Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 257. feladat (2011. január)

I. 257. Egy áruház vezetése elemezni szeretné a vásárlási szokásokat. Az áruház kétemeletes és egy lépcsőházzal rendelkezik, amelyben az emeletek között egy felfelé és egy lefelé közlekedő mozgólépcső van. Optikai mérésadatgyűjtő rendszerrel számolják az áruház földszintjére belépő, illetve távozó, valamint az emeletekre felmenő és lemenő vásárlókat. Negyedóránként összesítik az adatokat a reggeli nyitástól az esti zárásig, azaz 8:00--20:00 óra között.

Honlapunkról letölthető a hat videokamerával negyedóránként összegzett vásárlószám a szamlalas.txt fájlban (tabulátorokkal tagolt, UTF-8 kódolású szövegállomány).

A megoldás során vegyük figyelembe a következőket:

- törekedjünk képlet, függvény, hivatkozás használatára;

- szükség esetén az R oszloptól jobbra végezzünk segédszámításokat.

1. Nyissuk meg táblázatkezelő program segítségével a szamlalas.txt fájlt úgy, hogy az első beolvasott adat az A1-es cellába kerüljön. A táblát mentsük a táblázatkezelő saját formátumában i257 néven.

2. Az A oszlopban hozzuk létre a mintának megfelelő időpontokat nyitástól zárásig.

3. A H, az I és a J oszlop celláiban adjuk meg, hogy hány vásárló volt az adott negyedóra végén az egyes szinteken, illetve a K oszlopban összesen az áruházban.

4. A vásárlószámlálás eredményeiből végezzünk elemzést az alábbiak alapján:

a. Az N2:P2 cellákban számítsuk ki, hogy a teljes nap összes adatát figyelembe véve hányan jártak az egyes szinteken.

b. Írjuk ki az N3:P3 tartományban, hogy a vásárlók hány százaléka fordult meg az egyes szinteken. Az eredményeket nulla tizedes jegyes formátummal jelenítsük meg.

c. Határozzuk meg az N4:P4 cellákban, hogy hányan voltak a legtöbben egyszerre az egyes szinteken.

d. Az N5:P5 cellákban írjuk ki, hogy mikor voltak a legtöbben az adott szinten.

5. A számított értékeket tartalmazó cellákban alkalmazzunk kék betűszínt.

6. Az első sor celláit formázzuk a mintának megfelelően. Az oszlopok szélességét állítsuk úgy, hogy minden adat látszódjon.

7. Készítsünk oszlopdiagramot a munkalapra, mely megmutatja, hogy negyedóránként hányan voltak összesen az áruházban:

- a diagramon ne legyen jelmagyarázat;

- a cím legyen ,,Összesen'';

- minden második negyedóra látszódjon a vízszintes tengelyen.

Minta:

Beküldendő a táblázatkezelő munkafüzet (i257.xls, i257.ods, ...), illetve egy rövid dokumentáció (i257.txt, i257.pdf, ...), amelyben szerepel a megoldáskor alkalmazott táblázatkezelő neve, verziószáma.

szamlalas.txt

(10 pont)

A beküldési határidő 2011. február 10-én LEJÁRT.


Mintamegoldás

Leitereg András (Budapest, Veres Péter Gimnázium 10. osztály) megoldását közöljük: i257.xls


Statisztika:

9 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Barta 111 János, Gema Barnabás, Leitereg András, Nánási József, Seres Márk Dániel, Szabó 928 Attila.
9 pontot kapott:Kalló Kristóf.
8 pontot kapott:1 versenyző.
6 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2011. januári informatika feladatai