Mathematical and Physical Journal
for High Schools
Issued by the MATFUND Foundation
Already signed up?
New to KöMaL?

Problem P. 5319. (April 2021)

P. 5319. A uniform-density thin stick of length \(\displaystyle \ell\) and of mass \(\displaystyle m\) is made slide along a horizontal surface. At a certain moment the velocity of one end of the stick is \(\displaystyle \boldsymbol v_1\), whilst that of the other end is \(\displaystyle \boldsymbol v_2\). At this moment what is the

\(\displaystyle a)\) linear momentum of the stick;

\(\displaystyle b)\) angular momentum of the stick with respect to its centre of mass;

\(\displaystyle c)\) its total kinetic energy?

(5 pont)

Deadline expired on May 17, 2021.


Sorry, the solution is available only in Hungarian. Google translation

Megoldás. \(\displaystyle a)\) A pálca végpontjainak pillanatnyi helyvektora (egy önkényesen választott \(\displaystyle O\) ponthoz viszonyítva) legyen \(\displaystyle \boldsymbol r_1\) és \(\displaystyle \boldsymbol r_2\). A pálca felezőpontjába (tömegközéppontjába) mutató vektor:

\(\displaystyle \boldsymbol r_\text{tkp.}=\frac{ \boldsymbol r_1+\boldsymbol r_2 }{2}.\)

Ennek a vektornak a változási sebessége

\(\displaystyle \boldsymbol v_\text{tkp.}=\frac{ \boldsymbol v_1+\boldsymbol v_2 }{2},\)

és így a pálca lendülete:

\(\displaystyle \boldsymbol I=m \boldsymbol v_\text{tkp.}=m\frac{ \boldsymbol v_1+\boldsymbol v_2 }{2}.\)

Megjegyzés. A \(\displaystyle \boldsymbol v_1\) és \(\displaystyle \boldsymbol v_2\) vektorok nem választhatók meg tetszőlegesen, mert a pálca hossza időben állandó, emiatt a két sebesség különbsége a pálcára merőleges kell hogy legyen. Ha \(\displaystyle \boldsymbol \ell\) a pálca egyik végétől a másik végéig mutató vektor, akkor a pálca hosszának állandóságát kifejező vektoregyenlet:

\(\displaystyle \left(\boldsymbol v_1-\boldsymbol v_2\right)\cdot \boldsymbol \ell=0,\qquad\text{azaz}\qquad \boldsymbol v_1\cdot \boldsymbol \ell= \boldsymbol v_2\cdot \boldsymbol \ell.\)

A fenti képletekben a ,,pont'' a vektorok skaláris szorzatát jelöli.

\(\displaystyle b)\) A végpontoknak a tömegközépponthoz viszonyított sebessége:

\(\displaystyle \boldsymbol u_1= \boldsymbol v_1 -\boldsymbol v_\text{tkp}=\frac{\boldsymbol v_1-\boldsymbol v_2}{2},\)

illetve

\(\displaystyle \boldsymbol u_2= \boldsymbol v_2 -\boldsymbol v_\text{tkp.}=\frac{\boldsymbol v_2-\boldsymbol v_1}{2}=-\boldsymbol u_1.\)

A pálca tehetetlenségi nyomatéka

\(\displaystyle \Theta=\frac{m\ell^2 }{12},\)

a szögsebessége pedig

\(\displaystyle \omega=\frac{\vert \boldsymbol u_1 \vert}{\ell/2}=\frac{1}{\ell}\vert \boldsymbol v_1-\boldsymbol v_2 \vert,\)

és így a tömegközéppontra vanatkoztatott perdülete:

\(\displaystyle N=\Theta\omega=\frac{m\ell}{12}\vert \boldsymbol v_1-\boldsymbol v_2 \vert.\)

A perdületet egy – a síkra merőleges – vektorként is értelmezhetjük, ami \(\displaystyle \boldsymbol\ell=\boldsymbol r_1-\boldsymbol r_2\) segítségével így adható meg:

\(\displaystyle \boldsymbol N= \frac{1}{12}m\,\boldsymbol \ell\times\left( \boldsymbol v_1-\boldsymbol v_2\right).\)

(A ,,kereszt'' a vektoriális szorzatot jelöli. )

\(\displaystyle c)\) A pálca teljes mozgási energiája a tömegközépponthoz tartozó mozgási energia és a forgási energia összegeként adható meg:

\(\displaystyle E_{\text{összes}}=E_{\text{tkp.}}+E_{\text{forgás}}=\frac{1}{2}m\boldsymbol{v}^2_{\text{tkp.}}+\frac{1}{2}\Theta\omega^2.\)

A korábban kiszámított értékeket behelyettesítve kapjuk, hogy

\(\displaystyle E_{\text{összes}} =\frac{m}{8}\, \left(\boldsymbol v_1+\boldsymbol v_2\right)^2+\frac{m}{24} \left(\boldsymbol v_1-\boldsymbol v_2\right)^2=\frac{m}{6}\, \left(v_1^2+v_2^2+\boldsymbol v_1\cdot\boldsymbol v_2 \right).\)


Statistics:

27 students sent a solution.
5 points:Bonifert Balázs, Gábriel Tamás, Horváth 999 Anikó, Köpenczei Csanád, Somlán Gellért, Toronyi András, Tóth Ábel, Varga Vázsony.
4 points:Barna Benedek, Gurzó József, Hauber Henrik, Juhász Márk Hunor, Kertész Balázs, Koleszár Benedek, Ludányi Levente, Páhán Anita Dalma, Sas 202 Mór, Szász Levente, Téglás Panna.
3 points:2 students.
2 points:3 students.
1 point:1 student.
0 point:2 students.

Problems in Physics of KöMaL, April 2021