Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A C. 1673. feladat (2021. május)

C. 1673. Egy trapézt átlói négy háromszögre bontanak. A trapéz alapjain fekvő háromszögek területének összege a trapéz területének \(\displaystyle \frac{13}{18}\) része. Mekkora lehet a trapéz másik alapja, ha az egyik 5 cm hosszú?

(5 pont)

A beküldési határidő 2021. június 10-én LEJÁRT.


Megoldás. Ha egy trapéz alapjai egyenlő hosszúak, akkor a trapéz paralelogramma. Egy paralelogrammát az átlói négy egyenlő területű háromszögre bontanak fel, így ekkor a két, alapon fekvő háromszög területének összege a trapéz (paralelogramma) területének a fele lenne. Ez tehát nem lehetséges.

Legyen tehát az \(\displaystyle ABCD\) trapéz \(\displaystyle AB\) és \(\displaystyle CD\) alapjainak hossza \(\displaystyle a\) és \(\displaystyle c\), ahol \(\displaystyle a>c\). További jelöléseink a következő ábrán láthatók.

A továbbiakban az \(\displaystyle \frac{a}{c}\) arány megállapítására törekszünk, és attól függ majd a másik alap értéke, hogy a rövidebbik, vagy a hosszabbik alap hossza 5 cm. Mivel \(\displaystyle a>c\), így \(\displaystyle \frac{a}{c}>1\).

Az \(\displaystyle AB\), illetve \(\displaystyle CD\) alapokon fekvő \(\displaystyle ABE\) és \(\displaystyle CDE\) háromszögek területe az ábra jelöléseivel:

\(\displaystyle (1)\)\(\displaystyle T_{ABE}=\frac{a\cdot{m_{a}}}{2};\qquad{T_{CDE}=\frac{c\cdot{m_{c}}}{2}},\)

az \(\displaystyle ABCD\) trapéz területe pedig:

\(\displaystyle (2)\)\(\displaystyle T_{ABCD}=\frac{(a+c)\cdot(m_{a}+m_{c})}{2}.\)

A feladat feltétele szerint

\(\displaystyle T_{ABE}+T_{CDE}=\frac{13}{18}\cdot{T_{ABCD}},\)

ezért (1) és (2) alapján

\(\displaystyle (3)\)\(\displaystyle \frac{a\cdot{m_a}}{2}+\frac{c\cdot{m_c}}{2}={\frac{13}{18}}\cdot{\frac{(a+c)\cdot(m_a+m_c)}{2}}.\)

A műveletek elvégzése és rendezés után (3)-ból azt kapjuk, hogy

\(\displaystyle (4)\)\(\displaystyle 5a\cdot{m_a}+5c\cdot{m_c}=13c\cdot{m_a}+13a\cdot{m_c}.\)

A (4) egyenlet mindkét oldalát osztva a nyilván pozitív \(\displaystyle m_c\) számmal:

\(\displaystyle (5)\)\(\displaystyle 5a\cdot{\frac{m_a}{m_c}}+5c=13c\cdot{\frac{m_a}{m_c}}+13a.\)

A trapéz \(\displaystyle AB\) és \(\displaystyle CD\) alapjai párhuzamosak, ezért a megfelelő szögek egyenlősége miatt az \(\displaystyle ABE\) és \(\displaystyle CDE\) háromszögek hasonlók, a hasonlóság aránya \(\displaystyle \frac{a}{c}\)-vel egyenlő. A két hasonló háromszögben a megfelelő oldalakhoz tartozó magasságok aránya megegyezik a hasonlóság arányával, azaz

\(\displaystyle \frac{m_a}{m_c}=\frac{a}{c}.\)

Eszerint az (5) egyenletből először

\(\displaystyle 5\cdot{\frac{a^2}{c}}+5c=26a,\)

majd – mivel az \(\displaystyle \frac ac\) arányt szeretnénk megkapni – \(\displaystyle a\)-val való osztással:

\(\displaystyle 5\cdot{\frac{a}{c}}+5\cdot{\frac{c}{a}}=26.\)

Az \(\displaystyle x=\frac{a}{c}\) jelölést választva, a kapott egyenletből rendezés után az

\(\displaystyle 5x^2-26x+5=0\)

egyenlet adódik. A másodfokú egyenlet gyökei:

\(\displaystyle x_1=5;\qquad{x_2=\frac{1}{5}}.\)

Mivel \(\displaystyle a>c\), ebből \(\displaystyle \frac ac=5\) következik, vagyis ha \(\displaystyle a=5\), akkor \(\displaystyle c=1\), ha pedig \(\displaystyle c=5\), akkor \(\displaystyle a=25\).

Tehát, ha a trapéz egyik alapja 5 cm-es, akkor a másik alap 1 cm, vagy 25 cm hosszúságú.


Statisztika:

56 dolgozat érkezett.
5 pontot kapott:Ágoston Barbara, Bencz Benedek, Besze Zsolt, Borsos Balázs, Böröczky András Bálint, Csilling Dániel, Cynolter Dorottya, Deák Gergely, Deme Erik, Fehérvári Donát, Ferenc Ákos, Foris Dávid, Geretovszky Márton László, Győrffy Nándor, Halász Henrik, Han Ziying, Horváth 530 Mihály, Horváth Milán, Hosszu Noel, Jakusch Tamás, Jójárt Emese, Kádár 1115 Júlia, Keszthelyi Eszter, Kovács Benedek Noel, Kurucz Márton, Laskai Botond, Lőrincz László Lénárd, Lőw László, Molnár Kristóf, Nagy 123 Krisztina, Novák Zalán Zoltán, Patricia Janecsko, Pekk Márton, Petrányi Lilla, Radzik Réka, Sarnyai zalán, Schneider Dávid, Seprődi Barnabás Bendegúz, Sipeki Márton, Stein Felix, Szabó Réka, Szabó Zóra, Szakács Domonkos, Vankó Lóránt Albert, Viczián Dániel, Vitálos Tünde, Werner Kinga, Zádori Petra.
4 pontot kapott:3 versenyző.
2 pontot kapott:1 versenyző.
0 pontot kapott:2 versenyző.
Nem versenyszerű:1 dolgozat.
Nem számítjuk a versenybe a születési dátum vagy a szülői nyilatkozat hiánya miatt:1 dolgozat.

A KöMaL 2021. májusi matematika feladatai