Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 287. feladat (2012. február)

I. 287. Egy egész napos, hosszú túrára indulva érdemes az útvonalat részletesen megtervezni. Túratársaink sokfajta információra lehetnek kíváncsiak.

A Bükkszentkereszt és Eger közötti kiránduláshoz a túraútvonalat térképről és útvonaltervező programból származó adatokból jelöljük ki. A forrásállományban rendelkezésre állnak az útvonal egyes szakaszaira a turistajelzések betűjelei, a burkolatuk anyagainak nevei, a hosszúságuk, az emelkedésük és a süllyedésük méterben, valamint a megtételükhöz tervezett idő percben. (Az adatok forrása a http://turistautak.hu/ oldal.)

Táblázatkezelő program segítségével oldjuk meg a következő feladatokat:

1. Töltsük be a tabulátorokkal tagolt, UTF-8 kódolású utterv.txt. szövegfájlt a táblázatkezelőbe az A1-es cellától kezdődően. Munkánkat i287 néven mentsük el a táblázatkezelő alapértelmezett formátumában.

2. Oszlopok beszúrásával és a fejléc kiegészítésével hozzuk létre a minta szerinti táblázat szerkezetet.

3. Az E oszlopban határozzuk meg az indulástól méterben mért távolságot. A J oszlopban számoljuk ki az egyes szakaszokon várható sebességet a hossz és tervezett idő értékekből km/h mértékegységben.

4. A H oszlopban számoljuk ki az egyes szakaszok megtétele utáni tengerszint feletti magasságokat, ha a kiindulási (Eger) magasság értékét az M1 cella tartalmazza.

5. Az M3 cellában függvény segítségével határozzuk meg a gyalogtúra teljes hosszát kilométerben.

6. Az M4 cellában képlet segítségével határozzuk meg a túra átlagsebességét a teljes megtett út és az ehhez tervezett idők összege alapján.

7. Az M5 cellában írassuk ki, hogy hány olyan szakasz van, ahol a sebesség várhatóan a teljes átlagnál nagyobb lesz.

8. A túra során pihenőkre is szükség lesz. Az M6 cellában számítsuk ki, hogy hány órát tervezünk pihenésre fordítani, ha minden megtett 5 km után 10 percet célszerű pihenni.

9. Az M7 cellában számoljuk ki órában a terv szerinti menetidőt, amely a szakaszok megtételéhez szükséges idők és pihenőidők összege.

10. Az L9 cellától jobbra és lefelé határozzuk meg a különböző burkolatú útszakaszok számát és hosszuk összegét másolható képlettel.

11. Formázzuk a táblázatot az alábbi leírás és a minta szerint:

a. Az első sor celláit igazítsuk középre vízszintesen és függőlegesen.

b. Az első sorban található oszlopneveket és szövegeket állítsuk félkövér betűstílusúra.

c. Azokban a cellákban, ahol a számított értékek várhatóan nem egész számértékek, állítsuk be, hogy két tizedes jeggyel jelenjenek meg.

d. Az I2:I4 tartományban a számított értékeknek állítsunk be minta szerinti mértékegységet és két tizedes jegyet. Az L oszloptól jobbra minden számított érték mértékegységgel együtt jelenjen meg.

e. Az adatokat tartalmazó cellákat belül vékony, és az A1:J57 tartomány celláit kívülről vastag vonallal szegélyezze. Az első sort alul is keretezze vastag vonallal. A többi adatot ne szegélyezze.

12. Készítsünk PontXY típusú diagramot, mely függőleges tengelyén a tengerszint feletti magasságot méterben és vízszintes tengelyén a megtett út hosszát kilométerben adjuk meg.

a. A diagramon adjunk meg tengelycímeket és a skálákat állítsuk be úgy, hogy az ábrázolt adatok kitöltsék a rendelkezésre álló területet.

b. A diagramnak ne legyen jelmagyarázata és a címének a ,,Magassági diagram'' szöveget írjuk.

Beküldendő egy tömörített i287.zip állományban a táblázatkezelő munkafüzet (i287.xls, i287.ods, ...), illetve egy rövid dokumentáció (i287.txt, i287.pdf, ...), amelyben szerepel a megoldáskor alkalmazott táblázatkezelő neve, verziószáma.

(10 pont)

A beküldési határidő 2012. március 12-én LEJÁRT.


Megoldásokról:

A beküldött megoldások jól sikerültek, a feladat nem bizonyult nehéznek. Kisebb hiányosság, hogy többen a feladat kérésének - "a skálákat állítsuk be úgy, hogy az ábrázolt adatok kitöltsék a rendelkezésre álló területet" - nem tettek eleget. A magasság ábrázolását 200 méternél érdemes kezdeni.

Mintamegoldásként Fényes Balázs 9. osztályos (Budapest, Szerb Antal Gimnázium) tanuló munkáját közöljük: i287.xlsx


Statisztika:

11 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Fényes Balázs, Jákli Aida Karolina, Kucsma Levente István.
9 pontot kapott:Adrián Patrik, Antal János Benjamin, Barkaszi Richárd Miklós, Gema Barnabás, Kalló Kristóf, Kocsis 789 Mátyás, Kovács Balázs Marcell, Veress Péter.

A KöMaL 2012. februári informatika feladatai