Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 341. feladat (2014. február)

I. 341. Minden nagyobb városban kiterjedt tömegközlekedési hálózat üzemel. Sok helyen  nagyobb forgalmú vonalakat elektromos üzeművé alakították környezetvédelmi okokból. A kötött pályás közlekedés az előnyök mellett bizonyos hátrányokat is hordoz, például egy meghibásodott villamos megbénítja a forgalmat, egyik jármű nem előzheti meg a másikat.

Feladatunk a villamosvonal járatainak szimulációs modellezése.

Mivel jelentős forgalmi és utaslétszámbeli változások fordulhatnak elő még egy napon belül is, ezért csak egy, viszonylag homogénnek tekinthető időszakot vizsgálunk a modellel.

A vizsgálathoz a közlekedési vállalattól megkaptunk néhány adatot, amelyek a megallo.txt fájlban, megállónként megtalálhatók:

\bullet az egyes megállók milyen időbeli távolságra vannak egymástól, ha a forgalom nem akadályozza a haladást (t_{\rm{meg\'all\'o}});

\bullet az elmúlt év során a vizsgált időszakban forgalmi okokból (közlekedési lámpa, többi közlekedő) legfeljebb mennyivel vett több időt igénybe két megálló közötti szakasz (tplusz);

\bullet az adott megállóba percenként átlagosan hány felszálló érkezik (fel);

\bullet az adott megállóban a jármű utasainak hány százaléka száll le (lesz).

A fentiek mellett ismerjük az első járat indulási idejét (például 8:00), a követési időt (például 0:10), valamint azt, hogy egy utas fel- vagy leszállásához mennyi idő szükséges (például 0:00:01). Az itt nem említett, járatok menetidejét befolyásoló tényezőket elhanyagoljuk.

Készítsünk táblázatot az alábbi módon öt egymást követő járat vizsgálatához:

\bullet a munkafüzet megálló munkalapján helyezzük el a megallo.txt fájlban található adatokat;

\bulletteszt munkalapon járatonként - és megállónként - számítsuk ki a következő adatokat: érkezési idő, leszálló utasok száma, felszálló utasok száma, a le- és felszálláshoz szükséges idő, indulási idő;

o a felszállók számát az első járat esetén a követési idő, a további járatoknál az előző járat érkezése óta eltelt idő alapján határozzuk meg;

o a megállók közötti plusz idő 0 és a megadott idő között véletlenszerűen bármennyi lehet;

o a le- és felszállók száma a megadott értéktől véletlenszerűen, legföljebb 20 százalékkal eltérhet (a törtszámú utassal számolás megengedett);

o ügyeljünk arra, hogy egy járat se előzhesse meg a másikat (azonos érkezési idő);

\bullet készüljön diagram, amelyről leolvasható, hogy az egyes járatok közötti követési idő hogyan alakult az egyes megállókban az induláskori követési időhöz képest;

\bullet ügyeljünk arra, hogy a megoldás az indulási és a követési idő, az utascserélési sebesség, valamint a megállók jellemzőinek módosítását kövesse.

A táblázat elkészítését követően próbáljuk meg kideríteni, hogy mely paraméter(ek) módosítására érzékeny leginkább a rendszer.

Beküldendő a megoldást tartalmazó táblázat (i341.xls, i341.ods, ...) és a rövid dokumentációja (i341.txt, i341.pdf, ...), amely a paraméterek módosításával kapcsolatos leírást tartalmazza, valamint azt, hogy a táblázat mely táblázatkezelő mely verziójával készült.

Letölthető fájl: megallo.txt

(10 pont)

A beküldési határidő 2014. március 10-én LEJÁRT.


A feladat megoldását 6 fő készítette MS Excel (2010 vagy 2013), 4 fő LibreOffice (4.1 vagy 4.2) programmal, egyikük pedig Kingsoft Office-t használt.

A feladat nem volt nagyon nehéz, de nagy figyelmet igényelt. Sokan egy-egy részletnél voltak figyelmetlenek, mások pedig az alkalmazott függvényeket nem ismerték kellőképpen (pl. perc(), randbetween())

Abszolút kifogástalan megoldás nem is született, minden részletében elfogadható is csak egy, Gercsó Márk munkája (i341gercso.xlsx).

A dokumentációt a legalaposabban Kovács Balázs Marcell készítette el. (i341kovacs.pdf)

Az értékelés az alábbi szempontok mentén történt: villamosertekeles.pdf


Statisztika:

11 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Gercsó Márk.
9 pontot kapott:Csahók Tímea, Fényes Balázs, Kelkó Balázs, Kovács Balázs Marcell.
8 pontot kapott:2 versenyző.
7 pontot kapott:1 versenyző.
5 pontot kapott:1 versenyző.
4 pontot kapott:1 versenyző.
3 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2014. februári informatika feladatai