[495] lorantfy | 2004-09-25 14:01:51 |
101/b feladat megoldása: Valahogyan rendszereznünk kell a megfelelő 10 jegyű számokat. Először is nézzük meg melyik számjegy hogyan állítható elő egy másik számjegy kétszereseként. Páros szájegyeknél A és B, páratlanoknál C és D előállítás lehet. Írjuk fel a számot és kétszeresét egymás alá és föléjük pedig a maradékokat. Egy 10x3-as táblát kapunk, melyet az előbbi A,B,C,D mintákból kell kiraknunk.
A legegyszerűbb kirakás, hogy a páros számjegyeket B, a páratlanokat C formában állítjuk elő. Ezek szépen összeillenek és kitöltik a táblát. A B-ket bármilyen sorrenben rakhatjuk: 5!. A C-k közül az 1C-t nem rakhatjuk előre a 0 miatt: 4x4!. Így ebből a típusból: 5!x4x4!=11520 van.
Második lehetőség: a C,D és B mintákból 3x3-as egységeket képezhetünk. A D-khez csak C minták párosíthatók, viszont mindketten páratlan számjegyeknél vannak, így az 5 féléből legfeljebb 2 CD párt rakhatunk össze. A maradó egy páratlan számnál a C mintát B-vel párosítjuk. Így 3 B-t használtunk a páros számok közül. A megmaradó 2 páros számnál csak az A mintát választhatjuk.
Harmadik lehetőség: egy CDB hármashoz 3 CB pár és egy A minta, ami nem lehet más mint a felhasznált D minta előtt álló páros szám A mintája.
A második és harmadik lehetőség elemszámának meghatározása legyen a 101/c feladat!
|
|
Előzmény: [491] Hajba Károly, 2004-09-18 12:47:00 |
|
[494] Suhanc | 2004-09-19 09:05:31 |
Ezt a feladatot egy számtechtanár mesélte a sulinkban. Aki ismeri, ne lője le!
102.Feladat
A történet három emberről, A-ról, B-ről és C-ről szól. "A" gondolt két, nem feltétlen különböző, 1-és 10 közé eső pozitív egész számra!(zárt intervallum) B-nek megmondta a szorzatukat, C-nek az öszegüket. Az alábbi párbeszéd zajlott le:
B: Nem tudom, melyik két számra gondolt A!
C: Azt én sem, de azt tudtam,hogy Te sem tudod!
B:Akkor tudom, melyik két számra gondolt!
C: Akkor én is!
|
|
[493] Hajba Károly | 2004-09-18 15:20:41 |
Valóban csak 3 felel meg a feladat kiírásának, de a másik kettő is érdekes eredményt adott. :o)
Ezen túlmenően találtam még több megoldást is, de rendszert még nem sikerült rá felfedeznem.
HK
|
Előzmény: [492] lorantfy, 2004-09-18 13:56:34 |
|
[492] lorantfy | 2004-09-18 13:56:34 |
Kedves Károly!
Szépek a számok! (De csak 3 db jó!) Kösz a megoldást! Én a 9876543210 számot osztottam 2-vel és 4938271605 jött ki. Így keletkezett a feladat, de érdemes továbbfejleszteni.
|
Előzmény: [490] Hajba Károly, 2004-09-18 11:54:50 |
|
|
[490] Hajba Károly | 2004-09-18 11:54:50 |
Kedves László!
A 101. feladat megoldása:
Legyen A=1.234.567.890, ekkor 2*A=2.469.135.780; 4*A=4.938.271.560; 5*A=6.172.839.450; 7*A=8.641.975.230 és 8*A=9.876.543.120. Így legalább 5 ilyen szám létezik, de nincs kizárva, hogy több is lehetséges. (Az a fránya 3-as nem szereti a rendet :o)
HK
|
Előzmény: [489] lorantfy, 2004-09-18 09:56:01 |
|
[489] lorantfy | 2004-09-18 09:56:01 |
Kedves Fórumosok!
Szép volt a 100. feladat, gratula Sirpinek és a megoldóknak!
101. feladat: Van-e olyan tizes számrendszerbeli szám, amely 10 különböző számjegyből áll és kétszerese is 10 különböző számjegyből áll?
|
|
[488] Sirpi | 2004-09-16 09:38:04 |
Pontosan, valóban ez a megoldás.
