Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 563. feladat (2022. április)

I. 563. Anna és Péter játék rulettel játszanak, illetve a játék nyerési lehetőségeit tanulmányozzák. A rulettben 0-tól 36-ig terjednek a számok. A rulettkeréken a számok egy körgyűrű 37 fiókjában találhatók, ezek közül zöld színű a nulláé, a többi harminchat szám fele-fele fekete, illetve piros színű dobozban foglal helyet.

Most csak színekre fogadnak, amely nyerés esetén a tét kétszeresét fizeti, vesztésnél a tét a banké. Anna csak pirosra és Péter csak feketére tesz. Céljuk a kezdőtőkéjük megkétszerezése. Egyforma zsetonszámmal kezdenek és elsőre mindketten 1-1 zsetont tesznek. Ha Anna veszít, akkor megkétszerezi a tétjét, ha nyer, akkor újra egyet tesz. Péter vesztés esetén eggyel növeli a tétjét, míg ha nyer, akkor ő is visszatér a kezdeti tétre. A piros és a fekete valószínűsége természetesen azonos, de nem pontosan 50%, mivel a golyó a 0-ra érkezhet \(\displaystyle 1/37\)-ed eséllyel, amely zöld színű. Ekkor mindketten vesztenek. A bank tőkéje korlátlan.

Táblázatkezelő program segítségével oldjuk meg a játék szimulációját. A táblázat elrendezése tetszőleges lehet, de ügyeljünk az áttekinthetőségre és a megértést feliratokkal segítsük elő. A táblázat legyen felkészítve arra, hogy a játék hosszú is lehet, de a még fel nem használt cellák maradjanak üresen. A kezdőtőke 10 és 100 zseton között változhat.

Indulásnak adjuk meg, hogy mennyi Anna és Péter kezdőtőkéje. A játék addig tartson, amíg az egyikőjük vagy eléri a kezdőtőke kétszeresét, vagy elveszíti az összes zsetonját.

Értékelés: a feladat megoldása eddig 7 pontot ér. További 3 pont kapható, ha egymás utáni 10 játék alapján meghatározzuk, hogy hányszor tesz tétet Anna és Péter a játék során.

Beküldendő egy i563.zip tömörített állományban a táblázatkezelő munkafüzet, illetve egy rövid dokumentáció, amelyben szerepel a megoldáskor alkalmazott táblázatkezelő neve, verziószáma.

(10 pont)

A beküldési határidő 2022. május 16-án LEJÁRT.


Mintamegoldás:

Vadász Levente Márton a budapesti, Sztehlo Gábor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium, 11. osztályos tanulójától származik: I563.xlsx

Dokumentációja:

[J2] Itt adható meg a kezdőtőke. Érvényesítéssel megszabtam hogy csak 10, és 100 közötti egész számot lehessen ide be írni. (mindkét végpontot beleértve)

Szimuláció

A szimuláció során 4995 rulett pörgetéssel számolunk. (100 kezdőtőke esetén egészségesnek tapasztaltam) Ha a 100-as kezdőtőkénél nagyobbra szeretnénk a munkát módosítani, ajánlott az [A:F] oszlopok tartalmát lejjebb húzni. (könnyen bővíthető) [F] oszlop

Csak akkor hoz létre számot ha az adott kör még nem ért a végéhez, különben üres marad.

Itt egy a harminchéthez eséllyel döntünk hogy zöld színü lesz e az érték. Ezek után ha nem zöld, akkor a piros, és fekete között döntünk azonos esélyekkel. A fekete értékét 2-nek, a pirosnak 1-et, a zöldet 0-nak választottam. Ezt feltételes formázással olvashatóbbá is teszem.

[B:E] oszlopok általánosságban

Általános kör

Győztes tétje 1-re vissza ugrik

Vesztes(ek) tétje a játékos szabályát követve növekszik

A győztes zsetonja növekszik a tétje számával

A vesztes(ek) zsetonja csökken a tétje számával

Kör vége

Akkor következik be ha: Ha a játékosok közül valamelyik nyert vagy elveszítette a pénzét.

Sárgás külsőt kap a sor.

A tőke duplája, vagy afölötti zseton szám zöld, és 0 vagy azalatti piros színű. Az a oszlopban látható hogy melyik kör fejeződött be.

Új kör kezdete

Akkor következik be ha: Az előző kör lezárult és még nincs 10 kör A tétek 1-re, a zsetonok száma a kezdőtőkére ugrik vissza.

[K5]

Itt az [F] oszlopban lévő nem üres cellákat számoljuk meg számát írjuk meg, ami pörgetések számával azonos.


Statisztika:

10 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Vadász Levente Márton.
9 pontot kapott:Gyönki Dominik.
7 pontot kapott:2 versenyző.
6 pontot kapott:1 versenyző.
5 pontot kapott:1 versenyző.
2 pontot kapott:1 versenyző.
1 pontot kapott:2 versenyző.
0 pontot kapott:1 versenyző.

A KöMaL 2022. áprilisi informatika feladatai