Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: ELTE mat.szak (esetleg alk.mat:)

  [1]    [2]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[13] hobbymatekos2005-09-14 19:14:07

Én nem vagyok érintett (sem mint hallgató, sem mint oktató.) Egyébként van doktori iskola a BME-n. Megnéztem a tananyagot valamint a feltételeket. Az oktatási órák száma feltétellel lenne némi gondom, (gondolom még sokaknak is. Márpedig ez nulla. Ez viszont fura megkülönböztetettség. De törekvés van e tekintetben asszem. a gyengitésre). Szerintem felvennének oda a mat.szekcióba, de ne feledjük, van a müszaki tud. is, ami azért majdnem ugyanazon felosztása a mérnöki szakterületeknek. Egyébként a mérnökök (egy két kiv. akad) nemigen motiváltak arra, hogy Dr legyen a nevük előtt.:-)) Szakmán belül tudjuk, ki miben speci.

Előzmény: [12] hobbymatekos, 2005-09-14 19:11:36
[12] hobbymatekos2005-09-14 19:11:36

Ezt a választ két részletben irom be. Úgy gondolom, régen se volt célja az egyetemi oktatásnak az eltérő középiskolai szinvonalak egy szintre hozása..., azt a hallgatónak kell éreznie... Másrészt az egyetemtől annyit kaphatsz tudásban, amennyit te szeretnél. Azért mégiscsak önnálló, felnőtt emberekről van szó. Szóval ez lehet egy éppen minimum, de lehet hogy más területen jóval az elvárt maximum felettit tud nyújtani valaki... A ki miben tehetséges az ki szokott derülni. De ne feledjük el a célt: az alkalmazásokhoz szükséges elméleti alapokról van itt szó. Szerintem ma már nem is lehet minden területen a kimagaslót célul kitűzni. Hiszen nem lehetsz egyszerre 5 féle mérnök..., de azért kell egy perspektivikus területet választani és abban specialistának lenni. Régen ez egy nyerő stratégia volt.(Az járt jól, aki tudta mit akar, és a felvételi tárgyakra koncentrált a középiskolában. Valamint ezt a stratégiát követte az egyetemen is. Tudta mivel akar majd foglalkozni az életben.) Ami a későbbi tehetséggondozást illeti: az iparban nem honorált a Phd vagy magasabb tud. fokozat. Na most hozzá kell tennem: a mai stratégiában segiteni ennyit tudok.

Előzmény: [11] régiolvasó, 2005-09-09 09:54:25
[11] régiolvasó2005-09-09 09:54:25

Milyen ma a BME-s tehetséggondozás ? Szerintem nagyon átalakult már tanszékek munkamegosztása, gondolom ezen a téren is. Szerintem ennek már az első tanítási napon el kellene kezdődnie, hiszen fontos minden tehetség további kibontakoztatása - előtanulmányokból sejthető vagy pár perc alatt eldönthető.

Miért nem próbálják a gimnazistákat és szakközepeseket egy szintre hozni vagy külön oktatást szervezni részükre ? Rengeteg tehetség pont az eltérő közésiskolai képzés miatt marad le az egyetemmel.

Előzmény: [9] hobbymatekos, 2005-09-06 19:08:42
[9] hobbymatekos2005-09-06 19:08:42

Ez igy igaz. Valahogy úgy van, hogy a gépészkari matematika tanszék a TTK-ba került. A matematikus-mérnök szak "régi" tantárgyait alighanem már csak kiegészitő képzésben oktatják egyetemi mérnöki oklevéllel rendelkezőknek. Régebben voltak ilyen követő jellegű vizsgálatok. Talán Dr Bajcsay Pál még biztos őriz erről anyagot. Fordulj hozzá bizalommal. Igazából nem is az a lényeg hogy vezető e valaki vagy sem. Az életben igazságot keresni... hát persze vannak negativ tapasztalatok is... de ez nem az a topik. Egyébként a BME-n a matematika nem az elefántcsont toronyba vonult matematika, hanem csak "eszköz" egy technikai probléma megoldásához. De anélkül nem megy. Érdekes olvasmány pl: Béda- Kozák Verhás :Kontinuummechanika c. könyve. Ha a szükséges matematikai eszköztár szempontjából kiértékeljük... Egyébként egy mérnök enélkül is boldogul az igaz, de egyre inkább terjed pl. kompozit anyagok használata. Az nagyon fontos, hogy helyes "képleteket" alkalmazzanak a gyakorló mérnökök és gyorsan mert az ipari munkahelyeken arra nincs idő hogy parc. diffegyenleteket oldjanak meg.

Előzmény: [8] régiolvasó, 2005-09-06 12:15:03
[8] régiolvasó2005-09-06 12:15:03

Nem mindig van összefüggés a munkahelyi vezetői státus és a tanulmányok között. Csak abban az esetben lehet összefüggés, ha pontosan a tanulmányokban szereplő területen lett vezető. És akkor is csak akkor, ha igazságos verseny volt azért az állásért meghirdetett pályázattal. Csak ennyit akartam hozzátenni.

Ide tartozik még: BME-s honlapokon valóban nincsen részletes története az egyetemi matematikának napjainkig. Tudtok hozzá írott forrást ajánlani?

