Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Emelt szintű érettségi Matematikából

  [1]    [2]    [3]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[262] Fálesz Mihály2014-05-07 18:15:14

A feladatban valós számokra vonatkozó egyenletek szerepeltek, és ezt mindehol oda is írták.

Előzmény: [261] Róbert Gida, 2014-05-07 17:03:02
[261] Róbert Gida2014-05-07 17:03:02

Mostani emelt érettségi hivatalos megoldásában:

"Egy szorzat akkor és csak akkor nulla, ha valamelyik tényezője nulla"

Extrém ellenpéldaként mit szólnának a javítók egy zérógyűrűhöz?

[260] Róbert Gida2013-05-16 20:49:33

index.hu: Nem íratják újra a brutál matekérettségit

http://index.hu/belfold/2013/05/16/nehez_volt_a_matek/

illetve a nyílt levél: http://matekfizika.uw.hu/nyilt_level.pdf

Valamennyire igazat adok neki, de azért nem OKTV szintű példák voltak. ("Kifejezetten az OKTV-k hangulatát idézte ez a számelmélettel vegyes kombinatorikai probléma.").

[259] Antal János Benjamin2012-07-11 21:38:49

Én a középiskolában emelt szintű matematika órákra jártam. A 33 fős osztályból 17-en voltunk emelt matekon. Szakközépben. 17emberből 4-en akartunk emelt érettségit tenni, a többiek közepet. No de nem ezzel van a gond, hanem amikor megkérdezi a tanárom, hogy "Vegyünk emelt szintű példát, vagy inkább középszintűre gyakoroljunk, mert úgyis legtöbben középszintűt akarnak írni?". Mikor visszaszóltam, hogy ugyan már, emelten vagyunk, akkor emelt feladatok. Erre elkezdtek hőzöngeni, hogy de nekik minek, úgyis közepet írnak, csak biztosabbak szeretnének lenni a dolgokban. Egy éven keresztül szajkóztam osztályfőnököt, matektanárt, igazgatót és mindenkit akit tudtam, hogy ezen változtassanak. Aki közepezni akar, az menjen középszintre, és gyakoroljon otthon, vagy jöjjön emeltre és vállalja azt, hogy emelt szintű feladatokat is csinálunk. Utolsó évben december környékén a 17-ből maradtunk 11-en. Abból végül 1 ember ment emeltezni. A matekórák úgy teltek, hogy 2-en különültünk, elkezdtünk feladatokat megoldani, a matektanár meg foglalkozott a "közepesekkel". Én és a családom nem engedhettük meg, hogy külön matektanárhoz járjak, így maradt a középszint, ami meglett 100

[258] SmallPotato2012-07-11 21:13:38

"Nem tudom miért kell a 2-es érettségihez valakinek végigülnie annyi matek órát! Egy középiskolába jelentkező nyolcadikost, aki legalább 4-es matekból kb. 20 óra alatt tudnék felkészíteni úgy, hogy átmenjen a középszintű érettségin matekból."

Ott a pont. (Sajnos.)

El lehet azon gondolkodni és vitatkozni, hogy az érettségin számonkért matematika-anyag mennyire része az "általános műveltség"nek, vagy hogy kinek mennyire lesz szükséges/hasznosítható ... de az jószerivel nem kérdés, hogy a tanítás hatékonysága csapnivaló.

Előzmény: [256] lorantfy, 2012-07-11 17:01:01
[257] R.R King2012-07-11 17:06:09

Szerintem a hozzászólásomból ez nem következik. Én mindössze annyit mondtam, hogy bizonyítások nélkül szerepeltetni egyetemi anyagot mindenkinek-nem csak mondjuk specmaton- felesleges. Töri helyett írhattam volna mást is, de valószínűsítem, hogy pl. a 2. sorból nálunk is sok olyan gyerek lenne, aki nem ugraná meg az 50 százalékot. (Tekintve, hogy már a tavalyi középszintűn is valami 15 százalék bukott). Változásra égető szükség van itthon, de a siker nyilván nem azon múlik majd elsősorban, hogy akkor jövőre a számtani sorozat 100-ik tagja helyett, egy 3*3-as mátrix determinánsát kérdezik meg.

Előzmény: [255] Róbert Gida, 2012-07-11 16:35:43
[256] lorantfy2012-07-11 17:01:01

A mai egyetemisták nagy része sem vacakol a bizonyításokkal, csak a módszereket tanulja be ezekben a témákban, azokból is csak a ZH feladatokhoz szükségeseket. Azok meg évről évre ismétlődnek. Ha előrébb hoznánk, legalább az alapfogalmak meglennének az agyukban. Bár én matek tagozatra jártam, de tanultunk határértéket, deriválást, integrálást, komplex számokat...Miért nem elég az egy középiskolásnak, hogy pl. a határozott integrállal kiszámíthatom a fgv. alatti területet a-tól b-ig. A határozatlan integrállal meg kiszámíthatom azt a függvényt, aminek a deriváltja az eredeti fgv. Tudja a módszereket és egyszerűbb függvényekkel tud számolni. Aztán majd az egyetemen, akik olyan szakra mennek megtanulják a bizonyítást hozzá, és egy részük majd meg is érti. A magyar középszintű érettségi röhejes! Nem tudom miért kell a 2-es érettségihez valakinek végigülnie annyi matek órát! Egy középiskolába jelentkező nyolcadikost, aki legalább 4-es matekból kb. 20 óra alatt tudnék felkészíteni úgy, hogy átmenjen a középszintű érettségin matekból.Talán még a hármast is elérné. Szerintem mindenképpen emelni kell a színvonalat! Az emelt szint kicsit könnyebb utolsó példákkal lehetne a középszint és a KöMaL-ban megjelenő emelt szintű gyakorló példák színvonala lehetne az igazi emelt szint.

Előzmény: [252] R.R King, 2012-07-11 06:30:58
[255] Róbert Gida2012-07-11 16:35:43

Igazad van. Történésznek jelentkező csak történelemből írjon érettségit, még aztán túlterheljük.

Előzmény: [253] R.R King, 2012-07-11 06:32:51
[254] Róbert Gida2012-07-11 16:34:30

Azért érdekesebb, mint 20 feladatból tízben alkalmazni a Pitagorasz tételt, másik tízben a számtani-mértani sor összegképletét. Ilyen érettségi is volt.

Előzmény: [252] R.R King, 2012-07-11 06:30:58
[253] R.R King2012-07-11 06:32:51

Az 50 százaléktól 2-es is egy kicsit meredek, főleg ha ezt a sort elvárják attól is, aki pl. történésznek akar menni. Azzal egyetértek, hogy itthon is változtatni kéne a dolgokon, de szerintem nem a románok a követendő példa.

Előzmény: [252] R.R King, 2012-07-11 06:30:58
[252] R.R King2012-07-11 06:30:58

Hát nem tudom. Szerintem annyira nem érdekes egy mátrix inverzét kiszámolni. Gondolom bizonyításokat ott sem kérnek, csak annyit, hogy tudjon gyűrűben számolgatni, trükkös integrálokat kiszámolni. Ha jól látom, a sor kb megfelel egy hazai főiskola első 1-2 zh sorának. (Szerintem bizonyítások nélkül felesleges előre hozni az egyetemi anyagot a gimibe) Az 50

Előzmény: [250] Róbert Gida, 2012-07-10 23:15:24
[251] Lajos bácsi2012-07-11 05:24:57

lorantfy, 242: "A tanárokat viszont mondjuk 5 évenként le kéne ültetni a saját szakjaiknak megfelelő emelt szintű érettségi megírásához."

Óh, ezzel mélységesen egyetértek!

Nagyfokú orcátlanság, de igaz: egy korrepetáltam már a matektanárának fejéhez vágta: "tanár úrnak néha el kéne mennie korrepetálásra, ahová én járok!".

Előzmény: [250] Róbert Gida, 2012-07-10 23:15:24
[250] Róbert Gida2012-07-10 23:15:24

Más országokban érdekesebbek a feladatok, pl. Romániában, és ott 50 százaléktól van meg a kettes érettségi.

