Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Kedvenc logikai játékaink

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[39] Kós Géza2004-05-19 15:37:01

Megpróbálom részletesebben és érthetőbben leírni. A kockáról szóló irodalomban gyakran használnak ilyen, a csoportelméleti terminológiából származó jelöléseket. Mivel utaltál a kockára, feltételeztem, hogy ezek valamennyire ismerősek. Ezek szerint mégsem.

A P, Z, K, S és E rövidítések azt jelenti, hogy az ábrádon Pirossal, Zölddel, Kékkel, Sárgával, illetve szürkÉvel rajzolt oldalt forgatjuk el pozitív, azaz az óramutató járásával ellentétes irányban. A szín inkább a lap eredeti helyét jelenti, esetleg a lap középső elemének színét, ami nem mozdul el. Emiatt szerencsésebb lenne a helyre utaló betűket használni, ahogy a kockánál is szokás.)

Amikor több műveletet egymás után hajtunk végre, azt az illető műveletek szorzatának is nevezhetjük, és a szokásos módon, pontokkal vagy anélkül leírjuk: XYZ. Annyiban valóban hasonlít a számok szorzására, hogy asszociatív: (XY)Z=X(YZ), ugyanakkor nem kommutatív: XY\neYX.

Ugyanúgy, mint a számoknál, használhatunk hatványkitevőket: X2=X, X4=XXXX, (XY)3=XYXYXY. A -1 mint kitevő az inverzet jelenti; például S-1 azt jelenti, hogy a sárga közepű lapot fordítjuk el, de ellenkező irányban. A negatív egész kitevőket is definiálhatjuk, mint az inverz hatványait, sőt a 0 kitevőt is; X0 mindig az ,,identitás'', amikor nem csinálunk semmit. Ezt a csoportelméletben egységelemnek is szokták nevezni.

Előzmény: [34] skg, 2004-05-17 21:31:57
[38] Hajba Károly2004-05-18 18:05:15

Kedves Skg!

Az ország bármely valós vagy virtuális antikváriumában felbukkanhat, de szerintem valószínűsége vetekszik a dodi beszerzésének valószínűségével. A virtuálisokban majd körülnézek.

HK

Előzmény: [37] skg, 2004-05-18 16:32:51
[37] skg2004-05-18 16:32:51

Hi Kedves Onogur!

Említetted ezt a bizonos könyvet! Hol lehet ezt beszerezni? Légyszi írd meg, ha tudod! Köszi!

Előzmény: [35] Hajba Károly, 2004-05-18 00:53:21
[35] Hajba Károly2004-05-18 00:53:21

Kedves Földim!

Először is óriási szerencséd van, hogy hozzájutottál egy dodihoz. Mondd, hogy csináltad? :o)

Ha Géza hozzászólását alaposan elolvasod, rájössz, hogy egyértelmű. Ha továbbra sem esik le a tantusz, akkor szerezd be az ősforrást. A Bűvös Kocka – Műszaki Kiadó – 1981. Ebben részletesen le van írva minden a kockáról, s bizonyos változtatásokkal a dodekaéderre is vonatkozik, mely Géza hozzászólásából is kitűnik.

HK

Előzmény: [34] skg, 2004-05-17 21:31:57
[34] skg2004-05-17 21:31:57

Hi Kedves Kós Géza!

Köszönjük az eddigi segítséged, de az a baj, hogy ezt, amit leírtál nem értettük!!! Lehet, hogy csak mi vagyunk ehhez hülyék, vagy egy kicsit bonyolultan fogalmazol?!

Lennél szives ezeket leírni úgy, hogy meg tudjuk érteni! Már az előző hozzászólásban is eléggé bekavart ez a S-1, stb...

Bye...

[33] Kós Géza2004-05-17 18:10:44

Igen, pontosan erről írtam, hogy szükségetek lesz rá. :-)

A megoldás pontosan ugyanazon az elven működik. Néhány tekeréssel megfordítjátok az egyik élt úgy, hogy a szemközti lap többi része ne változzon meg. Utána a szemközti lapot elfordítjátok úgy, hogy a megfordított él helyére a másik él kerüljön. Ezután jön az első tekeréssorozat visszafelé, majd visszafordítjátok a helyére a szemközti lapot.

Arra is szükségetek lesz, hogy három élt ciklikusan felcseréljetek, de ez legyen házi feladat...

Előzmény: [32] skg, 2004-05-17 17:48:42
[32] skg2004-05-17 17:48:42

Hi!

Hát, mi nem pont errre lennénk kicsáncsiak, de köszi!

Az a helyzet, hogy megtudjuk cserélni a sarkokat, de az a baj, hogy gondolom az alján ki kellene jönnie a full egyszinű csillagnak!

