32
[143] Vini2006-10-05 21:26:32

Sziasztok. Szerintetek az alábbi feladatot meg lehet valahogy oldani? Köszi!

Folyón felfelé evező horgász egyik botja a vízbe esik, ezt csak fél óra múlva veszi észre. Ekkor visszafordul, és 5 km-el a vízbeesés helye alatt megtalálja a vízen sodródó botot. Mekkora a folyó sebessége, ha feltételezzük, hogy a horgász mindig ugyanolyan intenzitással evez?

[142] Platamon2006-09-16 09:11:38

Sziasztok! INTERNETES FIZIKA SZAKKÖRT (röviden NETFIZIKA) szeretnénk indítani és használható segítséget nyújtani azoknak, akik szeretik a fizikát, de különböző okok miatt nem látnak elég kísérletet, nincs lehetőségük megoldani nehezebb fizikai feladatokat, problémáik vannak az elméleti anyag elsajátításával és emiatt nem vesznek részt versenyeken, esetleg nem mernek vállalni emelt (vagy akár közép- ) szintű érettségit fizikából. Az elképzelésünk a következő. A feldolgozandó anyagot fejezetekre osztottuk. Minden fejezet tartalmaz egy - és esetleg hozzá kapcsolódó plusz két-három - kísérletet részletes magyarázatokkal, hibaszámítással (különböző módszerekkel), amit DVD-én lehet megnézni. (A DVD-t postán elküldjük azoknak, akik részt kívánnak venni a NETFIZIKÁBAN.) A fejezet második része egy középszintű feladat megoldása részletes, aprólékos magyarázattal. A harmadik rész egy KÖMAL vagy OKTV szintű feladatot tartalmaz (természetesen nem az aktuális feladatok közül választjuk) megoldással és részletes magyarázatokkal. A kísérlet és a feladatok szintje illetve mennyisége igényeitek szerint változhat. A NETFIZIKÁN 5 napon belül választ kaphattok kérdéseitekre. Nyilvánvaló, hogy a NETFIZIKA elsősorban azokhoz a diákokhoz szól, akik kisvárosi középiskolában alacsony óraszámban tanulnak fizikát. Persze bárki jelentkezhet.

Ennek a felhívásnak az a célja, hogy felmérjük az igényeket. Aki részt kíván venni ebben a munkában, küldje el a nevét, a lakcímét és az e-mail címét a következő címre: fizikus73@freemail.hu . A jelentkezők 2 héten belül megkapják az első fejezet anyagát.

[141] Gubbubu2006-06-01 08:28:39

Sziasztok! Azt szeretném kérdezni, milyen egyszerűbb (iskolában vagy mondjuk egyetemi laborban is megvalósítható), illetve milyen egyéb módszerek állnak rendelkezésre tömegszázalék mérésére. Vannak-e "közvetlen" mérési módszerek, amelyek nem módosítják (számottevően) az oldat töménységét, sőt mennyiségét (pl. spektrométer vagy ilyesmi).

Köszönettel: Fentnevezett Aláírás.

[140] elax2006-06-01 08:27:29

Sziasztok!

Lenne egy számotokra biztosan könnyen megválaszolható kérdésem. Emeltszintű fizika szóbelire készülök, és éppen a kísérletekkel foglalkozom. Az utolsó hőtanos kísérletnél Melde -csővel kell mérni a külső légnyomást. Ezzel nincs is semi problémám akkor ha a cső vízszintes és kétfajta függőleges állásáról van szó, hiszen ismerem a nyomásviszonyokat leíró összefüggéseket (vízszintesnél p(külső)=p(bezárt levegő); 1. függőlegesnél p(bezárt levegő)=p(higany)+p(külső); 2. függőlegesnél p(külső)=p(higany)+p(bezárt levegő)). Na de a kísérletben van olyan is, hogy alfa szöggel meg van döntve a Melde-csövem. Azt szeretném megtudni, hogy a szöggel döntött állásokhoz milyen nyomásviszonyokat leíró összefüggések tartoznak, tehát mi a kapcsolat a bezárt levegő, a higany és külső levegő nyomása között.