Gyűrű, mátrix inverze, rang. Mikor lesz ilyen az itteni érettségin?

katt

[249] Káli gúla2012-05-12 11:36:03

Az is kár, hogy egy országos nézettségű dokumentumon dolgozók közül senki nem gondolja tanulságosnak egy olyan megoldás bemutatását, ami egy nagycsoportos óvodában sem keltene különösebb zavart, kartonlapon megrajzolom-kifestem-levágom kompetenciákkal.

Előzmény: [247] Róbert Gida, 2012-05-11 16:00:08
[248] Maga Péter2012-05-12 11:27:38

"A vizsgázóknak tehát az analízis alapelemeit kell ismerniük. Ennek megfelelően a tanári gyakorlatban sokan csak szemléletesen tanítják a globális szélsőérték összes feltételének vizsgálatát, és a tanulók a feladatgyűjteményekben, felkészülésük során is szinte kizárólag olyan feladatokkal találkoznak, ahol a lokális szélsőérték egyben globális is."

Legalább mutatóba' levonhatnának érte egy pontot... Egyébként igazságosabb is lenne. Ha valaki megtanulta rendesen, de nem jutnak eszébe a közepek, akkor azért ezzel egy kicsit elkínlódik (persze nyilván megoldja) a deriválás után.

Azért böki az oldalam, hogy mi lehetett az egész válasz. (,,Nem idézem be az egész levelet, de mulatságos.'' - Miért nem, ha mulatságos?)

Előzmény: [247] Róbert Gida, 2012-05-11 16:00:08
[247] Róbert Gida2012-05-11 16:00:08

http://index.hu/belfold/2012/05/11/hibas_a_magyarerettsegi_javitokulcsa/

Emelem a tétet, hibás a matekérettségi javítókulcsa is?

Emelt matek 7. feladatának megoldását kifogásoltam. Két napja még azt sem tudtam, hogy lehet írni a tételkészítő bizottságnak, és még válaszoltak is. Nem idézem be az egész levelet, de mulatságos. Tavalyi rossz megoldásról is írtam nekik (szintén emelt 7. feladat) lényegében a 238. hozzászólásom itt, arra nem reagáltak.

levelem: Idei emelt szint 7. feladatának mindkét közölt megoldása rossz ami deriválást használ:

"Ennek ott lehet minimuma, ahol az a->T(a) ( a < 0 ) függvény deriváltja nulla."

Ezzel csak lokális szélsőértéket találnak, nem bizonyítják a későbbiekben, hogy ez globális szélsőérték, vagy hogy a globális szélsőérték egyáltalán létezik-e. Típuspélda az önök érvelését követve: legyen f(a)=-a3-9*a2-24*a+1 az (-inf,0) intervallumon.

f'(a)=-3*a2-18*a-24=-3*(a+4)*(a+2)

f''(a)=-6*a-18

Lokális szélsőérték az a=-2-ben (második derivált miatt lokális maxhely), az a=-4-ben lokális minhely. De f(-1/2)<f(-4), azaz a=-4 nem globális minimumhely, sőt nem is létezik globális minimumhelye az f függvénynek (-inf,0) intervallumon.

Erre a válasz:

..."A vizsgázóknak tehát az analízis alapelemeit kell ismerniük. Ennek megfelelően a tanári gyakorlatban sokan csak szemléletesen tanítják a globális szélsőérték összes feltételének vizsgálatát, és a tanulók a feladatgyűjteményekben, felkészülésük során is szinte kizárólag olyan feladatokkal találkoznak, ahol a lokális szélsőérték egyben globális is." ...

[246] lorantfy2012-05-09 16:45:38

Eltértünk a témacímtől. Nagyon kell a megtapasztalás, különben egyszerűen nem érzi át a gyerek miről van szó. Nem építhetsz a magyarázataidban azokra a tapasztalatokra. Ma éppen a fűrészelés közben végzett munkavégzést kellett számolni egy hetedikes feladatban. Megkérdeztem az osztályt, hogy hányan fűrészeltek már kézi fűrésszel. Kb. fele jelentkezett az osztálynak, pedig ez egy kisvárosi, falusi csapat. Gondolom nagyvárosban még rosszabb a helyzet. Nem is beszélve a gyalulásról, ami a következő feladatban volt.

A 12 V vízbe vezetéséről meg az jutott eszembe, hogy járt nálam egy víztisztító ügynök, és rögtön az elején kért egy pohár csapvizet. Belemerített két elektródát egy kis akkuról és 1-2 percen belül csapadék jelent meg a vízben. "Látja ezt a gusztustalan trutyit isszák meg!"-mondja. Haha! Még jó, hogy nem desztvíz folyik a csapból!

Előzmény: [245] Gézoo, 2012-05-09 15:56:11
[245] Gézoo2012-05-09 15:56:11

Egyetértek. Olcsóbb és korrektebb megoldás lett volna a kivetítők beszerzése. (Valaki azt mondta, hogy jó üzlet volt az interaktív tábla szállítóinak. Nagyobb nyereséget értek el, mintha kivetítőket szállítottak volna.) Ha pedig a várható meghibásodás-sérülés lehetőségét is figyelembe vesszük akkor vétek volt a táblák felszerelése.

Tapasztalatom szerint CD és DVD lemezekre is karcoltak már körzővel "nagy és okos " diákok feliratokat. A fa anyagú táblákon is találhatók karcok. Csak tippelni lehet, hogy az interaktív táblákon mikorra jelennek meg ilyen "csínytevések" nyomai. Az biztos, hogy "drága mulatság" lesz a szülőknek, ha kiderül melyik csemete csinálta.

Vélhetően nem lesz elegendő az, ha az apuka legletteli és újrafesti a nyári szünetben a megkarcolt táblát.

Persze csak ha kiderül.

Arról már nem is szólva, hogy milyen kémia az amit a monitoron vagy az interaktív táblán látunk? A kisfiam hetedikes, és mint említettem az év vége felé járva még nem végzett sem ő sem a tanárbácsija egyetlen kísérletet sem az órán.

Látnod kellett volna a pofiját, amikor az egyen 12 V-os tápegység csatlakozóját belemerítettem az asztalon álló pohár vízbe! Ég és föld a megtapasztalás és a képernyőn látott "világ".

Előzmény: [244] lorantfy, 2012-05-08 22:21:57
[244] lorantfy2012-05-08 22:21:57

Én azt mondanám, hogy az interaktív tábla pénzkidobás. Nem jobb, mint a sima ernyőre kivetített számítógép képernyő, amin egérrel megcsinálhatod mindazt, amit az interaktív tábla nyomkodásával. Ráadásul nem kell a tábla előtt állnod, és nem takarod el a kivetített képet.

A legmókásabb fejlesztés interaktív táblára, a kémiai kísérletek szimulálása. Ráböksz két kémcsőre és kiválasztod, milyen anyag legyen benne, majd összeöntöd és jön a reakció. Ráadásul takarékos is! Nem törik el a kémcső, nem fogynak a vegyszerek. Egyszerűen csodálatos. Már csak egy szag generátor kellene...

Én minden félévben beszedem a tanulók füzeteit, még a nagygimisekét is, Átnézem őket, osztályzatot is kapnak rá és ezt tudják előre. Annyira jó füzetek (is) vannak! Nagy élvezet végignézni. Látod az egész féléves közös munkát...

Előzmény: [243] Gézoo, 2012-05-08 11:33:18
[243] Gézoo2012-05-08 11:33:18

Na igen! A jegyzetelés. Amikor mi a táblára írunk, és közben mondjuk is, hogy a nebulók ezzel azt is lássák, hogy hogyan kell elrendezni a füzetükben a leírandót. Egyben időt biztosítva a leírásához, majd megnézzük, hogy a füzeteikben az és úgy van-e, mint amit mi írtunk a táblára, az egészen más, mint ha feldobjuk az interaktív táblára aztán "Másoljatok gyerekek!". Akkor már sokat léptünk előre. Az interaktív tábla nem erre való. A vizsgáztatás jó ötlet, de csak akkor, ha azt az állami pénzzel fizetett minden dolgozóra egyformán alkalmazzák. Így a ciklus elején a parlamentben szépen megírják az emelt szintű érettségit, majd a szigorlati vizsgákat a diplomamunkáikat megvédik, és aki megbukik az mehet Isten hírével. Ugyanezt a minisztériumokban is minden ciklus elején..