Na most ez a baj, neköünk valahogy így jön ki (kép) A szinezés csak a pirossal áthúzott részeken fontos!):

- Mi az szeretnénk, mint látszik, hogy megfordítani a sárga-kék és a rózsaszín-kék oldalközepeket!

[31] Kós Géza2004-05-14 09:28:05

Szia Skg,

Ez is szép eredmény... :-)

Azok a kockán látott módszerek, amik például két sarkot 120o-kal elfordítanak, és minden mást a helyükön hagynak, vagy három sarkot ciklikusan felcserélnek, itt is működnek.

A továbbiakban 5 oldal, a piros (P), zöld (Z), kék (K), sárga (S) és a felénk eső szürke (E) tekeréseivel mutatok két ilyet. A kitevőbe azt írom, hogy hányszor 72o-kal forgatom. Az 1-es kitevőt nem írom oda. Tehát pl. P2 azt jelenti, hogy a piros lapot az óramutató járásával szemben 144o-kal (2/5 fordulat) forgatom, az S-1K pedig azt jelenti, hogy a szürkét egyszer visszafelé, utána a kéket egyszer előre forgatom.

* * *

1. példa: Két csúcs elforgatása 120o-kal

1. lépés: PK2SK-1P-1. Ez a piros-kék-szürke sarkot elfordítja 120o-kal, a zöld oldal többi része nem változik.

2. lépés: Z-1. A piros-zöld-szürke sarok helyére a piros-zöld-világoskék sarok kerül.

3. lépés: PKS-1K-2P-1. Az 1. lépés visszafelé. A piros-zöld-szürke sarok helyére került elem elfordul (-120o)-kal. A zöld lap többi része nem változik. A többi elem visszakeveredik a helyére.

4. lépés: Z. Visszafordítjuk a zöld lapot a helyére.

A végeredmény: Minden a helyén maradt, a piros-zöld-szürke és a piros-zöld-világoskék sarok elfordult 120, illetve -120 fokkal.

* * *

2. példa: három sarok ciklikus cseréje

1. lépés: PKP-1. A piros-zöld-szürke sarok helyére a piros-kék-szürke sarok kerül. A zöld lap többi része nem változik.

2. lépés: Z-1. Az eredeti P-Z-S sarok helyére most a a P-Z-Vk sarok kerül.

3. lépés: PK-1P-1. Ez ismét az 1. lépés visszafelé. Az eredeti PZE sarok helyére került P-Z-Vk sarokelem kerül a PKE helyére, a PZE sarok pedig visszakerül a helyére. A zöld oldal többi része nem változik, a maradék elemek pedig visszakerülnek a helyükre.

4. lépés: Z - a zöld oldalt visszaforgatjuk az eredeti pozíciójába.

Az eredmény: A PKE sarok a PZE helyére, a PZE a PZVk helyére, a PZVk pedig a PKE helyére kerül. Az összes többi elem a helyén marad.

(Sajnos nincs nálam semmilyen dodekaéder, nem tudtam ellenőrizni, amit írtam.)

* * *

Még sok más hasonlót lehet kitalálni, például szükséged lesz arra is, hogy két élelemet a saját helyén megfordítsál.

Előzmény: [30] skg, 2004-05-13 18:50:11
[30] skg2004-05-13 18:50:11

Hi!

Nemrégiben kaptunk a haverommal egy dodekaédert és ki szeretnénk rakni.

Azt olvastam itt az egyik hozzászólásban, hogy úgy kell kirakni, mint a rubik kockát.

Megpróbáltuk, de csak eddig jutottunk: (kép)

Innen hogyan tovább, légyszi segítsetek!

[29] Sirpi2004-04-19 12:48:10

Most sikerült nem elfelejtenem :-)

Szóval a Hextil lenne a játék, amit igértem. Ugyanúgy dos-os, ugyanaz vonatkozik rá, mint az előző játékomra: legjobb ikonnal indítani, és indítás előtt beállítani neki a teljes képernyős módot.

Jó szórakozást.

Sirpi

Előzmény: [28] Sirpi, 2004-03-25 09:13:55
[28] Sirpi2004-03-25 09:13:55

Köszi szépen, Dalma! Ez jólesett :-) Majd ha 1x lesz időm, meg energiám, lehet, hogy átírom windows-osra is, mert ugye az új idők szele...

Van még egy régebbi játékom, azt még 97-ben írtam, ha nem felejtem el, feltöltöm azt is...

