Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Fórum: Csak logika

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]  

Szeretnél hozzászólni? Jelentkezz be.
[364] jonas2008-08-19 18:53:01

Megvan.

Előzmény: [363] jonas, 2008-08-19 18:47:51
[363] jonas2008-08-19 18:47:51

Igen, ennek a fórumnak az elején már volt.

Én egyébként nagyon szeretem ezt a feladatot. Van valahol David Madore blogjában egy bejegyzés, ami felsorolja ezt és vagy öt hasonló feladatot. Mindegyik nagyon érdekes, de nem egyforma nehézségűek. Megpróbálom megkeresni.

Előzmény: [361] Róbert Gida, 2007-12-09 13:10:38
[362] Fálesz Mihály2008-08-18 11:13:44

Tegyük fel, hogy

a) aki szereti a spenótot, az nem mind hullamosó;

b) minden matematikus hullamosó, vagy legalábbis nem szereti a spenótot;

c) vagy az igaz, hogy aki nem hullamosó, az matematikus, vagy pedig az, hogy aki hullamosó, az nem matematikus.

Következik-e a fentiekből, hogy aki szereti a spenótot, az nem matematikus?

(KöMaL F.2001. [1975. december] alapján)

[361] Róbert Gida2007-12-09 13:10:38

Máshol már volt, de lehet, hogy ezen a fórumon is. Megoldás: Y=1 azaz 1 villanykapcsoló elég, X-től, azaz a rabok számától függetlenül. Bizonyítás: a rabok kineveznek maguk közül egy "főnőköt", akinek az a dolga csupán, hogy, ha felkapcsolva látja a villanyt, akkor lekapcsolja, és ezek számát számolja. Többiek feladata: pontosan kétszer kapcsolják fel a villanyt, ha kimennek, de persze csak akkor, ha az le volt kapcsolva. Ha a főnők 2*X-2-ször kapcsolta le a villanyt, akkor bejelntheti, hogy mindenki volt már kint legalább egyszer, hiszen különben legfeljebb X-2-en voltak kint, ez 2*X-4 felkapcsolást jelenthetett, illetve a villany a kezdőállapotban is fel lehetett kapcsolva, azaz összesen legfeljebb 2*X-3<2*X-2 váltást regisztrálhatott volna a főnők, ez pedig ellentmondás.

Előzmény: [360] Veronika, 2007-12-09 12:40:05
[360] Veronika2007-12-09 12:40:05

Sziasztok! Nem tudom hogy volt e már ez a feladat, de nagyon fontos lenne ha valaki megoldaná nekem! Köszi

Van egy börtön X rabbal, mindegyik külön cellában. A börtönőr teljesen véletlenszerűen minden éjjel kiengedi valamelyik rabot (egy éjjel csak egyet) a folyosóra, ahol Y számú villanykapcsoló van, amely(ek)et az adott rab tetszőlegesen kapcsolgathat le-fel, de akár változatlan állásban is hagyhatja. A rabok akkor szabadulhatnak, ha helyesen jelzik az őrnek, hogy már mindegyik volt kint éjjel a folyosón. Kérdés: milyen stratégiát beszéljenek meg a rabok a villanykapcsolókkal való jelzésre? Mi az a legkevesebb számú kapcsoló, amivel megoldható a feladat?

Megjegyzések: A rabok száma (x) tetszőleges, lehet 5, 10, 100, a megoldás szempontjából lényegtelen. Az éjszakák száma végtelen lehet, a raboknak nem kell azonnal jelezni, ha már mindegyik volt kint, a lényeg, hogy amikor szólnak, akkor valóban igaz legyen, hogy már mindenki volt kint.

[359] HoA2007-10-20 19:42:26

Én is erre tippeltem . ld. [338]

Előzmény: [356] jonas, 2007-10-19 20:00:58
[358] Csimby2007-10-20 00:18:41

Gondolom, ez sem 4.-es megoldás, de a 2, példára: IV+I \equiv V

Előzmény: [348] epsilon, 2007-10-18 17:43:46
[357] epsilon2007-10-19 23:27:00

Valóban egyszer IV. most meg 4. osztályt írtam, nem is gondoltam, hogy Valaki is arra gondol, hogy gimnáziumi "negyedik" osztálynak adnának fel ilyen feladványt ;-)

Előzmény: [354] jonas, 2007-10-19 11:10:32
[356] jonas2007-10-19 20:00:58

Kakasok?

Előzmény: [334] Python, 2007-08-28 14:48:08
[355] HoA2007-10-19 13:56:09

Csak nem egy magyar zászló?

Előzmény: [347] titok111, 2007-10-11 11:46:31
[354] jonas2007-10-19 11:10:32

Az előbb még IV. osztályt írtál, amit én gimnáziumi negyediknek olvastam.

Előzmény: [353] epsilon, 2007-10-19 08:04:36
[353] epsilon2007-10-19 08:04:36

OK Ckek, erre gondoltam, de azon tűnődöm, hogy a 4. osztályos matek törzsanyagban benne lenne az abszolútérték?

[352] Cckek2007-10-19 07:22:38

|V-I|=IV, olvasd abszolut érték 5-1=4

Előzmény: [348] epsilon, 2007-10-18 17:43:46
[351] epsilon2007-10-19 06:59:44

Hát igen, úgy látom, hogy a ferde és függőleges elhelyezések között nem kell lülönbséget tenni, ezt nem tudtam, hogy megengedhető-e, na meg egyiket úgy is megoldottam, hogy 2 gyufaszál egymásra került, szerintem arra sem ír megszorítást a tankönyv :-)

[350] Matthew2007-10-18 19:52:08

Bocsánat,az elsőt elírtam.