Az a gyanúm, hogy nagyon kis létszámú állam apparátust kellene fizetnie az adófizetőknek ilyen feltételek bevezetése esetén .. Bár csak tévednék!

Előzmény: [242] lorantfy, 2012-05-08 10:51:26
[242] lorantfy2012-05-08 10:51:26

A képviselők inkább beszélni (vagy mellébeszélni) tudnak, mint logikusan gondolkodni. A tanárokat viszont mondjuk 5 évenként le kéne ültetni a saját szakjaiknak megfelelő emelt szintű érettségi megírásához. Egy középszintű matek érettségit egy jobb matekos nyolcadikos meg tud írni hármasra. Az első olyan intézkedése az oktatási kormányzatnak, amivel egyet tudok érteni, hogy jövőre emeli a kettes megszerzéséhez szükséges ponthatárt. Most 21 pont kell a ketteshez. Ehhez, mondjuk meg kell csinálni egy oszlop vagy kördiagramot pár százalékszámítással, berajzolni egy 6 csúcsú gráfba pár élt a szöveg szerint és még ki kell számolni egy derékszögű háromszög két hegyesszögét két adott oldalból. Ezért kellett 4 évig végigülnie a matekórákat? Ez ám a hatékony matematika oktatás! Pedig vannak ám már interaktív táblák is. Ez az interaktív tábla mánia olyan most, mint az én időmben volt a TV-t minden osztályterembe. Aztán ott lógtak a TV-k. Én minden órán fehér és színes krétával rajzolok a táblára. Ott helyben a témának vagy a feladatnak megfelelő ábrát, a tanulók meg ugyanezt megteszik a füzetükben. Ezt az interaktív tábla bámulása nem pótolja.

Előzmény: [241] Róbert Gida, 2012-05-07 22:04:06
[241] Róbert Gida2012-05-07 22:04:06

Hát ez marha jó: http://index.hu/video/2012/05/07/aranybol_erettsegiznenek_a_kepviselok_de_a_matektol_tartanak/

Előzmény: [240] lorantfy, 2011-06-04 23:14:55
[240] lorantfy2011-06-04 23:14:55
Előzmény: [239] Füge, 2011-05-04 12:42:40
[239] Füge2011-05-04 12:42:40

Üdv

4-nél és 5-nél lokális minimuma/maximuma van a te függvényednek. Mivel 4 alatt szigorúan monoton csökken és 5 fölött szigorúan monoton nő, ezért nem lesz abszolút maximuma (illetve pozitív egész számokon nyilván az 1-nél lesz minimuma). Ezért volt okosabb dolog közepekkel bűvészkedni :)

Előzmény: [238] Róbert Gida, 2011-05-04 10:32:34
[238] Róbert Gida2011-05-04 10:32:34

Tegnap volt az emelt (és középszintű) érettségi matematikából. Hivatalos megoldások emelt szinten:

http://193.225.13.58/erettsegi2011/e_mat_11maj_ut.pdf

7.b első megoldása igazi állatorvosi ló.

Vegyünk egy másik ilyen K függvényt, K(x)=x^3-\frac {27}{2}x^2+60x (ha x>0), K fv-nek a minimumát keressük a pozitív egész számok halmazán, de tekintsük most K-t a pozitív valós számok halmazán. A szélsőérték létezésének szükséges feltétele, hogy K'(x)=0 legyen, K'(x)=3x2-27x+60, ennek két gyöke van x1=4;x2=5. Második deriváltak alapján megállapítom, hogy a K fv.-nek x=4-ben maxhelye, míg x=5-ben minhelye van (K''(x)=6x-27). Mi a minimumhelyet keressük, így a pozitív egész számok halmazán a minimum x=5-ben van. (Kétszer még alá is húzom). ** És persze örülünk, hogy lehetett deriválni, és még a szélsőértékhelyek is szép egésznek jöttek ki, ha ez nincs így, akkor van a baj, de érettségin olyat úgysem adnak. **

Míg a minimum valójában K-nak x=1-nél van a pozitív egészek halmazán. Van hiba? Hol a hiba?

[237] Róbert Gida2011-01-24 15:50:27

Most voltak a központi felvételik 4., 6., 8. osztályosoknak, a matek feladatsorok:

http://193.225.13.157/kfelveteli2011/felvi20100608/M1_4.pdf

http://193.225.13.157/kfelveteli2011/felvi20100608/M1_6.pdf

http://193.225.13.214/kfelveteli2011/felvi201009/M1_8.pdf

[236] Róbert Gida2010-10-21 01:14:30

Aki nem értene: Úgyis meg lesztek buktatva

Szerintem az egyik legjobban sikerült indexes cikk.

Előzmény: [235] Róbert Gida, 2010-10-21 01:12:46
[235] Róbert Gida2010-10-21 01:12:46

Most volt az őszi érettségi matekból, már itt is megy az agymosás, elég megnézni az emelt érettségi 4. feladatát. A csikóbőrös kulacsot azért hiányolom a feladatok közül.

[234] agysejt2010-05-05 09:15:37

Nem a záróvizsgák színvonalával van baj, az a dolgok legkevésbé lényeges része (Másrészről aki jó matekból, az nyílván úgy oldja meg a feladatokat ahogy olvassa - időben is). Inkább az az érdekes, hogy hány százalék oldja meg jól ezt a nem túl nehéz feladatsort - és akkor el lehet gondolkozni hogy mit csináltak az elmúlt 12 évben....

Érdemes megnézni, pl. mi újság van informatika terén... Az jelenleg a matematikával karöltve a legfontosabb diszciplína. Aztán érdemes megnézni, hogy milyen eredmények születnek az IOI-n. Ebből következően érdemes lenne megnézni, hogy mi is történik a középiskolákban informatika oktatás címén.... Az is vicc ami pl. felsőoktatásban történik informatika oktatás címszó alatt. Valamit javult helyzet, de pl. pár évvel ezelőtti tanterveket lapozgatva, az volt az érzésem, hogy nem informatika szaknak kéne hívni, hanem analízis szaknak.....

[232] Róbert Gida2010-05-04 20:17:36

Retekklub a mai matek érettségiről: "Szakemberek szerint nem volt megoldhatatlan a feladatsor."

[231] Radián2010-01-24 18:18:59

Nem 4 osztályos gimnáziumba jelentkezőknek van kitűzve ez a feladat, hanem 4. osztályosoknak:)

Előzmény: [230] rizsesz, 2010-01-24 10:58:13
[230] rizsesz2010-01-24 10:58:13

4 osztályos gimnáziumok sorának 2. feladata:

"Rajzold bele a hiányzó pénzérméket Zsuzsi pénztárcájába!"

Tessék :)?

Előzmény: [229] Róbert Gida, 2010-01-24 02:56:24
[229] Róbert Gida2010-01-24 02:56:24

A héten volt a központi felvételi 4, 6, 8 évfolyamos gimnáziumba: Hány perc alatt írnátok meg?

[228] jonas2009-06-05 22:10:43

Csak azért mondtam, mert furcsálltam Huszár Kristóf hozzászólását, hogy „Pécsett már elkezdődtek a szóbelik”. Úgy hangzik, mintha néhol korábban kezdődnének az érettségik, és akkor egy gyors telefonnal egy pár órával hamarabb megtudhatod, hogy mik lesznek a tételek. (Olvastátok Eric Knighttól a Sam Small könyvet? Abban hivatkoznak valami ilyesmire a német kémek.)

Előzmény: [227] Euler, 2009-06-05 19:45:30
[227] Euler2009-06-05 19:45:30

Ez azért inkább egy fárasztó poén...