S

Előzmény: [27] Dalma, 2004-03-23 19:52:47
[27] Dalma2004-03-23 19:52:47

Kedves Sirpi! Kipróbáltam a játékodat és nagyon tetszik. Csinálhatnál még ilyeneket.:)

[26] Suhanc2004-03-15 20:41:18

Üdvözlet Mindenkinek!

Kérdezni szeretnék...

A kedvenc játékom az ötös amőba :) Az eddigiekhez képest talán egy kicsit pórias...

Amit kérdezni szeretnék, hogy komolyabb szinten foglalkoznak-e valahol ezzel a játékkal... hozzátartozó irodalom, esetleg versenyek...?

Minden segítséget előre köszönök szépen!!!

[25] Kristóf Miklós2004-02-26 13:38:34

Kedves Károly! Az a baj mondom hogy csak néhány példányom van, ezért csak úgy tudok adni ha extrém árat kérek érte, bevallom ezt nagyon nem szívesen teszem, mert én inkább vagyok igehirdető mint kufár, de tény hogy már ígértek érte nagyon sokat és nem adtam. Sok ismerősöm is sorbanáll érte. Ha látnék esélyt az újbóli gyártására az más lenne. Valljuk meg őszintén, olyan ma a Dodi mint a bélyegritkaság! Minél kevesebb van belőle, annál értékesebb. Ezért végül is úgy érzem hogy nem bűn érte pénzt kérni, bár az eredeti felfogásommal nagyon ellentétes ez! Ha ilyen feltételek mellett is kéred, akkor megbeszélhetjük. Üdv, Miklós

Előzmény: [23] Hajba Károly, 2004-02-24 12:28:37
[24] Sirpi2004-02-24 14:39:12

Sziasztok!

Nemrég egy délután alatt összedobtam egy programot, mely itt található. Mivel nem szántam rá sok időt, ezért olyan is lett, de talán érdemes 1x megnézni. A readme.txt-ben van pár infó, rövid, érdemes belenézni.

A lényeg, hogy adott 24 db háromszög, mindnek fel van osztva mind3 oldala 3 részre. Ebből a szélsők csúcs-szakaszok, a középsők élszakaszok. Legyártottam minden lehetséges ilyen 2szinű lapkát, és igyekeztem szépen lekerekíteni az egyszinű részek határait. Ilyen lapkából van 24 darab. A feladat, hogy a nagy hatszögben úgy rendezzük ezeket a lapkákat, hogy minden háromszögél mentén színhelyes legyen a csatlakozás. Az a háromszög, amin állunk, kicsit sötétebb színű, a cserére kijelölt pedig sárga. Mozogni a kurzorgombokkal lehet, forgatni a szóközzel, és felcserélni az enterrel. A 0-9 gombokkal 10 helyre menthetjük a képernyő pillanatnyi állását (kérdezés nélkül felülír!). Az r billentyűvel újrakeveri a lapokat.

Mivel a program dos-os, ezért nem minden win verzió szereti simán elindítani. Ha nem indul elsőre, akkor egy ikont érdemes neki csinálni, és ott beállítani a properties screen pontján belül, hogy full screen működjön.

Szerintem 1 próbát megér.

S

Ui: És íme, egy összekevert állapot:

[23] Hajba Károly2004-02-24 12:28:37

Kedves Miklós!

Hát akkor szurkolok, hogy találj gyártót. Egy vevőt már regisztrálhatsz, de szerintem itt többen is vevők lennének rá. Sok sikert hozzá!

Hajba Károly

Előzmény: [22] Kristóf Miklós, 2004-02-24 11:12:32
[22] Kristóf Miklós2004-02-24 11:12:32

Kedves Onogur! Van még néhány példányom, de összesen is csak pár ezret gyártottak, és így ez olyan rendkívüli játékritkaság, amitől csak nagyon indokolt esetben tudok megválni. Még abban reménykedek ugyanis hogy sikerülhet újra gyártatni és forgalmazni. Ez csoda lenne. és kell mintapéldány hozzá. Van ennek a játéknak egy nehezített változata is, ahol két vagy 3 elem össze van ragasztva, így nem minden oldalt lehet forgatni, ahol egy dupla épp keresztben áll, azt nem lehet. Ennek megoldása a lehetetlennel határos. Szerintem ez a valaha kitalált legnehezebb logikai játék.

Előzmény: [16] Hajba Károly, 2004-02-19 11:37:37
[21] Kós Géza2004-02-19 21:05:11

Rajta. ;-)

Előzmény: [20] Gyarmati Péter, 2004-02-19 20:45:30
[20] Gyarmati Péter2004-02-19 20:45:30

Kedves Géza,

Az, hogy időnként kell bedobni egy feladványt, nagyon jó gondolat. Az is igaz, hogy a kedvcsináló, könnyebb feladatok nélkül leszűkítenénk a lehetséges megoldók körét.