Vagyis úgy is fogalmazhatunk, hogy az ak-1 alakú számok közül a legnagyobb közös osztó művelete nem vezet ki, azaz az eredmény is épp ilyen alakú, és a kitevő a két szám kitevőjének lnko-ja.
|
Előzmény: [487] nadorp, 2004-09-16 08:09:37 |
|
|
[486] Hajba Károly | 2004-09-15 23:34:26 |
Kedves Sirpi!
Tipp a 100. feladathoz:
Erős gyanúm, hogy általában LNKO=a-1. Legyen m>n. N=an-1+an-2+...+1 és M=am-1+am-2+...+an. Így
an-1=(a-1)N és am-1=(a-1)(M+N).
Az törtnek akkor van egész értéke, ha m n-nek egész számú többszöröse. Ekkor LNKO=an-1, hiszen:
HK
|
Előzmény: [485] Sirpi, 2004-09-15 13:23:37 |
|
[485] Sirpi | 2004-09-15 13:23:37 |
100. feladat: Mennyi a legnagyobb közös osztója az an-1 és az am-1 számoknak, ha n és m természetes számok, a pedig pozitív egész? (A feladat saját ötlet, nem nehéz, de bevallom, először meglepődtem a végeredményen.)
|
|
[484] V. Dávid | 2004-09-14 22:54:04 |
http://www.infinity.tag.hu/ :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
|
|
[483] Hajba Károly | 2004-09-14 15:25:15 |
Kedves Dávid és Topik!
Kicsit visszatérnék a 98. feladat témájához. Erich Friedman a honlapján bemutatja, hogyan lehet az L-idomba n db egybevágó idomot beilleszteni úgy, hogy az a lehető legjobban kitöltse az L-idomot. Ezek az ezidáig talált legjobb megoldások?
HK
|
Előzmény: [474] V. Dávid, 2004-09-04 13:06:15 |
|
[482] jenei.attila | 2004-09-14 13:21:11 |
Közben megtaláltam a feladatot, és pontosan erről van szó. Kezdetben valóban páratlan sok kavicsot tartalmaz a kupac. Továbbra is érdekelne, hogy honnan származik ez a feladat, és aki nem ismerte, annak sok sikert a megoldáshoz (bár egy kicsit segítettem azzal, hogy elárultam kinek mikor van nyerő stratégiája).
|
Előzmény: [481] jenei.attila, 2004-09-14 12:41:21 |
|
[481] jenei.attila | 2004-09-14 12:41:21 |
Sziasztok!
Egy kis segítségre lenne szükségem. Úgy két két és fél éve megoldottam egy feladatot, amelyből csak egy kis darab papírt találtam meg. Sajnos ennyiből nem jöttem rá mi is volt a feladat, de valami olyasmi hogy egy kupac kavicsból két játékos felváltva vesz el 1 2 vagy 3 kavicsot, és végén az nyer, akinél páros sok kavics lesz. Lehet hogy kiindulásnál páratlan sok kavics volt, erre már nem emlékszek. Sajnos a feladatot sehol nem találom, de a megoldás talán az volt, hogy a kezdőnek van nyerő stratégiája, ha kezdetben nem 8k+1 számú kavics volt a kupacban. Ellenkező esetben a második játékos tud nyerni. Szóval a feladat kellene pontosan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[472] Hajba Károly | 2004-09-04 10:25:06 |
Kedves Dávid!
Még nem volt ilyen példa. S mivel a diszkrét matematika "csempézős" (alias pakománia) feladatkörében igen nehéz a bizonyítás vagy cáfolat, így feltehetően létezik megoldás. (Agyam felizzott :o)
HK
|
Előzmény: [471] V. Dávid, 2004-09-04 09:40:11 |
|
[471] V. Dávid | 2004-09-04 09:40:11 |
98. Feladat (Remélem, ez még nem volt) Három, egységnyi oldalú négyzetet L-alakban egymáshoz illesztünk (vagy egy 2 oldalú négyzetből levágunk egy 1 oldalút) Fel lehet-e darabolni ezt öt egybevágó részre?
|
|
|