Előzmény: [225] vogel, 2009-06-05 18:13:42
[226] Fálesz Mihály2009-06-05 18:24:56

Nem csak a hosszúsági kör számít. Nyáron északabbra hosszabb a nappal. (Ez növeli a Budapest-Pécs különbséget, de akkor is... ;-) )

Előzmény: [225] vogel, 2009-06-05 18:13:42
[225] vogel2009-06-05 18:13:42

Keleten hamarabb kel a nap, ezért hamarabb kezdődik az érettségi. :-D

[224] Euler2009-06-05 18:09:05

Nem értem az össtefüggést aközött, hogy hol van az országban egy város és, hogy mikor kezdődik a szóbeli, kiváncsi lennék, hogy mi az összefüggés.

Előzmény: [223] jonas, 2009-06-05 06:45:13
[223] jonas2009-06-05 06:45:13

Pedig Pécs nyugatabbra van tőlünk, hogy kezdődhet ott előbb az érettségi?

Előzmény: [222] Huszár Kristóf, 2009-06-04 21:04:12
[222] Huszár Kristóf2009-06-04 21:04:12

Kedves Kalevionni!

Hát, Pécsett már elkezdődtek a szóbelik :-) Én ma voltam. A 20. tételt húztam, ami az egyenesekről és elsőfokú egyenlőtlenségekről szól. Úgy érzem, hogy jól ment és a vizsgabizottsággal is szerencsénk volt, mert mindenkivel jóindulatúak voltak. Sok sikert mindenkinek a hátralévő vizsgákhoz!

Kristóf

Előzmény: [221] Kalevionni, 2009-06-04 20:24:14
[221] Kalevionni2009-06-04 20:24:14

Itt találtok némi segítséget:

http://tinyurl.com/matekszobeli

Kitartás a lustáknak, még van 3 nap, sosem késő. :)

[220] Lyra2009-06-04 14:43:20

8-ashoz kell még a középértéktől való eltérés, számtani középtől való átlagos abszolút eltérés, átlagos abszolút eltérés. Én úgy tudom.

A 8-as tételnél, valószínűségszámítás elemeihez várható érték kell?

Előzmény: [218] Valvehead, 2009-06-02 17:33:07
[219] Kalevionni2009-06-02 19:42:22

Üdv,

Ha vannak kidolgozott tételeitek a szóbelire, akkor küldjétek el őket nekem. Ki fogom tenni őket netre, ahol mindenki elérheti és kiirom ide a linket.

cím: kalevionni@gmail.com

Thanks!

[218] Valvehead2009-06-02 17:33:07

A 8-as tételhez lenne az első kérdésem (Adatsokaságok jellemzői). Elég-e a medián, módusz, átlag, szórás(négyzet) vagy másról is kell beszélni? A második pedig a 3-as: (Térelemek távolsága és szöge) Itt miről kell beszélni, mit nem szabad kihagyni?

[217] vogel2009-05-30 19:36:49

Egy tétel bizonyítása maga a bizonyítási mód alkalmazása.

[216] bcsilla2009-05-30 18:30:04

Sziasztok! A 25-ös tételhez kérnék segítséget szerintetek a bizonyítási módszerekhez mit lehet írni alkalmazásnak? Mindig egy-egy tételt bebizonyítok ok, (már ez is több bizonyítás mint egy) de mit mondjak alkalmazásnak? Köszi!

[215] teodora09262009-05-13 20:25:07

bocs, max. 2 perccel lehet túllépni, a felkészülésre legalább félórát biztosítanak.

Előzmény: [214] teodora0926, 2009-05-13 20:21:31
[214] teodora09262009-05-13 20:21:31

A szóbeli felelet húsz perces, a tétel és a feladat együtt, azt hiszem, max. 10

Előzmény: [212] diszidori, 2009-05-09 11:49:54
[213] F.Ist.2009-05-09 14:06:53

Sziasztok! Nagy szükségem lenne a 2009-es emelt szintű matek kidolgozott szóbeli tételeire, mindegy, mennyi van meg közülük. Nagyon megköszönném és hálás lennék, ha valaki elküldené nekem e-mailben, cserébe én is bármiben segítenék neki, amiben tudnék:) e-mail címem:fist89@hotmail.com Előre is köszönöm a segítséget.

[212] diszidori2009-05-09 11:49:54

Sziasztok!

Valaki meg tudná mondani nekem, hogy a szóbeli időtartama kb. hány perc? A tételre ill. a feladatra hány perc jut? És mennyi időnk van a felkészülésre?

[211] Doky2009-05-08 20:54:43

Sziasztok!

Rizsesszel egyet kell hogy értsek. Nem is a barátságoson van a hangsúly, hanem azon, hogy ezekhez a feladatokhoz kicsit több idő kellet volna, mert nekem a tök 5 diákom mondta, hogy egyszerűen esélye sem volt arra hogy átnézze, illetve hogy válaszon melyiket ne nézzem meg, mert egyikkel nem is foglalkozott.... Az emelttel szerdán találkoztam először, hát érdekes volt, egy diákom volt emelten de neki jól sikerült azt mondta a megoldókulcs alapján kb 86 lesz neki, hát bízom benne hogy sikerül. Kollégák és persze diákok ti hogy értékelitek az idei érettségit?

[210] Lyra2009-05-07 12:54:51

Sziasztok!

Hát, az emelt szint sem volt a legkönnyebb az is biztos..

Előzmény: [209] rizsesz, 2009-05-06 17:06:34
[209] rizsesz2009-05-06 17:06:34

Szeretnék idén témát nyitni. Az idei középszintű szerintem nem volt egy barátságos sor. Nagyon nem. :)

Előzmény: [189] Viktor1987, 2008-05-09 23:02:41
[208] Róbert Gida2008-11-10 00:06:07

Ránézésre.

Előzmény: [207] Euler, 2008-11-09 23:53:32
[207] Euler2008-11-09 23:53:32

Mit értessz az alatt, hogy megoldani, Leirni, vagy ránézsből tudni, hogy hogyan kell megoldani,gondolom az utóbbit. Annyira nem volt veszélyes amatek emelt szerintem.

Előzmény: [206] Róbert Gida, 2008-11-09 22:34:11
[206] Róbert Gida2008-11-09 22:34:11

Az őszi érettségi már lement, az om.hu-n fent van az emelt szintű feladatsor is. Meg tudnátok oldani 5 perc alatt?

[205] Anum2008-05-27 11:23:06

És a francia rendszerhez mit szóltok? ott 11.-ben tesznek egy anyanyelvi vizsgát. Aztán 12.-ben választhatnak hogy milyen tipusú érettségit akarnak tenni. Bac scientifique, bac litteraire... szal kb. reál érettségi, humán érettségi...

[204] leni5362008-05-26 12:06:33

Én úgy halottam, hogy egy általános természettudományos tantárgyat bevezetni, ami magábafoglal egy kis fizikát, egy kis kémiát, egy kis bioszt. Erről nekem a fizikatanár panaszkodott és szerintem jogosan. Egyrészt senki nem tudná tanítani, másrészt csak felületes tudást adna és háttérbeszorítaná külön a fizikát, bioszt meg a kémiát. Tehát ez a látszólagos természettudományos oktatás fejlesztése valójában annak a rombolása lenne.

Mondjuk engem nem zavar a humán-reál az érettségiben, mivel aki elég jó két reál tantárgyból (és nem csak a KöMaL-os élmezőnyre gondolok, hanem mondjuk a mi faktosainkra), annak jó esélye van, hogy pontduplázással felveszik az egyetemre. Onnantól gyakorlatilag humán tárgyakból 2-esnél nincs jobb jegy, csak szebb. Na jó, azért egy 4-est illik legalább összeszedni.

Előzmény: [203] Euler, 2008-05-26 11:37:33
[203] Euler2008-05-26 11:37:33

Úgy hallottam, hogy valóban be akarnak vezetni még egy kötelezően választható természettudományos tárgyat(fizika, kémia, földrajz, biológia), ennek mondjuk szerintem azért van értelme, mert jelenleg nagyon sok a humános érettségi tárgy a reáloshoz képest. (3-1).