1):III-IV=I-II

Előzmény: [349] Matthew, 2007-10-18 19:47:18
[349] Matthew2007-10-18 19:47:18

1):III-II=II-I

2):II+II=IV

Előzmény: [348] epsilon, 2007-10-18 17:43:46
[348] epsilon2007-10-18 17:43:46

Helló! Itt van 2 db. IV. osztályos gyufarejtvény: Egy gyufaszál elmozdításával tegyétek igazzá az alábbi egyenlőtlenségeket! (Tehát nem lehet egyenlőtlenséggé átalakítani, sem áthúzni az egyenlőséget). Valami jó ötlet?

[347] titok1112007-10-11 11:46:31

Nem-nem! Meg kellene nézni, hogy mire is válaszoltam ezt (előzmény), úgy talán...

Előzmény: [346] Gubbubu, 2007-10-09 21:11:17
[346] Gubbubu2007-10-09 21:11:17

Tökéletes ízléstelenség az öltözködés terén >:-???.

Előzmény: [345] titok111, 2007-10-09 15:22:01
[345] titok1112007-10-09 15:22:01

Erről jut eszembe: Azoknak, akik ismerik a magyar kártyát: Mi az: zöld alsó+piros felső?

Előzmény: [41] lorantfy, 2004-08-18 10:27:57
[344] Pokolfajzat2007-09-22 00:09:31

Üdv mindenkinek! Aszem az anyja állt mögötte.

Előzmény: [338] HoA, 2007-08-28 17:01:37
[343] epsilon2007-09-04 19:19:58

Továbbá az értékek pozitív egészek lehetnek, ezért a megoldásokat a következő táblázat adja:

[342] epsilon2007-09-04 19:19:31

Helló! Nem látom, hogy mi okoz bizonytalanságot a szóbanforgó feladványnál : 1) A feladat feltételei mellett (vagyis, ha a, b, ..., k mind természetes számok), mit mondhatunk az a, b, ..., k számok értékeiről? 2) A feladat feltételei mellett (vagyis, ha a, b, ..., k mind természetes számok), meghatározhatók-e az a, b, ..., k számok? A továbbiakban mindkét kérdést megválaszoljuk. Írjuk fel a 10 szóbanforgó összeget, ezek (a sorrendtől eltekintve), a következők: (1) a+ g+ k= 15, (2) a+ b+ c= 15, (3) k+ i+ c= 15, (4) g+ h+ e= 15, (5) h+ f+ b= 15, (6) a+ f+ e= 15, (7) c+ d+ e= 15, (8) k+ e+ b= 15, (9) b+ d= 15, (10) i+ e= 15. A (4), (6), (7), (8), (10) egyenletek mindegyikében szerepel "e" betű. Ennek az 5 egyenletnek a megfelelő oldalait összeadva kapjuk, hogy 5e+a+f+g+h+k+b+i+d+c=75 amit átrendezve így írhatunk: 3e+(a+g+k)+(h+f+b)+(e+i)+(e+d+c)=75 (*) . De az (1), (5) és (7) alapján a+g+k=h+f+b=e+i=e+d+c=15, ezért a (*) összefüggésből 3e+4×15=75, azaz e=5 adódik, továbbá a (10)-es összefüggés alapján i= 10. Tehát egy érdekes jelenség áll fenn: függetlenül a többi betű természetes számot jelképező értékeitől, mindenesetben e= 5 és i= 10. Térjünk most rá a második kérdésünk megválaszolására! Ebből a célból próbáljuk kifejezni mindegyik betű értékét egy ugyanazon betű (paraméter) függvényében! A (3) alapján c= 5-k; a (3) és (7) alapján d= k+ 5; a (8) és (9) alapján pedig d= k+ 5. A (2) alapján a= 15-(b+c)= 2k, a (6) alapján f= 10- a= 10- 2a; az (1) alapján g= 15- a -k= 15- 3×k és a (4) alapján h= 3×k- 5, ahol mindenesetben k egy természetes számot jelöl. A kapott értékeket így foglalhatjuk táblázatba:

Előzmény: [337] HoA, 2007-08-28 16:59:14
[341] BohnerGéza2007-08-29 08:59:49

Úgy látszik nem pontosan emlékeztem, most rákeresve ezt találtam a

http://www.urvilag.hu/article.php?id=587 oldalon:

A még 1999-ben megérkező két űrszonda közül a Mars Climate Orbiter a földi szakemberek hibájából (a metrikus és az angolszász mértékegységek összekeverése) a légkörben pályára állás közben elégett, míg a Polar Lander és a Deep Space-2 rendben megkezdte a leszállást. Ezután azonban róluk sem lehetett hallani.

További jó kutatást!

Előzmény: [340] Cckek, 2007-08-28 22:32:49
[340] Cckek2007-08-28 22:32:49

Helló. A ilyen amerikai pofaraeséseket imádom. Hogyis volt a szondával? Mesélj!

Előzmény: [339] BohnerGéza, 2007-08-28 21:06:34

  [1]    [2]    [3]    [4]    [5]    [6]    [7]    [8]    [9]    [10]    [11]    [12]    [13]    [14]    [15]    [16]    [17]    [18]    [19]    [20]    [21]    [22]    [23]    [24]    [25]    [26]    [27]    [28]    [29]    [30]