Előzmény: [7] hobbymatekos, 2005-09-05 19:12:23
[7] hobbymatekos2005-09-05 19:12:23

:)) Mindig óvakodtam egyetemek összehasonlitásától.Nos nem igazán értem. Talán azért mert a BME TTK új, talán ez ad alapot némi bizalmatlanságra? Nos erre semmi ok. Nagy múltja van egyébként a BME-n a matematikus képzésnek.Csak erről kevesen tudnak.1970 től már képeztek elképesztően mély szakmai tudással rendelkező szakembereket BME gépészmérnöki karon akik a matematikus-mérnök szakos gépészmérnöki diplomával rendelkeznek. A tananyag három egyetemi szak volt egyben: egy igen erős matematikusi képzés (azonos Elte alk.mat), egy teljesen a mai mérnöki mechnika (a tárgy természetéből adódóan a mai tudományba való "teljes" bevezetéssel, a megszerzett tudás más szakokról indulva a mechanikában kb. itt egy készen kapott kandidátusi szint követelményeivel azonos) valamint egy egyenértékü BME gépészmérnöki diploma követelményeit kielégitő tananyag. Nos nyilván ekkora terhelést nem minden agy bir el... Évente talán 10 fő végzett. Egyébként az iparban, oktatásban, szinte kivétel nélkül vezető pozicióban vannak. Nics ok tehát aggódni a jövőképtől, aki a BME TTK választja. Ami viszont tapasztalat: az a plusz látásmód, hogy ha kell matematikusként, ha kell mérnökként gondolkodik azt csak BME tud adni. Egyébként én remélem semmiféle egészségtelen rivalizálásnak nem dől be egyik egyetem hallgatója sem. :))

Előzmény: [2] Edgar, 2005-08-05 18:52:46
[6] Gorgo2005-08-26 15:21:23

Én is sokmindenben egyetértek Edgarral, csak abban nem, hogy a bme miben kellemesebb az elténél? Én ismerek eltéseket, akik meg vannak elégedve vele...

Előzmény: [2] Edgar, 2005-08-05 18:52:46
[5] Csimby2005-08-15 15:53:35

Holnap 8:30 Déli! Gyertek...

[4] qer2005-08-09 20:23:47

Nekem egy olyan kerdesem lenne, hogy a felvettek kozul mennyien tudnak lediplomazni? mennyien tudjak megoldani ezt az erosen nemtrivialis feladatot? (elnezest az ekezetekert...)

[3] jonas2005-08-08 15:38:52

A duplaakkora ösztöndíj csak az informatikus szakon igaz. A matematikus szakon kevesebb ösztöndíjat kapunk, mint az ELTE matematikuson. Amúgy a BME tényleg jobban el van látva.

Előzmény: [2] Edgar, 2005-08-05 18:52:46
[2] Edgar2005-08-05 18:52:46

szervusz! én matematikus szakra járok eltére. a következőket tudom mondani (Kós Géza majd kijavítja a pontatlanságokat, ha erre jár :-) ):

Ne tévesszen meg senkit az alacsonyabb ponthatár, erősen nemtriviális feladat benn maradni ezen a szakon. Az itt diplomát szerzők több, mint fele az előzőleg a gimnáziumi versenyeken (pl. KöMaL) országos szinten kiemelkedően teljesített diákok közül kerül ki. Nemzetközi hírű és szinvonalú oktatás folyik, hasonló tulajdonságú oktatókkal :-) Annak érdemes ezt választania, aki a Magyarországon (és egész kisebb környezetében) elérhető legerősebb elméleti tudást szeretné megszerezni.

Közvetlenül az itt megszerzett tudással, posztgraduális képzés nélkül itthon elhelyezkedni nem annyira egyszerű, és nem is a legjobb állások az ilyenek. Annak érdemes ide járni, aki doktorit is tervez, vagy gyakorlati tudással kiegészíti az ismereteit -- a matematikus szak, ha sikerült elvézegni, nemcsak tárgyi tudást ad a kezedbe, hanem az elme egy sajátos rugalmasságát is, ami nagy előny bármilyen tudományos/műszaki munkában, ahol a körülmények, követelmények gyorsan változnak (pl. informatikai fejlesztés).

Ha nem akarsz az elméleti matematikai kutató világban elindulni, hanem inkább gyakorlati, jól fizető tudást szeretnél, és/vagy fontos, hogy az egyetem igényes legyen (az ELTE TTK különböző okokból lényegében lebontás alatt -- bővebben nem írok erről, mert nem tudok mindent, és itt helytelen is volna politizálni), akkor javaslom, hogy mazsloázz a BME képzései közül.

A "BME matematikus" például egy teljesen tisztességes alkalmazott matematikus képzés, és úgy tudom, nyújtja legalább azt a színvonalat, mint az ELTE alk-mat, persze erről az érintetteket érdemes kérdezni... az tény, hogy a BME nagyon sok apróságban egész egyszerűen kellemesebb egyetem az ELTE TTK-nál, mintha legalább egy országhatárral lenne nyugatabbra! (kb. duplaakkora ösztöndíj azonos teljesítményre, stabilitás, sokkal jobb informatikai ellátottság -- a gépek is, de pl. szó nélkül ingyen kapsz rengeteg szoftvert törvényesen -- , összehasonlíthatatlanul kedvezőbb nyelvtanulási- és sportlehetőségek, épületek kedvezőbb fekvése, stb.)

Előzmény: [1] pelike, 2005-08-02 22:42:33
[1] pelike2005-08-02 22:42:33

felbuzdúlva a hasonszőrű topicok látványától nyitottam ezt a topicot, minden újonnan felvett, vagy régi motorosként funkcionáló matos aktív részvételében bízva:) ha vkinek van kedve írni magáról, őt bíztatom, h bátran tegye meg(lévén ez lenne a topic célja:) nem kibújva ezalól, magamról: Szabó István volnék, egy piciny de szerethető kisvárosból (Körmend) , igaz sok minden köt Szombathelyre is(naigen, így megy ez, ha az ember ott végzi a középiskolát:) kezdetnek ennyi, remélem lesz hozzászólás, amire válaszolva többet is írnom kell majd:) pelike

  [1]    [2]