Előzmény: [202] Anum, 2008-05-25 15:50:45
[202] Anum2008-05-25 15:50:45

Szerintem inkabb, azt kéne "erőltetni", hogy legyen kötelezően választható term.tud.-os érettségi tárgy vagy aki nem akar ilyennel foglalkozni annak ált.term.tud.-os vizsga. Ja, amugy a francia kéttanyelvűsek röhögtek, h milyen könnyű a francia emelt. Én azért izzadtam (pedig hideg volt). A töris komák, h "ez is valami?" a törire. A matekot pedig olyan is elrontotta (68százalék), aki elötte mindig 97-98 százalékot írt próbán. Ja igen és tegyük hozzá, hogy ezek az érettségi mindenkinek szólnak! Nem csak az (elit)gimnáziumok diákjainak! Vannak az országban szakközepek, szakmunkásképzők is! Bár a matekot ott nyomják, de a törit? magyart? nem tudom. kicsit lehetnének komolyabbak a feladatok (a narancsos mondjuk dinnyés), de am. összeségében rendben van. Ja és addig jó amíg matekon nem kell esszét írni! (lásd fizika, biosz...)

Azért egy tisztességes érettségihez csak kell tanulni, ha más nem a szóbelire.

Ja és még annyit, h könnyen mondják azok, h semmit nem tanultak, pihentek stb... akiknek ha kettesük van is 480pontjuk van. :)

Ja és még egyszer annyit, hogy azért aki orvosira megy, annak a fizika v. kémia v. biosz emelttel (+1 tárggyal) meg dobva az egész érettségi igencsak nem olyan jó moka, mint akiknek oktv-vel meg 2-3as középszintekkel max ponttal vesznek fel.

Tout en gors, elismerés azoknak akiknek nem kell tanulnia és azoknak akiknek kell és tanulnak is!

[201] Zippo2008-05-14 16:58:19

(lemaradt a vége:)99százalék, hogy így kevesebb pontom lesz, de egyszerűen röhejesnek éreztem volna középre jelentkezni

Előzmény: [200] Zippo, 2008-05-14 16:57:06
[200] Zippo2008-05-14 16:57:06

Teljesen egyetértek. 6 évig matek tagozatra jártam, és sokan szekáltak, hogy mért teszek matekból emeltet, mikor 5 pont hiányzik a pluszpontjaimból... és igazából tényleg 99

Előzmény: [199] Viktor1987, 2008-05-11 21:10:31
[199] Viktor19872008-05-11 21:10:31

Szerintem az igazságtalanság hogy ha valaki egy egyetemre be akar jutni és oda az egyik tárgy a matek (sok esetben az egyik tárgy mindig matek), és az illető 11. és 12 dikben emelt matekra készül, de nem meri bevállalni az emelt szintet mivel a középszint is elég az egyetemre való bejutáshoz akkor az az illető röhögve megcsinálja 95-100 Szerintem az lenne igazságos, ha valaki egyetemre vagy főiskolára megy akkor az oda szükséges felvételi tárgyból(általában kettő, esetleg egy tantárgy) emelt szintet követeljen meg az egyetem(főiskola) , és minden más tantárgyból rakhat az illető középszintet így mindenki azt kapja amihez ért!

[198] Doom2008-05-11 13:46:06

Az ötlet remek, csak a megvalósítás... Az én osztálytársaim mindig azzal hozakodtak fel, hogy minek nekik a logaritmus meg az exponenciális függvény tulajdonságai (stb.), mikor soha az életben nem fognak mégegyszer hallani róla gimnázium után. Erre a tanár nem nagyon tud mit mondani (mert hát valljuk be, egy tolmácsnak, jogásznak, angol költészettel foglalkozó bölcsésznek tényleg nem sok köze lesz hozzá), jön a "standard" válasz: fejleszti a gondolkodásodat, a háttérből segít a többi tantárgynál. Mire a gyerek jobb esetben elhallgat és továbbra se fogja érdekelni a matek. Ezen az azonos egyenletekből való tucatdarabok megoldása sem segít, akármeddig csináltatja a tanár. És erre kéne valamit kitalálni, csak sajnos nekem sincs egyelőre korszakalkotó ötletem. Mert ha végre látná a hasznát, és/vagy érdekelné, akkor nekiállna tanulni és nem 5 perces próbálkozásokból vonná le, hogy "sík hülye hozzá".

És hogy kicsit rizseszhez is kapcsolódjak: igen, továbbra is vallom, hogy ez nem verseny és nem is azt szeretném én se ha versenyszintű feladatok lennének benne. Ennek ellenére az ország rendelkezik egy kerettantervvel (hogy az milyen, újabb vita tárgya lehetne, de elvileg átgondolt nehézségű és tartalmú), abban össze van foglalva hogy milyen tudást kéne leadni az órákon (~megtanítani a gyerekeknek). És ebben szerepelnek igenis gondolkodató, kicsit nehezebb problémák is. Szerintem ez kellene legyen a mérce és ennek alapján eldönteni ki milyen szinten áll, ahogy én látom viszont az érettségin ennél jóval kevesebbet kérnek vissza, ezért veszem a bátorságot és könnyűnek nevezem.

Előzmény: [196] Mate~, 2008-05-11 10:39:13
[197] leni5362008-05-11 12:32:33

Alapvetően az szerintem a probléma, hogy manapság divat hülyének lenni matekból. Akárkit megkérdeznek a TV-ben, az azt válaszolja, hogy "mindíg is hülye voltam belőle", "örültem, hogy meg van a kettes", stb. Ez kihatással van a diákokra és szerintem a szülőkre is. Ha egy gyerek kettes vagy hármas matekból, otthon nem annyira szidják le, mintha irodalomból vagy töriből hozna haza ilyen jegyeket. Szerintem egy rosszabb képességű diák is képes lenne megtanulni a matekot 3-as vagy 4-es szintre legalább, csak otthon sem nyaggatják.

[196] Mate~2008-05-11 10:39:13

Willy! Az általad elmebetegnek mondott nézeteiddel (sztem egyáltalán nem azok) tökéletesen egyetértek, és örülök, hogy végre jó irányba kezd elbillenni ez a vita, és nem mindenki magából indul ki a középmatek bírálása során. A pékes hasonlat sztem pont témábavág, de engem az a rész fogott meg leginkább, hogy az emberek nem hiszik el magukról, hogy képesek megtanulni és érteni jelen esetben a matekot. Ezt én is tapasztalom elég gyakran: "Hagyjál már, úgyse értem!", "Én ehhez úgyis sík hülye vagyok!" Na ezen kellene változtatatni először, aztán jöhet az érettségi.

[195] Róbert Gida2008-05-10 23:38:21

Ahogy nézem az összes idegen nyelvi sor viszont azonos. Csak a magyarétól különbözik, érthetetlen. Valóban kicsivel nehezebbnek tűnik, bár lehet, hogy csak a nyelv miatt.

A nyelvi feladatsor 17. feladat megoldása teljesen rossz, magyarra lefordítva azt kérdezik, hogy melyik statisztikai adat lehet hibás vagy jó. A közölt megoldás viszont rossz, hiszen ahol jót írnak az rossz is lehet. Csak a rossznál lehet biztos a válaszban.

Előzmény: [193] diavolo, 2008-05-10 19:54:01
[194] Willy2008-05-10 21:30:54

Húúú, beszállok én is a vitába, mert vannak elmebeteg nézeteim és akarom, hogy más is megbotránkozzon!

Ami a matek érettségit illeti... nyílván nekünk ez nem túl nehéz, mert mi ezzel foglalkozunk. Mindenkinek a saját tudása és tudománya a legszentebb és néha másokkal is ezt akarja megosztani, de nem kell mindenáron rájuk erőltetni.