A topic neve legyen "Sakkfeladványok". Nem egészen pontos, mert ez alatt kötött lépésszámú feladványokat ért a szakirodalom: matt, szabadmatt, önmatt stb. n lépésben. Természetesen ilyeneket is közölhetünk, nemcsak tanulmányokat.

Péter

[19] Kós Géza2004-02-19 19:59:20

Kedves Péter,

Szerintem lenne, akit érdekelne egy ilyen téma, de ez nem ígéret, csak az én tippem. :-) A szerencsés nyilván az az eset, ha csak időnként kell bedobni egy-egy új feladványt, amit tízen megrágnak és kielemeznek.

A szabályok kitalálása első sorban a topiknyitó mint házigazda feladata. A programokkal kapcsolatban meg lehetne állapodni, hogy aki géppel elemez egy állást, az ne tegye közzé az eredményt, csak a megoldás megbeszélése vagy bizonyos idő letelte után. Így a könnyű feladványokról sem kell lemondani. (Sőt, a könnyű, kedvcsináló feladványokra nagy szükség van.)

Azt javaslom, nyisd meg a topikot, azután majd meglátjuk, hány érdeklődő lesz.

Géza

Előzmény: [18] Gyarmati Péter, 2004-02-19 16:48:48
[18] Gyarmati Péter2004-02-19 16:48:48

Kedves Géza!

Örülök, hogy foglalkoztál a feladvánnyal! Én is gondoltam rá, hogy külön topikot kellene nyitni - 60 ezer végjáték tanulmány van az adatbázisaimban -, csak megoldó lenne-e? De ki kell próbálni. A megoldást közlöm egy hét múlva, vagy esetleg hosszabb időt kellene hagyni? Lehet egyszerűbb feladatokat is kitűzni, csak akkor a programok korlátlan urai lennének a helyzetnek.

Köszönöm az ábrát! A továbbiakat én is így teszem fel.

Noam D. Elkies, a Harvard Egyetem matematika professzora remek végjáték-tanulmány szerző - két évtizede ismerem. Alábbi műve igazi "programgyilkos" tanulmány. Egyébként ezzel mutatkozott be magyar sakklapban, 1986-ban, és a rangos mezőnyben 5. díjat nyert. Az állásban világos indul és nyer.

Minden további javaslatot várok!

[17] Kós Géza2004-02-19 14:14:42

Bevallom őszintén, nem volt türelmem és időm arra, hogy magam tanulmányozgassam az állást, de miután ráeresztettem a számítógépet, megnéztem néhány lehetséges folytatást. Láttam egy nagyon szép változatot, de most inkább nem írnám le, nem akarom lelőni a feladványt.

(Ha lenne több feladvány is, akkor érdemes egy külön topikot nyitni nekik.)

Előzmény: [14] Gyarmati Péter, 2004-02-18 21:01:06
[16] Hajba Károly2004-02-19 11:37:37

Kedves KriMi!

Az "Érdekes matekfeladatok" topikban a bűvös kockával kapcsolatban írtam, hogy találkoztam egy másfajta bűvös idommal is. Beírásod alapján szinte biztosra veszem, hogy ezzel találkoztam; egy hétre kölcsönkaptam.

Nos, ha van még belőle, egyre vevő vagyok.

Hajba Károly

Előzmény: [13] Kristóf Miklós, 2004-02-18 13:04:48
[15] Csimby2004-02-18 21:30:06

Az én kedvenc játékom a "negyedelő" (connect4 / nyer a 4). Egy link, amelyen még van vagy 10 kapcsolódó: negyedelő a MathWorld-ön

A linkekről kiindulva, lehet találni megnyitásokat, stratégiákat és egy csomó progit. Egészen meglepődtem, hogy mekkora irodalma van a dolognak...

[14] Gyarmati Péter2004-02-18 21:01:06

A sakk, a logikai játékok királya, eddig kimaradt! Jó, sokkal több, mint játék: sport, tudomány és művészet is. Az utóbbi oldalát kedvelem a legjobban. Kedvenc műfajomban, a végjáték-tanulmányokban egyesül a művészet és a matematikai logika. Saját szerzeményeim közül ezt szeretem a legjobban:

Világos: Ke4, Bh2, d5. Sötét: Kg4, Fd8, g3. Világos indul és nyer.

Torma Robinak, aki versenysakkozó, ez gyerekjáték, de Kós Gézának se lehet komoly feladat...bár amolyan "A" pontversenyes szintű. A programoknak? Nos, ki kell próbálni azokat is!

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]