KöMaL - Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Belépés
Regisztráció
 English
Információ
A lap
Pontverseny
Cikkek
Hírek
Fórum
Versenykiírás
Tudnivalók
Nevezési lap
Feladatok
Eredmények
Korábbi évek
Arcképcsarnok
Munkafüzet

Rendelje meg a KöMaL-t!

VersenyVizsga portál

Kísérletek.hu

Matematika oktatási portál

A C. 1413. feladat (2017. április)

C. 1413. Keressük meg mindazokat a 300-nál kisebb \(\displaystyle n\) természetes számokat, amelyekre \(\displaystyle \frac{n(n+1)}{2}\) négyzetszám.

(5 pont)

A beküldési határidő 2017. május 10-én LEJÁRT.


Megoldás. Legyen \(\displaystyle \frac{n(n+1)}{2}=k^2\), ekkor \(\displaystyle n(n+1)=2k^2\).

\(\displaystyle n\) és \(\displaystyle n+1\) közül az egyik páros (a másik pedig páratlan).

Ha \(\displaystyle n\) páros, akkor legyen \(\displaystyle n=2m\). Ekkor \(\displaystyle 2m\cdot(2m+1)=2k^2\), vagyis \(\displaystyle m\cdot(2m+1)=k^2\). Mivel \(\displaystyle m\)-nek és \(\displaystyle 2m+1\)-nek nem lehet közös osztója, azért mindkettőnek négyzetszámnak kell lennie.

Ha \(\displaystyle n+1\) páros, akkor legyen \(\displaystyle n+1=2m\). Ekkor \(\displaystyle (2m-1)\cdot 2m=2k^2\), vagyis \(\displaystyle (2m-1)\cdot m=k^2\). \(\displaystyle m\)-nek és \(\displaystyle 2m-1\)-nek nem lehet közös osztója, ezért itt is mindkettőnek négyzetszámnak kell lennie.

Legyen \(\displaystyle m=a^2\), ekkor vagy \(\displaystyle n=2m=2a^2\) és \(\displaystyle 2a^2+1\) is négyzetszám, vagy \(\displaystyle n+1=2m=2a^2\) és \(\displaystyle 2a^2-1\) is négyzetszám.

Az \(\displaystyle n=0\) megoldás. Legyen \(\displaystyle 0<n<300\), így \(\displaystyle 0<2a^2≤300\), vagyis keressük azokat a \(\displaystyle 0<a≤12\) pozitív egész számokat, melyekre \(\displaystyle 2a^2+1\) vagy \(\displaystyle 2a^2-1\) is négyzetszám.

Öt ilyen számot találtunk:

\(\displaystyle a=0\), ekkor \(\displaystyle n=0\) és \(\displaystyle \frac{n(n+1)}{2}=\frac{0\cdot1}{2}=0=0^2\);

\(\displaystyle a=1\), ekkor \(\displaystyle n=1\) és \(\displaystyle \frac{n(n+1)}{2}=\frac{1\cdot2}{2}=1=1^2\);

\(\displaystyle a=2\), ekkor \(\displaystyle n=8\) és \(\displaystyle \frac{n(n+1)}{2}=\frac{8\cdot9}{2}=36=6^2\);

\(\displaystyle a=5\), ekkor \(\displaystyle n=49\) és \(\displaystyle \frac{n(n+1)}{2}=\frac{49\cdot50}{2}=1225=35^2\);

\(\displaystyle a=12\), ekkor \(\displaystyle n=288\) és \(\displaystyle \frac{n(n+1)}{2}=\frac{288\cdot 289}{2}=41616=204^2\).


Statisztika:

101 dolgozat érkezett.
5 pontot kapott:Acs Imre, Almási Adél Csilla, Andó Viola, Balog 518 Lóránd, Baski Bence, Böcskei Balázs, Bukor Benedek, Csóka Zoárd, Debreczeni Tibor, Dékány Barnabás, Dobák Dániel, Forczek Bianka, Füredi Erik Benjámin, Hegyi Benedek, Hervay Bence, Jánosdeák Márk, Kertész Ferenc, Koleszár Domonkos, Kolláth István Tibor, Kószó Máté József, Kovács 161 Márton Soma, Kovács 439 Boldizsár, Lapu Kolos, Markó Anna Erzsébet, Markó Gábor, Mészáros 916 Márton, Mikulás Zsófia, Misik Márton, Molnár 410 István, Nagy Csaba Jenő, Németh 728 Ágnes Sára, Németh Ábel, Nyitrai Boglárka, Országh Anna, Pálvölgyi Szilveszter, Pinke Andrea, Pinke Jakab Zoltán, Rusvai Miklós, Sebe Anna, Stomfai Gergely, Varga 294 Ákos, Vida Tamás, Virág Levente, Weisz Máté, Williams Hajna.
4 pontot kapott:22 versenyző.
3 pontot kapott:8 versenyző.
2 pontot kapott:9 versenyző.
1 pontot kapott:15 versenyző.
0 pontot kapott:2 versenyző.

Támogatóink:   Ericsson   Cognex   Emberi Erőforrás Támogatáskezelő   Emberi Erőforrások Minisztériuma   Nemzeti Tehetség Program    
MTA Energiatudományi Kutatóközpont   MTA Wigner Fizikai Kutatóközpont     Nemzeti
Kulturális Alap   ELTE   Morgan Stanley