Előre is köszönöm!

[139] Lóczi Lajos2006-05-29 22:16:54

Vagy úgy is lehetne értelmezni, hogy valamilyen alakra kiszámolod (pl. körlap), majd pl. a sugárral tartunk a végtelenbe, azaz határértékkel számolunk, ahol d egy paraméter.

Előzmény: [137] Willy K., 2006-05-29 15:47:49
[138] jonas2006-05-29 21:04:37

Ebben szerintem a "d vastagságú" kikötés a legrondább. Ha a lap iszonyúan vékony (de úgy is megfelelően nagy a vezetése), vagy ha végtelenül vastag (egy egész félsíkot kitölt), akkor könnyebb lenne.

Előzmény: [137] Willy K., 2006-05-29 15:47:49
[137] Willy K.2006-05-29 15:47:49

Bocsánat, lenne egy kis problémám... Úgy esett, hogy elméleti úton az alábbi érdekes feladat megoldására kényszerültem: Határozzuk meg, hogy mekkora az ellenállás egy végtelen kiterjedésű, "d" vastagságú, vezető lap két pontja között! Az én mellék kérdésem, hogy ezen feladat szerint, gyakorlati szempontból mekkora vezető lap tekinthető, végtelen nagy kiterjedésűnek? Előre is köszönök minden segítséget és véleményt!!!

[136] Lóczi Lajos2006-04-24 13:23:04

Hát akkor nincs más, be kell szerezni azok közül a könyvek közül párat, ahogy láttam, az egyik pl. 2500 folyóiratcikkből tartalmaz válogatást, az már csak elég kell legyen :))

Előzmény: [135] xviktor, 2006-04-24 04:39:08
[135] xviktor2006-04-24 04:39:08

Ez nekem is megvan, de aszert koszi szepen... Ennel sokkal tobb infora lenne szuksegem.

Vik

Előzmény: [134] Lóczi Lajos, 2006-04-24 02:47:52
[134] Lóczi Lajos2006-04-24 02:47:52

Szerintem itt egy egész jó összefoglaló található szakirodalommal.

Előzmény: [133] xviktor, 2006-04-23 00:59:36
[133] xviktor2006-04-23 00:59:36

Hello!

A van Allen ovekrol lenne szuksegem minel tobb informaciora. Sajnos neten 1-2 oldalnal sehol sem talalok tobbet, es azokban is ugyanaz van... Valaki tudna barmilyen szakirodalmat ajanlani ezzel kapcsolatban?

Konkret kerdeseim, amikre valasz kene:

1. A ket ov fizikajarol mit lehet tudni, miert ket ov, miert nem tobb? Hogyan szokhetnek ki belole a toltott reszecskek...stb 2. Voltak-e korabbi meresek, ott milyen dozisokat mertek, reszecskek energiaeloszlasa...stb

Tovabba masik ket kerdes:

3. A van Allen ovtol fuggetlenul a gamma-sugarzas dozisa mekkora lehet? A gamma-fotonok energiaeloszlasa, milyen nagysagrendbeli energiaju gamma-reszecskek varhatoak 4. A neutronok energiaeloszlasa. Nem csak a legkorbol szarmaznak neutronok (un. abedo neutronok), hanem az urallomasok szerkezeti elemeiben is keletkeznek. Arra lenne szuksegem, hogy milyen energiatartomanyban vannak ezek a neutrnok.

Valaszokat, segitsegeket elore is koszonom: Vik

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]    [31]    [32]    [33]    [34]    [35]    [36]    [37]    [38]    [39]    [40]    [41]    [42]    [43]    [44]    [45]    [46]    [47]    [48]    [49]    [50]    [51]    [52]    [53]    [54]    [55]    [56]