Szerintem nem azzal kellene elintézni a dolgokat, hogy gúnyoljuk, hogy milyen könnyű és nehezítést akarunk, mert az egyáltalán nem célravezető. Aki nem akar matekot tanulni, már most, az a nehezebbet sem lesz hajlandó, még ha képes is lenne rá. Változtatni kellene valahogy az emberek hozzáállásán! Először tiszteljék és elismerjék a természettudományt, mert ez elég ritka (főleg a fiatalok körében). Másodszor higgyék el, hogy ők is képesek megtanulni. (Nagyon sokan nem hiszik el magukról, hogy képesek lennének megtanulni ezeket a dolgokat és inkább olyan szakmát választanak, ahol nem kell olyannyira kihasználniuk a képességeiket, mint amennyire itt ki tudnák.) Harmadszor és ez nekünk szól: a természettudományokkal foglalkozók is próbálják meg elismerni azt, hogy annak a péknek, aki nem tudja, hogy mi az az intervallum, szintén lehet finom kenyere... Nem azt mondom, hogy ne tudjon ilyeneket, mert minek az neki, hogyisne! Egyszerűen arról van szó, hogy rá kell ébreszteni a fiatalokat arra, hogy az ilyen tudás miért fontos és értékes. 100 éve ezt tudták a fiatalok, ezért lehetett nekik nehezebb érettségi feladatokat adni. Ma sajnos más az emberek értékrendje (ez nyílván csak az én véleményem, amit a saját bőrömön tapasztaltam)...

Előzmény: [191] Szergej, 2008-05-10 15:38:17
[193] diavolo2008-05-10 19:54:01

Sziasztok!

Engem nem elsősorban a középszint könnyűsége izgat a legjobban. Tény hogy egy két feladatot általános iskolások 7. vagy 8. osztályában is meg tudnák oldani. ( pl az a reciprokos) De ekkor eszembejut a 15 éves unokahugom aki annyira síkhülye a matekhoz hogy néha falra tudnék mászni tőle amikor korrepetálom :DD

ngem mint kéttanost inkább az zavar hogy a németül nehezebb volt a matek középszint mint magyarul. Ez igazságtalan!! Attól még hogy kéttanos vki közel sem biztos hogy matekból is átlagon felülit teljesít. Különböző a két feladatsor amit pedig azér nem értek mert mindenki egyszerre írja a matekot akár németül írja, akár magyarul. Két különböző feladatsort sosem lehet ugyanolyan nehézségűre megcsinálni. De akkor mégis miért különbözik a kettő?! Engem inkább ez háborít fel. Sajnos nem csak mateknál van így

Mellesleg én emelteztem, azon izgultam hogy meglegyen a 80 százalék, de ha jól néztem, akkor kb 87 százalékos lett. Többiek?

[192] Mate~2008-05-10 17:46:41

Nemtom meddig tart még ez a vita... A középmatek nem mindenkinek olyan könnyű! Engem viszont a "szánalmasan egyszerű", "dőltem a rögöhéstől" hozzászólások idegesítenek. Van, aki tényleg megszenved a középmatekkal is, mert pl. más érdekli, nem a matek.. Lezáródhatna már ez a vita..

[191] Szergej2008-05-10 15:38:17

ha már itt tartotok akkor sztem az emelt szintűből általába a 9 feladat közül 7 szánalmasan egyszerű, de igaza van rizsesznek, mert valakik tényleg nem fogják fel a dolgokat, de az sztem azért nagy részben az illetőn is múlik mert ha nagyon akarja megérti, de nem kell ezen idegeskedni, mert sokan írni és olvasni se tudnak...:)

[190] rizsesz2008-05-10 12:40:01

Nagyon nehéz lenne felfogni, hogy ne a saját fejeddel gondolkodjál? A matek az egy könnyű dolog, de nem mindenkinek. És nem azt mondtam, hogy nehéz, ne forgass ki a szavaimból. Hanem azt mondtam, hogy 1. van akiknek ez nehéz, 2. nem a zsenik tudását méri, hanem MINDENKIÉT, mert ez NEM EGY VERSENY.

Előzmény: [189] Viktor1987, 2008-05-09 23:02:41
[189] Viktor19872008-05-09 23:02:41

Nem most érettségiztem de végignéztem a középszintű matek érettségin és végig dőltem a röhögéstől, semmi gondolkodás, csupán annyi hogy az ember tudja az alapot és kész, semmi logikai feladat amiben az embernek egy percre is használni kell az eszét, semmi csavarintás sehol, annyit azért el lehetne várni hogy egy lépésnyit gondolkodjon az ember, hiszen ez egy érettségi, nem pedig egy általános iskolás matek verseny, ügyes vagy fiam jelszóval!

EGYSZERŰEN SZÁNALMASOK AZOK AKIK EZT A KÖZÉPSZINTŰ MATEK ÉRETTSÉGIT KRITIZÁLJÁK HOGY NEHÉZ, TISZTA RÖHEJ AZ EGÉSZ!!!!! AZ ILYEN EMBEREKTŐL MEGYEK EGYENESEN NEKI A FALLNAK!

Az emelt szintet nézve az egy tartható színvonal!

[188] rizsesz2008-05-09 10:43:39

Én nem értem, hogy tényleg miért vagytok ennyire pesszimisták. Azt sem értem, hogy miért hasonlítják össze a régi meg a matek mai érettségit a mostanában érettségizők, amikor a régebbieket nem is látták. Szerintem régebben, a zöld könyvből adott feladatok sem voltak nehezebbek, és a régi felvételi sem volt könnyebb, mint a mai emelt szintű érettségi. A közép, illetve az emelt szint rendszerét én mondjuk nem merem megítélni, az tény mindenesetre, hogy a diákok látványosan arra jutottak, hogy mindenki inkább középszintet csinál. Azaz annyi változott, hogy már nem kötelező a nehezebb sort csinálni, ha be akarsz kerülni valahova. Két példát mondanék el (saját tapasztalatok).

1. példa: 2003-ban 2 hét héttel az érettségi előtt megkeresett egy lány, hogy tanítsam meg matekra. Azt mondta, hogy az elmúlt 4 évben nem nagyon foglalkozott semmiféle matekos dologgal. A metódusunk az volt, hogy végigmentünk a zöld könyvön. Az első feladatban, ami szembejött velünk szerepelt egy derékszögű háromszög - a lány kérdése az volt, hogy az ugyanolyan, mint a 90 fokos? Aztán felpörögtek az események, írt egy 80-ból 75 pontos érettségit. 2. példa: idén volt egy tanítványom, akivel már alkalomadtán 2 éve foglalkoztam (mondjuk 2 hetente egyszer 2 órán keresztül). Semmi nem maradt meg a fejében, 2 hetes különbséggel újra kellett neki tanítani a logaritmust, mert mindent elfelejtett, nem tudta megjegyezni. Most azon drukkolunk, hogy ne kelljen szóbeliznie - lehetetlen helyzet gondolom; azt viszont hozzá kell tenni, hogy ugyanennek a lánynak felső, illetve középfokú nyelvizsgája van angolból, illetve németből, és humán tárgyakból is nagyon erős - ez nem azt jelenti, hogy megírja ötösre az érettségit, hanem azt, hogy érzéke van hozzá.

Előzmény: [187] HoA, 2008-05-09 09:20:08
[187] HoA2008-05-09 09:20:08

1) Biztos a 2007? 2) És akkor még hiányzik a

Matekóra Magyarország 2008: Egy favágó egy teherautónyi fát 10000 forintért ad el. Kié a fa? Kié a teherautó? Keletkezett-e költsége?

Előzmény: [186] nadorp, 2008-05-09 08:07:28
[186] nadorp2008-05-09 08:07:28

Gondolom olvastátok

Gerőcs László: Quo vadis matamatikaoktatás? ( Népszava 2007.06.08)

cikkét a főoldalon. Tartok tőle, hogy nagyon abba az irányba haladunk. Egy aktuális idézet a cikkből:

Matekóra 1950: Egy favágó egy teherautónyi fát 100 dollárért ad el. A költsége az ár 4/5 része. Mennyi a haszna?

Matekóra 1960: Egy favágó egy teherautónyi fát 100 dollárért ad el. A költsége az ár 4/5 része, vagyis 80 dollár. Mennyi a haszna?

Matekóra 1970: Egy favágó egy teherautónyi fát 100 dollárért ad el. A költsége 80 dollár. Keletkezett-e haszna?

Matekóra 1980: Egy favágó egy teherautónyi fát 100 dollárért ad el. A költsége 80 dollár, vagyis a haszna 20 dollár. Feladat: karikázd be a 20-as számot.

