Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A K. 855. feladat (2025. április)

K. 855. Három hajó egyszerre indult el egy kikötőből. Az egyik hajó északi, míg a másik kettő délkeleti irányba haladt, és mindhárom hajó pontosan egyszerre futott be a megfelelő kikötőbe. Ekkor az addig párban haladó két hajó szétvált, az egyik továbbment délkeleti irányba, a másik pedig az első megállójában veszteglő harmadik felé indult, és ez alkalommal is egyszerre kötöttek ki. Az északi irányhoz képest mekkora szögben kellett ezután a két azonos helyen lévő hajónak elindulnia, hogy nyílegyenesen abba a kikötőbe érkezzen, ahol az előzőleg végig délkelet felé haladó hajó várakozott? (Minden szakaszon minden hajónak ugyanakkora volt az átlagsebessége.)

Javasolta: Kozma Katalin Abigél (Győr)

(5 pont)

A beküldési határidő 2025. május 12-én LEJÁRT.


Megoldás. Készítsünk ábrát a szöveg alapján! A hajók a \(\displaystyle K\) pontból indulnak, az északi kikötő helyét \(\displaystyle L\), a délkeleti irányban lévő kikötők helyét \(\displaystyle M\), illetve \(\displaystyle N\) pont jelöli. Feladatunk, hogy az ábrán \(\displaystyle \varphi\)-vel jelölt \(\displaystyle NLK \sphericalangle\) szög nagyságát meghatározzuk.

Ekkor az északi és a délkeleti irány miatt \(\displaystyle LKM \sphericalangle=135^\text{\(\displaystyle \circ\)}.\) Az egy időben való érkezés és az azonos átlagsebesség miatt \(\displaystyle KL=KM\), illetve \(\displaystyle ML=MN\), ezen szakaszok hosszát \(\displaystyle x\)-szel, illetve \(\displaystyle y\)-nal jelöltük. Nyilvánvaló, hogy az \(\displaystyle LKM\) és az \(\displaystyle LMN\) háromszög is egyenlő szárú. Először az \(\displaystyle LKM\) háromszög alapon fekvő szögeit tudjuk kiszámolni:

\(\displaystyle MLK \sphericalangle=KML \sphericalangle=\frac{180^\text{\(\displaystyle \circ\)}-135^\text{\(\displaystyle \circ\)}}{2}=22,\!5^\text{\(\displaystyle \circ\)}.\)

A \(\displaystyle KML\sphericalangle\) külső szöge az \(\displaystyle LMN\) háromszögnek, így nagysága egyenlő a nem mellette fekvő két belső szög összegével, ezért

\(\displaystyle NLM \sphericalangle=MNL \sphericalangle=\frac{22,\!5^\text{\(\displaystyle \circ\)}}{2}=11,\!25^\text{\(\displaystyle \circ\)}.\)

A \(\displaystyle \varphi\) szög az \(\displaystyle MLK \sphericalangle\) és az \(\displaystyle NLM \sphericalangle\) összege, így a keresett szög mértéke:

\(\displaystyle \varphi=22,\!5^\text{\(\displaystyle \circ\)}+11,\!25^\text{\(\displaystyle \circ\)}=33,\!75^\text{\(\displaystyle \circ\)}.\)

A két hajó az északi irányhoz, tehát a \(\displaystyle \overrightarrow{KL}\) vektor irányához képest az \(\displaystyle \overrightarrow{LN}\) irányban halad az \(\displaystyle N\) kikötő felé, a két vektor irányának bezárt szöge \(\displaystyle 180^{\circ}-33,75^{\circ}=146,25^{\circ}\), ezért az északi irányhoz képest \(\displaystyle 146,25^{\circ}\)-os szögben kell elindulniuk.


Statisztika:

70 dolgozat érkezett.
5 pontot kapott:Barta Zsófia, Bloemsma Péter Sándor, Chen Zhibo, Csík Zoltán Richárd, Felföldi Zsófia, Fülöp Balázs, Hajdu Vince, Holló Barnabás, Hollósi Dominik, Izsa Ferenc Gergő, Jancsurák Flóra, Kása Richárd Zsolt, Kovács Domonkos, Kudomrák Lili Anna , Lovas Márk, Macskássy Márk, Majer Veronika, Máté Zsófia, Molnár Levente, Mosonyi Mátyás, Nagy Alexander, Patócs 420 Péter, Péter Tamás, Pocsay Bence Máté, Radošická Emma, Rózsa Péter, Scott Elizabeth, Szabó Balázs, Szabó Milos Farkas, Szighardt Anna, Zsilák Márk Péter.
4 pontot kapott:Balla Botond, Elekes Emma, Forinyák Anna Vanda, Fórján Bernát, Gintner Annabella , Győrffy Csanád, Havasi Huba László, Havasi Máté Pál, Kun Milán, Laczó Zoltán, Lukács Luca, Makra Zóra Liliána, Máthé Csongor Örs, Medgyesi András, Némethy Márk, Raschek Vince, Silye Zalán, Szabó Szilárd, Tóth Emma Luca.
3 pontot kapott:2 versenyző.
2 pontot kapott:2 versenyző.
1 pontot kapott:5 versenyző.
0 pontot kapott:4 versenyző.
Nem számítjuk a versenybe a születési dátum vagy a szülői nyilatkozat hiánya miatt:7 dolgozat.

A KöMaL 2025. áprilisi matematika feladatai