Matekóra 1990: Egy gyönyörű erdő kivágásával egy favágó 20 dollárt keres, mert önző, és nem törődik sem az állatok élőhelyével, sem erdőségeink megőrzésével. Mi a véleményed az ilyen foglalkozásról? Meséld el, hogyan érezhettek az erdő madarai és mókusai! (Minden válasz helyes!)

[185] Doom2008-05-08 18:53:10

Részben mindkettőtökkel egyetértek, de nekem egy kicsit más meglátásom is van: a mostani érettségi rendszernek úgy néz ki, az a lényege hogy mindenki megkapja. Ha valaki - már megbocsáss - de hülye matekból és lusta rendesen megtanulni, akkor ne a "szegény gyerek nem akar vele foglalkozni, csak kötelező neki az érettségi" szöveggel jöjjenek, hanem ne legyen matekérettségije. Hisz az lenne a lényeg, hogy bizonyítson, - igen, ez nem verseny, hanem bizonyítvány... Továbbá az, hogy 40 pont az átlag, nem csak az érettségit minősíti. Ha pedig valaki kiemelkedően foglalkozik matekkal, akkor ott (lenne) az emeltszint.

Mivel ez egy matekfórum, a magyarba és a töribe nem szeretnék belemenni, de hogy a magyart 0 irodalmi tudással (a saját véleményt választva), egy kevés józan paraszti ésszel és azt tudva hogy egy esszének minimum 3 bekezdésből kell állnia, meg lehet csinálni könnyen 4es-5ösre, az röhej. Ennyi erővel semmi értelme nem volt 8 évig tanulással, dolgozatokkal nyűglődni. Persze magának tanul az ember, de szereti ha elismerik és nem ugyanolyan jegyet kap az is aki 0 db verssort tud idézni és keveri Petőfit Arannyal.

Előzmény: [179] rizsesz, 2008-05-08 11:50:28
[184] rizsesz2008-05-08 16:14:40

Ez tök szubjektív szerintem. És nem kell a jó matekosokat, főleg nem saját magunkat az egekig magasztalni.

Előzmény: [183] Róbert Gida, 2008-05-08 14:33:27
[183] Róbert Gida2008-05-08 14:33:27

"Tény hogy a középszintű matek érettségi sokkal nehezebb, mint a magyar vagy a töri egy átlagos diák számára"

Talán azért, mert itt gondolkodni is kell... Magyarból és történelemből én speciel megtanultam egy-egy érettségi összefoglaló könyvet a Szukits kiadótól?, és ennyi elég is volt, bőven, hiszen 4-es lett a magyar és 5-ös a töri. A magyar is csak azért 4-es, mert kb. a fele jutott eszembe a szóbelin, tehát egyáltalán nem a könyv volt a hibás benne.

Előzmény: [180] leni536, 2008-05-08 12:45:05
[182] Mate~2008-05-08 13:49:36

UI.: én sem gyötörtem magam halálra a magyar meg a töritanulással, sőt..

[181] Mate~2008-05-08 13:48:19

Tény, hogy a töri érettségi nem volt nehéz, a magyar szövegalkotás kifejezetten könnyű volt, a szövegértésre viszont kevés volt az 1 óra. De egy nem faktos diáknak igenis nehéz volt a középmatek 2. része. Az emelt meg kifejezetten könnyű volt az idén. Ja, és "Les, mint hal a szatyorban!" ;D

[180] leni5362008-05-08 12:45:05

Tény hogy a középszintű matek érettségi sokkal nehezebb, mint a magyar vagy a töri egy átlagos diák számára, de ez nem azt jelenti, hogy a matek színvonalát kell csökkenteni. Én két napot tanultam magyarra, az is teljesen felesleges volt. A törire nem tanultam semmit, inkább pihentem, szerintem jól tettem. A matek lehet, hogy túl nehéz, de erre a szintre nem kell lesüllyeszteni.

Euler: Talán néz, mint borjú az új kapura. (Meg él, mint hala vízben) :P

[179] rizsesz2008-05-08 11:50:28

Teljesen félreértesz még mindig kedves Euler. Én továbbra sem azt akarom bebizonyítani, hogy jó a magyar érettségi-felvételi rendszer.

Én végig a matek középszintű érettségiről beszéltem. És ezzel kapcsolatban azt akartam elmagyarázni, hogy a középszintű érettségi arról szól, hogy tesztelje, hogy a diákok mennyire tudják hasznosítani a tanulmányaikat. És ha valaki éppen nem emlékszik a százalék-számításra, vagy nem magyarázták el neki rendesen, esetleg azt már elfelejtette, akkor mi van? Idén bukott 17 pontot.

Én annyit akartam és akarok továbbra is mondani, hogy szerintem a sok kis kérdéses dolog pont arra jó, hogy sokkal több témakörbe belekérdez, és valóban azt teszteli, hogy mit tud a diák. És kérlek, továbbra se kezeld magad a magyar átlaggal egy szinten levőnek. Mert továbbra is 40 pont lett a 100-ból a tavalyi matek közép átlaga. Mert nem az a célja, hogy versenyezzünk továbbra sem. Mert nem minden diák matekzseni.

Ja és egyébként a régi rendszerben is baromi egyszerű volt az érettségi. Az én gimis osztályomban a 80 pontos rendszerben két 78 pontos lett, a többi meg 80 pont. A párhuzamos osztályban viszont volt kettes. És ugyanazzal a felvételivel kerültünk be ebbe a 8 osztályos gimnáziumba.

Az érettségi rendszeréhez továbbra sem értek annyira, hogy nyilatkozzak, esetleg vitatkozzak róla.

Előzmény: [178] Euler, 2008-05-08 11:19:56
[178] Euler2008-05-08 11:19:56

Kedves Rizsesz! Véleményemet a továbbiakban is fenntartom, most egy kicsit talán bővebben is kifejtem az álláspontomat: tegnap érettségiztem történelemből, kész vicc volt, akinek van valami a fejében a káposztalén kivül, az meg tudja írni legalább négyesre, hiszen lehet használni töri atlaszt is, meg alapból hülyék a kérdések. Vannak olyan emberek, akik a középiskolai tanulmányaik során megtanulnak egyes részeket, tegyük fel a logaritmust, egy hónap múlva már nem tud belőle semmit. Persze utána meg jön a rinyálás, hogy nem ismételtük át, kérdezem: hányszor kell valamit leadnia a tanárnak. hogy végre belemenjen a fejébe az ilyen embereknek? Tegnap olvastam, hogy a Szülők Országos Szervezete (vagy valami ilyesmi) a kötzelező érettségi tárgyak számát ötről háromra csökkentené, kivételesen erre nem bólintott rá a jó öreg Hiller. Az érettségi szinvonala egyre lejjebb megy , szerintem túlságosan is visszafogják az értettségit összeállitó tanárokat. Az érettségi sem ér így annyit, mint amennyit kellene érnie, igy szinte mindenki megszerezheti, aztán az egyetemen, főiskolán meg néz, mint hal a vízben, és nem véletlenül. De persze nemcsak ezt szúrta el az Oktatási Minisztérium, két napja bejelentették, hogy rossz a rendszer ( mily meglepő), azt a bizonyos 80 plusszpontot mindenféle hülyeséggel meg lehet szerezni, pl. ha valaki kismama, 50 pontot kap... (és más ilyen nyalánkságokat lehet még felfedezni). Szerintem azért ennyi csak elég volt erről, ha ez nem győz meg,akkor semmi sem fog.

Előzmény: [175] rizsesz, 2008-05-07 13:05:29
[177] Káli gúla2008-05-08 00:23:34

A 4. példa ez volt. Egy urnában csak piros, zöld és kék golyók vannak. A piros golyók száma 18. Egy golyó kihúzása esetén annak a valószínűsége, hogy nem piros golyót (azaz zöldet vagy kéket) húzunk 1/15-del kisebb, mint azé, hogy zöld vagy piros golyót húzunk. Annak a valószínűsége viszont, hogy kék vagy piros golyót húzunk 11/10-szer nagyobb, mint annak a valószínűsége, hogy zöld vagy piros golyót húzunk. Hány zöld és hány kék golyó van az urnában?

Különösebb számolás nélkül a következőt tehetjük: Az első feltétel miatt k<p, a második miatt z<k. Az első feltétel miatt S=z+k+p osztható 15-tel, tehát z<k<p=18 miatt 18<S<54, azaz S=30 vagy S=45. Innen az 1/15-ös eltérés miatt p-k\le3. Viszont a második feltétel miatt z+p osztható 10-zel, de z=2 nem lehet, mert abból csak k=10 következne. Tehát z=12, és így k=15. Ezek persze jók is.

[176] Mate~2008-05-07 20:42:03

Én rizsesszel értek teljes mértékben egyet. Igaz, még nem láttam a közép feladatsort, de az osztálytársaim beszámolói alapján ahhoz képest, hogy közép, nehéz volt. Aki nem a matekkel akar továbbtanulni, annak miért állítanának össze nehezebb feladatsort? Sőt...

Előzmény: [174] Euler, 2008-05-07 12:35:57
[175] rizsesz2008-05-07 13:05:29

De miért magatokból indultok ki, én ezt nem értem... Amikor én felvételiztem, akkor még a hagyományos, 100 pontos verzió volt. Nagyon vidáman értem el rajta 99 pontot (1 pontot meg azért vesztettem el, mert béna vagyok :)). A gimimből nyolcan felvételiztünk, és hoztunk egy 90 pontos átlagot. Aztán megtudtuk, hogy az országos átlag 100-ból 22 pont lett... Az emberek 5 százaléka tudott megoldani valami hót egyszerű oldatos feladatot és sorolhatnám. Másik példa: tavaly a középszintű országos átlaga 40 pont volt. Szerinted ez azt jelenti, hogy könnyű vizsgáról van szó? Szerintem nem. Ahogyan nagyon sok diáknak az első rész sem vicc. Mert az első rész szerintem igenis lehet problémás. A teljes tananyagból válogatnak be feladatokat. Az oké, hogy Te meg tudod oldani, mert Téged érdekel a matek, vélhetően folyamatosan foglalkozol vele. Hasonló példa: töri érettségire egy normális földi halandónak újra fel kell készülnie, átnéznie az összes tételt. Azoknak, akik nem foglalkoznak folyamatosan matekkal, azoknak az érettségi előtt kell egy rendszerezés. Mert egy ilyen információ, hogy akkor osztható egy szám 4-gyel, ha az utolsó 2 jegyéből alkotott szám is, nem marad meg mindenkinek, amikor tanulja, csak ha használja pl. versenyeken. Vagy hogy magamra visszautaljak: oldatos példára nem emlékeztek, nem foglalkoztak vele, stb.

Szóval szerintem az érettségi nem könnyebb, mint kellene, hogy legyen.

Előzmény: [174] Euler, 2008-05-07 12:35:57
[174] Euler2008-05-07 12:35:57

Nos, szerintem teljesen igaza van Róbert Gidának, béna az érettségi is, a javítási útmutató is. Sőt: az egyész úgy ahoy van, megreformálásra vár, ezt már a Minisztérium is elismerte. Végre valahára. Megnéztem én is a matek érettségiket, nem voltak annyira rossz feladatok emelt szinten, de azért még lehetne rajta dolgozni. A javulást az előző évekhez képest értem. A középszintü érettségi első része meg vicc, de nemcsak erre az érettségire vonatkozik ez a "szint", túlságosan felfújják, ahhoz képest, hogy nem ér egy kalap szilvát sem.

Előzmény: [173] Róbert Gida, 2008-05-07 12:22:33
[173] Róbert Gida2008-05-07 12:22:33

A javítási útmatató meg egy paródia. Idézet belőle, de teli van ilyenekkel: "Ha 4 20-szal osztható számmal dolgozik, 1 pontot kap" [Megadott intervallumban 5 darab volt....]

"Ha nem vizsgál értelmezési tartományt, de helyesen válaszol, akkor ezt a pontot is megkapja." [Régi rendszerben erre az érettségin 0 pontot adtak volna.]

"Hibás előzmények után a kombinatorikus modell használata esetén jár az 1 pont." [No comment]

Előzmény: [171] rizsesz, 2008-05-07 09:50:34
[172] rizsesz2008-05-07 09:51:37

a vége lemaradt: "százalékon, az kiesett"

[171] rizsesz2008-05-07 09:50:34

Nem tudom, hogy miért nem tudsz egy kicsit normálisabban viszonyulni ehhez a kérdéshez egy kicsit. Mármint én úgy gondolom, hogy nagyon sok olyan apró fogás, trükk van, amit nem sajátítanak el a diákok. Laczkó László (fazekasos tanár) nyilatkozott az inforadioban, hogy mennyire könnyű volt a középszintű sor. Én erre azt mondom, hogy nagyon el van mindenki tévelyedve; mert ez a sor egyszerűen nem egy verseny, vagy bármi más. Ez egy kötelező dolog, amit mindenkinek meg kell oldania, és kész. Gondolom Róbert Gida, te egy igazi polihisztor vagy, és arra is lenne egy frappáns megjegyzésed, ha azt mondanám, hogy mit tettél volna, ha a kémia kötelező a matek helyett. De helyettesítsd bármilyen olyan tárggyal, amiből te nem vagy überistencsászár. Már ha van ilyen. Egy szónak is száz a vége: az érettségi nem egy verseny, ahol aki nem teljesít 100

Előzmény: [170] Róbert Gida, 2008-05-07 02:48:11
[170] Róbert Gida2008-05-07 02:48:11

Na, ebéd közben szerintem meg is oldom holnap, akkor már fent lesz az om honlapján a feladatsor, ami egy vicc.

A Ments me szerelmes Márk meg mit süketelt a TV-ben, hogy deriválás és integrálás lesz az érettségiben? Kicsit félre van vezetve a srác.

Előzmény: [169] Mate~, 2008-05-06 14:43:55
[169] Mate~2008-05-06 14:43:55

Nem volt annyira vészes, idő az volt bőven, nekem egész jó lett. 1-8-ig meglett, a 9-eset hagytam ki. Nektek hogy ment?

Előzmény: [168] nyulzer, 2008-05-06 14:25:22
[168] nyulzer2008-05-06 14:25:22

no kinek hogy ment mi ment? érdekelne...

[167] kallosbela2008-04-05 09:58:57

Most találtam egy honlapot, ahol a tavalyi érettségi tételek elég szépen ki vannak dolgozva: http://www.radnoti.hu/portal/?q=node/139

A 7. tételnél ki kell dobni a függvényes részt és be kell tenni az egyenletrendszerekről való tudni valókat. Pl. a három megoldási módot:

- behelyettesítő módszer

- egyenlő együtthatók módszere

- grafikus megoldás

A tavalyi 9. tétel egy része itt is használható (a nevezetes közepekről szóló rész). Még betennék egy másodfokú függvények minimumát és maximumát taglaló részt és valamit a differenciálszámításról.

Jó tanulást!

Előzmény: [166] Emesy, 2008-03-31 13:48:37
[166] Emesy2008-03-31 13:48:37

Sziasztok

Az a nagy helyzetem hogy én már rég leérettségiztem csak most újra szeretnék emeltszintűzni! és elég jól állok de két tételt nem tudok megszerezni ill. kidolgozni és ehez szeretnék segítséget kérni.

a 7. és a 9. tételt keresem még ha lehet kidolgozva de csak vázlatpontos is jó lenne hogy mégis mit irjak bele?

[165] FlakMonkey2007-06-05 19:21:33
[164] wa2007-06-04 19:30:17

Kösz szépen, igazi életmentés volt :).

[163] Kisfox2007-06-04 18:34:25

http://www.apaczai.elte.hu/(hullámvonal)07amma/

ezen a honlapon az összes tétel ki van dolgozva. :)

[162] wa2007-06-02 18:47:01

Sajnos az nekem sincs meg, és azt sem tudom, hogy kezdjek neki... És ha valaki nem tudja azt, amit először húz? Tudom naiv kérdés, de akkor húzhat másikat:)? Vagy megvágják? Nekem vagy 5 tételem nincs meg kidolgozva:(. Arra azért már van esély, hogy abból húzzak...

Előzmény: [161] from hell, 2007-06-02 17:49:14

  [1]    [2]    [3]